MIJ

Restaurant Alkmaer

Granada

Alkmaar

Martijn Hoekstra heeft nog geen foto toegevoegd

1. Martijn Hoekstra's profielfoto
    Martijn Hoekstra heeft een recensie geschreven voor MIJ

Men kan hier koken. En dat is mooi, want dat zie je vreemd genoeg lang niet overal in restaurants in Alkmaar. Ik heb er meerdere keren gegeten, en over het algemeen goed. De kwaliteit van het gebodene kan ik jammergenoeg niet anders beoordelen dan wisselend.

Ik zal beginnen met het goede. De keukenbrigade heeft een hele aardige kaart neergezet, met voldoende verassing, spanning en afwisseling, zonder daarbij de eter die liever wat 'gewoons' heeft uit het oog te verliezen. Er staat een kipsate en spareribs op de kaart, die beiden uitstekend zijn.

Mijn eigen favouriet zijn de cocquilles met sukade en pastinaak geserveerd op zuurkoolpoffertjes. Een uitstekend gerecht waar alles in zit qua smaak, met een mooie geconcentreerde saus van de sukade. Verder staat er nog legio ander lekkers op de kaart.

De bediending is informeel - vriendelijk. Ik zie het graag zo, een ander ziet het misschien graag iets formeler.

Vooralsnog niets mis. Als terugkomende gast heb ik toch het een en ander aan te merken. Die mooie saus van de coquilles, is dat niet precies dezelfde saus als bij het livar big? En dat bolletje pastinaakpuree, heb ik die niet ook al eerder gezien in het gerecht met coquilles? En zie ik daar alweer die geglaceerde worteltjes? Veel gerechten lijken een mix & match van een aantal (overgens prima) basisproducten te zijn, wat soms beter en soms minder goed uitpakt. Een enkel gerecht slaat wat mij betreft de plank ook echt mis. Het klinkt leuk: Gamba's op een gelei van biet met belugalinzen en chips van truffelaardappel. Maar: weinig smaak, weinig textuur, en knallend zoute aarappelchips (dit laatste kan natuurlijk een eenmalige vergissing zijn).

Zoals ik een bezoek dus ten zeerste aanraad (en eet die coquilles), is bij herhaald bezoek het verassendste van de leuke gerechten de eenheidsworst die het worden kan, en dat is jammer.

Losse observaties:
    - Lekker, oesters op de kaart! Alleen lijken ze er nooit te zijn. De gastvrouwe (en - ik meen - eigenaresse) zegt bezig te zijn met een leeftank. Dan hoef je ze niet weg te gooien na een dag. Kan ik me voorstellen. Kan je er meteen kreeften in zetten.

- Die gelamineerde kaart, moet dat nou?

- Na sluitingstijd van de keuken wordt er geclaimed een lounge te zijn. Kan ik me weinig bij voorstellen. Is er iemand die tot diep in de nacht blijft plakken (zonder persoonlijke vrienden van stafleden te zijn)?

2. Martijn Hoekstra's profielfoto
    Martijn Hoekstra heeft een recensie geschreven voor Restaurant Alkmaer

Ik was niet onder de indruk.

Het interieur bestaat uit stoffen wandbekleding in blauw en roze, met verschillende patronen en structuren, de stoelen in zwart-wit en roze bedrukt met grote franse lelies. Het wordt bij elkaar wel erg druk. De muziek zijn de grootste r&b hits uit de jaren negentig.

De kaart is aardig, maar geen hoogvlieger. Als voorgerecht heb ik mogelijk het spannende gerecht op de kaart genomen: een zomer soepje van watermeloen met tabasco en vodka. Het klinkt gewaagd, en het proberen waard, ook als het geen succes zou zijn. De grote verrassing bleek dat het vrijwel smaakloos was. Een waterig kopje vol ijsklontjes, met een klein vleugje zoet, en verder niets. Mijn partner nam de tomatensoep. Ook deze bleek geen succes. Een vlakke tomatensmaak en verder niets. We vroegen ons af of dit een blik gepelde tomaten was dat door de blender gehaald was.

Als hoofdgerecht een biefstuk met portsaus. Deze deed wel wat het beloofde: een mooi mals stukje vlees, met een nette portsaus. Geen culinair hoogtepunt, maar er viel niets op aan te merken. Op de spies van kippendijen van mijn partner wel. De spies had een waterig smaak, en van de beloofde kruiderijen deed alleen het gelige kleurtje vermoeden dat ze toch echt gebruikt waren. Van textuur was helemaal niets te merken. We vragen ons af hoe dit bereid is. We vrezen in de steamer gegooid tot het compleet stuk is, en voor de vorm en het bruine streepje nog even op een grill is gelegd.

De bediening was vriendelijk, maar soms wat traag. Misschien ziekte of iets dergelijks, want ook de kok kwam geregeld de zaal in om bij te springen bij de bediening.

Bij elkaar was het geen succes. Een aardige biefstuk is niet genoeg om de rest te redden. Ik zie veel andere goede recensies, en hoop dat dit gewoon een misser was maar ik zal niet snel terugkomen.

2,8
  3. Martijn Hoekstra's profielfoto
    Martijn Hoekstra heeft een recensie geschreven voor Granada
    Mediterraans Alkmaar

Een heerlijk terras om heerlijk biertjes op te drinken. Vriendelijke bediening, hoewel die soms wat traag kan zijn. Dè tapas konden me minder overtuigen. Degelijk, maar niet spannend of uitzonderlijk. Ook niet heel authentiek. Oesters werden geserveerd zonder losgemaakt te zijn. Laconiek antwoord van de bediening: er zit een vorkje bij.

Zeker niet slecht, maar geen hoogvlieger. Ik was er wel een boel geld kwijt, maar dat kan ook gekomen zijn omdat het terras heerlijk zit en de drankjes lekker door bleven stromen.