• Lid sinds 13 juni 2011

De Loohoeve

Schoonloo

Buitenlust

Amerongen

Sjako heeft nog geen foto toegevoegd

1. Sjako's profielfoto
    Sjako heeft een recensie geschreven voor De Loohoeve

Omdat we wat te vieren hadden, hebben we enige tijd geleden weer eens 'n arrangementje geboekt bij de Loohoeve: 6 gangen all-in plus een hotelovernachting. De ontvangst in een voorruimte vh restaurant was zakelijk en niet erg hartelijk. We moesten zelf uitvinden waar onze kamer precies gesitueerd was. De geboekte (standaard)kamer gelukkig gemoderniseerd maar klein en sober. Gauw naar het restaurant die zich in een grote zaal bevond en niet aan de zijkant vh gebouw waar een meer intiemere ruimte was. De restaurantzaal werd gehalveerd door een enorme klimaatkast die de ruimte domineerde en waardoor er twee eetgedeeltes waren. Het zal goed bedoeld zijn maar eenmaal achter "de Muur" voelde wij ons wat geïsoleerd. De ingetogen, nuchtere benadering door de bediening kwam ongastvrij en weinig geïnteresseerd over, we hadden anders verwacht en dat gaf een ongemakkelijk gevoel. De 6 gangen waren qua grootte op amuse + niveau evenals de wijn die weinig indruk maakten. Van de 6 gangen waren er 3 gefermenteerd en dus fris zurig. Het kon ons niet echt bekoren ondanks de weergaloze opmaak ervan. De ingrediënten waren aards, sober en spetterden niet van het bord af. Het hoofdgerecht met twee stukjes sukade was lekker maar niet het piéce waar we op gehoopt hadden: het maakte geen enkele indruk. Omdat de brigade in een heel hoog tempo de gerechtjes serveerden (vaak hadden de wijn nog niet op van de vorige ronde), vreesden we binnen twee uur weer op de hotelkamer te zitten. Op hints dat het ons iets te snel ging, werd niet gereageerd. Dan maar een gang kaas toevoegen om wat langer te kunnen dineren. Over ons verzoek om het na het zoet te doen werd moeilijk gedaan, er moest overlegd worden met de keuken. Eenmaal bij de kaas aangekomen wilden we een wijn ipv van port. Dat kon maar dat zou dan dezelfde wijn als bij het hoofdgerecht worden. Wij wilden graag een andere… maar na wederom een overleg met de keuken kregen we te horen dat 'dat niet kon omdat er geen andere fles open was'! Gezeten naast een klimaatkast vol wijnen is dat een hele zuinige en verkeerde beslissing ons inziens. Om maar niet te zeggen : een doodzonde. De gastvrouw was wel aanwezig maar begroette ons niet. Ook niet toen ze een gerecht uitserveerde en ook niet de volgende ochtend toen we alleen in het restaurant ontbeten. Vreemd! Verder viel het ons op dat we door 5 verschillende leden vd brigade werden bediend die weinig uitleg gaven en ook minimaal communiceerden. Een weinig feestelijk verblijf bij de Loohoeve waar we toch al zo'n 10 jaar met enige regelmaat over de vloer kwamen. Het echtpaar kan sterren bij elkaar koken maar gastronomie bedrijven is veel meer dan dat. Omdat een jaar eerder al onze bedenkingen hadden over de nieuwe koers van de Loohoeve, hebben we besloten dat dit onze laatste keer was. Wij komen niet meer terug.

2. Sjako's profielfoto
    Sjako heeft een recensie geschreven voor Het Burgermeestershuys

De gebroeders Pinxteren zijn al jaren goed bezig in dit mooie pand aan de Koestraat. Alhoewel wat 'anoniem' in een steeg bij de uitgang van de enorme parkeergarage is het een echte 'hotspot' voor mensen die lekker willen dineren voor een uiterst scherpe prijs in een gastvrije sfeer. Vooral het 5 gangen-menu is daarvan een goed voorbeeld. Spijs en wijn (inclusief) zijn mooi op elkaar afgestemd, goede portionering, mooie producten en goede smaken. De gerechten zien er verzorgd, gedegen uit en de wijnen combineren goed zonder sensationeel te zijn en dat kan natuurlijk ook niet voor die prijs. Sfeerverhogend is absoluut de enthousiaste bediening door een van de gebroeders die vol vuur kan verhalen over de wijnen die hij schenkt. De kaart wisselt elk kwartaal maar helaas het bordje met appetizers niet... dat is al 5 jaar hetzelfde... dus hierin graag wat verandering! Toptent in de Amersfoortse gastronomie.

3. Sjako's profielfoto
    Sjako heeft een recensie geschreven voor Buitenlust

Op een doordeweekse middag op het terras van Buitenlust neergestreken voor de lunch. Mooi gesitueerd in het pittoresque centrum van Amerongen. Slechts 5 tafeltjes bezet dus een snelle maaltijd (dachten we) was gegarandeerd. Op veel tafels stond helaas nog wel nog vuil servies! Na 20 minuten waren we nog niet bediend. Ondertussen hadden we op het schoolbord gelezen dat het dagmenu uit 'Pasta Carbonara' (euro 9,95) bestond...prima kost voor hongerige fietsers zoals wij. Het meisje dat het terras deed was ondertussen bij onze tafel aanbeland en nam de bestelling op..helaas liet ze de vuile vaat staan. Na nog eens 30 minuten wachten kwam dan eindelijk de pasta. Het bestond uit een groot bord met daarin gekleurde krul-macaroni met daarop een schep grijzige ragoût of iets wat daarvoor moest doorgaan.

Over het geheel was wat kaas geraspt van zo te zien 2 verschillende stukjes. In de ragoût dreven wat champignons van blik-kwaliteit en diepvries-spekjes.

Het smaakte slechter dan we vreesden: flauw, fantasieloos, liefdeloos klaargemaakt en vooral erg machtig... een regelrechte aanfluiting. Na een paar happen hebben we het opgegeven. Dit was niet te eten. Je kan een gerecht verpesten door verkeerd gebruik van ingrediënten maar dit was pathologische gemakzucht. Wie kun je dit nou het meest aanrekenen: de uitbater van Buitenlust of de (jonge) kok? De volgende keer gaan we weer veilig voor de bitterballen op dit terras.

3,2