1. adriaan 74492 punten

Mijn keuken doet mee op verschillende aanbiedingensites, ze gebruiken de acties om het restaurant aan te vullen. We hadden een Groupon bon gekocht voor een zes gangen diner, fijn dat die we ook mochten gebruiken met de lunch, prima service.
    Interieur is onveranderd, alleen de tafels zijn nu ingedekt met een donkere loper wat het wel weer ietsje gezelliger maakt. Op personele vlak zijn er wel belangrijke veranderingen. In de keuken is Florian van Dillen, vijf jaar geleden als leerling binnen gekomen, in december teruggekomen als de nieuwe souschef, knap. Joost van Nijnatten (maître sommelier) is opgevolgd door Simone Tak, die inmiddels al weer vier jaar werkzaam is in deze zwarte brigade, een hele uitdaging. Ook niet onbelangrijk, Martijn Zeggelaar (ex. Boreas) is terug in de restaurantwereld, we hebben hem helaas nog niet in actie gezien.

Als aperitief een Chardonnay 2013 van het huis Montarels uit Côtes de Thongue. Vier maanden opgevoed op nieuw Frans eiken, met een mooie karamel toets en frisse zuren, erg lekker. Wel vind ik de wijn naast de hapjes en de amuse wat te krachtig.
    Ernaast een uitgebreid assortiment hapjes, keurig gepresenteerd. De brioche met gevogelte lever was een bekende. Verder een blokje sappige meloen, bakje met bleekselderij en appel en krokantje met structuren van radijs. De twee voor mij lekkerste zijn de mille-feuille van krokant met kaas met een vulling van rode puntpaprika en de praline van witte chocolade gevuld met blauwe kaas, heerlijk!

De amuse was opgebouwd met reepjes verse makreel, ernaast rolletjes van komkommer, dunne plakjes van radijs, toefjes kruidenkaas en couscous. Aan tafel afgewerkt met een sausje van komkommer aangezuurd met sushi-azijn. Heerlijk delicaat en verfrissend.

De eerste begeleider werd door de nieuwe sommelière keurig gepresenteerd, een Les Tannes gemaakt van Marsanne 2014 uit de Pays D’Oc. In het aroma toetsen van peer en meloen in de mond rond en romig. Uit de keuken op een mooi glazen bord een kleurrijke presentatie van een hele luxe salade. Als basis blokjes terrine van ganzenlever en stukken van de Oosterschelde kreeftenstaart met erop Brabantse asperges en een uitgebreid assortiment rauwkost, met bloemenblaadjes, afgewerkt met een vinaigrette van Granny Smith. De balans vond ik niet helemaal oké daar de bittere toetsen van de rauwkost de delicate smaken van de luxe producten verstoorde. De combinatie van de kreeft met de asperges was prima en hierbij sloot de wijn naadloos aan. De terrine was mooi op smaak, deze heb ik zowel puur als met het zuurdesem krokant gegeten. De salade gecombineerd met de vinaigrette. Toch een heerlijke verwengang.

De tweede begeleider was een witte cotes du Rhone Villages 2013 van het huis “de la Renjarde” met dezelfde stijl als de eerste wijn maar ietsje eleganter. Op het bord een mooie presentatie van quenelles tartaar van runderhaas op een gegolfd broodkrokant van ansjovis. Het geheel was afgewerkt met wakame, haringkuit, stukjes oester en crème van eierdooier. De tartaar was om te zuigen en vooral de oester combineerde uitstekend met zijn ziltige toets. De wijn sloot keurig aan. Dit was voor ons beide de favoriete gang van de middag.

De derde begeleider was wederom in dezelfde stijl maar kwam uit Roemenië. De Sole gemaakt van de inheemse Feteasca Regala van het huis Cramele Recas. Uit de keuken een klassieke presentatie. Rode mul gebakken op brioche, op een bedje van tagliatelle van inktvis, afgewerkt met vlokken van parmezaan en cressjes. Aan tafel aangevuld met een kruidig soepje met basilicum toets. De mul was prima gegaard met een dunne, licht krokante korst. De smaak van de mul was mild en keurig in balans met het garnituur. De wijn sloot naadloos aan.

We schakelden over op rood met een Aruma Malbec 2013 van het huis Caro. Mooie diepe kleur, rijk aroma en stevig in de mond met zachte afdronk. Uit de keuken een proeverij van zuiglam die in twee rondes werd uitgeserveerd. De eerste ronde was een keurig stukje van de rug en een half niertje met een mediterraans garnituur. Een quenelle van aubergine op een coulis van rode paprika, ernaast couscous met mint, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. Het stukje van de rug was heerlijk en combineerde uitstekend met de mint en de wijn. De nier dat was een ander verhaal, hier moet je echt van houden. De smaak startte subtiel maar werd steeds krachtiger en ging voor mij ruim over de top.
    De tweede ronde bestond uit een stuk uit de nek en stoof van de schouder, aangevuld met Brabantse asperge. Het stukje uit de nek was zeer zacht en relatief mild van smaak. Het stoofvlees was krachtig en hoog op smaak, hierbij was een slokje wijn erg lekker, om de smaak ietsje te verdunnen.

We schakelden door naar een speciaalbier voor bij de kaas, een Chateau D’YChouffe. Bij de productie is er druivenmost van de dessertwijnen uit bordeaux toegevoegd aan de mout. De smaak krijgt hierdoor iets van een dessertwijn mee, erg lekker. De kazen bestaan uit een stukje Cantal, Belgische blauwe en het zuivel van een rijpe Epoisses. Ernaast een keurig garnituur, genieten.

De dessertwijn was een bekende, Vert de L’Or van Baumart lot 07-08 uit de Loire, gemaakt van de Verdelho druif en nog steeds vitaal. Op het ronde bord een mooie strakke presentatie van een mille-feuille van dun krokant met ertussen een crème van citrus en op de eerste etage balkjes van zoet zure rabarber en ertussen een crème van vanille. Erop verse frambozen, zwarte bes en een quenelle vruchtenijs. Mooie lichte, frisse smaken en een goede textuur.

Als afsluiter een krachtige espresso met een uitgebreid assortiment lekkere friandises.
    Bediening was zeer goed verzorgd door Simone Tak met keurige gedetailleerde toelichting van wijn en spijzen. Ook ruim voldoende persoonlijke aandacht. Een klein aandachtspuntje voor de selectie van de wijnen, ik vond de stijl van de eerste drie wijnen iets te dicht bij elkaar liggen.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, deze copieuze lunch kostte slechts €49,50, wijnarrangement €25,75, huiswijn €4,50 en koffiearrangement €7,50.

Het was wederom een hele fijne beleving, met een middag vullend programma, bij onze favoriet van west van Brabant. Tot de volgende keer, bedankt!