1. adriaan 74492 punten

Vanwege corona was ons jaarlijks bezoek aan onze favoriet in Wouw uitgesteld naar de zomer. De kaart was ingekrompen, wel zijn er meer lunch mogelijkheden. Buiten op het terras kun je zelfs laagdrempeliger lunchen met een eigen kaart en keuken die zich bevind in een omgebouwde zeecontainer.
    We werden begeleid naar “ons” tafeltje aan het raam met uitzicht op de open keuken, fijn. Als aperitief een Erba Voglio Colline Novaresi Bianco van Torraccia del Piantavigna die goed beviel. Ernaast een strak gepresenteerde vegetarische hapjes parade. We startte met het zwart tarteletje gevuld met verse tuinboontjes en doperwten uit Kruisland, aangezuurd met een vleugje grapefruit, goed.
    Dan het tarteletje gevuld met crème van parmezaan waarop ingelegde cantharellen, lekker. Een zwart tartaartje gevuld met crème van mierikswortel waarop radijsjes en sumak. En een tartelette gevuld met roomkaas waarop structuren van gemarineerde rode biet.
    Op een stelling de bekende praline van witte chocolade gevuld met blauwaderkaas, waarop dot gel van duindoornbes, mijn favoriet van deze ronde.

De eerste amuse kwam in een zwarte schaaltje, drie quenelles burrata waaromheen verschillende verse tomaatjes gekruid met bijenpollen en verse kruidenblaadjes (postelein en bonzen venkel), aan tafel overgoten met een tomatenbouillon. Fris en sappig met aangename kruidentoetsen.

De tweede amuse was een hit. Als basis een flan van garnalenkoppen waarop plakken Oosterschelde kreeft, afgedekt met een hele frisse sabayon gekruid met vadouvan, afgewerkt met aardappelkaantjes en kaviaar. Verrukkelijk!

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd, Een Portugese Dos Lusiadas Eleivera Branco 2018 van het gerenommeerde wijnhuis Michel Chapoutier (Rhône), redelijk complex met aangename mineraliteit. Op het wit bord drie dikke plakken sashimi van kingfish waarop sojaboontjes, snijboontjes, stukjes avocado, uienringen, verse kruiden takjes en geraspte kemirinoot met ertussen druppels olie van Thaise basilicum, aan tafel aangevuld met tijgermelk gekruid met bleekselderij, komkommer, gember en koriander. Een echt fris zomers gerecht met delicate smaken en aangename kruidentoetsen. De wijn was in balans. (7,5)

De nieuwe Sommelière presenteerde de tweede begeleider. Uit Spanje de Raimat Ventada 2018 (Garnacha blanca) van Costers del Segre, fris citrusfruit met aangename romigheid, erg lekker. Ernaast mijn topper van de middag. Een gestoomde filet van lijn gevangen Oosterschelde baars op een bedje van geblancheerde zeekraal, erop fijn gesneden scheermessen. Ernaast geroosterde prei waarvan de zwarte buitenkant was verwijderd, sappige kokkels, Opperdoezer, zoetzure preiringen en een vinaigrette (gremolata stijl) van peterselie kappertjes en verse knoflook. Aan tafel afgewerkt met een visicoise (aardappel, prei en gerookte schelvis). Redelijk complexe smaakbeleving met verfijnde pure smaken, ziltige toetsen en sappige texturen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en citrusfruit, prima! (9,25)

Chardonnay 2018 uit Nieuw Zeeland van Stoneleigh, elegante fruitigheid met oaky toets. Waarbij een bruin gebakken Noordzeetong filet op een crème van aardpeer met gebrande amandelen, afgewerkt met couscous van bloemkool waarbij geschaafde macadamia en gezouten citroen, ernaast gepekelde cantharellen en een quenelle bloemkoolpuree, aan tafel afgewerkt met een cantharellensaus. De cuisson van de super verse tong was uitstekend. De vollere smaken van het garnituur koppelde naar de oaky wijn, prima. (8,5)

Over naar Italiaans rood met een gekarafeerde Cannonau van Olianas, fruitig met tonen van braam en kers, hint van hout en sappige afdronk. Ernaast een proeverij van barbarie eend, de topper van deze middag voor partner. Op het bord een stuk op karkas gebraden borstfilet gelakt met specerijen waarop gekonfijte sinaasappel, ernaast het haasje, geroosterde bospeentjes en een quenelle crème van bospeen en sinaasappel. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke five spices saus. Apart uitgeserveerd een stukje van de gekonfijte bout aan een takje. De cuisson van de bout leek wat ver maar was precies goed (jasje niet taai) en mooi hoog op smaak. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren en werd zelf lekkerder door de kruiden, complimenten. (9)

De dessertwijn was een licht mousserende Brachetto d'acqui 2015 van Batasiolo, transparant rode kleur met in het aroma hints van framboos en rozenblaadjes. Ernaast een mooie presentatie in een donker schaaltje. Plakken dikke kers met dunne plakjes zoetzure chioggia biet, bol cremeux van kers in een gelei van kers, dunne plak spekkoek met quenelle kokosijs en kleine stukjes geïnfuseerde rode biet, afgewerkt met druppels kersen vinaigrette, korianderscheuten, dotjes kersencrème en chocoladecrème. Een prima smakencombinatie, redelijk complex met Aziatische toetsen. De wijn sloot naadloos aan, genieten. (8,75)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, correct met goede presentaties van wijn en spijs met gezelligheid.

Samengevat was ik bij de start op het verkeerde been gezet door de vegetarische hapjes en amuse waarvoor bewust gekozen was. Gelukkig kwam het nog helemaal goed vanaf de tweede amuse die indrukwekkend was en gerechten zoals we van deze chef gewend zijn. De beleving was favoriet waardig, bedankt.

Vorige recensies van adriaan

• adriaan

Weer retour naar onze favoriet in Wouw die tijdens het winterseizoen alleen op zondag tijdens lunch geopend is. De meest aantrekkelijke optie is de Zondags-Proeverij, maar liefst 10 gangen voor een schappelijke prijs.
    We kregen vanwege het uitverkochte huis een tafel aan het raam in het rustiger gedeelte. Interieur is iets aangepast, de muren hebben donkere tinten gekregen waardoor het iets knusser geworden is en de meeste tafels zijn keurig met wit linnen ingedekt, prima.

Als aperitief een witte wijn uit de Minervois van Château Canet Blanc gemaakt van Roussanne en Bourboulenc die goed beviel. Ernaast een amuse trio. Een canelé van zoete aardappel met chili peper waarop wat marmelade van sjalot en gember, erg lekker.
    Gevolgd door een witte bonbon gevuld met een blauwaderkaas afgewerkt met dotjes gel van duindoornbes, mooie kaastoets.
    En een krokante brioche waarop royale portie crème van gevogelte, afgewerkt met zoetzuur gemarineerde spitskool, lekker met goede textuur.

De eerste begeleider werd met veel detail gepresenteerd. Mala Vida Blanco 2017 van Antonio Arraez met de frisse Moscatel in de hoofdrol. Ernaast twee oesters, de Ierse Majestic en de Zeeuwse platte, door de chef zelf uitgeserveerd, leuk. Beide met een topping gember, azijn, rode peper, saffraan en rozenblaadjes. Het verschil was door de topping, die aardig wat smaakbeleving had, iets minder duidelijk te proeven. Beide verrukkelijk. (9) Leuk om nog even te vertellen dat de saffraan en rozenblaadjes rechtstreeks uit Iran zijn geïmporteerd. De bedoeling is om hier in de toekomst meer mee te gaan doen.

Door naar een wijn uit de buurt, Groot Geluk gemaakt van Johannieter en Solaris 2017, lekker fris en sappig. Op een donker blauw bord een platte cilinder terrine van ganzenlever waarop stukken subtiel gerookte dikke Oosterschelde paling, croutons, witte asperges met gremolata en verse kruiden takjes, verder nog een vinaigrette van yuzu en ponzu. Ik heb niet alle smaken gecombineerd maar de (voor mij) lekkerste combinaties afgewisseld. De paling met foie is een bekende delicatesse, wow. De asperges waren voor mij de eerste van het jaar, deze vond ik prima combineren met de kruiden en dressing, de wijn was hiernaast op zijn lekkerst. (9,25)

Verder met een delicate Italiaanse Soave 2017 van het huis Pieropan, stro gele kleur met verfijnd aroma waarin hints van amandel. Op een wit bord een dikke geschoeide langoustine staart op een mousseline van aardpeer, ernaast kort met peterselie gebakken jonge pastinaak en zeebanaantjes, afgewerkt met een saus van gerookte boter waarin een fijne brunoise van groene appel en bieslook. Verfijnde smaakjes met goede rooktoets, centraal de heerlijke langoustine met aangename bite. De wijn was keurig in balans, genieten. (9,25)

Uit Spanje een vreemde blend van Chardonnay en Sauvignon blanc, Pilas Bonas 2017 van Vinos Quixote, gemaakt in een geconcentreerde rijpe stijl zonder hout, heerlijk. Uit de keuken een geschroeide rode mul op een mousseline van aardappel gekookt in bouillon met sjalot en notenboter. Erop dotjes crème van peterselie en een schuimige saus van grijze garnalen. Op de mul gefrituurde grijze garnalen (mooi hoog op smaak) handgepelde grijze garnalen, paaltjes van witlof en kleine la ratte aardappels. Een verrassend mooie smakencombinatie met uitstekende smaakbalans. De heerlijke wijn was een schot in de roos, toppie. (9,5)

Over naar rood met een Argentijnse Pinot Noir 2017 van Zorzal, verrassend licht met sappig rood fruit en aardse tonen. Op een bronskleurig schaaltje huisgerookte schotse zalm, ernaast partjes van vijg, dotjes crème van miso, gel van gefermenteerde knoflook, stukje gekarameliseerde knolselderij, hier en daar nog wat beukenzwammen en het geheel was afgewerkt met een vinaigrette van sesam. De zalm was sappig en subtiel gerookt, de aardse toets werd gecompenseerd door de aardse toets van de wijn waardoor deze nog lekkerder werd. In het garnituur subtiele Aziatische accenten. (8,5)

Verder met de Esencia 2016 van Vegamar gemaakt van Syrah en Garnacha, rood en zwart fruit met een vleugje vanille en een elegante afdronk, heerlijk. Ernaast een stukje rugfilet van het Hollands zuiglam met geroosterde bospeentjes in verschillende kleuren, crème van bospeen, dubbel gedopte tuinbonen en blaadjes zeekool, aan tafel afgewerkt met de eigen jus. Het lam was keurig gegaard en delicaat van smaak, het vetrandje (waar ik normaal iets minder van houd) was een echte smaakversterker. Mooie pure smaken in het garnituur. (8,75)

Nog een stapje krachtiger voor bij het pièce met de Zuid-Afrikaanse Florence gemaakt van Cabernet en Merlot 2015 van Aaldering. Een heerlijk stukje reerug met Provençaals groente garnituur aan tafel afgewerkt met een subtiel gekruide eigen jus. Top kwaliteit producten en een prima cuisson, complimenten. (9)

De kaaswagen gevuld met allemaal Nederlandse kazen, voornamelijk geleverd door oud medewerkers Joost en Lotte van “Het Kaasatelier”, hoorde ook bij de proeverij. We gaven de jonge dame carte blanche waarna de bordjes in de hal werden opgemaakt. Maar liefst zes flinke stukken kwamen retour, van licht romige buffel tot relatief krachtige blauwader, keurig opgebouwd. Ernaast een garnituur van lekkere broodsoorten, druifjes en een compote van appel, knolselderij en venkel. Een originele begeleider erbij, Ratafia uit de champagne van Louis Casters, een versterkte wijn die met kleine slokjes verrassend goed aansloot. Een nadeel was dat we hierna eigenlijk helemaal gevuld waren.

We gingen toch verder met een elegante verfijnde thee, de Yabao wild white, geschonken op ca. 42 graden. Chef Pieter presenteerde zelf het eerste dessert. Sorbet van tamarillo op een bedje van stukjes verse mango, kiwi en papaja, erop een schuim van tomaat en merengue van tomaat met matcha, aan tafel aangevuld met een bouillon van bloedsinaasappel met tomaat. Een heerlijk licht en sappig dessert met mooie zuren en goede tomaten toets. (8,25)

De laatste wijn was een Golden Spiral “ice” van Hechtsheim gemaakt van Silvaner die gedeclasseerd was naar auslese omdat niet alle druiven bevroren waren tijdens het persen waardoor de concentratie en het suikergehalte duidelijk minder was. Ernaast een klein dessertje. Parfait van verveine met citrus en Grand Marnier waarop partjes bloedsinaasappel, dotjes hangop, krokantjes van yoghurt en kleine verveine blaadjes, aan tafel aangevuld met een soepje van venkel en groene appel. Licht, fris en sappig om de aller laatste gaatjes te vullen. (8,75)

Om af te sluiten een krachtige espresso met (voor de foto) keurig gepresenteerde friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd ondanks het uitverkochte huis. Gedetailleerde presentaties van begeleidende dranken en gerechten, in een gezellige sfeer.

Ditmaal wederom onder de indruk hoe de keuken van chef Pieter blijft groeien, hij werkt met de mooiste regionale producten en weet hier telkens weer originele gerechten van te maken. Ernaast keurig geselecteerde wijnen en een hele fijne bediening, we zijn weer helemaal in de watten gelegd, toppie.

• We kijken altijd weer uit naar de bourgondische proeverij bij Mijn keuken. Ditmaal geboekt met een oude schoolvriend.
    We kregen onze vertrouwde tafel aan het raam. Als aperitief een mooie Albariño van Terras Gauda. Ernaast een uitgebreid assortiment hapjes. Het lekkerst vonden we het hoorntje van kerrie met maanzaad gevuld met een chutney van komkommer en tartaar van zalm, prima smaak met een crispy textuur.

De chef presenteerde zelf het eerste gerecht. Licht gepekelde skrei met kokkels in een basilicum olie afgewerkt met bieslook en takjes rood hoorntjeswier aan tafel overgoten met een beurreblanc. Heel delicaat met ziltige toetsen erg mooi combinerend met de mineralige Albariño. (9,6)

Simone Tak presenteerde kundig en uitgebreid de cuvée 12 van de Apostelhoeve. Op een mooie glazen bord een lang smal stuk hamachi, erop blokjes Oosterschelde paling, (kort gerookt en gelakt met citrus karamel) blokjes bloedsinaasappel, toefjes crème van groene appel en druppels miso vinaigrette. Een ware delicatesse. De wijn was een schot in de roos, genieten! (9,85)

De chef presenteerde een lauwwarme “klassieker”. Plakken coquille met ertussen een heerlijke oester met verder nog toefjes crème van aardpeer, aardappel kaantjes, beurre noisette en aan tafel afgewerkt met vers geraspte wintertruffel. Ernaast een gerenommeerde Chablis, het was weer even heel stil aan tafel. (9,75)

Verder met een speciale wijn, Riesling 2016 uit de Pay D’Oc van Ferrandiere, iets minder fris met mooie mineraliteit. Op het bord een gestapeld gerecht. Onderop een kalfstartaar met erop bavarois van mosselen, saffraan gelei en venkel salade. Eromheen blokjes kalfstong, Zeeuwse mosselen en een schuimige saus van vadouvan. Veel smaakbeleving met veel afwisseling. De wijn bleef verrassend goed overeind. (9,6)

Uit Zuid Afrika een witte blend van The Wolftrap met een licht hoofdrol voor de viognier. Uit de keuken een fleurig lentegerecht. Licht geschroeide langoustine staartjes met structuren van bospeen, plakjes zoet zuur gemarineerde paarse wortel, toefjes pure van zoet zoute meiraap, vinaigrette van bospeen en kruidenolie. Verrassend verfijnd waardoor de delicate langoustine de hoofdrol opeiste, heerlijk. (9,85)

Verder met een Leyda Garuma Single Vineyard Sauvignon Blanc 2015. De belper knolle (Zwitserse kaas) werd al klaar gelegd. Een winters gerecht uit de keuken. Op de huid gebakken zeebaars op een bedje van gebakken spruitjes met ertussen wat piccalilly. Eromheen druppels aceto balsamico, aan tafel afgewerkt met schaafsel van de belper knolle. Iets vollere smaken die door de Sauvignon wat lichter werden. (9,4)

Over naar rood met een Zuid-Afrikaanse Pinot Noir 2016 van Paul Cluver, licht stoer aroma, elegant en verfijnd in de mond. Op het bord een krokant gebakken kalfszwezerik op een bedje van gekarameliseerde knolselderie, verder toefjes crème van knolselderie, en beukenzwammen, het geheel was afgewerkt met aardappelkaantjes en een velouté van schorseneer. De zwezerik was keurig gebakken en zeer zacht, de kaantjes zorgde voor een extra bite. De smaken in het garnituur waren licht, de wijn sloot naadloos aan. (9,7)

Voor bij het pièce was de Chileense Montgras Quatro 2016 geselecteerd, krachtig maar nergens te. Op het mooie bord de duivenborstfilet met schorseneer, fondant van schorseneer, toefjes crème van paddenstoel, schuim van koffie aan tafel afgewerkt met de eigen jus. Het filetje was om te zuigen. (9,6)

Simone presenteerde een speciale dessertwijn gemaakt van sinaasappel die al even op fles is bewaard van het huis Principe de Azahar. Met mooie toets van sinaasappel en een goede zoet zuur balans. Op het bord een strakke presentatie. Een ring van chocolade met erin stukken bloedsinaasappel, crumble van chocolade en quenelle ijs, aan tafel afgewerkt met saus van bloedsinaasappel. Mooie smaken die prima combineren met de wijn. (9,5)

De laatste wijn was een klassieker, Coteaux de Layon 2016 van Champteloup. Op het bord als basis een pannacotta van yoghurt met vanille, erop een compote van mango, ijs van palmsuiker, cremeux van calamansi en merengue van pandan aan tafel afgewerkt met een saus van calamansi. Heerlijke frisse smaken met exotische toetsen. (9,7)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een royaal assortiment friandises waar eigenlijk geen plaats meer voor was.

Bediening was uitstekend verzorgd. Simone was in topvorm ondersteund door een jonge man, erg leuk dat we chef Pieter ook verschillende keren aan tafel kwam. Het was weer een echte verwenmiddag, complimenten voor het gehele team.

De favorieten rol is wederom helemaal waargemaakt. Dit was voor mij de beste beleving bij Mijn Keuken. Aanrader voor de fijnproevers, bourgondiërs, wijnliefhebbers en levensgenieters.

• Voor ons jaarlijks bezoek ditmaal gekozen voor de tien gangen proeverij wat exclusief op zondagmiddag wordt uitgeserveerd. Voor partner, die op dieet staat, wat teveel maar onze vriendin wilde dit wel graag meebeleven. Een kleine verrassing was toch wel dat Pieter Bosters (eigenaar, chef) aan het skiën was. Gelukkig verrassend goede vervanging door Harm Dierks en John Pookongsang.

Het bruisend aperitief werd vervangen door een Grüner Silvaner 2015 van Siegrist die wat hoger in zijn zuren zat dan die uit de Alsace. Meteen een droomstart. Tartaar van langoustine afgedekt met een Zeeuwse oester waarover dunne plakjes radijs en eromheen een vinaigrette van dennen topjes. Niet alleen erg mooi gepresenteerd maar vooral ook super lekker. De Silvaner was er duidelijk op geselecteerd, prima! (9.8)

Dat Martijn Zeggelaar vandaag in topvorm was werd al meteen duidelijk bij de presentatie van de eerste begeleider. Op enthousiaste wijze met veel achtergrond informatie, toppie. Een bio dynamisch gemaakte Grüner Veltliner Goldberg 2014 van Diwald gemaakt in een wat rijkere stijl met tonen van appel en wit fruit. Uit de keuken een strakke presentatie. Een cilinder van zoete aardappel gevuld met een salade van Noordzeekrab waarin een fijne brunoise van appel, grapefruit en gezouten citroen afgedekt met een avocadocrème en een schuim van vadouvan. Eromheen gedruppeld een vinaigrette van ponzu. Krab mooi aanwezig, de delicate kruidigheid gaf spanning en de grapefruit zorgde voor een perfecte koppeling naar de wijn. (9.8)

Door naar Sicilië met een Catarratto 2015, de Miano van het huis Castellucci Miano, licht en verfijnd. Ernaast een klassieker. Gemarineerde Oosterschelde baars met erop geschaafde macadamia, structuren van bloemkool, groene kruiden en ernaast een vinaigrette van snijboon. Erg verfijnd en mooi combinerend met de wijn. (9.3)

Een Spaanse rosé de Castell Rosat 2015 van Clos Montblanc, licht en sappig met een vleugje aardbei. Op het bord tartaar van diamant haas met toefjes crème van gerookte eidooier, parmezaan crème, toefjes gevogelte lever, pickles van rode ui, gepofte boekweit voor wat extra textuur, verse groene kruiden, dunne plakjes van paddenstoel en eromheen gedruppeld een rucola vinaigrette. De tartaar was delicaat met een zachte textuur, veel afwisseling met het garnituur. De wijn was ietsje op de achtergrond maar was wel een fijne ondersteuner van de gang. (9.3)

Terug naar Italië met een Gavi di Gavi 2015 van Cossetti, gemaakt van Cortese, uitbundig aroma met bloementonen, strak droog in de mond. Op het bord dikke plakken gemarineerde coquille met enkele stukjes aardappel gnocchi aangezet in truffelolie, gemarineerde beukenzwammetjes, olie van marjolein, schilfers van parmezaan, geschaafde zwarte truffel afgewerkt met poeder van cepes en koolrabisap. Wow, wat een mooie smakencombinatie. Zelfs de gnocchi combineerde hierin goed. De wijn versterkte de smaken en werd zelf ook lekkerder, genieten! (9.85)

We bleven in Italië met een Amorino 2015 van Castorani (van formule 1 coureur Jarno Trulli) gemaakt van Pecorino heerlijk aroma, in de mond rijk en complex met mooie zuren. Uit de keuken een aardappelgerecht en wel speciale soorten uit Zuid America (voornamelijk Peru). Puree van gerookte Perupa aardappelen, dunne plakjes rauwe okra aardappel, partjes van de gegaarde oca Amarillo. Verder sappige kokkeltjes, schuim visicoise en een olie van tijm. Een verrassend lekker aardappelgerecht met een heerlijk aroma. De wijn was wederom uitstekend geselecteerd, complimenten. (9,4)

Over naar rood met een zuid Afrikaanse Pinot Noir 2015 van Stark Condé, elegant en sappig met tonen van kers, aardbei en een vleugje hout. Op het bord een op de huid gebakken rodemulfilet met ernaast toefjes gel van zwarte knoflook, toefjes baba ganoush, schaafsel van sinaasappel en sumak voor de frisse accenten. De cuisson van de mul was heel goed, voldoende afwisseling met het garnituur. De wijn sloot keurig aan en was ietsje op de voorgrond, wat geen probleem was. (9.3)

Verder met klassiek rood uit de Saint Emilion, een grand cru 2011 van Château Lescure gemaakt in een niet te geconcentreerde stijl. Uit de keuken een proeverij van Hollands zuiglam in twee delen. Stukje van de rug en een ribbetje waarnaast een toefje knolselderiecrème, quenelle marmelade van rode ui, fondant van peterseliewortel, zilverui en aan tafel afgewerkt met een eigen jus waarin wat jeneverbes. Op het bordje ernaast stoof van de schouder, worstje van de voorbout, pickles van rode ui en de eigen jus. Verfijnde smaken van lam, de cuisson van het ribbetje was top. De heerlijke begeleider maakte de ronde compleet. (9.7)

Over naar een dubbele trappist van Westmalle die bij het scheutje huisgemaakt veenbessensiroop werd geschonken voor een optimaal resultaat. Uit de keuken een kaasgerecht. Een sandwich van notenkletskoppen met ertussen stukken blauwaderkaas uit Noord Italië. 60 Dagen gerijpt in Passito met op de korst veenbessen. Erop compote van appel, bleekselderij, stukjes venkel, blaadjes roodlof en rondom afgewerkt met druppels vinaigrette van kweepeer en balsamico. Wow wat een speciale combinatie weer. Mooie smaken en texturen waarnaast het bier keurig in balans was. (9,8)

De dessertwijn was een licht mousserende rode Brachetto d'acqui 2015 van Cossetti op de wijze van Moscato d'Asti. Een transparante licht rode kleur met in de neus hints van framboos en rozenblaadjes en in de mond soepel en rond. Onder in de coupe vanille hangop, erop compote van rabarber, gel van dragon, lambada aardbeien, ijs van napoleon en lobbig schuim van rabarber. Licht fris met subtiele kruidigheid. Ernaast nog een tompouce met ertussen zacht gegaarde rabarber, crème pat en lambada aardbeien. Ondanks dat de verzadiging langzaam begint toe te slaan nog met plezier opgesnoept. (9.3)

Verder met Le Petit Paon 2014 van Baumard uit de Loire, gemaakt van Chenin en chardonnay, verfijnd en verrassend fris met tonen van tropisch fruit. In de coupe wederom een gelaagd dessert. Onderin moes van nashipeer, erop straciatella roomijs, schuim van pastinaak en vanille, voor de bite cacao popcorn en geschaafde truffel. Niet al te licht maar die werd door de wijn wat gecompenseerd. (9,2)

Als afsluiter een krachtige espresso met twee uitgebreid erg lekkere friandises. De cannelle de Bordeaux was perfect uitgevoerd, krokant van buiten en smeuïg van binnen.

Bediening was uitstekend verzorgd. Maïtre Simone Tak is wederom gegroeid in haar functie met keurige gedetailleerde toelichting van de gerechten. Sommelier Martijn Zeggelaar had een uitstekende wijn selectie gemaakt en presenteerde deze uitgebreid, met passie en kennis van zaken. Complimenten voor beide.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend. Een uitstekende zondag middag besteding.

Een middag vullend programma vol culinair genot met verschillende hoogtepunten en een hele fijne bediening in een prima sfeer. Goede opbouw en afwisseling in de gerechten en uitgelezen wijnen. Pieter Bosters heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Aanrader voor de bourgondiër, levensgenieter, fijnproever en wijnliefhebber, bedankt!

• Alweer ons zesde bezoek bij onze favoriet in Wouw. Keurig op tijd liepen we het restaurant binnen, we werden verwelkomd door Martijn Zeggelaar (sommelier). We werden begeleid naar ons vertrouwde plaatsje, de ronde tafel aan het zijraam met uitzicht op de open keuken, fijn.
    Als aperitief een Chileense Sauvignon 2015 van Los Vascos die goed beviel. Ernaast de stelling met heerlijke hapjes. Een sandwich van kruidkoek met ertussen een blokje membrillo (kweepeerpasta) en een toefje gevogelte lever, verrassend lekker.
    Een hoorntje van tomaat gevuld met geitenkaas en komkommerchutney afgewerkt met crumble van zwarte olijf. Gevolgd door een kroepoek van zwarte rijst met plakje huisgerookte zalm en toefje avocadocrème, delicaat.
    Een tarteletje gevuld met een laagje citroen-roomkaas en pompoenchutney. Brioche met blokje ossenworst en piccalilly, verfijnd.
    Verder een brioche met quenelle sobrasada en stukje augurk, heerlijk met duidelijke chorizo toets. Als laatste de praline van witte chocolade gevuld met crème van blauwe kaas en peer, toppie.

De amuse werd uitgeserveerd op een groot wit bord, deze zag er zeer verzorgd uit. Carpaccio van langoustine besprenkeld met limoensap, verder nog quenelletjes van super verse zee-egel, stukjes vers vruchtvlees van limoen en een verse groene kruidenmelange. Een ware delicatesse, verwennerij!

De eerste begeleider werd uitgebreid toegelicht, een Zuid Afrikaanse “Blanc de Mer” 2014 van Bouchard Finlayson uit de Hemel-en-Aarde Vallei. Grotendeels gemaakt van Riesling aangevuld met Viognier, die in het smakenpalet de hoofdrol opeist. Complex met mooie zuren en tonen van tropisch fruit, heerlijk. In een aardewerken schaaltje een cilinder van noordzeekrabsalade met ertussen een dunne plak koolrabi, erop plakjes coquille en een krokantje waarop een vloeibare dooier. Aan tafel afgewerkt met een emulsie van gerookte boter en granny smith. Mooie pure smaken en een zalige textuur. De dooier beïnvloede de wijn niet, verrassend. De rooktoets in de emulsie was in mijn beleving net ietsje te heftig. De wijn vulde het gerecht keurig aan.

Uit Italië een Svelato Falanghina van Terre Stregate, mooie stro gele keur, in het aroma tonen van rijp geel fruit, in de mond rijk met een ronde afdronk, erg lekker. Op het bord een fleurige presentatie dat het lentegevoel naar boven haalde. Centraal, zacht gegaarde skrei met eromheen structuren van artisjok, sherry tomaatjes, dungesneden courgette rolletjes in twee kleuren, taggiasche olijfjes, krullen van parmezaan en afgewerkt met een hele frisse vinaigrette. Mediterraanse smaakjes die mooi combineren, de quenelles van artisjok waren erg mooi op smaak gebracht, super. De rijke wijn vulde het gerecht keurig aan.

Over op Duits rood met een Pinot Noir 2014 uit de Pfalz van Villa Wolf in een fruitige elegante stijl. Op het bord een stukje kalfswang met erop wat dun gesneden kalfstong, peterseliewortel, gezuurde rode ui en plakjes zwarte truffel aan tafel afgewerkt met een maderasaus voor bij de kalfswang. Deze wang had een hele mooie cuisson en was mooi op smaak. De peterselie wortel had iets van pastinaak. De wijn was keurig in balans, heerlijk.

Voor bij het pièce was een speciale rode geselecteerd, die ik nog niet kende. Een Italiaanse Rubico gemaakt van Lacrima 2014 van Marotti Campi. Verrassend geparfumeerd met tonen van rozen en aardbei ook in de mond tonen van rozen en een elegante afdronk. Uit de keuken een tweekleurig bord met erop een op karkas gebraden filet van Anjou duif, quenelle pastinaakpure met erop het haasje van de duif, ertussen een quenelle marmelade van rode ui. Verder nog gemarineerde zilveruitjes en blokjes knolselderie met erop akkerzwamen, aan tafel afgewerkt met de eigen jus. De duif was perfect gegaard en was mooi hoog op smaak, deze combineerde uitstekend met de uienmarmelade en de zalige wijn. Het haasje was een ware delicatesse en als je dan denkt dat het niet lekkerder kan, kwam er nog een na-service. In een schaaltje het gekonfijte duiven boutje op een stukje gebakken eendenlever met een klein stronkje gekarameliseerde witlof. O,o wat lekker en verrassend hoe de wijn reageerde op het bittertje van de witlof, waardoor hij duidelijk wat krachtiger werd in zijn afdronk. Een hele mooie ronde die een plaatsje verdiend in mijn persoonlijke toplijst, complimenten!

Tijd voor kaas, de jonge dame kwam met de kaastrolley aanrijden. Iedere kaas werd keurig toegelicht, prima. Stuk voor stuk kazen van de kaasaffineurs Van Tricht waar de vorige sommelier, Joost van Nijnatten, nu werkzaam is. Ik koos de snijdbare Mont D' or mooi hoog op smaak met iets minder van de herkenbare hars toets. Pave de Tavys roodbacterie koemelk. De Tortra de Oveja een smeuïge schapenkaas, erg vol van smaak. De l'Etivaz een harde kaas van koemelk van koeien die grazen boven de 1500 meter. Ernaast een heerlijk hoppig Rex bier, die eigenlijk bij alle kazen paste, en een uitgebreid garnituur. Genieten.

Een verrassende wijnkeuze bij het dessert. Een droge witte Torrontes 2015 van het huis Mauricio Lorca, mooie zuren en tonen van granny smith en grapefruit. De patissier presenteerde zelf het dessert, leuk. Op een tweekleurig bord een “milles et nuits” soufflée ernaast een quenelle ijs van saffraan en banaan op een crumble, verder een krokante sandwich met ertussen een fijne brunoise van tropisch fruit, blokjes pitahaya en toefjes gel van bloedsinaasappel. Mooie smaken die wonderwel netjes in balans waren met de mooie fruittonen van de wijn.

We waren inmiddels aardig gevuld en namen als afsluiter de espresso zonder friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd met veel persoonlijke aandacht en keurige uitleg bij gerechten en wijnen. In de hoofdrol Martijn Zeggelaar die we voor de eerste keer in actie zagen, keurige en originele selectie en presentatie van de wijnen met veel kennis van zaken. Ook de jonge dame verdiende complimenten met keurige presentaties van de gerechten en natuurlijk de uitgebreide informatie bij de kazen. We voelde ons helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, het menu was met Grouponbon €49,50, wijnarrangement €25,75, huiswijn €4,50 en koffiearrangement €8,25.
    Dit was onze mooiste beleving bij Mijn Keuken tot nu toe, complimenten. Duidelijk een aanrader voor levensgenieters, fijnproevers en wijnliefhebbers. Tot de volgende keer, bedankt!

• adriaan

Mijn keuken doet mee op verschillende aanbiedingensites, ze gebruiken de acties om het restaurant aan te vullen. We hadden een Groupon bon gekocht voor een zes gangen diner, fijn dat die we ook mochten gebruiken met de lunch, prima service.
    Interieur is onveranderd, alleen de tafels zijn nu ingedekt met een donkere loper wat het wel weer ietsje gezelliger maakt. Op personele vlak zijn er wel belangrijke veranderingen. In de keuken is Florian van Dillen, vijf jaar geleden als leerling binnen gekomen, in december teruggekomen als de nieuwe souschef, knap. Joost van Nijnatten (maître sommelier) is opgevolgd door Simone Tak, die inmiddels al weer vier jaar werkzaam is in deze zwarte brigade, een hele uitdaging. Ook niet onbelangrijk, Martijn Zeggelaar (ex. Boreas) is terug in de restaurantwereld, we hebben hem helaas nog niet in actie gezien.

Als aperitief een Chardonnay 2013 van het huis Montarels uit Côtes de Thongue. Vier maanden opgevoed op nieuw Frans eiken, met een mooie karamel toets en frisse zuren, erg lekker. Wel vind ik de wijn naast de hapjes en de amuse wat te krachtig.
    Ernaast een uitgebreid assortiment hapjes, keurig gepresenteerd. De brioche met gevogelte lever was een bekende. Verder een blokje sappige meloen, bakje met bleekselderij en appel en krokantje met structuren van radijs. De twee voor mij lekkerste zijn de mille-feuille van krokant met kaas met een vulling van rode puntpaprika en de praline van witte chocolade gevuld met blauwe kaas, heerlijk!

De amuse was opgebouwd met reepjes verse makreel, ernaast rolletjes van komkommer, dunne plakjes van radijs, toefjes kruidenkaas en couscous. Aan tafel afgewerkt met een sausje van komkommer aangezuurd met sushi-azijn. Heerlijk delicaat en verfrissend.

De eerste begeleider werd door de nieuwe sommelière keurig gepresenteerd, een Les Tannes gemaakt van Marsanne 2014 uit de Pays D’Oc. In het aroma toetsen van peer en meloen in de mond rond en romig. Uit de keuken op een mooi glazen bord een kleurrijke presentatie van een hele luxe salade. Als basis blokjes terrine van ganzenlever en stukken van de Oosterschelde kreeftenstaart met erop Brabantse asperges en een uitgebreid assortiment rauwkost, met bloemenblaadjes, afgewerkt met een vinaigrette van Granny Smith. De balans vond ik niet helemaal oké daar de bittere toetsen van de rauwkost de delicate smaken van de luxe producten verstoorde. De combinatie van de kreeft met de asperges was prima en hierbij sloot de wijn naadloos aan. De terrine was mooi op smaak, deze heb ik zowel puur als met het zuurdesem krokant gegeten. De salade gecombineerd met de vinaigrette. Toch een heerlijke verwengang.

De tweede begeleider was een witte cotes du Rhone Villages 2013 van het huis “de la Renjarde” met dezelfde stijl als de eerste wijn maar ietsje eleganter. Op het bord een mooie presentatie van quenelles tartaar van runderhaas op een gegolfd broodkrokant van ansjovis. Het geheel was afgewerkt met wakame, haringkuit, stukjes oester en crème van eierdooier. De tartaar was om te zuigen en vooral de oester combineerde uitstekend met zijn ziltige toets. De wijn sloot keurig aan. Dit was voor ons beide de favoriete gang van de middag.

De derde begeleider was wederom in dezelfde stijl maar kwam uit Roemenië. De Sole gemaakt van de inheemse Feteasca Regala van het huis Cramele Recas. Uit de keuken een klassieke presentatie. Rode mul gebakken op brioche, op een bedje van tagliatelle van inktvis, afgewerkt met vlokken van parmezaan en cressjes. Aan tafel aangevuld met een kruidig soepje met basilicum toets. De mul was prima gegaard met een dunne, licht krokante korst. De smaak van de mul was mild en keurig in balans met het garnituur. De wijn sloot naadloos aan.

We schakelden over op rood met een Aruma Malbec 2013 van het huis Caro. Mooie diepe kleur, rijk aroma en stevig in de mond met zachte afdronk. Uit de keuken een proeverij van zuiglam die in twee rondes werd uitgeserveerd. De eerste ronde was een keurig stukje van de rug en een half niertje met een mediterraans garnituur. Een quenelle van aubergine op een coulis van rode paprika, ernaast couscous met mint, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. Het stukje van de rug was heerlijk en combineerde uitstekend met de mint en de wijn. De nier dat was een ander verhaal, hier moet je echt van houden. De smaak startte subtiel maar werd steeds krachtiger en ging voor mij ruim over de top.
    De tweede ronde bestond uit een stuk uit de nek en stoof van de schouder, aangevuld met Brabantse asperge. Het stukje uit de nek was zeer zacht en relatief mild van smaak. Het stoofvlees was krachtig en hoog op smaak, hierbij was een slokje wijn erg lekker, om de smaak ietsje te verdunnen.

We schakelden door naar een speciaalbier voor bij de kaas, een Chateau D’YChouffe. Bij de productie is er druivenmost van de dessertwijnen uit bordeaux toegevoegd aan de mout. De smaak krijgt hierdoor iets van een dessertwijn mee, erg lekker. De kazen bestaan uit een stukje Cantal, Belgische blauwe en het zuivel van een rijpe Epoisses. Ernaast een keurig garnituur, genieten.

De dessertwijn was een bekende, Vert de L’Or van Baumart lot 07-08 uit de Loire, gemaakt van de Verdelho druif en nog steeds vitaal. Op het ronde bord een mooie strakke presentatie van een mille-feuille van dun krokant met ertussen een crème van citrus en op de eerste etage balkjes van zoet zure rabarber en ertussen een crème van vanille. Erop verse frambozen, zwarte bes en een quenelle vruchtenijs. Mooie lichte, frisse smaken en een goede textuur.

Als afsluiter een krachtige espresso met een uitgebreid assortiment lekkere friandises.
    Bediening was zeer goed verzorgd door Simone Tak met keurige gedetailleerde toelichting van wijn en spijzen. Ook ruim voldoende persoonlijke aandacht. Een klein aandachtspuntje voor de selectie van de wijnen, ik vond de stijl van de eerste drie wijnen iets te dicht bij elkaar liggen.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, deze copieuze lunch kostte slechts €49,50, wijnarrangement €25,75, huiswijn €4,50 en koffiearrangement €7,50.

Het was wederom een hele fijne beleving, met een middag vullend programma, bij onze favoriet van west van Brabant. Tot de volgende keer, bedankt!

• adriaan

Het was al weer ruim een jaar geleden dat we onze favoriet in Wouw bezocht hadden en we hadden er weer zin in. Met druilerig weer kwamen we aan op de Markt waar parkeren geen probleem is. Joost van Nijnatten was onze gastheer voor deze middag. Een ronde tafel aan het raam was voor ons gereserveerd. Het aperitief werd een Rueda 2012 van Esperanza, die beviel. De vernieuwd hapjes werden keurig gepresenteerd en waren verrassend lekker met originele smaken. De mille feuille van kaaskoekjes met gemarineerde rode paprika, het krokante puntzakje gevuld met crème van blauwe kaas en de kuipjes gevuld met zoet zure groentes gekruid met kerrie, waren favoriet.

De amuse werd gepresenteerd In een klein glaasje, op de bodem stukjes verse tonijn met wakame hierop een mousseline van aardappel afgewerkt met een saus en gepofte quinoa. Subtiele smaken en een fijne mondbeleving.

De eerste begeleider is een Possessioni Bianco 2012 van Masi, met de Garganega druif in de hoofdrol. Op een glazen bord een fruitige noordzeekrab salade met dungesneden coquilles gescheiden door een krokant van zuurdesem, afgewerkt met assortiment cressjes en een botersaus met hierin piepkleine spekblokjes. Wat een mooie smaken, de krab was duidelijk aanwezig en de cressjes gaven leuke accenten zo ook de saus met toets van vlees. De wijn was voor mij een tikkeltje te licht maar zeker een fijne ondersteuner van dit heerlijke gerecht.

Een klassieker, Chennin blanc 2012 uit de Vouvray van het huis Marc Bredif werd gepresenteerd. Een rijk zwoel aroma met een toets van honing, in de mond fris met een ronde afdronk, erg lekker. Op een glazen bord een cilinder van handgesneden tartaar van Hollands rund, hierop een dressing van oester, gepocheerd kwarteleitje en een flinke druppel saus van avocado eromheen een vinaigrette met gebrande mosterdzaadjes. De tartaar was super mals, de oester gaf een heerlijke ziltige toets. Afwisseling was er met de rijke avocado en het gepocheerd eitje, genieten. De wijn was een uitstekende begeleider met zijn heerlijke aroma maar ook zijn fijne zuren en ronde afdronk, prima!

Uit zuid Frankrijk een zongerijpte Muscat 2013 van Domaine L'Hortus, de Loup Y Es-Tu? Pieter Bosters (chef en patron) dresseerde de gerechten in de open keuken van het restaurant, leuk. Op een zwart bord een keurig stukje sappige grietbot met stukje prima gerookte, topkwaliteit Oosterschelde paling, assortiment asperges en lente groentjes afgewerkt met een schuimige saus van asperge. Mooie, pure smaken met de paling in de hoofdrol. Verrassend hoe de wijn combineerde met de rijke paling, super.

De rode Italiaan werd overgeschonken in een mooie gekrulde karaf. Een Berbera d'Asti 2012 van Cossetti met diep robijn rode kleur, vol met kersensap en een zachte afdronk. Het hoofdgerecht komt in twee delen. We starten met twee bereidingen van zuiglam met een quenelle mediterraanse groenten. De eerste bereiding was een stukje geroosterde wang gekruid met mint. De wang had een krokante korst en een mooie zachte structuur, hoog op smaak. De tweede bereiding was een cilinder stoofvlees van de schouder gekruid met vadouvan, super hoog op smaak, wow. Bij de groente waren de aubergine en venkel de smaakmakers. Een prima eerste deel, wat een snoeperij. De wijn was voor deze combinatie iets te licht en duidelijk geselecteerd voor het tweede deel. Wat bestond uit een stukje van de rug dat net ietsje te ver doorgegaard was. Deze lag op een risotto met lentegroetjes en parmezaan. De garnituur bestond uit een quenelle zalf van gebrande aubergine, gepofte tomaatjes en een zilveruitje. Het geheel was afgewerkt met een eigen jus. Goede smaken met als verrassing de gebrande aubergine. Het eerste deel was duidelijk meer mijn smaak, maar de wijn combineerde beter bij het tweede deel.

Joost schakelde over naar bier voor de kaasjes. Twee voor mij onbekende flessen kwamen op tafel, leuk! Een Goudenband van Liefmans, dit is een donkere ale met in het aroma een toets van karamel, in de mond verrassend fris. Deze is geselecteerd voor bij de eerste twee kazen. Het tweede bier is een Rex, gouden kleur, fris aroma met een toets van citrusfruit voor bij de andere twee kazen.
    De vier kazen zijn Chaource, een lopende schapenkaas op lepel, Remeker en voor mij de topper, de Rossini Erborinato. Het mooiste product van de garnituur was de compote van sinaasappel en gember, heerlijk. De bieren waren prima geselecteerd en completeerde deze mooie gang.

We schakelden over op nagenieten met een roze Moscato 2013 van Mrs. Wigley in frisse limonade stijl. In een cocktailglas een mooie lichte bereiding prima uitgevoerd met rozenbottel, aardbij, yoghurt en dragon. Mooie smaken en fijne structuren met goede balans tussen zoet, zuur en kruidigheid waarbij de wijn naadloos aansloot.

De dessertwijn was een bekende, de Vert de L'or 07-08 van Baumard uit de Loire, gemaakt van de Verdelho druif. Een heerlijke, verfijnde niet te zoete wijn. Op een zwart bord structuren van groene appel met grote chocolade bonbon gevuld met chocolademousse en appelsaus. Een goede afsluiter. De wijn combineerde prima bij de appelstructuren maar hij werd verdrukt door de chocolade, jammer.

Nog even de puntjes op de i met een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening, het was deze middag erg rustig in het restaurant waardoor we veel aandacht kregen en alles was tot in de puntjes verzorgd. Keurige en gedetailleerde toelichting van drank en spijzen. Joost is een ervaren sommelier met kennis van zaken en de rol van gastheer gaat hem eveneens goed af. Pieter Bosters en Joost zijn een hecht team die blijvend bezig zijn met het verbeteren van de beleving voor de gasten.

Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, deze copieuze lunch was een groupon aanbieding en kostte slechts 49,50 pp., de begeleidende wijnen ca. 7,50 en luxe frisfranken 3,25.

We hebben weer genoten van het middag vullende programma met vele culinaire hoogtepunten. Een aanrader voor iedere fijnproever.

• adriaan

We zagen een prima aanbieding bij de Iens Dinerdeals. We hebben even gebeld en deze was ook als lunch te gebruiken, super!. Het zonnetje scheen en wij richting Wouw. Parkeren is geen probleem, aan het plein was voldoende plaats.
    We kregen een tafel aan het raam en ik bestelde een witte wijn als aperitief. Partner drinkt tegenwoordig minder alcohol en die wilde een Crodino. Deze was er niet maar wel een vervanger, de Chino van het merk S. Pelegrino geadviseerd. Voor mij werd een witte wijn van het huis Sartori uit Verona 2009 D.O.C. Lugana geschonken, een elegante wijn met aangename fruittonen. Het borrelgarnituur iets in smaak aangepast. Een blokje met flinter dunne plaatjes van deeg met verschillende smaakjes, krokante stengels met Italiaanse kruiden en kaaskoekjes. Even later kwam nog een broodsoldaatje met een levermousse van gevogelte. Een leuke opwarmer met fijne smaken.

We bekeken nog even de wijnkaart die zeer overzichtelijk is en wijnen van over de hele wereld bevat. Voor de liefhebber is er een aardige sortering gerenommeerde bordeaux wijnen aanwezig.

Een kok serveert zelf de amuse, een mooie presentatie met knolletjes, wortel, biet, pompoen en een vinaigrette van bospeen . Deels gekookt in olijfolie en andere gemarineerd met zoet zuur. Mooie smaken en een licht verteerbare opwarmer.

Joost de sommelier was er ditmaal niet en Tabitha Oppermans de maître presenteerde de eerste wijn. Een witte wijn van Pinot Noir 2009 uit Luxemburg van Mathis Bastiaan. De kleur heeft een subtiele oranje tint, een mooie aroma met toets van framboos en een elegante “pinot noir” smaak. Uit de keuken een keurige presentatie. Twee blokken huisgerookte schotse zalm met hierop aardappelkrokant en een gepocheerd kwarteleitje, ernaast twee kleine blini's van zoete aardappel met pannacotta en haringkuit, quenelle ijs van gebrande mosterd en druppels crème van soja. De zalm heeft een delicate smaak maar krijgt erg mooie smaken en mondbeleving mee door het garnituur. De krokante aardappel, de hartige soja maar vooral het indrukwekkende mosterdijs combineerde hiermee uitstekend. De broodjes met wat zoetere smaak zorgden voor aangename afwisseling. De wijn bleef keurig overeind en was een prima begeleider. De wijn spijs topper van de middag.

Buiten was het inmiddels flink gaan sneeuwen wat sfeer verhogend werkte en mooi uitzicht bood.

De tweede begeleider was een Franse witte uit de Minervois. Le Moulin des Nonnes "cuvée Ines” van Château La Rèze Gravade. Rijk fruitig aroma met mooie vanille toets en in de afdronk een subtiel bittertje. Op een glazen bord twee lange slanke stukken gemarineerde Oosterschelde baars met erop couscous, gemalen macadamia, structuren van bloemkool en ernaast huisgedroogde muskat druiven. Fijne lichte smaken waarbij de gebruikte verse kruiden mooie accenten gaven. De wijn werd hierdoor een hoofdrol speler vooral door zijn heerlijke aroma. Het bittertje in de afdronk werd door het gerecht wat versterkt, wat jammer was.

De derde begeleider was iets lichter. Een Soave Pieropan uit 2011 gemaakt van Garganega met aangename aroma's redelijk complex en een elegante afdronk, erg lekker. Uit de keuken een mooi stuk gegaarde kabeljauw met hierop een heerlijke oester, ernaast bereidingen van prei, quenelle mousseline van aardappel, druppels crème van spinazie, oester cressjes en een witte botersaus. De vis was lekker sappig en het garnituur paste er prima bij. Mooie smaken en vooral de oester maakte het wat meer klassieke gerecht, speciaal. De wijn was een goede ondersteuner die toch iets naar de achtergrond ging vanwege de vollere smaken op het bord. Een prima ronde weer.

De begeleider voor het hoofdgerecht was een Australische, de “Red Bucket” 2010 van Longview uit Adelaide gemaakt van Shiraz en Cabernet. Stevig aroma met donker fruit en een hint van mint, rijk in de mond en een zachte afdronk. Op het bord een rechthoekig stuk gebraisseerd kalfsvlees met hierop blokjes truffel, ernaast een cannelloni gevuld met rundersukade, quenelle zalf van knolselderij en groente garnituur. Aan tafel afgewerkt met de eigen jus. Normaliter ben ik geen liefhebber van biefstuk maar op deze wijze gegaard (doorgegaard), met de truffel en een een slok mooie wijn was er helemaal niets mis mee. De cannelloni was hoog op smaak en het garnituur zorgde voor aangename afwisseling. De wijn was met zijn heerlijke aroma en mooie smaak een keurige begeleider.

De eerste dessertwijn was de Vert de L'Or 2007-2008 van Baumard uit de Loire, gemaakt van de Verdelho druif. Een heerlijke verfijnde niet te zoete wijn. Op een gebogen glimmend zwart bord een cilinder van suiker gevuld met citrus fruit en een vanillehangop, ernaast vers citrusfruit, pannacotta en een granité van dragon. In een apart kopje, sorbetijs van bloedsinaasappel. Heerlijke fruittonen die prima samensmelten met de goed gekozen wijn.

De laatste begeleider is een cream sherry van het huis Argueso, het is een Oloroso aangezoet met een stevige scheut Pedro Ximénes. Op het bord de “Boswandeling” met een mooie compacte presentatie. Als basis een crème van hazelnoot met hierop een crumble van chocolade druppels crème van pompoen, spongecake van pompoen, mastappel van chocolade met fruitige vulling en een quenelle roomijs van laurier. Erg lekker allemaal. De sherry vond ik vanwege de aanwezige oxidatieve toets iets minder aansluiten bij de smaken van het gerecht, een 100% PX zou ik persoonlijk lekkerder hebben gevonden.

De bediening was zoals we hier gewend zijn attent, vriendelijk en correct. Doordat het met de lunch wat rustiger is, is er ook ruim voldoende tijd voor persoonlijke aandacht, erg leuk. De enthousiaste jonge dame, die Tabitha Oppermans verving toen ze haar kind op moest halen, is een echte topper. Pieter Bosters de chef blijft graag in de keuken, wel leuk dat ie nog even groette.

Prijs kwaliteit is uitstekend, het zes gangen aanbiedingsmenu 42,50, wijnarrangement 50,- huiswijn 4,50. Partner kreeg het advies om speciale frisdranken te drinken die minder zoet zijn en beter bij de gerechten passen. Hiermee was ze erg tevreden en deze kosten 4,50 per flesje.

Het was weer een hele fijne beleving met het middag vullende programma bij onze favoriet in het westen van Brabant. Tot de volgende keer, bedankt!

• adriaan

Na een een hele positieve eerste kennismaking wilde we nog eens gaan genieten van de smaakvolle keuken van Mijn Keuken. Dus gereserveerd voor een lunch tijdens de DWTS week van België.
    Het was in Tilburg regenachtig maar toen we aankwamen in Wouw scheen het zonnetje, leuk. We werden door de vriendelijke dame van de bediening naar dezelfde tafel als vorige keer geleid. We bestelde een witte wijn als aperitief. We kregen een Sauvignon Blanc uit Chili die in het glas werd uitgeserveerd. Een aangenaam fruitige wijn. Het menu werd aan tafel toegelicht om zo eventuele vervelende verrassingen te voorkomen.
    Het het borrel garnituur werd uitgeserveerd en dit vertoonde veel overeenkomsten met vorige keer. Een uitgebreide collectie krokantjes die een prima basis leggen.

De eerste begeleider wordt al geschonken door de sommelier. Een Soave Pieropan uit 2011 gemaakt van Garganega met aangename aroma's redelijk complex en een elegante afdronk, erg lekker. Het amuse gerecht wordt hierbij uitgeserveerd. Twee Zeeuwse platte oesters die ieder omwikkeld zijn door een schijf peer met erop een gemarineerde rauwe sint jakobsmossel en wat crème met limoen, afgewerkt met haringkuit. Ernaast nog enkele druppels gel van peer. O,o wat een mooie verfijnde smaken! En een uitstekend mondgevoel erbij, een top gerechtje. Dit was meteen het hoogtepunt van de middag. De Sauvignon combineerde goed, Champagne zou het beter gedaan hebben, haha. De Soave die bedoeld was voor het voorgerecht deed het erg goed bij de peer. (9,8)

Het voorgerecht werd uitgeserveerd, een mooi stuk rauw gemarineerde lijngevangen zeebaars met hierop brunoise van provinciale groenten en chorizo. Ernaast vinden we een gepoft tomaatje met een jasje van Parmezaanse kaas, twee bereidingen van punt paprika, crème van artisjok, gepureerde taggiasche olijf en het geheel is afgewerkt met een basilicum olie. De subtiele baars werd erg lekker gemaakt met de heerlijke smaakjes eromheen. Er was volop afwisseling zodat het gerecht tot het einde spannend bleef. De wijn combineerde mooi en we waren erg tevreden. (9,5)

Een zuid Franse Chardonnay werd gepresenteerd, de Révélation 2011 van het huis Badet-Clément & Co. Mooi aroma met tonen van bloemen die wanneer de wijn warmer wordt overgaan in aangename houttonen. In de mond rijk met een lange afdronk, een heerlijke wijn. Uit de keuken een mooi bronskleurig bord met hierop als basis een brunoise van violet aardappel, Haricots verts en ansjovis. Hierop een stuk gegaarde tarbot waarop twee gemarineerde zilveruitjes en schijfjes verse champignon met ernaast een vinaigrette van sherry en sjalot. De cuisson van de tarbot is prima, de smaak is subtiel. De aardappels in de brunoise trekken net iets teveel de aandacht naar zich toe, dat was jammer. De wijn was met zijn prima neus en mooie smaken de trekker van deze gang. (9,2)

We schakelen over op rood middels een rijpe Duitse Spätburgunder 2008 van het huis Heitlinger met in de neus hints van aardbij en zachte afdronk. Op het bord van het op karkas gebraden eend een mooi stuk borst zonder jasje waarbij een saus van gevogelte met jeneverbes. Het garnituur bestond uit bereidingen van biet, schorseneer, paddenstoel en twee quenelles aardappelpuree. Een mooi klassiek gerecht met pure smaken. Cuisson van de eend is super de saus had van mij ietsje meer reductie mogen hebben maar hij had een prima smaak. De wijn was een fijne begeleider, hij ondersteunde de mooie smaken zonder een hoofdrol op te eisen. (9.4)

De Australische dessertwijn was voorzien van een mooi opengewerkt etiket. Hij was gemaakt van laat geoogste Riesling 2010 van het huis Epitome met een heerlijke petrol toets en was aangenaam zoetzuur in de mond. Het dessert werd uitgeserveerd in een cocktailglas en is gelaagd opgebouwd. Op de bodem een hangop, hierop een coulis van perzik, dan pistache met marsepein, honing en citroen, quenelle mousse van rood fruit en eroverheen een schuim van marsepein. Ernaast nog een cakeje met compote van perzik. De smaken in het cocktailglas pasten erg goed bij elkaar, de opbouw zorgde ervoor dat je telkens een nieuwe beleving kreeg, erg lekker. De verschillende structuren gaven een uitstekend mondgevoel. De Wijn was met zijn aparte aroma een uitstekende aanvulling op de heerlijke smaken. Een erg mooie ronde weer. (9.6)

Als afsluiter de espresso met uitgebreid assortiment lekkere friandises.

Bediening is prima, de jonge dame hield de gasten goed in de gaten en er bleef niets onopgemerkt. Ook was er tijd om even wat te kletsen. De sommelier heeft ook een pluim verdiend, hij heeft zonder uitzondering mooie begeleiders geselecteerd die prima werden toegelicht.

Prijs kwaliteit is zeer goed, menu 44,- en arrangement 32,50, espresso met friandises 7,50 en een losse begeleider 7,75.

We hebben wederom een hele fijne middag beleefd in Wouw en we schrijven Mijn Keuken bij op onze favorietenlijst.

• adriaan

We hadden al mooie recensies gelezen en waren nieuwsgierig geworden naar de kookkunsten van Pieter Bosters en zijn brigade. De restaurantweek is een mooie gelegenheid om eens kennis te maken. Het restaurant is vanaf de snelweg makkelijk te bereiken, de auto konden we op de Markt makkelijk parkeren.
    Opvallend weinig terrasjes op de markt en des te meer valt de prima ligging van het restaurant op aan de voet van de Sint-Lambertuskerk. Bij binnenkomst valt op dat het restaurant is verdeeld in twee ruimtes die gekoppeld zijn met een royale doorgang. De hoge plafonds zorgen voor een ruimtelijk gevoel. Tussen de twee ruimten ligt de deels open keuken waar we vanaf onze tafel mooi zicht op hebben. De tafels zijn niet met linnen gedekt wel servetten en er staan mooie bloemstukjes op. De lederen fauteuils zitten comfortabel en de tafels zijn wat hoger dan gewend wat we als prettig ervaren. Veel daglicht valt er binnen door de vensters rondom maar ook de sfeerverlichting was aan.
    We kregen een ronde tafel aan het raam en bestelde hier ons aperitief. Een witte wijn van het huis Sartori uit Verona 2009 D.O.C. Lugana, een elegante wijn met aangename fruittonen. Hierbij wordt een uitgebreid borrelgarnituur uitgeserveerd. In een blokje flinter dunne plaatjes van deeg met verschillende smaakjes, macadamia, Parmezaanse kaas en ras el hanout. Verder krokante stengels met Italiaanse kruiden en een tomatendip, broodsoldaatjes met een levermousse van gevogelte en kaaskoekjes. Een leuke opwarmer met fijne smaken, de kaaskoekjes waren lekker hartig.

De amuse wordt geserveerd in een glazen schaaltje, tartaar van ossenhaas met de dooier van een kwartelei op een bedje van cevenne ui en luchtige aardappel mousseline bestrooid met aardappel krokant. Heerlijke subtiele smaken, de dooier geeft een fijne beleving in combinatie met het vlees, tussen de mousseline vinden we nog leuke accenten met stukjes pinda, de wijn past er prima bij.

Het borrelgarnituur maakt plaats voor het broodgarnituur met stukken wit en bruin, schijf gezouten boter en een fijne eerste persing olijfolie van San Mauro.
    De eerste begeleider wordt keurig ingeleid door de sommelier en is een Luxemburgse Rivaner (kruising van Riesling en Chasselas) 2009 “Vin Classé” van het huis Clos des Eglantiers, die ons prima beviel. Uit de keuken in een glazen schaaltje tartaar van Noordzeekrab met mimosa van ei, zachte crème van bloemkool, schijfjes bloemkool, kruidenblaadjes en een dressing met fenegriek. De delicate krab kreeg door de stukjes bloemkool een fijne bite, de kruidenblaadjes gaven heerlijke accenten. De wijn was een schot in de roos, hij sloot prima aan bij de subtiele smaken. (9,5)

Voor het tussengerecht was een Hongaarse wijn geselecteerd. De Hemina 2009 van het huis Pannonhalmi Apátsági gemaakt van verschillende druivenrassen met complexe rijke neus, verrassend lekker. Op het bord twee stukken van de kreeftenstaart, langzaam gegaard met yuzu gelakt buikspek en eigen saus, crème van pastinaak, stukjes schorseneer en een saus met granny smith appel. Het spek was subtiel van smaak met fruitige Yuzu toets en mooi zacht van structuur. De kreeft combineerde prima met de twee sausen en de hartige saus van de spek was zelfs verrassend lekker. De wijn vulde het gerecht aan met zijn complexe neus en rijke smaakpalet, een voortreffelijke keuze weer. (9.6)

Voor het hoofdgerecht een uit Californië afkomstige Zinfandel 2009 van het huis Cline Cellars, niet te zwaar en met mooie kruidigheid. Op het bord gebraden duif, getrancheerde borst en twee boutjes met erop een mooi stukje gebakken eendenlever. Garnering bestaat uit een compote van biet met rabarber, zalf van peterselie wortel en knolgroenten en stukjes eringi paddenstoel. De saus is van duif verrijkt met specerijen, het kannetje verdween helaas van tafel. De cuisson van de duif was perfect en we zouden het zelfs met een vismes kunnen snijden. De smaak was vol en had een toets van lever. Het boutje was iets subtieler van smaak en om te zuigen zo mals. De compote zorgde voor aangename fruitigheid en aansluiting met de heerlijke wijn. De knolletjes waren voor de bittere accenten en het stukje eendenlever was om van te snoepen met zijn licht krokante korst hmmmm..... Fijn was het dat we het kannetje heerlijke saus nog terug op tafel kregen om zo het laatste stukje brood mee op te maken. Een bourgondische ronde! (9,6)

De dessertwijn was goed gevonden, iets aparts uit Spanje. De PAR Vino Naranja van Bodegas Iglesias gemaakt van Zalema en PX druiven op de wijze van de bekende PX sherry maar er zijn sinaasappelschillen toegevoegd. Langdurige rijping zorgen voor een harmonisch geheel, mooi. Op het bord een perfecte uitvoering van een warm chocolade cakeje, krokant van buiten, prima van smaak (niet te bitter) en een smeuïge binnenkant. Ernaast bereidingen van bloedsinaasappel, ijs, gel, macarons en mousse en stukjes krokant van amandelschaafsel. Een puur gerecht met dito smaken, zelfs de macarons hadden veel smaak. De wijn was een bonbonnetje bij deze ingrediënten. (9.6)

Als afsluiter nog een prima espresso en een vijftal lekkere friandises. Wij waren verzadigd!

De bediening was attent, vriendelijk en correct, je wordt hier als gast in de watten gelegd. De sommelier heeft een prima neus voor goede begeleiders en heeft verstand van zaken.

Prijs kwaliteit is uitstekend, drie gangen menu 32,50 en extra gang (3 mogelijkheden) tussen 10,50 en 14,50 en begeleidende wijnen van 7,50 tot 8,50. Kortom, een hele aangename kennismaking met deze topper uit het westen van Brabant. Hier gaan we zeker nog eens terug.

PS. Pieter Bosters gaat volgende maand een week “vreemd” (17 t/m 22 april), hij gaat koken bij “De Basiliek” in Harderwijk. Zij die daar in de buurt wonen hoeven dan niet zo ver te reizen om eens met de kookkunsten van Pieter Bosters kennis te maken.