1. Alweer ons zesde bezoek bij onze favoriet in Wouw. Keurig op tijd liepen we het restaurant binnen, we werden verwelkomd door Martijn Zeggelaar (sommelier). We werden begeleid naar ons vertrouwde plaatsje, de ronde tafel aan het zijraam met uitzicht op de open keuken, fijn.
    Als aperitief een Chileense Sauvignon 2015 van Los Vascos die goed beviel. Ernaast de stelling met heerlijke hapjes. Een sandwich van kruidkoek met ertussen een blokje membrillo (kweepeerpasta) en een toefje gevogelte lever, verrassend lekker.
    Een hoorntje van tomaat gevuld met geitenkaas en komkommerchutney afgewerkt met crumble van zwarte olijf. Gevolgd door een kroepoek van zwarte rijst met plakje huisgerookte zalm en toefje avocadocrème, delicaat.
    Een tarteletje gevuld met een laagje citroen-roomkaas en pompoenchutney. Brioche met blokje ossenworst en piccalilly, verfijnd.
    Verder een brioche met quenelle sobrasada en stukje augurk, heerlijk met duidelijke chorizo toets. Als laatste de praline van witte chocolade gevuld met crème van blauwe kaas en peer, toppie.

De amuse werd uitgeserveerd op een groot wit bord, deze zag er zeer verzorgd uit. Carpaccio van langoustine besprenkeld met limoensap, verder nog quenelletjes van super verse zee-egel, stukjes vers vruchtvlees van limoen en een verse groene kruidenmelange. Een ware delicatesse, verwennerij!

De eerste begeleider werd uitgebreid toegelicht, een Zuid Afrikaanse “Blanc de Mer” 2014 van Bouchard Finlayson uit de Hemel-en-Aarde Vallei. Grotendeels gemaakt van Riesling aangevuld met Viognier, die in het smakenpalet de hoofdrol opeist. Complex met mooie zuren en tonen van tropisch fruit, heerlijk. In een aardewerken schaaltje een cilinder van noordzeekrabsalade met ertussen een dunne plak koolrabi, erop plakjes coquille en een krokantje waarop een vloeibare dooier. Aan tafel afgewerkt met een emulsie van gerookte boter en granny smith. Mooie pure smaken en een zalige textuur. De dooier beïnvloede de wijn niet, verrassend. De rooktoets in de emulsie was in mijn beleving net ietsje te heftig. De wijn vulde het gerecht keurig aan.

Uit Italië een Svelato Falanghina van Terre Stregate, mooie stro gele keur, in het aroma tonen van rijp geel fruit, in de mond rijk met een ronde afdronk, erg lekker. Op het bord een fleurige presentatie dat het lentegevoel naar boven haalde. Centraal, zacht gegaarde skrei met eromheen structuren van artisjok, sherry tomaatjes, dungesneden courgette rolletjes in twee kleuren, taggiasche olijfjes, krullen van parmezaan en afgewerkt met een hele frisse vinaigrette. Mediterraanse smaakjes die mooi combineren, de quenelles van artisjok waren erg mooi op smaak gebracht, super. De rijke wijn vulde het gerecht keurig aan.

Over op Duits rood met een Pinot Noir 2014 uit de Pfalz van Villa Wolf in een fruitige elegante stijl. Op het bord een stukje kalfswang met erop wat dun gesneden kalfstong, peterseliewortel, gezuurde rode ui en plakjes zwarte truffel aan tafel afgewerkt met een maderasaus voor bij de kalfswang. Deze wang had een hele mooie cuisson en was mooi op smaak. De peterselie wortel had iets van pastinaak. De wijn was keurig in balans, heerlijk.

Voor bij het pièce was een speciale rode geselecteerd, die ik nog niet kende. Een Italiaanse Rubico gemaakt van Lacrima 2014 van Marotti Campi. Verrassend geparfumeerd met tonen van rozen en aardbei ook in de mond tonen van rozen en een elegante afdronk. Uit de keuken een tweekleurig bord met erop een op karkas gebraden filet van Anjou duif, quenelle pastinaakpure met erop het haasje van de duif, ertussen een quenelle marmelade van rode ui. Verder nog gemarineerde zilveruitjes en blokjes knolselderie met erop akkerzwamen, aan tafel afgewerkt met de eigen jus. De duif was perfect gegaard en was mooi hoog op smaak, deze combineerde uitstekend met de uienmarmelade en de zalige wijn. Het haasje was een ware delicatesse en als je dan denkt dat het niet lekkerder kan, kwam er nog een na-service. In een schaaltje het gekonfijte duiven boutje op een stukje gebakken eendenlever met een klein stronkje gekarameliseerde witlof. O,o wat lekker en verrassend hoe de wijn reageerde op het bittertje van de witlof, waardoor hij duidelijk wat krachtiger werd in zijn afdronk. Een hele mooie ronde die een plaatsje verdiend in mijn persoonlijke toplijst, complimenten!

Tijd voor kaas, de jonge dame kwam met de kaastrolley aanrijden. Iedere kaas werd keurig toegelicht, prima. Stuk voor stuk kazen van de kaasaffineurs Van Tricht waar de vorige sommelier, Joost van Nijnatten, nu werkzaam is. Ik koos de snijdbare Mont D' or mooi hoog op smaak met iets minder van de herkenbare hars toets. Pave de Tavys roodbacterie koemelk. De Tortra de Oveja een smeuïge schapenkaas, erg vol van smaak. De l'Etivaz een harde kaas van koemelk van koeien die grazen boven de 1500 meter. Ernaast een heerlijk hoppig Rex bier, die eigenlijk bij alle kazen paste, en een uitgebreid garnituur. Genieten.

Een verrassende wijnkeuze bij het dessert. Een droge witte Torrontes 2015 van het huis Mauricio Lorca, mooie zuren en tonen van granny smith en grapefruit. De patissier presenteerde zelf het dessert, leuk. Op een tweekleurig bord een “milles et nuits” soufflée ernaast een quenelle ijs van saffraan en banaan op een crumble, verder een krokante sandwich met ertussen een fijne brunoise van tropisch fruit, blokjes pitahaya en toefjes gel van bloedsinaasappel. Mooie smaken die wonderwel netjes in balans waren met de mooie fruittonen van de wijn.

We waren inmiddels aardig gevuld en namen als afsluiter de espresso zonder friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd met veel persoonlijke aandacht en keurige uitleg bij gerechten en wijnen. In de hoofdrol Martijn Zeggelaar die we voor de eerste keer in actie zagen, keurige en originele selectie en presentatie van de wijnen met veel kennis van zaken. Ook de jonge dame verdiende complimenten met keurige presentaties van de gerechten en natuurlijk de uitgebreide informatie bij de kazen. We voelde ons helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, het menu was met Grouponbon €49,50, wijnarrangement €25,75, huiswijn €4,50 en koffiearrangement €8,25.
    Dit was onze mooiste beleving bij Mijn Keuken tot nu toe, complimenten. Duidelijk een aanrader voor levensgenieters, fijnproevers en wijnliefhebbers. Tot de volgende keer, bedankt!