1. Huiskamerrestaurant Leende

Ook in hun nieuw, prachtig ingericht en gezellig huiskamer restaurant behoren Sonja en Nico tot de absolute top van ons land. Je geniet hier van waanzinnige gerechten, prachtige wijnen en een bediening die je nu helemaal een onovertroffen ‘thuisgevoel’ geeft. En dat voor zeer schappelijke prijzen. Wij hopen hier nog zeer vaak te mogen komen!

2. Internationaal Roermond

Wat zijn we blij dat ze terug zijn. En wat zijn ze weer goed. Dank voor een fantastische avond en gelukkig tot binnenkort!

3. Vanavond verblijven we wederom dicht bij huis want nu zwaait de deur wijd open bij restaurant da Vinci in Maasbracht. Dit blijft voor ons een van de allermooiste locaties om te kunnen dineren. Modern en strak maar toch ook gezellig en warm. Na een aantal handdrukken (blijft toch mooi) nemen we plaats en bestellen een alcoholvrij aperitief. We krijgen knabbels en meteen daarna volgen diverse amuses. We kiezen voor een viergangenmenu en losse glazen wijn. Vervolgens verplaatsen we ons naar de etage lager en nemen plaats (helaas niet met uitzicht op de keuken). Lekker brood, boter en olijfolie komt op tafel en we kunnen van start.
    Er volgt een voorgerecht met krab, kreeft en asperges. Prima van opmaak en ook lekker maar verwend als we zijn, missen we iets. Het gerecht is vrij vlak (oa door ietwat flauwe asperges) en mist spanning en frisheid bv via een zoet/zuurtje. Het bijgerecht heeft wel meer pit en is dus ook lekkerder.
    Daarna een topper van tarbot, ravioli van broccoli en geitenkaas, asperges en hollandaisesaus. Mooi om te zien en zacht van smaak.
    Vervolgens het hoofdgerecht met superzachte kalfshaas, krokante zwezerik, weer asperges en perfect zachte kalfswang. Een zeer lekker gerecht maar de volgende keer graag wat meer saus aub. Of nog beter, een klein kannetje op tafel laten staan waar je dan zo heerlijk (op z'n Italiaans) je brood in kunt doppen.
    Tot slot het dessert met vanillesoufflé, ijs van karnemelk en cheesecake van rabarber. Een plaatje op het bord en lekker van smaak.

Conclusie: we hebben weer heerlijk gegeten bij Da Vinci. Prima gerechten, lekkere wijnen en aardig personeel.

4. De vooruitzichten zijn prima want vanavond gaan we weer op bezoek bij de favoriet van ons en vele anderen, Boreas in Heeze. De ontvangst door gastvrouw en team is zoals altijd zeer hartelijk en we nemen buiten plaats in de prachtige tuin. We krijgen het lekkere huisaperitief en kiezen voor het 5-gangen menu met begeleidende wijnen. Wat volgt is een keur aan amuses waarbij de een nog lekkerder is dan de ander. Dit topniveau geldt vervolgens ook bij de voor- hoofd- en nagerechten. Wat een verfijning en klasse weer, wat een mooie opmaak van gerechten, ongelofelijk. En wat prijzen we ons bevoorrecht dat we dit weer mee mogen maken. We hebben de gehele avond buiten kunnen dineren, genoten van alle topgerechten maar ook weer heerlijk bijgekletst met die voortreffelijke medewerk(st)ers.

De aangekondigde verkoop van het bedrijf was voor ons een schok en dus hebben we snel nog een paar data gereserveerd. Nu kan het nog en we verheugen ons er al weer op. O ja, één ding is duidelijk: het maakt niet uit waar de toekomst van Sonja en Nico ligt, wij volgen gegarandeerd. Tot snel !

5. Deze donderdagavond een thuiswedstrijd want we gaan op bezoek bij Hof van Herstal. De parkeerplaats is bijna vol (altijd een goed teken) en bij binnenkomst worden we warm welkom geheten. We nemen plaats en worden voorzien van aperitief, de bekende knabbels c.q. amuses en kiezen voor het 5-gangen menu. De diverse gerechten zijn prima op smaak, goed van kwaliteit en voldoende qua hoeveelheid. Brood en boter erbij, lekkere begeleidende wijnen en leuke mensen in de bediening die het juiste tempo aanhouden. We hebben weer een fijne avond gehad en daar gaat het om. Dank aan allen!

6. Vanavond lekker dicht bij huis want we dineren bij 1* restaurant One in Roermond. Het industriële pand en de inrichting blijft uniek en wat ons betreft een van de mooiste van het land.

We nemen plaats in de lekkere draaistoelen, worden herkend door de mannelijke bediening (na 6 maanden!) en kiezen voor twee alcoholvrije cocktails (eveneens hulde). Nootjes staan al op tafel en meteen verschijnen diverse heerlijke amuses en lekker vers brood met boter.

Wat volgt is een voorgerecht op 2* niveau bestaande uit kabeljauw, limoen en schuim van komkommer. Wat een heerlijk gerecht, perfect in balans en oogstrelend qua opmaak.

Maar ook het hoofdgerecht van Poulet noir, kastanje, specerijen, zuurkool en het dessert van Cheesecake, noten, specerijen en appel kunnen zeer bekoren.
    Tenslotte nog lekkere koffie met vele friandises om af te sluiten.

Alle gerechten worden begeleid door lekkere wijnen, het brood blijft tot en met het hoofdgerecht op tafel staan (evenals de diverse sauzen) en de bediening is prima op dreef.

We hebben een topavond gehad en komen snel weer terug. Aan te bevelen!

7. We bevinden ons deze avond op een aparte locatie want we treden binnen bij Avant-Garde van Groeninge welk gesitueerd is in het PSV stadion. De ontvangst is prima, het restaurant zeer sfeervol en ruim ingericht met een mooie aparte aperitiefplek bij de gashaard.

We nemen plaats, genieten van het uitzicht, bestellen alcoholvrije bubbels (hier verkrijgbaar dus hulde) en meteen volgen meerdere amuses. We kiezen voor een 4-gangen menu vergezeld van maar 1 glas wit en 1 rood in verband met de autorit later op de avond. Lekker brood, boter en olie komt op tafel dus we kunnen beginnen.

Wat volgt is een overheerlijk voorgerecht van paling, komkommer en ganzenlever. Daarna zeetong met slakjes, spek en kruidenboter. Beide gerechten zijn overheerlijk en worden vergezeld van een perfecte, zachte Gewürztraminer uit de Elzas, wat een topwijn!

Het hoofdgerecht is een entrecote van 'Bertha 2' met structuren van knolselderij en Ras El Hanoud. Hierbij een mooie Italiaanse Barbera die een denkbeeldige zon over het bord laat schijnen. Ook dit gerecht is lekker en goed op smaak. Als dessert tenslotte een combinatie van peer en toffee. Mooi van opmaak en lekker (vooral het ijs) maar we missen iets van extra frisheid, waardoor het gerecht nogal zwaar aanvoelt. Daarna voor ons geen koffie of thee meer want we zijn tevreden en voldaan.

Conclusie: vooral de beide visgerechten waren top en op 2* niveau. Maar ook de mogelijkheid om ijswater te kunnen drinken, de ruime hoeveelheid lekker brood, het bankje voor de damestas en het feit dat er een nieuw servet aan tafel verschijnt na een toiletbezoek vallen positief op!

Al met al is Avant-Garde zeker de moeite waard om te bezoeken. Dank voor een fijne avond!

8. We zijn te gast bij 2* restaurant Treeswijkhoeve in Waalre. De locatie en het interieur zijn mooi, de ontvangst is prima en we nemen plaats in de sfeervolle ruimte welke deze avond goed gevuld is. Tot mijn grote vreugde is er nu wel een alcoholvrij aperitief beschikbaar, hulde!

We worden aan tafel door de chef alleraardigst en met handdruk welkom geheten waarna het bekende Brabantse worstenbroodje wordt aangeboden. Wat volgt is een uitleg mbt het 3-gangenmenu en we kiezen voor een extra tussengerecht. Wijnen worden gekozen en er volgen vele, vele heerlijke mondvermaakjes met de paling in de sigarenkist als absoluut hoogtepunt. Daarna nog twee amuses van broccoli kimchi en gebrande uienbouillon, beiden van prima kwaliteit.

De diverse gangen zoals tartaar van zeebaars en Ponzu, zacht gegaarde kreeft met Dukkah kruiden, de pièce van kalfshaas met truffeljus en het dessert van groene appel, tarweveld, AloëVera en top olijfolie leveren zeer tevreden gezichten op. Mooie composities allemaal en zeer goed op smaak. Dat deze op aardewerk-achtige grijze en bruine borden of in kommetjes worden geserveerd, doet wat ons betreft afbraak aan de gerechten maar dat is heel persoonlijk (we zijn Stockmans fans).

Bij deze gerechten worden trouwens prima wijnen geschonken (door een prima sommelier) en heerlijk brood met boter geserveerd. Al met al hebben we een mooie avond gehad welke voor herhaling vatbaar is.

Niks meer op te merken dus? Toch wel, want een gedeelte van de bediening is nog steeds niet op hetzelfde niveau als de keuken. We missen iets van Brabantse gezelligheid, enthousiasme, sommige gerechten worden onvoldoende of onvolledig aan ons uitgelegd en meerdere malen worden de borden uitgehaald zonder enige emotie of contact met ons.

Dus wat ons betreft mag de chef de gehele avond aan tafel komen bedienen. Want die heeft het wel helemaal begrepen.

9. Opnieuw zijn we in Heeze maar nu bij Hostellerie Vangaelen. Via een AH-Iens aanbieding dus we maken ons zorgen, want bij andere restaurants waren we na afloop heel vaak teleurgesteld.

De ontvangst is goed en we nemen plaats in een reeds flink gevuld restaurant. Ook hier geen keuze mbt alcoholvrije aperitieven want alleen een flesje Bionade van gember en sinaasappel is beschikbaar. Er volgen twee amuses van pompoenmousse (iets te korrelig in de mond) plus geitenkaas en we kiezen voor een extra gang als tussengerecht. Wijnen en plat water worden ingeschonken, brood, boter en olijfolie komt op tafel en kort daarna volgt het menu bestaande uit geroosterde zalm in kruiden, mousse van tomaat en saffraanmayonaise (de zalm is iets te flauw), de tussengerechten kreeftensoep (meer peper aub) c.q. gekonfijte eendenbout met prei en gele wortelcrème (heerlijk gerecht!), het hoofdgerecht zwijnshaas en -wang met aardappelmousseline, witlof en spruitjes (vlees is mooi mals) en een panna cotta met mangosorbet (top!) en witte chocolade.

Mooie gerechten qua opmaak, bijna allemaal goed op smaak en de begeleidende wijnen zijn lekker. En een groot compliment voor het extra brood en de saus bij het hoofdgerecht. Wat ons betreft kookt deze chef op Bib Gourmand niveau!

We hebben een leuke avond gehad en bij het verlaten van het pand zijn we unaniem: eindelijk een restaurant waar we m.b.t. de AH-Iens actie tevreden over zijn!

10. We mogen weer dineren bij onze favoriet in het zuiden en treden binnen bij Boreas in Heeze. De ontvangst is wederom allerhartelijkst en we nemen plaats aan een mooie ronde tafel. Heerlijke alcoholvrije (hier wel!) aperitieven worden ingeschonken en de optocht van liefst 6 verschillende amuses begint meteen, heerlijk! Daarna volgt het 'Nieuwjaars' menu bestaande uit o.a. langoustines, coquilles en duif. Mooie gerechten, alles perfect op smaak en vergezeld van heerlijke wijnen. Daarna scheiden de wegen omdat tafelgenote voor twee heerlijke desserts van mango, chocolade en passievrucht gaat en tafelheer voor de kaas kiest. De keuze is lastig want de kaaswagen bevat zeker 25 verschillende soorten! Compliment hiervoor maar zeker ook voor de begeleiders van deze kazen want er volgt een 10 jaar oude Madeira (top), brood, boter, crackers, druiven, rozijnen, stroop, honing en abrikozencompote. Wat een weelde! We sluiten tevreden af met koffie, thee en ook nu worden weer een veelvoud aan lekkere friandises aangeboden.
    We hebben weer een fantastische avond mee mogen maken en niet in de laatste plaats door het zeer aardige en professionele personeel.
    Bij het verlaten van het pand beloven we één ding: we komen snel weer terug!

11. Na onze zeer goede ervaring vorig jaar verheugen we ons om weer bij Inter Scaldes te mogen dineren en overnachten. We worden hartelijk ontvangen op de parkeerplaats, naar de prachtig gerenoveerde suite gebracht en nemen een paar uur later plaats aan een mooie tafel. Het team herkent ons nog van de vorige keer en dat geeft meteen een zeer prettig gevoel. De champagne en witte wijn worden ingeschonken, we kiezen voor het 8-gangen menu en de eerste amuses verschijnen meteen. Heerlijk!
    Daarna volgt een prachtig menu met o.a. octopus, eendenlever, scheermessen, kaviaar, zeetong, haas, kaas, chocolade en nog veel meer. Mooie composities, kleuren, smaken en dit alles vergezeld van topwijnen. Daarna nog koffie met veel zoetigheid en een afzakkertje. We beleven een prachtige avond en voelen ons enorm in de watten gelegd. Inter Scaldes behoort terecht tot de top van ons land. Dank aan allen voor deze heerlijke verwendagen.

12. Internationaal Amsterdam

Het blijkt lastig om op een maandag in Amsterdam fatsoenlijk te kunnen lunchen, maar uiteindelijk is de keuze gemaakt. We arriveren bij het met een Bib Gourmand bekroonde Serre restaurant van het Okura hotel. De inrichting is mooi, het uitzicht ook.

We nemen plaats aan een tafel voor het bestellen van een aperitief. Tenminste, dat is de bedoeling, maar bij de vraag wat er voorhanden is aan alcoholvrije drankjes ontstaat er een stilte bij de dame van de bediening. 'Crodino of iets dergelijks hebben we niet mijnheer, misschien water?' Pardon, water? Ook hier dus geen fatsoenlijk alternatief voor de autorijders onder ons, onbegrijpelijk maar waar!

Het 3-gangen Bib-menu heeft genoeg keuzemogelijkheden en bevat mooie gerechten. Geen amuses hier dus we beginnen direct met een zalmsalade a la Ciel Bleu en een Caesar salad als voorgerecht. Mooi op smaak, ruime hoeveelheden en gewoon lekker. Daarna de beide visgerechten welke ook heerlijk zijn. Mooie verse vis en ook nu weer ruime porties. Aan de 'looks' kan trouwens wel nog wat verbeterd worden want we missen de elegantie een beetje. De begeleidende wijnen passen daarentegen weer zeer goed bij de gerechten en de desserts zijn ook lekker. Daarna nog koffie en thee zoals het hoort en de conclusie is duidelijk, we hebben prima gegeten. De verbazing over het ontbreken van een mooi alcoholvrij aperitief blijft. We zien een gat in de markt...

13. Op een doordeweekse dag treden we binnen bij restaurant Reube Royal in Maastricht. We worden welkom geheten alsof men ons al jaren kent (grappig!) en nemen plaats aan een tafeltje. Drankjes volgen en zoutjes staan op tafel. Helaas is ook hier geen alcoholvrije cocktail of ander alternatief behalve Crodino verkrijgbaar en laat men m.i. dus geld liggen.

Aangezien we gebruik maken van een Iens actie hebben we de keuze uit 2 voor-, 2 hoofd- en 2 nagerechten. Nadat we de bestelling geplaatst hebben volgt een amuse van een kofta lamsworstje met Tzatziki saus. De presentatie is te simpel maar de smaak is in orde.

Het voorgerecht is een 'bombe' van gerookte zalm met garnalen en rivierkreeft. Behalve een smaakloze tomaat is er verder niks mis met dit gerecht maar wat gemarineerde komkommer, limoenmayo en gefrituurde kappertjes zouden het gerecht upgraden (en kost niet veel).

Ook de beide hoofdgerechten van vlees en vis zijn goed. De borden zijn leuk opgemaakt, alles is mooi op smaak en meer dan genoeg v.w.b. de hoeveelheid. Daarna volgt nog kaas en gemarineerde bosvruchten met roomijs. Ook niks mis mee als je bedenkt wat de kosten voor dit menu zijn.

In totaal betalen we nl. 60 Euro incl. 3 glazen wijn. Een leuke avond voor weinig geld dus. Maar dat is nu ook ons grote probleem m.b.t. de restaurants die meedoen aan deze Iens actie. Als we de normale prijs zouden moeten betalen, gingen we veel liever naar een Bib Gourmand restaurant.

14. Nieuwsgierig na tal van positieve berichten, treden we binnen bij Bib gourmand restaurant Rantrée in Maastricht. De ontvangst is hartelijk en de inrichting smaakvol. We nemen plaats en bij het aperitief krijgen we meteen 3 lekkere 'mondvermaakjes' zoals ze het hier noemen, gevolgd door nog 2 mooie en lekkere amuses. Boter en olie staat al op tafel, er zijn lekkere broodjes en een fles plat water komt er ook nog bij. De wijnen worden in goed overleg afgesproken dus we kunnen gaan beginnen! Wat volgt is een mooi voorgerecht: tartaar van rund met softshell krab. Lekker, mooi van opmaak, fris en licht. Daarna grietbot met aardpeer en beurre noisette saus. Een topgerecht! Heerlijke verse vis, lekkere garnituren en een licht zuurtje in de supersaus. Absolute sterrenkwaliteit!
    Ook het hoofdgerecht van hertenbout met rode kool, appel en witlof kan bekoren. Prima hoeveelheden, mals wild en alles goed op smaak. We sluiten af met een dessert van yoghurt, mango en chili. In principe smaken die prima bij elkaar passen maar in de receptuur dient de hoeveelheid gelatine flink te worden verminderd. Geen koffie meer voor ons maar we krijgen wel nog 3 lekkere bonbons en dat is heel aardig.
    Een extra compliment trouwens voor het feit dat bij het tussen- en hoofdgerecht de saus op tafel blijft staan. Hulde hiervoor!
    Ondanks het dipje van het nagerecht hebben we lekker gegeten. Nog een paar van die gerechten zoals de grietbot en de Michelinster komt er aan.

15. Afgelopen donderdag hier gegeten in het kader van de AH Iens actie. We beginnen met een amuse die nog wel aardig is. Van de voorgerechten is de carpaccio nog redelijk maar de rilette van witvis is flauw en waterig. Daarnaast krijgen we geen brood bij dit gerecht en de begeleidende witte wijn is niet koud genoeg. Geen goed begin dus. De hoofdgerechten van tenderbief en zalmfilet zijn nog wel tevredenstellend maar hoe kun je nou frites en mayo hierbij serveren? Vlug naar het dessert dan. De carrot cake met lemon curd en vanille-ijs is aardig maar ook niet meer dan dat. Al met al valt de avond tegen. Ok, het kost niet veel maar toch. Of ligt het aan ons en zijn we veel te verwend?

16. We bezoeken deze avond eens een ietwat 'ander' restaurant. Geen ster of Bib Gourmand dit keer maar bijna alleen maar P's. We bevinden ons nl. in restaurant P wat hoofdzakelijk gerund wordt door pensionado's. De ontvangst is hartelijk, de inrichting is prima en lijkt ietwat op een bruin café, de amuse en spoom leuk cq apart, het brood met kruidenboter erg lekker, de wijn prima en royaal geschonken en het gratis water lovenswaardig.

En de gerechten?
    De Caesar salad is lekker en voorzien van een prima dressing. De hoofdgerechten van vis en eend zijn mooi op smaak, voorzien van prima garnituur en meer dan voldoende. Het nagerecht van grapefruit is fris en lekker licht.

Conclusie: we hebben lekker gegeten waarvoor dank en de prijs van dit alles was verrassend laag. Voor herhaling vatbaar dus.

17. Nederlands Ubachsberg

Afgelopen donderdag mochten we weer eens bij de Leuf aanschuiven en we waren na afloop onder de indruk. Wat hebben wij lekker gegeten! De twee amuses van wortel en koolrabi konden ons al bekoren maar daarna werd het alleen maar leuker. De Yellowfin tonijn met bergamot, bieslook en radijs was subtiel van opmaak en heerlijk van smaak, het hoofdgerecht van patrijs, pompoen en zwarte kardemom lekker (en hulde voor de extra saus) en het dessert van granny Smith, geitenyoghurt, bladselderij en zonnebloempit was zeer licht en verfrissend. Maar de absolute topper van de avond was het tussengerecht genaamd 'Geuren van de zee'. Een classic van wijlen Paul van de Bunt bestaande uit diverse schelpdieren met citroengras en limoenblad. Wat een prachtig gerecht met sublieme verfijnde smaken en mooi gepresenteerd met behulp van vloeibare stikstof. De uitvoering van deze klassieker was perfect en een terecht eerbetoon aan de veel te vroeg overleden chef, kippenvel!

Al met al hebben we een heerlijke avond beleefd. Dank aan allen en diep respect voor hetgeen jullie na een zeer moeilijke periode bereikt hebben. Mogen we nog eens terugkomen?

18. Gistermiddag genoten van een lekkere alcoholvrije cocktail na binnenkomst. Daarna een paar mooie amuses, heerlijk brood en vervolgens een zeer smakelijk 4-gangen menu met o.a. kreeft, Nitro cocktail, super Angus beef en een dessert van banaan en drop. Doe er nog twee goede glazen wijn, water en koffie met friandises bij en je hebt een heerlijke middag gehad. Dank aan allen!

19. Donderdag mogen genieten van een heerlijk 4-gangen menu en mooie begeleidende wijnen. Eerst lekker veel amuses gevolgd door twee voorgerechten van absolute wereldklasse. Vervolgens een mooi hoofdgerecht met top ganzenlever en afsluiten met een chocolade-peer gerecht. Bijna een foutloze voorstelling. Bijna, want een soufflé mag toch echt niet naar ei smaken. Maar dat kleine foutje wordt jullie vergeven. Dank voor een prachtige avond!

20. Vier dagen na ons diner bij de collega's in Zwolle arriveren we in Heeze voor een bezoek aan restaurant Boreas. We worden zeer hartelijk verwelkomd en nemen plaats bij de heerlijke haard. Twee glazen alcoholvrij aperitief worden snel geserveerd en meteen gevolgd door heerlijke amuses. Prachtig qua opmaak en zeer lekker.

We kiezen voor het 9-gangen mini-menu en nemen plaats in die heerlijke draaibare stoelen.

Met olie en boter op tafel, lekker veel brood erbij en het water ingeschonken gaan we van start. Er volgt een keur aan gerechten met ganzenlever, paling, kabeljauw, coquilles, kreeft, duif en chocolade. Allemaal fantastisch wat opmaak betreft, zeer hoog op smaak en voorzien van heerlijke wijnen uit verschillende landen.

Wat er nou "mini" was aan de gerechten weten we echt niet. Wel weten we dat we zo voldaan zijn dat we die gewoonlijk vele en heerlijke friandises bij de koffie aan ons voorbij moeten laten gaan. We eindigen met een kopje espresso en concluderen dat we een fantastisch avond hebben gehad.

Een extra vermelding nog betreffende het geweldige personeel. Zoals door vele gasten ook reeds ervaren, vormt deze brigade een enorme toegevoegde waarde: aardig, attent en alert. Hulde!

Het blijft voor ons dan ook een eer om bij Boreas te mogen dineren. Hier komen we dan ook snel weer terug.

21. We arriveren bij de nieuwe Librije, worden welkom geheten en nemen vervolgens plaats in de gezellige aperitiefruimte, waar we genieten van een mooi glas Sauvignon blanc en Henriot blanc de blanc champagne. Meteen ontvangen we lekkere amuses, mooi van opmaak en goed op smaak.

We kiezen na overleg met de chef voor het 7-gangen menu met begeleidende wijnen en nemen plaats in het nieuwe restaurant. Eerlijk is eerlijk, de locatie is prachtig. Zeer apart, modern, ruimtelijk maar toch gezellig. Er volgen aan tafel nog een paar prima amuses, er komt heerlijk brood op tafel en water wordt ingeschonken. De gerechten die volgen, zijn allemaal heerlijk, mooi van opmaak (maar niet meer zo spectaculair als voorheen) en ook de geserveerde wijnen passen er uitstekend bij. Dus tot zover niks te klagen.

En toch zijn we na afloop niet zo lyrisch als de vorige keer in de 'oude' Librije. Toen hadden we een absoluut perfecte avond maar nu zijn de beide eigenaren en de huidige restaurantbrigade op de een of andere manier niet in vorm. Er is te weinig 'contact' met ons, het is te stijf, te onpersoonlijk en soms te gejaagd. En er worden fouten gemaakt: wanneer ik vraag naar mijn glas wijn omdat het gerecht al is ingezet (ik verfoei dat), krijg ik door een medewerker het glas zonder enige toelichting ingeschonken en wat later verschijnt de sommelier met een heel verhaal terwijl mijn gerecht afkoelt. En als ze later belooft een Tokay te laten proeven, maakt ze dat niet waar. Jammer want dat hoort m.i. niet op dit niveau.

Al met al een mooie avond gehad maar het hoge prijskaartje na afloop laat twijfel achter m.b.t. een vervolgbezoek. Daarvoor zijn de 2* collega's in met name Maastricht, Kruiningen en Heeze te goed.

22. Nederlands Zwolle

M.Machiels

23. Internationaal Alkmaar

We zijn wat vroeg deze donderdagavond bij 't Stokpaardje. Bij binnenkomst mogen we zelf onze jas ophangen en een plaatsje in het op dat moment bijna lege restaurant opzoeken.

Geen enkel knabbeltje, amuse of hapje van het huis hier, wel een soort Kir Royal, een broodje met wat boter en een mondelinge uitleg van de diverse gerechten waar we uit kunnen kiezen.

Onze wensen worden kenbaar gemaakt en snel daarna volgt een vrij simpel opgemaakt bord met een paté van wild met gekarameliseerde zilveruitjes. Het gerecht is lekker, niet heel erg bijzonder maar wordt vergezeld door een fantastische droge Riesling Spätlese welke voor een enorme upgrade zorgt. Daarna verse ravioli gevuld met fazant en Langedijker zuurkool met een glaasje rode wijn en als hoofdgerecht een prima gebakken Noordzee tong met puree van pastinaak vergezeld van een prachtige witte Chardonnay uit Italië. Er volgen nog diverse dessertkazen met een heerlijke Colheita port uit 2006 en tot slot een dubbele espresso met een grappa en een paar bonbons.

Verwacht hier dus geen Michelinster-achtige schilderijtjes op het bord of poespas met gelletjes, crunch, koud versus warm of schuimpjes. Hier krijg je gerechten welke goed op smaak zijn, mooi vers, voldoende voor wat betreft hoeveelheid en met name vergezeld van lekkere wijnen.

24. Na een glibberige en lange autorit komen we aan bij Tante Koosje in Loenen aan de Vecht. Bij het naderen van het pand zwaait de deur wijd open en worden we zeer hartelijk welkom geheten. We nemen plaats, kijken eens rustig om ons heen en ontdekken dat het restaurant heel apart maar ook heel gezellig is ingericht. Totaal anders dan de meeste Michelin-sterrenzaken, maar daarom niet minder leuk.

Na het bestellen van het aperitief ontvangen we vrij snel daarna drie amuses, die allemaal prima van smaak zijn. Leuke combinaties, mooi van opmaak en smaken die perfect samengaan, een heerlijk begin dus.

We kiezen voor het 6-gangen menu maar vanwege de lange terugreis kan dit menu maar met twee glazen wijn gecombineerd worden, maar dat mag de pret niet drukken. Brood, boter, basilicum-olijfolie en lekker gerookt zout staan al op tafel, dus het feest kan beginnen.

- Tartaar van Koningskrab, gepekelde coquille Saint-Jacques, haringkuit, Yuzu zout en jus van venkel / appel.
    - Grietfilet, coulis van spinazie, handgerolde couscous en gerookte paling.
    - Kreeftencrème met diverse groentjes.
    - Krokant gebakken kalfshartzwezerik, wintertruffel, zolderspek en Carnaroli risotto.
    - Gebraden Hollandse runderlende, hachee, Beluga linzen, Chioggia biet en jus van Cabernet Sauvignon.
    - Gemarineerde bloedsinaasappel, witte chocolademousse, yoghurtsorbet, kletskop van hazelnoot.

De gerechten zijn allemaal heerlijk. Ruime hoeveelheden, prima opmaak, goed op smaak en aparte combinaties, helemaal top. Hulde voor het feit dat het koperen steelpannetje met rode wijnsaus bij het hoofdgerecht op tafel blijft staan en een extra pluim voor het pre-dessert dat op drie-sterrenniveau is!

We genieten volop en niet in de laatste plaats door het toedoen van de medewerkers in de bediening. Wat een leuke mensen! Spontaan, gezellig, geïnteresseerd en met zichtbaar veel plezier in hun werk.

Mede daardoor hebben we een prima avond gehad die voor herhaling vatbaar is. Bij het afscheid ontvangen we nog twee leuke doosjes met een viertal friandises voor thuis. Wat een leuk idee, dank u tante!

25. Op Oudejaarsavond belanden we in het kleine Belgische plaatsje Leut bij Bistro Neuta, eigendom van chef Alex Clevers (Vivendum 1*).

Bistro Neuta is sinds een jaar in het bezit van een Bib Gourmand en we zijn benieuwd. De ontvangst is prettig en we nemen plaats aan een tafeltje in het midden van het restaurant waar het al gezellig druk is. Bij het bekijken van de kaart vallen ons al meteen een paar dingen positief op zoals de keur aan cocktails (zien er bij andere tafels heel goed uit), het grote aanbod aan wijnen welke per glas geschonken worden en de vele gerechten waaruit we kunnen kiezen. Leuk!

We kiezen uiteindelijk voor een drie-gangen menu en er worden hapjes zoals olijven, een soort piccalilly en worst op tafel gezet. Daarna volgen nog twee amuses in de vorm van bladerdeeg met zalm en een crème brulee van ganzenlever, beiden heel lekker! Brood en boter komen op tafel, de wijnen worden royaal ingeschonken en we kunnen beginnen.

De kreeftensoep, garnalenkroketten, boeuf Bourguignon en kabeljauw zien er niet alleen zeer smaakvol uit maar zijn ook heerlijk. Mooi hoog op smaak, leuk aangekleed en alle porties zijn meer dan voldoende. We sluiten af met 3 soorten sorbetijs en een tarte tartin en zitten vol tot aan ons eigen randje.

Daarna nog een cappuccino en home made icetea in een geweldig leuk glas (een jampot) en we kunnen constateren dat we er een nieuw eetadresje bij hebben.

De inrichting is leuk en gezellig, het personeel kundig en zeer aardig, de prijzen en hoeveelheden kloppen, dus wij komen terug. Zeker en vast!

26. Schandalig!

Dat is de juiste uitdrukking om het ongenoegen te uiten voor het feit dat Inter Scaldes nog geen 3e ster van Michelin heeft mogen ontvangen!

Want welk een topzaak is het. Dat begint al als je bij het uitstappen uit de auto meteen op de parkeerplaats welkom wordt geheten, je de prachtige grote suite met jacuzzi, champagne in de minibar en uitzicht op de tuin binnenkomt, tot en met het afscheid na het ontbijt (eigenlijk snoeperij) de volgende morgen. Verwennerij op niveau pur sang.

Wat hebben we genoten van het 8-gangen menu met begeleidende wijnen. Wat een verfijning, balans en kunst op de diverse prachtige borden. Alle gerechten waren een streling voor de tong, schilderijtjes om te zien en de diverse wijnen (zelfs uit 1970 !) waren een openbaring. Gecombineerd met een gezellig ingericht restaurant en een uitmuntende, jonge bediening kan ik maar 1 ding concluderen: een absolute topper en we hopen er nog vaker te mogen komen.

Michelin wakker worden !!

27. Voor een zakelijke lunch is de tafelheer en zijn gast (een voormalig topkok) dit keer bij de Treeswijkhoeve in Waalre. De locatie en het pand zijn mooi gelegen in een bosrijke omgeving, het restaurant beschikt over een moderne inrichting, zicht op de keuken, prima kuipstoelen en is gezellig.

We nemen plaats en ook hier weer geen reactie van het bedienend personeel als ik aangeef dat ik als aperitief iets alcoholvrij wil drinken. De firma Crodino is blij met de beperkte fantasie van restaurants in 'gastvrij' Nederland.

We beginnen snel met een aantal hapjes en amuses die bijna allemaal heel erg lekker zijn en leuk gepresenteerd. Uitzondering is een amuse waar o.a. olijf in zit want deze is zo krachtig van smaak dat alle andere ingrediënten wegvallen en dat is jammer. Ook bij het presenteren van een Brabants worstenbroodje zijn we van mening dat deze lauwwarm zou moeten worden gepresenteerd.

We kiezen op advies van de chef (aardige man) voor een 3-gangen menu met kreeft, tarbot en ree. En omdat we nog moeten autorijden die dag vragen we aan de sommelier om de gerechten te begeleiden van een glas witte en rode wijn.

De gerechten zelf zijn prima, mooie hoge smaken, prachtige presentaties en goede combinaties. Helemaal top. Wat ons echter zwaar tegenvalt is het feit dat de witte wijn door de sommelier (waar de hele middag geen lach vanaf kan) wordt ingeschonken zonder ook maar iets van een uitleg, helemaal niets. Ook de rode wijn later wordt niet voorzien van enige info. Enige voordeel is dat deze fles op tafel wordt gezet zodat we zelf kunnen lezen wat we drinken. Voor een tweesterren restaurant absoluut onbegrijpelijk. Zijn we niet interessant genoeg als je geen fles wijn bestelt? De wijnen zelf zijn trouwens prima hoor dus daar ligt ons ongenoegen niet aan.

We eindigen onze lunch met een lekkere espresso, heerlijke kleine friandises en gezouten karamel. Lekker en helemaal op niveau. Al met al prima geluncht hier met een paar kleine opmerkingen voor de keuken. De bediening echter moet snel naar een cursus. Daarna komen we terug.

28. Vanavond bevind ik mij samen met een zakenrelatie in restaurant Sense te Den Bosch welk door Michelin is beloond met 1 ster.

Het pand is goed bereikbaar, de ontvangst is prima en we nemen plaats achterin de zaak vlakbij de bar maar ook keuken. Dat brengt als bijkomstigheid dat we live het overleg maar meestal geklets tussen keuken en bediening mogen volgen en dat stoort nogal. Het pand is klein maar gezellig ingericht, er staan mooie glazen op tafel en mijn favoriete bestek van Cutipol wordt gebruikt. Prachtig!

Als snel volgt het aperitief met wat lekker gekruide nootjes. De chef komt hier zelf aan tafel en we kiezen voor een 5-gangen menu met extra kaas en helaas met weinig wijn i.v.m. een onvermijdelijke autorit naar huis later die avond.

Er volgen twee amuses welke niet echt een goede eerste indruk maken omdat beide gerechtjes niet echt uitblinken op het gebied van smaak maar vooral omdat de tweede amuse te veel zuren bevat en niet in balans is.

De volgende drie visgerechten van zeebaars, kabeljauw en schelvis zijn beter in balans, echt lekker en prachtig qua opmaak, echte kunstwerkjes. Niets meer aan doen.

Ook het volgende gerecht van kalf ziet er weer schitterend uit maar de dunne lapjes van de Green Egg barbecue doen denken aan Vitello Tonato. Het gerecht is trouwens wel lekker maar niet herkenbaar als hoofdgerecht. We missen de 'bite'.

De keuze is reuze m.b.t. de diverse beschikbare kaassoorten maar de vijf stukjes op ons bord krijgen te weinig brood en andere begeleiders mee.

Het dessert is de topper van de avond. Een supergerecht van o.a. karamel wat qua smaak een beetje doet denken aan een sticky toffee pudding. Heerlijk!
    Tot slot nog espresso met drie friandises per persoon (waarvan de Engelse drop met kokos en drop ook weer te zuur is).

Al met al een leuke avond. Alle gerechten blinken absoluut uit qua opmaak, zijn dus prachtig om te zien maar ook bijna allemaal heel erg lekker. Ook de bediening en geschonken wijnen zijn prima.

Nu nog de balans vinden bij die paar mindere gerechten, als chef aan alle gasten vragen of alles naar wens is geweest en dan komt het goed.

29. Omdat onze vorige bezoeken altijd goed zijn bevallen zijn we weer terug bij Hof van Herstal te Echt. De ontvangst door Meesterkok Martin Bruggeman is hartelijk en ook het personeel is wederom zeer vriendelijk deze avond. We nemen plaats op het terras en genieten van een mooi glas Prosecco, wat knabbels en een amuse. Het genieten kan beginnen.

Nadat we gekozen hebben voor het 5 gangen-menu 'Hof van Herstal' en bijpassende wijnen gaan we naar binnen en worden we meteen verwend met drie lekkere amuses in de vorm van een bitterbal van ree, een courgettesoepje en een mini Quiche van Limburgse ham.

Brood, boter en olijfolie komen op tafel en daarna volgen de diverse gangen zoals een bloem van courgette gevuld met een zachte mousse van snoekbaars, soep van pomodori tomaten met basilicum, stoofgerechtje van Limburgs konijn met Schinveldse stroop en als extraatje van de chef gestoofd wild zwijn (heerlijk gemarineerd en een beetje zoet), een frisse spoom van groene appeltjes en yuzu fruit, Barbarie eend met saus van passievruchten en tot slot heerlijk kokosijs met beignets van ananas en steranijs.

Alle gerechten zijn mooi op smaak, genoeg qua portiegrootte, zeer lekker en de diverse begeleidende wijnen passen er prima bij. We kijken dan ook terug op alweer een zeer gezellige avond.

Dank aan allen en tot binnenkort voor de soepjes- en wildavonden. We hebben er nu al zin in.

30. We gaan i.v.m. een 'Iens deal' op weg naar Zo... Eten en Drinken in Roermond. Geen ster of Bib Gourmand hier maar wel een vermelding in 'Lekker' (tot hun eigen verbazing...)

De ontvangst is goed en we nemen plaats in een verder leeg restaurant waar later die avond trouwens wel verandering in komt. De zaak is mooi en gezellig ingericht met een half open keuken, stoffen servetten en tafellinnen.

We willen graag een aperitief maar op mijn vraag voor een Crodino met ijs krijg ik te horen dat dit drankje niet beschikbaar is. Het enige alcoholvrije drankje is bier! Waarom hebben zoveel restaurants geen inspiratie op dat gebied? Er is tegenwoordig prima alcoholvrije en mousserende wijn te verkrijgen waar je heel mooie cocktails van kunt maken. Kom op, dit is extra omzet hoor!

In verband met de actie hebben we de keuze uit twee voor-, twee hoofd- en twee nagerechten, welke trouwens bijna allemaal onderdeel zijn van de à la carte kaart en zo hoort dat ook.

Er volgt een amuse van mosterdsoep met daarbij croutons van paprikapoeder. Pardon, poeder? Is het wellicht daarom dat de soep redelijk is? Of is het omdat de soep niet warm genoeg is en de croutons zacht zijn geworden omdat er maar één dame in het restaurant werkzaam is en diverse gerechten deze avond veel te lang op de 'pas' blijven staan.

Al snel verschijnen de eerste gerechten zoals gevogeltepaté met eendenlever, een compôte van abrikozen en truffelsaus. Het gerecht is redelijk maar qua opmaak zeer matig. Waarom geen mooie quenelles van de abrikozen gemaakt i.p.v. een klodder, de functie van de truffelsaus is mij helemaal niet duidelijk en de salade is te vroeg aangemaakt. Tafelgenote heeft gekozen voor scampi's met fettucini en kreeftensaus welk lekker is maar ook dit gerecht is geen plaatje. De beide wijnen (Chardonnay en Grenache) zijn trouwens wel lekker bij deze gerechten.

De hoofdgerechten volgen, maar niet voordat al het resterende brood wordt weggehaald. Staan laten s.v.p., niet aankomen. Er is niets lekkerders dan brood bij een hoofdgerecht om de laatste restjes saus te kunnen nuttigen!

Dorade met aardappelpuree, groenten en beurre blanc saus en Tournedos met bospaddestoelen, aardappelpuree, diverse groene groenten en Bearnaisesaus. De bief is supermals, alle groente lekker knapperig, de sauzen prima maar de puree is een twijfelgeval. Hij is niet uit een pakje maar heeft een beetje rare smaak en vooral consistentie, vreemd.

Als nagerecht nog Aardbeien Romanoff en Hangop met vers fruit en bosvruchten-yoghurtijs, allebei gewoon lekker maar niks speciaals.

Verwacht hier geen topgerechten, maar de meeste gerechten waren lekker van smaak, de porties prima en de wijnen lekker. Aan de bediening moet nog flink worden gesleuteld want er worden te veel fouten gemaakt. Wijn wordt bij andere tafels veel te laat ingeschonken, bestek op de vloer blijft te lang liggen, water moet je zelf inschenken etc.

Al met al hebben we een leuke avond gehad waarbij het prijsvoordeel wel een grote rol heeft gespeeld. We betalen in totaal maar 50 Euro en dat was het absoluut waard.

31. Om een heuglijk feit te vieren zijn we op weg naar restaurant Boreas in Heeze.
    De ontvangst door gastvrouw Sonja is meer dan hartelijk. Alsof vrienden elkaar begroeten.

Snel nemen we plaats bij de 'haard' en we kiezen het nieuwe aperitief van het huis; alcoholvrije bubbels met vlierbessensiroop en munt. Heerlijk fris en lekker.
    Meteen daarna volgen een aantal mooie amuses met o.a. oester, een 65 graden ei en wasabi. Helemaal top.

In samenspraak met Sonja kiezen we vervolgens voor een 4-gangen 'Brabantse dag verrassingsmenu' met Bob arrangement waarna het feest kan beginnen.

Wat wij vervolgens meemaken is niet te bevatten. Ondergetekende ontvangt als enige een voorgerecht met 3 verschillende bereidingen van ganzenlever. Waarom? Omdat ik de vorige keer in de keuken tegen chef Nico had gezegd dat ik daar zo'n fan van was. Dat is perfect gastheerschap wat mij betreft.

Ook de gerechten die volgen zijn subliem met een heerlijke kreeft, de lekkerste kalfshaas ooit, desserts met o.a. passievrucht en mango en een extra nagerecht van chocola met de tekst 'hartelijk gefeliciteerd'. We krijgen er een kleur van op de wangen. Hieperdepiep hoera.

Tot slot nog koffie en thee met vele, vele lekkere friandises en de perfecte avond, mede door de zeer aardige bediening, is tot stand gekomen.

Conclusie: als wij deze avond vergelijken met eerdere bezoeken aan andere 2* en 3* restaurants in ons land zou die derde Michelin ster dan ook zeer op zijn plaats zijn.

Boreas is een topzaak waar we nog zeer vaak hopen te komen.

32. Op een druilerige en frisse vrijdagavond worden we zeer warm welkom geheten door François Geurds, eigenaar van FG restaurant te Rotterdam. We nemen plaats in een 'nisje' en hebben er zin in. De inrichting is mooi, modern, gastvrij en de Euromast is goed zichtbaar. Al snel ontvangen we een heerlijk glas champagne en een witte wijn voor de tafelgenote vergezeld van amuses zoals een hoorntje van tomaat, gevuld met ijs van piccalilly en en zeer krokante canelé met een mooie romige eendenlevermousse. Vooral die laatste steelt mijn hart, heerlijk!

We kiezen voor het 9-gangen menu met begeleidende wijnen voor de gastheer.
    En wat volgt deze avond zijn geweldige combinaties met soms zeer aparte producten maar allemaal zeer hoog van kwaliteit, o zó vol van smaak en vergezeld van topwijnen uit de hele wereld die een absolute meerwaarde bij elke gang zijn.

Wat hebben we een heerlijke avond gehad waar het zeer aardige en kundige bedienend personeel zeker aan heeft bijgedragen.

FG is vorig jaar terecht beloond met 2 Michelin sterren en een restaurant waar Rotterdam trots op mag zijn. Wij komen dan ook graag terug.

33. Internationaal Antwerpen

Jane, Sergio en ik gaat niet samen

Eindelijk was het dan zover, een lunch bij The Jane in Antwerpen. Velen waren jaloers omdat het mij wel gelukt was om te reserveren. Maar waarom was ik na afloop dan niet tevreden of lyrisch zoals iedereen?
    Was het omdat ik verwend ben omdat ik alle topzaken in Nederland al meermaals bezocht heb? Of was het omdat ik me niet op mijn gemak voelde omdat ik de hele tijd met mijn gezicht naar een grijs doek zat te kijken? Of omdat we 3! keer hebben moeten zeggen dat mijn vrouw geen kaas lust? Of was het was het omdat zij toch vervolgens iedere keer weer kaas kreeg? Of omdat we te horen kregen dat de bestelde Chardonnay 18 Euro per glas kost? Of was het omdat we bij Oud Sluis ook niet tevreden waren? Of omdat de bediening niet echt vriendelijk maar net zoals in Zeeland gejaagd was? Of was het omdat ik meermaals zelf mijn water moest bijschenken? Of was het omdat ik een eerder besteld glas rode wijn pas kreeg toen ik halverwege mijn hoofdgerecht was? Of was het omdat we twee keer moesten zeggen dat wij het dessert ipv kaas wilden? Ik weet het niet. Ik heb het geprobeerd. Maar de liefde ontbreekt. Jane, Sergio en ik dat gaat niet samen.

34. Nieuwsgierig naar het nieuwe concept reizen we af naar Beluga in Maastricht. Het restaurant 'loves you' tegenwoordig en dat is mooi om te weten, maar het gaat ons deze maandag toch echt om de gerechten en bijbehorende wijnen. De ontvangst is hartelijk. Een hand van de gastvrouw bij binnenkomst is iets wat ieder toprestaurant zou moeten doen want je voelt je meteen welkom. We nemen plaats in het lounge gedeelte en ontvangen niet veel later het aperitief en 4 verschillende amuses op basis van zwarte olijf. Zeer apart en heel lekker. De veranderingen vallen trouwens al meteen op. De inrichting is nog meer trendy dan voorheen, de muziek wat luider, veel moderner maar niet storend, er hangt een grote discobol aan het plafond en er worden foto's van Mestreech en de chef middels een beamer getoond.

We gaan er vanavond helemaal voor en kiezen voor het 10-gangen menu met begeleidende wijnen. Nadat we aan onze tafel met die heerlijke draaistoelen hebben plaatsgenomen volgt eerst pittig pizzabrood en de Chef"s special dish van tomaat en Parmezaanse kaas. Deze variant is beter dan de vorige versie (de tafelbereiding) omdat het gerecht door wat meer tomaat beter in balans is. Heerlijk. Ook in het restaurant een make-over. Andere kleurstellingen en een groot scherm bij de ronde tafel dat de gehele avond van kleur verandert. Even wennen maar het stoort verder niet. Er zijn trouwens ook een aantal zaken niet gewijzigd. We eten nog steeds met het mooiste bestek ooit van Cutipol en het superstrakke servies van Stockmans.

Wat volgt zijn 10 fantastische gerechten met heerlijke wijnen uit diverse landen. Het ene na het andere 'schilderijtje op bord' verschijnt maar de absolute topper vanavond is de Kingcrab. Wat een subliem gerecht, perfect in balans en wat een voorrecht om dit te mogen eten. De bediening is trouwens helemaal in vorm, zeer vriendelijk en zonder fouten. Dus ook daar geen veranderingen.

We sluiten af via een heerlijke espresso met friandises en zijn van mening dat Beluga nog steeds tot de absolute top van ons land kan worden gerekend. Ook het nieuwe concept staat als een huis. Wij komen graag terug en love you too.

35. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Franse bandenproducent heeft gelijk.

Die derde ster voor de Leest is helemaal terecht. Wat een verfijning en vooral smaak laat de keuken van Jacob Jan Boerma zien. En wat heerst er een gezellige, ongedwongen sfeer in het prachtige moderne pand. Geen stress hier, geen strakke gezichtjes maar gastvrouw Kim Veldman die samen met haar brigade alles onder controle heeft en de tijd neemt voor een gezellig praatje met haar gasten. Chapeau!

Bij binnenkomst worden we welkom geheten en nemen plaats aan een mooie tafel bij het raam. En terwijl we de champagne aan het bestellen zijn, komen er al meteen diverse amuses onze kant op. De een nog lekkerder dan de ander dus dat beloofd veel goeds.

We kiezen voor menu 'micri' dwz 7-gangen met begeleidende wijnen.
    Nadat eerst nog een flink aantal amuses volgen worden we daarna in een aangenaam tempo verwend met o.a. makreel, coquille, truffel, langoustine, tarbot, eend, kalf, een prè dessert amuse, 3 desserts waaronder langzaam gegaarde ananas en zelfs twee amuses ná het dessert (hebben die ook een naam?). Het kan niet op en dat is helemaal ons ding. Prima als andere chefs willen minderen maar voor ons hoe meer gangen en amuses hoe liever!

De opmaak van al deze gerechten is trouwens zonder tierlantijntjes zoals hete stenen, visgraten of via je hand maar gewoon op mooie borden en in kleine leuke kommetjes. Want waar het uiteindelijk om gaat is dat deze gerechten vooral ontzettend lekker zijn. Wat een smaakexplosies en finesse komt er uit de keuken.
    De gerechten zijn gecompliceerd en bevatten veelal licht zure tonen maar zijn perfect in balans. Ontzettend knap vakmanschap. En met die heerlijke (vooral Duitse en Oostenrijkse) wijnen erbij is het bijna de hemel op aarde.

Tijdens het afsluiten met koffie en véél lekkernijen kunnen we concluderen dat de Leest een voortreffelijk restaurant is met topkoks en een leuke, gezellige bediening.

Er zijn weliswaar een paar kleine foutjes (te laat met de wijn bij het eerste gerecht en geen uitleg van de diverse friandises bij de koffie) maar je hebt als gast het gevoel dat je trots bent om er geweest te zijn en er van hebt mogen genieten. En om terug te mogen komen.....

36. We zijn op bezoek bij Hof van Herstal in Echt en worden welkom geheten door Giny Bruggeman, de altijd zeer attente gastvrouw en Meesterkok Martin Bruggeman. Het restaurant zit vol en dat is voor een zondagavond altijd een goed teken. Na het aperitief van het huis, een mousserende wijn met sinaasappelikeur, volgen snel wat knabbels en diverse amuses. Lekker.

We kiezen voor het menu Hof van Herstal met begeleidende wijnen en hebben er zin veel in. Het personeel is zoals altijd in vorm en we laten ons verwennen.

Wat volgt zijn mooie gerechten zoals een salade van gegrilde snoekbaars met dillevinaigrette en kappertjes, reebouillon met kastanjechampignons en prei, ganzenborst met groene en rode curry met een stamppotje van wortel en kroepoek van gele curry, een frisse spoom van groene appeltjes en citroen (waar krijg je die nog?) en als hoofdgerecht geroosterde Hoeve eend met passievruchtensaus, parelcouscous met prei, wortel en selderij. Tot slot een parfait van tonkabonen met gekarameliseerde Karmijnappel en schuim van mispels.

Alle gerechten worden gepresenteerd op prachtige borden, smaken heerlijk en de diverse wijnen passen er prima bij.

Geen poespas hier maar smaak, smaak en nog eens smaak. Daar gaat het ook volgens Michelin tegenwoordig om en vandaar de Bib Gourmand sinds 2013.
    Hier kun je echt lekker eten voor relatief weinig geld en daar komen steeds meer mensen achter.

37. Een nieuw concept en dan binnen zeer korte tijd een Michelin ster. Dat maakt nieuwsgierig en dus zijn we op weg naar Ron's Gastrobar in onze mooie hoofdstad Amsterdam gegaan. Het witte pand ziet er van buiten leuk uit en de ontvangst bij binnenkomst is hartelijk. We worden welkom geheten en voordat we plaats nemen krijgen we medegedeeld dat er die middag nog een optreden van een BN'er zal plaatsvinden. Geen probleem. Een extra verassing dus. Een tafeltje is snel gevonden en als we om ons heen kijken vallen ons al meteen een paar zaken op. Een grote bar met zitgelegenheid , hoge tafeltjes, lage tafeltjes, personeel dat 'casual' gekleed is en geen poespas hier. Geen stijve bedoening dus en dat is prettig. We zijn er klaar voor en kiezen alvast twee gerechtjes uit. Geen echte kaart hier, wel een soort folder en alle gerechten dezelfde prijs dus ook dat is anders. Bij het aperitief volgt een papieren zak gevuld met lekker brood, notenboter en heerlijke Amsterdamse uien. Leuk idee, apart en lekker.
    Vrij snel daarna volgen de eerste twee gerechten bestaande uit gerookte zalm met aardappelslaatje, henneneitje, zuring en Hollandaisesaus en voor mijn tafelgenote gebakken langoustine met prei, uitjes en chorizo. Beide gerechten zien er leuk uit en smaken voortreffelijk. Daarna volgen de Wagyuburger met ui en dragon-zuringcreme en gebakken griet met spinazie en fregola. En wederom zijn we zeer tevreden over het gebodene. Mooie subtiele smaken en topcombinaties.

Het dessert bestaat uit Ron's verrassingsei bestaande uit een glanzend ei van witte chocolade gevuld met een soort crème van passievrucht, roomijs, eetbare bloemetjes en gelei en voor de wederhelft het dessert van appel met beurre noisette crème en saffraan. Apart, lekker en prachtig van opmaak. Tot slot nog een lekker kopje koffie en een heerlijke lunch is tot stand gekomen. Heel anders dus dan bij de meeste sterrencollega's maar gezien de kwaliteit van het eten is wat ons betreft die ster terecht. Dit restaurant is gezellig, leuk, apart en je kunt er geweldig lekker eten. Wat wil een mens nog meer.

O ja, de extra verrassing was een live optreden van Lange Frans die middag maar dat staat niet standaard op de kaart....

38. Zoals beloofd zijn we snel weer terug bij Sonja en Nico Boreas van het gelijknamige 2* restaurant in Heeze en ditmaal hebben we vrienden ter versterking meegenomen omdat we ook anderen willen laten genieten. De verwelkoming is allerhartelijkst en we nemen plaats bij de haard. We kiezen 3x voor een glas Champagne en 1 keer voor het huisaperitief in de vorm van alcoholvrije wijn en de bekende gesuikerde Hibiscusbloem. Daarbij een viertal amuses als mini schilderijtjes. Allemaal even lekker en zeer apart. Een heerlijk begin.
    Aan tafel volgen vervolgens nog 2 amuses en daarna kiezen we voor een 4-gangen menu met Italiaanse touch en vergezeld van wijnen uit het land van de laars. Deze worden met verve gepresenteerd door Jessica, de altijd aardige sommelier. Alle gangen blinken uit in schoonheid, opmaak, balans en smaak. Wat een klasse!
    Ben het trouwens totaal niet eens met de visie van sommige collega sterrenkoks om geen of heel weinig amuses meer te serveren. Ik ben er een groot fan van en bepaal zelf wat ik als gast wil en of dat nog van deze tijd is.
    Na het friszure dessert volgt nog koffie met tal van lekkernijen en een ijsje van zoethout met chocolade toe. Apart maar ontzettend lekker.
    Dus, team Boreas, ga vooral zo door en we blijven jullie trouw tot in de eeuwigheid. Tot snel!

39. Omdat we die avond nog een concert in de St.Janskerk hebben, willen we van tevoren nog een hapje eten en we kiezen voor bistro Boeuf la Roche van sterrenkok Bart Aussems (Tout a Fait). Het restaurant is smal maar gezellig ingericht en we zijn benieuwd. In verband met de beperkte tijd kiezen we na overleg met de bediening voor het 2-gangen menu en binnen 10 minuten hebben we een lekkere witte Chardonnay, superlekker brood, boter en een salade van spinazie met gamba's van de plancha en limoen voor ons staan. Het gerecht is mooi op smaak en royaal qua portie. Lekker dus. Niet lang daarna volgt Dry-Aged biefstuk met de beste Bearnaise saus tot nu toe, dikke frieten met mayo en verse groenten waaronder aparte rood/witte worteltjes. De bief is mals, op smaak, qua gaarheid exact zoals we hem willen hebben en ook de gerechten erbij zijn eveneens prima. Omdat we zelfs nog tijd over hebben kan er nog een dessert in de vorm van crème brûlee bij. En ook die is lekker in alle eenvoud. Het personeel is trouwens heel erg aardig waarbij wij de dame nog herkennen van de buren dus dan weet je dat het goed zit. Al met al een kort maar leuk en vooral lekker diner gehad, dus we komen een keertje terug zodat we dan wat langer kunnen genieten. Tot een volgende keer.

40. Nieuwsgierig geworden door alle zeer positieve recensies maar eens een tafel geboekt bij dit restaurant in de buurt.

We reserveren voor het prijswinnende 3-gangen menu en zijn benieuwd. De ligging is prachtig. Aan het water, op de eerste verdieping en met aan beide zijden zicht op boten, jachten en de haven. Ook binnen ziet het er mooi en gezellig uit. Strak maar zeer smaakvol. De ontvangst is hartelijk en we mogen plaatsnemen waar we willen omdat er deze avond maar een viertal tafels bezet zullen gaan worden.

Tijdens het huisaperitief, Prosecco met aardbeienlikeur en wilde bosaarbeitjes, volgt een amuse bestaande uit een soepje van kokos, citroengras en schuim van gember. Lekker, goed warm maar het schuim valt snel uit elkaar en dat is een beetje jammer.
    Als daarna de bediening de vraag stelt of we water en brood op tafel willen is het antwoord uiteraard ja. We kiezen nog voor begeleidende wijnen en zijn er klaar voor.

Het voorgerecht volgt snel. Tartaar van Limousin rund, zoet zuur van groenten, crème van snijboon en ijs van piccalilly. Het bord is netjes opgemaakt en ziet er leuk uit. De smaken passen goed bij elkaar en vormen een mooi geheel. Het is iets aan de koude kant maar dat probleempje lost zich uiteindelijk vanzelf op.

Als hoofdgerecht Limburgs hoender van de Green Egg, structuren van pastinaak, een krokante cilinder van polenta en een saus van eekhoorntjesbrood. Het bord is goed warm en het gerecht is lekker. Oké, het hoen had wat malser mogen zijn maar voor de rest is het goed op smaak. Niet sensationeel maar lekker.

Het nagerecht bestaat uit huisgemaakte pannacotta van witte chocolade, vers rood fruit en ijs van bosvruchten. De pannacotta is aardig maar te vast van structuur door het gebruik van teveel gelatine. Heerlijk daarentegen is het bosvruchtenijs met een kleine crunch erbij. Prachtig van kleur en super van smaak. En de demi-sec in het glas past prima bij dit gerecht. Lekker.

We kiezen nog voor koffie / thee en daar krijgen we een chocolaatje bij dat zo uit een doos Belgische praliné's van de supermarkt lijkt te komen.....

Al met al kunnen we concluderen dat niet helemaal duidelijk is welke kant het restaurant op wil. Geld vragen voor brood en boter en een chocolaatje bij de koffie serveren past totaal niet bij een restaurant dat al twee jaar genoemd en geroemd wordt in Lekker.

We wachten het even af maar komen zeker in de zomer terug voor een koffie met gebak of biertje op het prachtige terras. Want het uitzicht en de ligging is prachtig.

41. We mogen weer aanschuiven bij ons favoriete restaurant in het zuiden en volgens Lekker tegenwoordig nummer 2 van ons land. Bij de hartelijke begroeting worden we herkend van onze vorige bezoeken en dat is knap gastheerschap.
    Na plaats genomen te hebben aan een mooie tafel, beginnen we met het huisaperitief. Dit keer de alcoholvrije variant met de eetbare Hibiscusbloem. Lekker.
    Er volgen een viertal amuses die er niet alleen prachtig uitzien maar vooral fantastisch smaken. Zeer attent is het feit dat de sommelier nog snel een extra glaasje wijn bij de amuse van ganzenlever inschenkt. Wauw, keuken en bediening zijn weer in topvorm.
    Wat volgt, zijn prachtige creaties met krab, coquilles, tong en haas vergezeld van heerlijke sauzen en een selectie van topwijnen uit heel de wereld die met veel enthousiasme door de sommelier is samengesteld. Door haar gepassioneerde uitleg lijkt het alsof je zelf in de wijngaard rondloopt en dat is een gave.
    Na het hoofdgerecht volgt nog een amusedessert en uiteraard het dessert zelf. Beide zeer mooi om te zien en ontzettend lekker. Zoet, zuur, koud en krokant in optima forma.
    Als dan vervolgens nog de koffie en thee vergezeld worden van vele friandises en een semifreddo van chocola is de perfecte avond tot stand gekomen. Wat een genot om hier te mogen dineren.
    Sonja, Nico en alle medewerkers, ontzettend bedankt. We komen snel weer terug.

42. We zijn te gast bij het tegenwoordig met een Bib Gourmand uitgeruste restaurant van Meesterkok Martin Bruggeman in Echt.

De ontvangst is hartelijk en we nemen plaats bij de 'open' haard.
    Er wordt vanavond een speciaal 'Kreeftenfestival' georganiseerd vergezeld van diverse Duitse wijnen.

We beginnen met wat olijven en nootjes en als aperitief een Cuvée Katharina brut die gewoon erg goed van smaak is. Het begin is gemaakt.

Wat volgt zijn 3 kleine amuses bestaande uit een linzensoepje, een stukje quiche van zalm en een mousse van geitenkaas. Vrij simpel maar lekker.

De avond gaat verder met een terrine van kreeft en wilde zalm, cappuccinosoepje van kreeft, duet van pantserkreeft en tarbot, amuse van octopus, spoom van groene appel, een samenspel van kreeft en kalfswang en tot slot een dessert van peer, demi-ijs van frambozen en mascarpone.

En dit alles vergezeld van een Riesling trocken, weisser Burgunder, Spätburgunder en een Huxelrebe Beerenauslese bij het nagerecht.

Alle gerechten zijn niet sensationeel qua samenstelling en opmaak maar lekker, op smaak en de wijnen passen er goed bij. Dat er regelmatig wordt bijgeschonken is trouwens ook niet verkeerd.

Verwacht hier geen kunstwerken op het bord met een crunch, poeder of gelei van dit of dat maar eerlijke ingrediënten van goede kwaliteit en lekkere sauzen.

Kortom, prijs-kwaliteit is hier in orde.

43. Op een regenachtige Prinsjesdag, is het bij binnenkomst heel kort wachten op een verwelkoming bij het enige 'chinese' restaurant in ons land met een Michelin-ster, maar daarna kan snel aan tafel worden gegaan.

De keuze valt op een 4-gangen menu, met maar 2 glazen begeleidende wijn, ivm de autorit naar het hotel later die avond.

Het aperitief bestaat uit een lekker glaasje alcoholvrije bubbels van lindebloesem, vergezeld van een warm verfrissend doekje voor de handen en 3 amuses die aardig zijn, maar niet in het geheugen achterblijven.

Vervolgens komt er een mandje net gestoomd brood op tafel . Een leuk idee, maar een beetje flauw van smaak. Zeker omdat peper, zout, boter of olie niet op tafel komt vanavond.

Het eerste gerecht is tonijn, met zoetwatergarnaal, appel, knolselderij en sinaasappel. Een gerecht met pit op het eind maar het is niet erg spannend. Ik mis een crunch, koud/warm effect of iets dergelijks.

Het bolletje kleefrijst dat volgt dient voor de smaakneutralisatie en is aangemaakt met o. a. azijn. Leuk en apart.

Daarna gebakken zeebaars met krabsalade, komkommer, koekje van parmezaan en lichte Chezuan saus en dit gerecht is heerlijk. Oké de vis heeft geen lekker krakend velletje, maar de zoete en zure smaken wisselen elkaar af en op het eind blijft een pittige smaak in de mond achter. Daarbij een heerlijke Grüner Veltliner en dat gaat prima samen.

Wat volgt is een tussengerecht dat bestaat uit coquille, quinoa, aubergine, paprika, avocado en barbecuesaus. Geserveerd op een gloeiend heet bord, maar omdat voor het merendeel de ingrediënten op het bord koud zijn is dit verwarrend. Hoort dit nu zo of niet? Alle componenten goed warm met een mooie quenelles van een koude crème of sorbetijs zou volgens mij beter zijn. Nu blijft die twijfel.

De pièce van ossenhaas, pompoenpuree, spelt, mirabel en zwarte bonensaus is top. Prima kwaliteit rundvlees, het bord mooi van opmaak. Het gerecht is lekker in de combinatie met mooie zachte en subtiele smaken.

Het tempo deze avond is hoog, zeer hoog en wat mij betreft te hoog.
    Na anderhalf uur zitten de 3 amuses en 4 gangen er al op, waardoor de interesse in een dessert of koffie niet meer aanwezig is en dat is jammer. Scheelt ook in de omzet trouwens.

Tot slot, Han Ting is een redelijk groot restaurant waar het personeel zeer druk in de weer is. Het heeft een mooie 'Chinese' inrichting en voor de liefhebber eetstokjes op tafel. Aparte oosterse smaken en mooi opgemaakte borden vallen je ten deel Kwalitatief zeker op 1* Michelin niveau en dat is knap, maar het ontbreekt wat mij betreft aan echt spannende en verrassende gerechten. Of ben ik te veeleisend geworden?

Trouwens, dat een kok die avond met een joekel van een armband door het restaurant terug naar de keuken loopt is niet voldoen aan wetgeving op het gebied van hygiëne.....

44. Geniet ervan!

Dat is wat we herhaaldelijk (en voor ons teveel) te horen krijgen tijdens ons diner bij de Lindehof in Nuenen. Na de beide Nederlandse 3* en alle Limburgse sterrenzaken te hebben bezocht, zijn we toch wel nieuwsgierig geworden of de vele loftuitingen voor Soenil en zijn team ook volgens ons terecht zijn.

We dineren tijdens de Restaurantweek en krijgen een tafeltje bij de entree.
    In het begin is deze stek wat rommelig maar als iedereen gearriveerd is, wordt het een rustig mooi plekje. We worden welkom geheten door de chef zelf en maken de keuze om een extra gerecht te bestellen.

Bij het aperitief gaat meteen de vaart er in met een veelvoud aan lekkere amuses. Doordat het restaurant helemaal vol zit en de meeste gasten rond zevenen zijn binnengekomen, is het een drukte van jewelste in zowel restaurant en zeker in het office. Vandaar uit hoor je regelmatig zowel de chef als zijn sous heel hard gerechten uitroepen en dat stoort nogal. Later zal er gelukkig meer rust in het restaurant ontstaan en dat is toch prettiger. Het personeel trouwens is vriendelijk, rustig, professioneel. De enige opmerking is dat de geschonken witte en rode wijn bij onze tafel geen uitleg krijgen. Waar is de sommelier?

De amuses zijn trouwens heerlijk van smaak en mooi van opmaak maar wat vooral opvalt, zijn de licht pittige smaken die toe te schrijven aan de kruiden en specerijen die gebruikt worden. Dit is echt anders dan bij de collega's. Top.

Het voorgerecht dat volgt, is zeer smakelijk en een mooie kleurrijke creatie.
    Het extra gerecht valt echter tegen. De zeebaars is te klein en als extra gerecht staat de prijs van dit gerecht (€22,50) in geen enkele verhouding tot de prijs van het gehele menu (€37,50) en dat is teleurstellend.
    Hoofdgerecht en nagerecht zijn daarentegen beide ongelooflijk goed. Perfect in balans, mooi om te zien en een genot om te mogen eten.

Die snelheid blijft er trouwens in. Waarom alle amuses en gerechten bij de meeste gasten zo snel geserveerd worden, is ons een raadsel. We hebben de hele avond tijd! 9 amuses en 4 gerechten in nog geen 2,5 uur is echt veel te snel.

Als eindconclusie kunnen we stellen dat de gerechten van topklasse zijn en absoluut op 2* Michelin-niveau. Aan de rest moet nog geschaafd worden.
    Als bovenstaande opmerkingen ter harte worden genomen, gaat het wellicht wat sneller in Parijs.

45. Amuse(ren) bij Tout à Fait
    Dat is wat we op een mooie zondagavond van plan zijn in het altijd gezellige Maastricht.

We kiezen voor een amuse diner bestaande uit 8 kleine verrassende zomerse gerechtjes. Na wat knabbeltjes zoals een madeleine van olijf, worstje van Livar en diverse soorten kroepoek bij een lekker glaasje huisbubbels volgt een amuse van koude meloensoep met garnalen en een 'eitje' van wortel.

Warm zuurdesembrood met roomboter en olijfolie op tafel, dus het begin is gemaakt en dat belooft veel goeds.

We beginnen met babykreeft, Ibéricoham en een sorbet van brandnetel.
    Klinkt goed maar het is lastig eten vanuit het hoge cocktailglas, met een lange cocktaillepel en zonder bordje om het bestek tussentijds op te kunnen leggen. De mooie kreeft komt nu niet helemaal tot zijn recht en dat is jammer. Een plat mooi soepbord en een fijne vinaigrette zouden wonderen doen met dit gerecht.

We vervolgen met makreel, zoetzure komkommer en asperge. Een heerlijk gerecht met mooie zoetzure tonen en prima op smaak. Top.

Dan zeebaars met een gepocheerd scharreleitje en een sabayon van gedroogde sinaasappel. Mooi van opzet en structuur maar het gerecht mist m.i. een frisse toon tussen alle zure onderdelen.

Wat volgt, is gegrilde kwartel met eendenlever en in rode wijn gemarineerde groente à la coq au vin. Prima gerecht waarbij de lever uitstekend als een soort bindend element dient. Heerlijk!

De gebraiseerde lamsschenkel met dubbel gedopte erwtjes is piepklein, lekker wat betreft smaak maar het gerecht mist een lekkere mousseline of puree om het af te maken. Of worden we misschien te kritisch?

De pièce bestaat uit ossenhaas van de plancha met tuinboontjes, snijbonen en een jus van madeira en sjalot. Perfect gerecht, super smaken en het hoogtepunt van de avond. Sterrenniveau.

Via notenbrood met brie de meaux en appelsiroop (simpel maar o zo lekker) belanden we bij het dessert van frambozen met een sorbet van ijzerkruid en tonen van chocolade. Fris, niet te zoet en een prima combinatie.

Als afsluiting nog koffie en met behulp van een uitgebreide kaart een overheerlijke Himalaya thee met vele lekkere koekjes en bonbons.

Al met al hebben we een zeer leuke avond gehad. Dat de chef op vakantie is, horen we pas op het einde. Geen probleem blijkt dus.

46. Internationaal Venlo

In mijn streven alle Michelin restaurants te bezoeken vandaag voor een lunch bij Valuas in Venlo aangekomen. De locatie aan de Maas is mooi, de entree modern en de verwelkoming hartelijk. Na het aperitief in de bar worden we verzocht plaats te nemen in het voor de rest lege restaurant.

We kiezen voor de 2-gangen lunch met koffie waarbij de chef als voorgerecht heeft gekozen voor een mozaïek van kreeft, krab en ganzenlever. Omdat tafelgenote echter geen liefhebber van lever is kan er een ander gerecht geserveerd worden. Heel vreemd is het dat het vervolgens niet mogelijk is dat ondergetekende het oorspronkelijke voorgerecht toch krijgt. Beiden kunnen uitsluitend hetzelfde gerecht krijgen terwijl wij de enige gasten zijn. Dat is m.i. een gemiste kans op het gebied van gastvrijheid. Zeer vreemd en onbegrijpelijk op dit niveau.

Wat volgt is een amuse in een mooi kommetje dat onder andere bestaat uit varkensvlees, diverse champignons en blokjes ijs. Mooi van opmaak maar zonder ziel. De smaken passen totaal niet bij elkaar en ijs in de vorm van een dobbelsteen geeft een zeer vreemd en niet prettig gevoel in de mond. Dat beloofd niet veel goeds voor de rest van de middag.

We vervolgen met de 'signature dish' van de chef welke al sinds 2001 bijna altijd op de kaart staat en dat is daadwerkelijk een schot in de roos.
    Tonijn Teriyaki met structuren van sesam, schuim van basmati rijst is heerlijk van smaak en perfect in balans. Wat een mooi gerecht. Ook de wijn uit het Duitse Frankengebied sluit prachtig aan. Een terechte topper dus.

Vervolgens een langzaam gegaard stukje zeebaars met erwten, asperges, radijs, peulen, lamsoor, crème van geitenkaas, gevogeltejus en aardappel-mosterd blini's. Ook hiervan smullen we en zijn we allebei van mening dat dit het niveau is wat we verwachten en wensen.

We vervolgen met een kopje koffie en kleine versnapering waarbij we een leuk gesprek hebben met de dame van de bediening die een groot compliment verdient voor haar spontaniteit en professionele werkwijze. Hulde!

Al met al kunnen we stellen dat Valuas na een zeer matig begin deze middag zich vervolgens heeft hersteld met mooie en vooral smaakvolle gerechten.

Dat geeft na afloop een tevreden gevoel maar zal niet snel leiden tot een vervolgafspraak. De keuze is namelijk reuze in Limburg en omdat we nu alle Michelin restaurants bezocht hebben, weten we dat Valuas niet in onze top 5 voorkomt. Daarvoor moeten we naar Maastricht 2x, Ubachsberg, Maasbracht en Roermond. We komen er aan!

47. Na twee eerdere bezoeken zijn de verwachtingen voor vanavond hooggespannen.

De ontvangst is wederom zeer hartelijk en we nemen plaats in de stijlvolle en gezellige tuin. We worden gevraagd of we een aperitief willen en eindelijk is er een restaurant dat meteen alert reageert als ik zeg dat ik niet teveel alcohol mag hebben in verband met het terugrijden naar huis. Dus een glas mousserende witte wijn met de eetbare hibiscusbloem voor mijn tafelgenote en de alcoholvrije versie voor mij. Een erg lekker aperitiefje waarbij de bloem eerst gedroogd en gesuikerd wordt en zich in het glas volzuigt met drank.

Er volgen meteen 3 prachtige amuses. Allemaal heerlijk van smaak en prachtig om te zien.
    We kiezen voor een 6-gangen menu met begeleidende bob-wijnen. Vervolgens krijgen we nog meer amuses en na een aantal gangen zijn we al snel de tel kwijt. We weten niet meer waar we aan toe zijn. We hadden toch een 6-gangen menu afgesproken? Er volgen prachtige creaties met oester, kreeft, zeetong, langoustine, Bresse duif, noot en chocolade (amuse dessert) en mango (het dessert zelf) welke elkaar in een rustig tempo opvolgen.

Het is een aaneenschakeling van kunst op de borden en altijd weer die overheerlijke smaakcombinaties. Zoet, zuur, smeuïg, vast en krokant zijn dermate in balans dat de ‘oohs’ wordt gevolgd door diverse ‘wauws’.

Dame en heer kijken elkaar meermaals aan en we schudden alleen maar ons hoofd. Wat een klasse, wat een verfijning en wat een genot om dit mee te mogen maken. Als tot slot koffie en thee met een overdaad aan friandises worden aangeboden is de perfecte avond tot stand gekomen.

Alle gangen waren van zo een hoog niveau dat we stil zijn geworden. Dit hebben we pas 1 keer eerder bij de collega in Zwolle meegemaakt. Hier in Brabant echter geen tierlantijntjes, geen visgraat als bord, geen hete stenen en geen eten op je hand maar schilderijtjes qua opmaak, rust op het bord en daar is veel voor te zeggen. Het gaat tegenwoordig volgens Michelin tenslotte om smaak.

Na 3 bezoeken binnen een jaar kunnen we concluderen dat Boreas tot de absolute top van ons land behoord. De locatie is stijlvol, de bediening zeer gastvrij en de gerechten barsten van de smaak en zien er uit als kunstwerken. Een ster extra aan het einde van het jaar zou ons dan ook niet verbazen.

48. Al vele, vele jaren in het bezit van een Michelinster en omdat alle Limburgse sterrencollega’s al een of meerdere malen door ons bezocht zijn, is een bezoek aan de orde.

De ontvangst is verre van gastvrij en dat zou helaas de hele avond zo doorgaan. Alles op de automatisch piloot, soms stug en nooit vragen of alles naar wens is. Neem eens een kijkje in Zwolle of Heeze hoe het wel moet zou ik zeggen.

We nemen plaats in de moderne aanbouw met open deuren naar het park en een mooi uitzicht.

Na het kiezen van een aperitief volgen twee mooie maar flauwe amuses. We kiezen voor een proeverij van 8 gangen met mini coquilles en zoetzure tonen (lekker op smaak en mooi van opmaak), een rilette van eendenborst waar een zuurtje (bv. piccalilly) ontbreekt en vervolgens een klassieke bisque die echter qua hoeveelheid niet past in een 8-gangen diner.

Het volgende gerecht is een combinatie van warme kaas met Romanesco en morilles waar ik helemaal niets van begrijp. De smaken passen totaal niet bij elkaar en waarom dit gerecht vóór het hoofdgerecht komt is mij een raadsel.

We vervolgen met lamsfilet, briochedeeg (flauw) en lamssukade (te droog). Zeer tegenvallend dus.

De desserts zijn gelukkig beter. Eerst een combinatie van rabarber en daarna een chocomousse combi. Mooi van opmaak en lekker fris, zoet en zuur. Eindelijk op niveau.

Andere positieve dingen zijn de kwaliteit van het brood (geserveerd tot en met het hoofdgerecht) en het feit dat overal de jus apart en ruim erbij geserveerd wordt.

Al met al is er nogal wat aan te merken op deze avond en het is dan ook onze meest teleurstellende Michelin avond tot nu toe geweest. Jammer en eenmalig dus.

49. Op bezoek bij qua ligging het mooiste sterrenrestaurant van Nederland. Na de hartelijke ontvangst en een mooie tafel volgen meerdere lekkere mondvermaakjes bij het aperitief waarna een mooi 4-gangen menu volgt.

Het eerste gerecht met gemarineerde zalm, sint Jakobsschelpen, avocado en komkommer is heerlijk. De zalm is boterzacht en de komkommer zorgt voor mooie friszure tonen.

Wat volgt is een nage van asperges met daslook en gelakte grotchampignons, een zacht gekookt kwarteleitje en saus van asperges met gerookt spek. Prima gerecht waarin de aardse smaken van de champignons en de lichte asperges prima samengaan.

Als hoofdgerecht volgt eendenborst met "Ras el Hanout" specerijen, compote van appel met grenadine en Madeira jus. Botermalse eend, de frisheid van de appelmoes en krachtige saus zijn in de combinatie heel erg lekker. Mooi gerecht.

En als laatste een tompoes met vanillecrème, Valrhona chocolade met mint, Licor "43" en vanille-ijs. Redelijk eenvoudig dessert maar heerlijk in de uitvoering. Prima.

Al met al een heerlijke avond gehad. Chateau Neercanne is en blijft een restaurant waar je geen nieuwe technieken tegen zult komen maar altijd lekker op niveau kunt dineren.

50. M.Machiels