• Lid sinds 17 september 2018

Allard Tuitel heeft nog geen foto toegevoegd

1. Allard Tuitel's profielfoto
    Allard Tuitel vindt de recensie door adriaan voor De Kromme Watergang leuk

Na een veel te lange tijd weer naar onze favoriet in Zeeuws Vlaanderen. De reis duurt altijd langer dan verwacht, precies op tijd kwamen we aan. We werden begeleid naar een grote ronde tafel in het restaurant. Als aperitief een Albariño van Val Do Sosego die goed beviel. Gepresenteerd in een schaal met zwerfafval uit de Noordzee de bekende shot van gin tonic met limoen, heel fris. Krokantje met vadouvan, krokantje met Thaise curry die duidelijk wat pikanter was en twee lekkere dipsausjes. Chef Edwin Vinke kwam persoonlijk onze wensen opnemen, keurig.

De amuse ronde was viertraps uitgevoerd. We startten met een gevulde passievrucht waarin ijs van limoen waarop gekarameliseerde rietsuiker, lekker mooi zoetzuur.

In een hout schaaltje humus met postelein blaadjes, sausje van miso, stukjes cashewnoot en schaafsel van parmezaan, afgewerkt met een druppeltje truffelolie voor een aangenaam aroma, verrassend lekker.

Een scheermes schelp gevuld met tartaar van scheermes met mojito besprenkeld, delicaat!

Het lekkerst vond ik de koude sappige mossel met venkelbloem en grapefruit, heerlijk.

Mike Dooms presenteerde keurig de eerste begeleider, Vieille Mule rosé van Jeff Carrel lekker licht en sappig. Uit de keuken een fleurige presentatie in een glazen schaal. Ceviche van makreel met toefjes crème van zoete aardappel, gemarineerde tomaatjes en stukjes gele courgette, afgewerkt met bloemenblaadjes. Overgoten met een heerlijke saus op basis van het sap voor de ceviche, gemaakt van voornamelijk citrusfruit, aangevuld met rode bietensap, yoghurt en harissa voor een pikante toets. Mooie lichte frisse maken met aangename kruidenaccenten. (9,7)

Voor bij het pièce een Muscadet de Sèvre et Maine sur lie ‘Chambaudiere’ 2016 van Bruno Cormerais, elegant met een vleugje ziltigheid. Op het bord gepekelde kabeljauwfilet onder de lamp gegaard in een frisse botersaus, erop zilte groentjes uit eigen tuin, kleine stukjes aardappel en sappige kokkeltjes in de schelp. Apart uitgeserveerd, in een speciaal “neusbekertje”, een sausje van prei met kamille en in ossewit gebakken frietjes met toefjes kervelmayonaise en krokantje van eikenwier. Hier ging het helaas niet helemaal perfect. De kabeljauw had te lang in het pekelbad gelegen, was hierdoor niet meer zilt maar te zout, dat dit erdoor komt is een zeldzaamheid, jammer. Bediening die normaal altijd even komt vragen of alles naar wens is bleef ditmaal helaas weg. Garnituur was allemaal prima en de cuisson was top waardoor we het toch helemaal opgegeten hebben. Wel even gemeld en we kregen heel sportief de mogelijkheid om iets anders te kiezen, wat we hebben afgeslagen.

De dessertwijn kwam uit de Côtes de Gascogne, gemaakt van Gros Manseng 2017 van Domaine de Millet, niet zo zoet met tonen van exotisch fruit. De patissier presenteerde zelf het dessert gemaakt van de druiven uit eigen tuin. In een klein glaasje een druif opgelegd in cava om te starten, die gaf een mooie tinteling op de tong. Op het bord bavarois en sorbet van druif, quenelle roomijs met rozijnen en rum, afgedekt met een krokantje van kaneel, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van druif met vlierbloesemsiroop. Originele smaken die mooi combineerden met de wijn. (9,5)

Als afsluiter een Nespresso met een keuze van de friandise wagen waarop allerlei traditionele koeksoorten uit de buurt.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd.

Samengevat kunnen we stellen dat het ondanks de misser bij het pièce een geslaagde culinaire middag was.