1. adriaan 74492 punten

We zagen een prima aanbieding bij de Iens Dinerdeals. We hebben even gebeld en deze was ook als lunch te gebruiken, super!. Het zonnetje scheen en wij richting Wouw. Parkeren is geen probleem, aan het plein was voldoende plaats.
    We kregen een tafel aan het raam en ik bestelde een witte wijn als aperitief. Partner drinkt tegenwoordig minder alcohol en die wilde een Crodino. Deze was er niet maar wel een vervanger, de Chino van het merk S. Pelegrino geadviseerd. Voor mij werd een witte wijn van het huis Sartori uit Verona 2009 D.O.C. Lugana geschonken, een elegante wijn met aangename fruittonen. Het borrelgarnituur iets in smaak aangepast. Een blokje met flinter dunne plaatjes van deeg met verschillende smaakjes, krokante stengels met Italiaanse kruiden en kaaskoekjes. Even later kwam nog een broodsoldaatje met een levermousse van gevogelte. Een leuke opwarmer met fijne smaken.

We bekeken nog even de wijnkaart die zeer overzichtelijk is en wijnen van over de hele wereld bevat. Voor de liefhebber is er een aardige sortering gerenommeerde bordeaux wijnen aanwezig.

Een kok serveert zelf de amuse, een mooie presentatie met knolletjes, wortel, biet, pompoen en een vinaigrette van bospeen . Deels gekookt in olijfolie en andere gemarineerd met zoet zuur. Mooie smaken en een licht verteerbare opwarmer.

Joost de sommelier was er ditmaal niet en Tabitha Oppermans de maître presenteerde de eerste wijn. Een witte wijn van Pinot Noir 2009 uit Luxemburg van Mathis Bastiaan. De kleur heeft een subtiele oranje tint, een mooie aroma met toets van framboos en een elegante “pinot noir” smaak. Uit de keuken een keurige presentatie. Twee blokken huisgerookte schotse zalm met hierop aardappelkrokant en een gepocheerd kwarteleitje, ernaast twee kleine blini's van zoete aardappel met pannacotta en haringkuit, quenelle ijs van gebrande mosterd en druppels crème van soja. De zalm heeft een delicate smaak maar krijgt erg mooie smaken en mondbeleving mee door het garnituur. De krokante aardappel, de hartige soja maar vooral het indrukwekkende mosterdijs combineerde hiermee uitstekend. De broodjes met wat zoetere smaak zorgden voor aangename afwisseling. De wijn bleef keurig overeind en was een prima begeleider. De wijn spijs topper van de middag.

Buiten was het inmiddels flink gaan sneeuwen wat sfeer verhogend werkte en mooi uitzicht bood.

De tweede begeleider was een Franse witte uit de Minervois. Le Moulin des Nonnes "cuvée Ines” van Château La Rèze Gravade. Rijk fruitig aroma met mooie vanille toets en in de afdronk een subtiel bittertje. Op een glazen bord twee lange slanke stukken gemarineerde Oosterschelde baars met erop couscous, gemalen macadamia, structuren van bloemkool en ernaast huisgedroogde muskat druiven. Fijne lichte smaken waarbij de gebruikte verse kruiden mooie accenten gaven. De wijn werd hierdoor een hoofdrol speler vooral door zijn heerlijke aroma. Het bittertje in de afdronk werd door het gerecht wat versterkt, wat jammer was.

De derde begeleider was iets lichter. Een Soave Pieropan uit 2011 gemaakt van Garganega met aangename aroma's redelijk complex en een elegante afdronk, erg lekker. Uit de keuken een mooi stuk gegaarde kabeljauw met hierop een heerlijke oester, ernaast bereidingen van prei, quenelle mousseline van aardappel, druppels crème van spinazie, oester cressjes en een witte botersaus. De vis was lekker sappig en het garnituur paste er prima bij. Mooie smaken en vooral de oester maakte het wat meer klassieke gerecht, speciaal. De wijn was een goede ondersteuner die toch iets naar de achtergrond ging vanwege de vollere smaken op het bord. Een prima ronde weer.

De begeleider voor het hoofdgerecht was een Australische, de “Red Bucket” 2010 van Longview uit Adelaide gemaakt van Shiraz en Cabernet. Stevig aroma met donker fruit en een hint van mint, rijk in de mond en een zachte afdronk. Op het bord een rechthoekig stuk gebraisseerd kalfsvlees met hierop blokjes truffel, ernaast een cannelloni gevuld met rundersukade, quenelle zalf van knolselderij en groente garnituur. Aan tafel afgewerkt met de eigen jus. Normaliter ben ik geen liefhebber van biefstuk maar op deze wijze gegaard (doorgegaard), met de truffel en een een slok mooie wijn was er helemaal niets mis mee. De cannelloni was hoog op smaak en het garnituur zorgde voor aangename afwisseling. De wijn was met zijn heerlijke aroma en mooie smaak een keurige begeleider.

De eerste dessertwijn was de Vert de L'Or 2007-2008 van Baumard uit de Loire, gemaakt van de Verdelho druif. Een heerlijke verfijnde niet te zoete wijn. Op een gebogen glimmend zwart bord een cilinder van suiker gevuld met citrus fruit en een vanillehangop, ernaast vers citrusfruit, pannacotta en een granité van dragon. In een apart kopje, sorbetijs van bloedsinaasappel. Heerlijke fruittonen die prima samensmelten met de goed gekozen wijn.

De laatste begeleider is een cream sherry van het huis Argueso, het is een Oloroso aangezoet met een stevige scheut Pedro Ximénes. Op het bord de “Boswandeling” met een mooie compacte presentatie. Als basis een crème van hazelnoot met hierop een crumble van chocolade druppels crème van pompoen, spongecake van pompoen, mastappel van chocolade met fruitige vulling en een quenelle roomijs van laurier. Erg lekker allemaal. De sherry vond ik vanwege de aanwezige oxidatieve toets iets minder aansluiten bij de smaken van het gerecht, een 100% PX zou ik persoonlijk lekkerder hebben gevonden.

De bediening was zoals we hier gewend zijn attent, vriendelijk en correct. Doordat het met de lunch wat rustiger is, is er ook ruim voldoende tijd voor persoonlijke aandacht, erg leuk. De enthousiaste jonge dame, die Tabitha Oppermans verving toen ze haar kind op moest halen, is een echte topper. Pieter Bosters de chef blijft graag in de keuken, wel leuk dat ie nog even groette.

Prijs kwaliteit is uitstekend, het zes gangen aanbiedingsmenu 42,50, wijnarrangement 50,- huiswijn 4,50. Partner kreeg het advies om speciale frisdranken te drinken die minder zoet zijn en beter bij de gerechten passen. Hiermee was ze erg tevreden en deze kosten 4,50 per flesje.

Het was weer een hele fijne beleving met het middag vullende programma bij onze favoriet in het westen van Brabant. Tot de volgende keer, bedankt!