Restaurant verhuisd

1562030026 95
1581519452 97
1620498305 99
1632191961 99

1. Retour naar Roermond voor ons laatste bezoek aan onze topfavoriet. We kregen ditmaal het tweetje aan het raam, prima. Als aperitief schakelde we terug naar de vertrouwde Zuid Afrikaanse Sauvignon 2018 van Constantia Glen die uitstekend beviel. Het eerste hapje was meteen een hit. Stukjes scheermes in de schelp met bloemkool, rode grapefruit en takjes dille. Verfijnde smaken met goede texturen.

In de crispy tartelette een flinke portie Noordzeekrabsalade waarop tom kha kai crème en plakje groene papaja, afgewerkt met koriander cresse. Een feestje voor de smaakpapillen.

Op een houten plankje cannelloni van krokante rijst gevuld met delicate zalmtartaar waarop dotjes harissa crème en citrusgel afgewerkt met zalm kaviaar. Mooie smaken met uitstekende textuur.

De perfecte ui bereiding van vorig bezoek mocht natuurlijk niet ontbreken. Zacht gestoofd met parmezaan waarbij stukken amandel pit en frisse geleiblokjes van sambai met rooktoets afgedekt met een welhaast magisch schuim van zoethout. Geweldig.

Uit de Pfalz een Riesling Vom Graf 2020 van Bergdolt gemaakt in frisse sappige stijl, mooi hoog in zijn zuren. Het oester gerecht kwam in twee delen. We startten met de koude bereiding gepresenteerd in de oesterschelp. Hierin het lekkerste stukje van de oester op een bedje van savooiekool waarop zuurkoolcrème afgedekt met kleine krullen van bevroren eendenlever en plakje kombu gelei, wow.
    Op het witte bord een lauwwarme bereiding. Als basis savooiekool met het lekkerste stukje van de oester waarop een dunne plak eendenlever afgedekt met een gelei van miso en kombu waaromheen een schuimige zuurkoolsaus. Een originele smakencombinatie met verfijnde smaken aangename ziltigheid en verrassende texturen. De wijn werd hiernaast iets complexer, genieten. (9,75)

De Sommelière had iets speciaals uit de kelder gehaald, een Oostenrijkse Weiss Cuvée 2019 van Johann Schwarz, voornamelijk Chardonnay aangevuld met Grüner Veltliner. Veel belovend aroma en in de mond een echte smaakbom, geconcentreerd en complex met mooie zuren, geïntegreerde vanille toets en aangename romigheid. Ernaast een nieuw gerecht op een prachtig wit bord. Een soort “lasagne” van plakken super verse dungesneden coquille waartussen kaviaar en zeeegelkuit, erop passievrucht structuren en dotjes ponzu crème waaromheen een fris romige botersaus. Wow, de intense ziltigheid van de egel kwam mooi op de voorgrond, een smaak welke de chef normaliter meer verdund. Met de voortreffelijke wijn konden we deze eventueel wel wat dempen maar voor ons is het juist een exclusieve smaak die we helemaal kunnen waarden, toppie. (10)

Over naar rood met een Lledoner Pelut (een voor mij onbekende druivensoort) 2020 van Le Temps des Vendanges. Transparante diep rode kleur, in de mond relatief licht en verfijnd met tonen van aardbei en aangename kruidigheid. Ernaast twee perfect gegaarde reerug medaillons gewikkeld in een groen blad waarnaast bereidingen van eekhoorntjesbrood en een bol van kool gevuld met stoofvlees van de bout met koolblad, aan tafel afgewerkt met de eigen jus. Perfecte bereidingen met mooie pure smaken die werden ondersteund door de heerlijke wijn die naast de reerug zelfs nog iets verfijnder werd. (9,75)

Voor bij het pièce een Amarone della Valpolicella Classico 2016 van Le Calendre gemaakt in verfijnde stijl, complex en toch verrassend elegant, toppie. Ernaast een proeverij van haas uitgeserveerd in twee delen. Om te starten een bruin gebakken hazenrugfilet met stukken stoof van de bout waarbij een spruit gevuld met vacherin mont d’or, sappige braambes en structuren van rode kool, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus. Even later kwam een cilinder stoofvlees van de voorpoten waarop gremolata van pistachenoten en een schuimige saus van gefermenteerde prei. Volle maar gebalanceerde smaken met elegante sausen die zorgde voor verfijning. De voortreffelijke wijn zorgde ervoor dat de puntjes op de i kwamen staan, complimenten. (10)

Als dessertwijn een Scheurebe Spätlese 2020 van Bretz mooi hoog in zijn zuren met tonen van ananas en sappige witte perzik. Ernaast het strak gepresenteerde taartje van witte chocolade met gelaagde opbouw. Als basis kokos waarop een kern van rood fruit waaromheen mousse van pandanblad en een dunne laag witte chocolade, afgewerkt met bladgoud en zeste van limoen. Lichte smaken met prima texturen die keurig aansloten bij de frisse wijn. (9,5)

Als afsluiter een krachtige espresso met een uitgebreid assortiment heerlijke friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd op hele gezellige informele wijze door de vaste brigade. Verwennerij van start tot finish.

Samengevat was het een uitstekende afsluiting van vijf jaar Roermond. Deze beleving behoort absoluut bij mijn allerbeste ooit. Het niveau van de chef is in deze periode doorontwikkeld evenals de wijnbegeleiding. Absoluut topniveau waar we helemaal blij van worden en dit tegen ongekend lage prijzen, zeker in deze tijd. We hopen snel weer terug te zijn op de nieuwe locatie in Leende die geschikt is voor maximaal 16 gasten waar ze drie dagen per week geopend zullen zijn vanaf ongeveer de tweede helft van maart 2023. En de favoriete lunch op zaterdag blijft behouden. Bedankt.

2. Een memorabele avond na een bezoek aan het kleine en zeer sfeervolle "Sabero" alwaar de chef achter het fornuis staat en de gastvrouw in alle rust de zwarte brigade leidt en ook nog als uitstekende sommeliere optreedt met mooie trouvailles. Het 5 -gangen-menu was adembenemend en van een extreem hoog culinair niveau, we vielen bijna van onze stoel van verrukking. De prijs-kwaliteit is hier uitstekend, zeker in vergelijking met de concurrentie en een (aldus Michelin) omweg meer dan waard. Voor de fijnproever komt alles aan bod: oester, Noordzeekrab, langoustines (waww wat een saus, kan ik daar een liter van meenemen?), Tarbot, eendelever en een prachtig dessert. Perfecte cuissons maar vooral ook een flinke Aziatische inslag in (bijna alle) gerechten, de moderniteit niet schuwend. De wijnen zijn top, we genoten bij de langoustines van een volle, boterachtige witte Rioja (tempranillo-druif) met vanille-tonen. Ook bij dessert een voltreffer: een lokale wijn uit Thorn 2016, super! En de rekening? Die valt, zoals al aangegeven, reuzemee. De absolute top van Nederland in Roermond, wat wil een mens nog meer.

3. Eduard Leeuwendaal

Sabero is en blijft 1 van de allerbeste restaurants van Nederland, geweldige smaken en presentatie en een zeer prettige bediening, je voelt je direct op je gemak om volledig te kunnen genieten van de sfeer en professionele houding en uitstraling van dit fantastische restaurant.
    Een extra chapeau voor de chef en gastvrouw.

4. Harrie Braam

5. Elise Geutskens Pepping

Heerlijk gegeten! Het was een culinair feestje, óók voor de gasten die vegetarisch eten. De keuken straalde rust en zelfvertrouwen uit. Goede samenwerking met de fijne bediening.
    Mooie wijnen en smaakcombinaties.
    Dit restaurant is een aanrader.

6. Chris

12. De Opschepper

13. Jack Custers

14. Theo

15. Marcel Machiels

Zeer aan te bevelen restaurant en behorend tot de absolute top 5 in ons land. Je geniet hier van waanzinnige gerechten, prachtige wijnen en een bediening die je een onovertroffen ‘thuisgevoel’ geeft. Wij hopen hier nog zeer vaak te mogen komen!

16. Martin

17. SABERO in Roermond is een tempel van culinaire weldaad! Onmogelijk en ongehoord fantastisch zijn de smaken die hier op het bord komen. Tonijn met ganzenlever is aards en zuiver. Het doet je verstillen. De langoustine (in het menu een extra gerecht) mag niemand missen en dan is er kalfszwezerik… zo mals en zo’n explosie van smaken dat we tranen in onze ogen kregen, pure emotie op het bord, waanzinnig! Nog niet klaar, want er is ook nog fantastische Anjou-duif, de borstjes mals, het pootjesvlees in een stoof… weergaloos.
    Daarbij wordt je de hele avond fantastisch begeleid, met humor, met gezellige gesprekken, met alles wat je wenst! Wij zijn met heel veel plezier en dank verslaafd aan deze superieure tempel.

18. Pim Naafs

19. Onlangs met vrienden gedineerd in restaurant Sabero Roermond. Na vriendelijke begroeting/ontvangst door mevrouw Sonja Boreas, volgden enige bijzondere amuses, begeleid door aangenaam en fris drankje. Aansluitend werd een topdiner geserveerd, de twee Michelin sterren geheel waardig. Chef-kok Nico Boreas is niet alleen een uitmuntende kok met bijzondere gave tot samenstelling van heel bijzondere gerechten, hij is ook nog een kunstenaar/artiest betreffende de opmaak van de gerechten. Jammer dat wij na afloop niet de complimenten rechtstreeks aan hem konden overbrengen. Het prijsniveau van het complete menu is natuurlijk wel in overeenstemming met de uitzonderlijke kwaliteit van het gebodene. De beschikbare wijnen zijn alleszins passend en hebben redelijke prijzen.
    Kortom een een culinaire avond van top-niveau!

20. Wat wens je je nog meer dan op een prachtige paaszaterdag met vrienden te mogen aanschuiven voor een heerlijke lunch bij Sonja & Nico Boreas in hun knusse en gezellige restaurant in Roermond. Vanaf het eerste borrelhapje tot de laatste friandise een grote smaakbeleving. Geen wonder Nico is onder alle sterrenchefs de smaak professor van Nederland wat een gewaarwording. Alles klopt daar, Sonja die met passie de wijnen aan tafel uitlegt, de goedkeurende blik van Nico over de rand van zijn open keuken, het bedienend personeel wat de klanten met gepaste gratie bediend, kortom je voelt je hier echt gast en welkom. Wij hebben het lunchen op deze manier ervaren als iets fantastisch. Gun u deze bijzondere ervaring, wij hebben genoten en gaan het zeker weer doen.

21. 2,5 Jaar na ons laatste bezoek aan Boreas nu naar Sabero. En tsja, wat zullen we er van zeggen? Natuurlijk, ze maken creatieve dingen en het gastvrouwschap is onovertroffen, maar ten opzichte van Boreas is het nu allemaal een stuk krapper geworden: ja, 24 couverts, maar de ruimte is daar eigenlijk te klein voor, zeker voor 2 sterrenniveau. En de smaken: wij vonden de smaken van de vegetarische gerechten erg dominant. Niet gegarandeerd dat we hier zomaar weer eens terugkomen.

22. Marcel Machiels

Zoals te verwachten was deelde Michelin afgelopen week bij Sabero meteen 2** uit en dat is o.i. zeer terecht. Afgelopen half jaar hier vaak mogen dineren en iedere keer opnieuw werden we enorm in de watten gelegd door Nico, Sonja en Sandra. En aan het eind van de avond vonden we vervolgens dat wij die laatste keer toch echt het beste van alle keren gegeten hadden en dat de wijnen nog weer beter en lekkerder waren. En omdat we dat ondervonden hebben we snel al een flink aantal reserveringen voor komend jaar gemaakt.... Zeer, zeer aan te bevelen!

23. Zaterdag 2-9-2018 gelunched bij Sabero, chef Nico Boreas zwaait de scepter en tovert gerechten van topniveau uit zijn keuken, wat een smaken en beleving!
    Gastvrouw Sonja Boreas zorgt dat iedere klant de aandacht krijgt en
    Sandra Vianen stuurt op professionele manier de zwarte brigade aan, werkelijk top! Dit restaurant is binnen enkele maanden uitgegroeid tot de hit van 2018 in culinair Nederland!
    Toen restaurant Boreas dicht ging waren wij in rep en roer maar ze zijn terug, en hoe!

Liefs Petra & Ed

24. Huub Smeets

Na een zeer hartelijke ontvangst door Sonja Boreas, namen we plaats aan het bargedeelte. Goede stoelen, met een direct uitzicht op de keuken met Chef Nico Boreas… alleen jammer dat het tussenstuk van de bar, tussen keuken en gast, niet wat lager is. Dit zou het belevingsgevoel, als een soort Chefs Table, nog vergroten - echter een kniesoor die daarover valt.

De huiscocktail met vlierbes (met of zonder alcohol) is heerlijk verfrissend en past perfect bij de diverse amuses. Over het eten kan ik kort zijn, het was absoluut fantastisch.

Het ene gerecht nog verfijnder dan het andere, maar alles in de herkenbare stijl van Nico! Mijn persoonlijke favorieten waren de kreeft, de tarbot en de duif. De kaas, het is en blijft een passie van Sonja, ook helemaal top.

De kaart is klein met een vast menu, dat aldus Nico, zeer regelmatig wisselt en een beperkt aantal a la carte gerechten. Op de overzichtelijke wijnkaart, met een prima prijsstelling, tref je traditionele maar ook moderne wijnen aan. Zelf had ik gekozen voor het wijnarrangement bij het diner.

Het restaurant is modern en stijlvol ingericht en beschikt slechts over 24 zitplaatsen, alsmede de 2 zitplaatsen aan de bar. Er is duidelijk gekozen voor een wat minder formele setting en dit reflecteert zich ook het bedienend personeel. De keuken straalt een serene rust uit en functioneert als een geoliede machine.

Sabero is een absolute aanrader!
    Nu, uiteraard zo kort na de opening nog geen sterren, echter de presentatie van Michelin (in Nederland) is op 17 December 2018

PS Parkeren kan in de directe omgeving (slechts 3 Euro, maar je kunt alleen contact en vooraf betalen in de parkeergarage)

25. Yvonne Thijssen

Wat een leuke avond hebben wij gehad met vrienden in het nieuwe restaurant van Nico en Sonja, top. Personeel geweldig en wat wij heel belangrijk vinden is dat het ondanks het culinaire topniveau zo heerlijk ongedwongen en informeel is. Mooi pand op een super locatie. Ze zijn terug en hoe, voor ons met stip op nummer 1.

26. Wat zijn we blij dat ze terug zijn. En wat zijn ze weer goed. Dank voor een fantastische avond en gelukkig tot binnenkort!