• Lid sinds 23 augustus 2010

Istana Bali

Apeldoorn

Herberg Het Oude Loo

Apeldoorn

Raymond Martherus heeft nog geen foto toegevoegd

1. Raymond Martherus's profielfoto
    Raymond Martherus heeft een recensie geschreven voor Herberg Het Oude Loo

Na de parade van de Canadese medestrijders, besloten we hier wat te gaan drinken. Lekker knus zaakje, vriendelijke bediening. Ik woon al sinds 2003 in deze buurt en was hier voor het eerst en kijk dus graag om me heen in wat voor zaak ik kom. Wilde graag wat meer weten en kreeg zowaar een rondleiding met uitleg. Als je daar de tijd voor hebt en neemt, als uitbater, dan verdien je het dat een gast terug komt.

2. Raymond Martherus's profielfoto
    Raymond Martherus heeft een recensie geschreven voor Istana Bali
    Chinees-Indisch Apeldoorn

In 2008 hebben wij er ons huwelijksfeest gevierd, omdat wij het geheel in Indonesische sfeer wilden vieren. We dachten er goed aan te doen dit door Istana Bali te laten regelen. Wij hielden een voorgesprek met de eigenaar (Rob) een half jaar van te voren en combineerden het met een etentje met onze familie. Het was toen niet druk in de zaak. Wij met vier personen en nog twee bezette tafels. We bestelden ons eten en drinken, na een uur vroeg ik of ons eerste drankje al gereed stond en na nog een half uur werd ons eten geserveerd. Daarna volgde een gesprek met de eigenaar en alles bleek mogelijk. We kwamen op 150 gasten, voor onze mooiste dag. Dat bleek geheel geen probleem te zijn, want ze hadden wel vaker een feest, met nog veel meer personen (170). Daarna werd er nog eens een afspraak gemaakt over de drank die er geschonken zou worden. Geen buitenlands gedistilleerd en dus geen vreemde mixen, maar wel Nederlands gedistilleerd. In dat halve jaar zijn we nog eens een paar keer komen praten, zodat onze dag niet verpest zou worden. Op de dag van ons trouwen kwamen wij er dus om 16.00 uur aan en dachten er gastvrij verwelkomd te worden (ben zelf Indonesisch) omdat wij het zo gewend zijn. Niets was minder waar als ik zeg dat de eigenaar achter een palmplant stond verscholen en ons nog niet eens welkom heette. Dus we zochten op eigen beweging onze plaats op. Daarna moesten wij na 45 minuten vragen of wij een drankje konden krijgen, als bruidspaar notebene en als hoofdrolspelers van dit feest. Verontwaardigd en een beetje ongemotiveerd slofte de bediening naar de bar toe om ons drankje te halen (tijdens het bedienen keek ze nog eens de andere kant op). Wederom hoorde ik onze ceremoniemeester de bediening vragen om wat drankjes in te schenken. Daarna zou de taart aangesneden moeten worden.... maar ze waren niet eens in het bezit van een taartmes, dus zie maar hoe je het snijdt... Het eten was goed te noemen, want mijn moeder is Indonesisch en heel er kritisch wat betreft het gebruik van kruiden etc. etc. En was er één en al lof over (of was het Indonesische bescheidenheid). De bediening in de volle zaal en tijdens het feest liet te wensen over, continue vergaten ze gasten die al minimaal een half uur eerder hadden besteld (maar de bestelling was al reeds in de kassa verwerkt), dus voor één bestelling werd 2 keer betaald. De afspraak was dat wij konden feesten zolang we wilden voor zo'n mooie dag, al werd het vier uur in de ochtend. Maar om 00.00 uur werden de eerste tafels zonder onze toestemming en op eigen beweging al gereed gemaakt voor de volgende dag, want de commercie roept weer en heeft de overhand. Dus de gasten dachten dat het feest teneinde was en begonnen af te druppelen. Met alle gevolgen van dien, want we zaten later nog even alleen met onze geschenken en zonder eigenaar in de buurt. Dat was dus het teken van afnokken, er wordt niet meer gefeest en jullie dag is dus over voor ons. De volgende dag kwamen we terug voor de afrekening en dat loog er niet om, op de kassa bon was te zien dat we aan 400 euro buitenlands gedistilleerd hebben laten schenken. Fout!...... dat was niet de afspraak, maar dat bleef van onze kant bij een vermelding dat het niet de afspraak was en hebben dit toch meebetaald in het totaal. We hebben het geld drie keer nageteld in bijzijn van de eigenaar en hierin ging hij accoord en plaatste de krabbel voldaan op de bon. We zijn later nog wat adres-jes afgegaan voor betaling en moesten dus nog even pinnen na die tegenslag van 400 euro.

We hebben ondanks alles toch erg genoten van alle mensen en de ceremonie en gelukkig maakt dat alles weer enigszins goed.
    Mooi dat er mensen zijn die positief zijn over Istana Bali en zoals de eigenaar ook vanzelfsprekend aangeeft. Van onze kant... mooi dat er mensen zijn die een leuk avondje hebben gehad bij Istana. Maar waarom op onze dag nou effe niet!? We zijn na 2 jaar nog steeds heel teleurgesteld....