Activiteiten van Bart

1. Bart's profielfoto
    Bart is Carla gaan volgen.
  2. Bart's profielfoto
    Bart heeft een recensie geschreven voor Côte Ouest

Bart

Eind november waren mijn vrouw en ik samen met vrienden in Amsterdam voor een concert. We doken nog even Amsterdam in om een hapje te eten.

In de schaduw van de Nieuwe Kerk, tussen de Dam en de Spuistraat vonden wij Côte Ouest. Het restaurant zag er sfeervol en typisch Frans uit.
    En dat bleek beide te kloppen. Op het moment dat je de klink vastpakte waanden we ons in Parijs! Ik ben in de gelukkige omstandigheid geweest om enige tijd in de Franse hoofdstad te wonen, en dit restaurant gaf me het zelfde behaaglijke gevoel als de kleine Bistro's in Bastille, Le Merais en Montmartre.

Er ligt een geleefde houten vloer in het restaurant, de 'specials borden' zijn in het Frans en op de achtergrond was zacht muziek van o.a. Claudie Ossard en Yann Tiersen te horen. Zelfs het bestek is in stijl. Het restaurant heeft zowel benenden, voor in het restaurant, als boven tafeltjes.
    Aan de linkerzijde staan de diverse wijnen van de leuke wijnkaart gepresenteerd en de oude bar maakt het allemaal af.

De gastvrouw begroette ons vriendlijk en nam onze jassen aan, om ons vervolgens naar het gekozen tafeltje voor in het restaurant te begeleiden. Een leuk tafeltje zodat we lekker naar buiten konden kijken en de smeltkroes aan mensen welke aan ons voorbij trokken goed konden observeren.

De kaart was typisch Frans met echte seizoensproducten erop. De 'patron' kwam ons de dagspecialiteiten vriendelijk toelichten, waarna we bestelden. Voor de ene helft werd dit de gestoofde konijnbout in mosterd en witte wijn met aardappelpuree en zuurkool en voor de andere helft, de geconfijte eendenbout met paddenstoelen.
    Beide gerechten waren erg lekker en vol van smaak. De klassiekers waren goed bereid en de porties toereikend voor de heren en zelfs ruim voor de dames.

Als begeleidende wijn kozen we voor één van de huiswijnen, in ons geval een biologische Merlot van Montpezat uit 2011. De eigenaar stelde voor om voor een flesje te gaan wat voor ons voordeliger uitpakte en een flesje op tafel geeft toch weer wat meer sfeer. Bij de wijn werd ook een karafje water geserveerd van het huis.

Kortom, we hebben alle vier heerlijk gegeten bij Côte Ouest. Het enige waar we spijt van hadden, was dat we te weinig tijd hadden voor een desert!

3. Bart's profielfoto
    Bart heeft Envy toegevoegd als favoriet restaurant

Envy eetgelegenheid gesloten

• Internationaal
    Prinsengracht 381 Amsterdam
  4. Bart's profielfoto
    Bart heeft Lastage toegevoegd als favoriet restaurant
    Geldersekade 29 Amsterdam

Bart heeft De Treeswijkhoeve toegevoegd als favoriet restaurant
    €€€ -
    Valkenswaardseweg 14 Waalre
  8. Bart's profielfoto
    Bart heeft Avant-Garde toegevoegd als favoriet restaurant

Avant-Garde eetgelegenheid gesloten

€€€ -
    Frederiklaan 10d Eindhoven
  9. Bart's profielfoto
    Bart heeft Promessa toegevoegd als favoriet restaurant
    Markt 3-5 Eersel
  10. Bart's profielfoto
    Bart heeft Prikkelz toegevoegd als favoriet restaurant

Prikkelz eetgelegenheid gesloten

Hint 7b Eersel
  11. Bart's profielfoto
    Bart heeft gereageerd op een recensie van Restaurant Boreas

Graag gedaan Harrie.

Ik vind het ook altijd leuk om de meester te ontmoeten, de persoonlijkheid achter de creaties zeg maar...
    Maar over het algemeen heb ik toch altijd de leukste dialogen met de sommelier ;)!

Groeten en bon appetit

12. Bart's profielfoto
    Bart heeft gereageerd op een recensie van Restaurant Boreas

Hoi Harrie,

Nico was waarschijnlijk gewoon aanwezig. Zeker als je Sonja hebt gezien, is de kans zéér groot.

Nico is echter een erg verlegen man, die niet graag in de spotlight staat, dus die zul je niet zo snel aan tafel zien verschijnen.

Wat betreft de format van de recenseren, heb je denk ik voor de meerderheid gelijk. Bij restaurants van een dergelijk statuur lees ik echter graag wat emotie en en mer details.

Ohhh...en van die kaas ik me levendig voorsgtellen haha

13. Bart's profielfoto
    Bart heeft een recensie geschreven voor Sushi Haru

Bart

Al sinds de opening van deze brasserie kom ik hier graag om te lunchen tijdens een stevig dagje shoppen of om sushi af te halen 's avonds lekker van te snoepen.

De persoonlijke benadering onderscheid deze Sushibar en Teppanyaki brasserie al van de vele anderen, Maar ook de kwaliteit van de Sushi is stukken beter!
    Alle sushi wordt ter plekke vers voor je gemaakt en dat proef je.

De prijs/kwaliteit verhouding is hier uitstekend in balans. En wanneer je je Sushi afhaalt is deze extra voordelig.

Toen wij afgelopen Juni trouwden heeft Haru zelfs onze bruidstaart verzorgt.
    De organisatie en uitvoering hiervan voldeed meer dan aan onze wensen en onze gasten hebben van deze onconventionele taart gesnoep!

14. Bart's profielfoto
    Bart schreef:

Ja we zijn die avond een beetje meet een dubbel gevoel van tafel gegaan....
    De brigade is er ook erg jong...wellicht heeft het daar mee te maken.

Er viel nog wel eens wat op de grond en soms werd een gerecht door iemand neergezet die meteen was gevlogen, om vervolgens een minuut (of 2) werd toegelicht door een ander lid van de brigade.
    Niet wat ik ben gewend... (met het risico verwend te klinken :)

15. Bart's profielfoto
    Bart heeft een bericht geschreven voor Rianne Dekker
  16. Bart's profielfoto

Dank je!

Het plaatsen van foto´s is nog een beetje stroef. Je kan nu maar 4 á 5 foto´s plaatsen. Anders geeft hij een foutmelding.

Schijnt een server probleem te zijn. Maar er wordt aan gewerkt.

17. Bart's profielfoto
    Bart heeft een recensie geschreven voor Pure C

Bart

Afgelopen week zijn wij te gast geweest bij Pure-C. Het was even zoeken omdat het etablissement gevestigd is op de 2e etage van Hotel Aan de Kust in Cadzand.

De entree van het hotel is donker en oud, een lift brengt je echter terug in het heden. Wanneer je uitstapt op de 2e etage kom je in een compleet andere wereld. De gang verwelkomt je met een zacht wierookachtige geur, en veel licht. Het contrast is enorm!
    De strakke lounge achtige inrichting doet me nog het meest denken aan Restaurant George in het Centre Pompidou in Parijs. Met doeken wordt de ruimte sfeervol opgedeeld. De loungemuziek is goed op de sfeer van het restaurant afgestemd.

We werden vriendelijk verwelkomt door de gastvrouw welke ons naar aanleiding van een tweet al had verwacht. Helaas was onze reservering niet goed doorgekomen waardoor we even schrokken. Dit werd echter direct vriendelijk opgelost en niet veel later werden we naar een tafeltje begeleid.
    de lichte open ruimte bood een mooi uitzicht over zee waardoor je snel op je gemak voelt.

Wij begonnen met een glas champagne Cuvée speciaal voor Sergio gebotteld en een huiscocktail met venkel voor mijn vrouw. Na het proeven van deze cocktail had ik direct spijt van mijn conventionele keuze voor de bubbels. de cocktail was gelaagd subtiel en erg lekker fris.

Wij kozen voor het 8-gangen 'Samen Proeven menu'.
    De parade van amuses begon kort hierna. Helaas was met het mis gaan van de reservering dus ook mijn allergie voor schaal- en schelpdieren niet doorkomen.
    De eerste amuse bestond uit een drieluik, waarvan een deel uit schaal- en schelpdieren. We gaven dit door aan de zwarte brigade welke direct dat gedeelte omruilde.
    De ingelegde groentes met een huis gemaakte Ceasar dressing, croutons en salade smaakte goed. Een fris begin van de avond. De gast participatie door het zelf opbouwen van deze gang was speels en leuk. Je ziet dit tegenwoordig vaker in de modernere zaken en ik vind dit in gematigde vorm een leuke afwisseling.
    Bij het serveren van de tweede amuse herhaalde zich helaas de aanwezigheid van schaal- en schelpdieren. Men excuseerde zich hiervoor en gaf te kennen dat mijn allergie nog niet bekend was in de keuken.

Bij het serveren van de eerste gang had men het echter op de rit. Wat ons alleen tegen viel, was dat dit de derde maal op rij was dat er in mijn gerecht geen vervanging werd geserveerd voor de schaal- en schelpdieren. Bij een restaurant van een dergelijk statuur zou dit in mijn ogen niet mogen. Ik kan me voorstellen dat het in een enkel geval de artistieke keuze van de chef kan zijn om het gerecht zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke vorm te behouden, maar drie maal geen substituut vonden wij erg mager. Een sterrenkeuken moet hier op in kunnen spelen.
    Tevens ontdekte mijn vrouw in haar gerecht, in haar baby courgettebloem, een bladluis.
    Na een opmerking over bovengenoemde kregen wij een extra tussengang aangeboden van het huis. Dit betrof een heerlijke tartaar van zeebaars.

De hierop volgende gangen waren zeer smakelijk, de roggenvleugel in huis gemaakte sambal was lekker. Iets te pittig voor het palet van mijn vrouw, maar prima voor het mijne.

De gerookte paling met biet was subtiel en geraffineerd van smaak. Het gerecht had een diversiteit aan texturen wat een prettig mondgevoel gaf.

De hoofdgang van vlees betrof een mooi seizoensproduct dat bestond uit gekonfijte ree en ree-filet. De cuisson was prachtig saignant en het schuim en jus waren zeer smaakvol. De jus werd voor de liefhebber overigens extra geserveerd. En ik ben een liefhebber!

Als afsluiting kregen we zowel een kaasplankje als een zoetdessert. We lieten de kaas vergezellen door een heerlijk glas 20 jaar gerijpte Pedro Ximenez, een persoonlijke favoriet van ons.
    Het zoete dessert was een tweeluik. Één gedeelte was fris met diverse texturen, het andere was voor mijn persoonlijke wat zwaar.

Als begeleiding van de gangen werden heerlijke wijnen geserveerd. De sommelier was voor mij dan ook de held van de avond. Door de zorgvuldig gekozen wijnen opende de gerechten zich in de mond.
    Het is goed te zien dat de heilige (Franse) huisjes steeds meer tegen de vlakte gaan en men bij de vis ook een gekoelde Pinot Noir durft te serveren. Men gaf overigens ook deze van een biertje bij deze gang.
    Ook een trend welke je steeds meer tegenkomt.

Terugkijkend is dat dan ook tekenend voor ons bezoek aan Pure-C, de wijn heeft de diepste indruk achtergelaten. Het eten was erg lekker, maar nooit echt spectaculair, we hadden iets meer verwacht op dit niveau en er ging net wat teveel mis.

18. Bart's profielfoto
    Bart schreef:

Adriaan, mijn recensies voor De Leuf en Pure C staan er iniddels op voorzien van foto´s

19. Bart's profielfoto
    Bart heeft een recensie geschreven voor De Leuf
    Nederlands Ubachsberg

Bart

Al weer enige tijd geleden, tijdens de 'Dining with the stars week' heb ik met 2 vrienden gegeten bij De Leuf.

Vanaf de afslag Heerlen begon de pret al. Het etablissement is namelijk idyllisch gelegen in het Limburgse heuvellandschap. We kregen er bijna een vakantie gevoel van.

We werden vriendelijk en professioneel begroet door de sommelier welke ons naar onze tafel begeleidde. Het klassieke pand is schitterend ingericht en de ronde tafels met comfortabel stoelen gaven direct een zeer ontspannen gevoel.
    Er wordt briljant met licht gewerkt zodat zelfs de hoekjes in licht worden gehuld.

We kozen een heerlijk glas champagne als aperitief, een goede keuze. De cuvée had een fijne bubbel en een volle afdronk.
    Na het zien van de kaart werden we enthousiast en besloten we enigsinds af te wijken van het DWTS menu. Na kort overleg met onze gastheer en sommelier Bas, bleek dit geen enkel probleem.

Bij inzage van de indrukwekkende wijnkaart kozen we voor een frisse mineraal achtige witte wijn met een kristalheldere smaak. De tweede fles werd een Amarone van Masi. Doordat men de druiven heeft laten indrogen heeft de wijn een diepe intense smaak van gefermenteerd fruit en bereikt deze een uitzonderlijk hoge gisting. Kortom een favoriet van ons alledrie, welke direct werd gedecanteerd om alvast lekker te ademen en te openen. Onze wijnselectie lieten we aanvullen door de keuzes van de sommelier. Bas heeft ons niet teleurgesteld. Zijn keuzes waren goed, soms gedurfd, maar altijd in perfecte harmonie met het gerecht. Zijn enthousiasme spat er vanaf. Dit is een man welke met veel plezier en trots werkt en dat merk je!

Op tafel stond een steen met daarin platbrood met zaden. Een schitterende presentatie wijze wat zichtbaar handwerk betrof. Ook werd onze eetlust geprikkeld door het geserveerde broodje met gezouten en ongezouten boter, gepresenteerd op een natuurstenen tegel.

De amuses bestonden onder andere uit huis gemaakte kroepoek. Eenmaal naturel en een maal gemaakt met inktvis inkt. De laatste was voor ons een aangename verassing qua smaak. Hierbij werd een smaakvolle Koreaanse barbecue saus en een hoorntje met zachte geitenkaas geserveerd.
    Men vervolgde met een amuse van mierikswortel, rode ui en bietjes. Pure smaken met respect voor verse ingrediënten.

De eerste gang betrof een compositie van tonijn, quinoa en basilicum. De quinoa voegde een extra textuur toe aan het gerecht wat een mooi mondgevoel opleverde.

De volgende gang viel erg in de smaak bij mijn disgenoten. Het gerecht werd 'Geuren van de zee' genoemd en men had de naam niet beter kunnen kiezen. De vloeibare stikstof voerde de licht ziltige lucht van garnalen, mosselen, oesters en zeekraal naar onze neuzen. Het visuele aspect van deze wolk van genot deed de zintuigen tintelen.
    Helaas kon ik niet meegenieten van dit meesterwerk vanwege een schaal- en schelpdieren allergie. Maar niet getreurd, want men serveerde me een schitterende huis gerookte zalm met groene asperge en cavaillion van meloen en sinaasappel. De balans in dit gerecht was indrukwekkend!

Het tussengerecht bestond uit een hoeve eitje met crème van ossenstaart en shiitake op peterselie. Ook hier werd weer speels gewerkt met texturen.
    Elke gang werd enthousiast en deskundig toegelicht door de zwarte brigade en Bas leek extra zijn best te doen om het ons naar onze zin te maken.

Op speciaal verzoek, wat de flexibiliteit van de witte brigade demonstreerde, werd er een extra gang van Foie gras geserveerd begeleid met een gezalfd glas Pedro Ximenez. De Foie was mooi gekarameliseerd en de cuission was perfect. Men respecteerde hier de ingrediënten en had het product mooi puur gelaten.

De hoofdgang bestond uit, op lage temperatuur gegaarde, botermalse Geuldal lamsschouder met een puree van doperwten en koolrabi.
    Deze compositie was elegant gepresenteerd op een schitterend bord en had een mooie complexiteit aan smaken.

Om het palet te verfrissen werd er een heerlijk dessert geserveerd van Yuzu en rabarber. Ik ben gek op verwerkingen van rabarber, dus dit was echt een gerecht naar mijn smaak.

Geen culinaire avond is compleet zonder kaas, dus lieten wij ons aansluitend een mooi Kaasplanken serveren. Op ons verzoek geserveerd ná het zoete dessert. Uiteraard was dit geen enkel probleem.
    Men doet er in dit restaurant alles aan om het de gast naar zijn of haar zin te maken. Dit doet men op een eigen en ongedwongen wijze.

Om de avond af te sluiten hebben wij nog even voor in het restaurant plaats genomen om te genieten van een espresso met friandise. Ook hierin onderscheid De Leuf zich van de massa. De friandise had een vrolijk en speels karakter. De huisgemaakte suikerspin, Macarons en Madeleines deden niet onder voor Parijs. Ook was er nog tijd voor een babbeltje met de brigade. De cuisinier en bedenker van de culinaire meesterwerken welke wij hadden genoten, was zelf helaas niet aanwezig, maar dat demonstreert alleen maar de professionaliteit van het team van De Leuf.

De Leuf is een restaurant waar de sterren áán de hemel worden gekookt! SVH Meesterkok Van de Bunt, heeft zijn twee Michelin sterren meer dan verdient. Het zal mij niet verbazen als hij en zijn brigade komend jaar enkele plaatsen zullen stijgen in onze nationale top 100.

We komen zéker en met veel plezier nog eens terug.

20. Bart's profielfoto
    Bart heeft een recensie geschreven voor Broertjes

Bart

Met recht een aanwinst voor Dommelen!

Enige tijd geleden zijn wij met onze beste vrienden te gast geweest in Dommelen haar nieuwste culinaire aanwinst, De Broertjes.
    Het pand is strak en modern ingericht en doet een beetje grand café / Bloemendaal achtig aan. Het hoge plafond geeft het echter wel een kil karakter.
    Men springt wel erg creatief om met de verlichting. Met name de bar is een écht meubelstuk en blikvanger in het etablisement.
    Waar het restaurant wellicht een beetje sfeer mist, wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de zwarte brigade. Zij waren vriendelijk en wisten amicaliteit met professionaliteit prima te balanceren.

Er wordt hier zonder twijfel met veel passie en creativiteit gekookt. En dat proeft men. Men kiest voor exclusieve producten welke door de chef zeer worden gerespecteerd.
    De smaken zijn complex en gerafineerd. Dit geld ook voor de compositie op het bord. Men werkt met een diversitait aan texturen in de gerechten voor een mooi mondgevoel.
    De chef kiest voor complexe bereidingswijzen wat verfijnde smaken oplevert.

Een aandachtspunt is de wijnkaart. Deze is nog erg klein en de spijs verdient een uitbreiding hiervan.

Het bekroonde dessert was een fantastische afsluiting van een geslaagde avond.
    We komen zeker nog een keer terug!

Oudere updates

Meer updates