1. Het was even geleden dat we er waren geweest maar het interieur voelde vertrouwd aan. Na een grondige controle werden we begeleid naar “ons” tafeltje aan het raam waar een flinke bak met kroepoek van tapioca gekruid met zeewier en dip van cocktailsaus gereed stond, dat ging er wel in na een lange fietstocht.

Als aperitief de eerste begeleider. De Grauburgunder MC Edition van Zehe-Clauss die zeer goed beviel. Een hapjes trio verscheen op tafel. Om te starten een pani puri gevuld met een licht pikante crème van kimchi afgewerkt met poeder van tomaat. Subtiele smaken en goede textuur.
    Wortelcake met toef crème van vadouvan afgewerkt een een dotje gel van wortel en een Indisch aardappelkoekje afgewerkt een een dot mayonaise van avocado. Een lekkere start.

De eerste gang was een zoetzure salade van rode kool waarop rolletjes van gerookte ganzenborst en verschillende structuren van appel en afgewerkt met plakjes radijs en een krokantje. Goede smaken met ronde tonen waarbij de wijn keurig aansloot. (7,25)

Verder met een beaujolais primeur 2021 van Roche Guillon, fris en sappig met tonen va framboos, speculaas kruiden en een hint van banaan. In een schaal een gestapeld gerecht in oranje tinten. Als basis een cilinder van zacht gegaarde koolvis in lobbig schuim van wortel a la tikka masala waaromheen een vinaigrette van kaffir limoen, erop wortel compote, krokantje van wortel, kerrie mayonaise, dunne plakjes wortel en partjes zoetzure ui. Een heerlijke smakencombinatie waarbij de wijn verrassend goed aansloot. (7,5)

Voor bij het pièce een Campo in Mare Molise Rosso van Borgo di Colloredo, een volle Montepulciano met met tonen van kers en pruim, aangename kruidigheid en een zachte afdronk. De chef presenteerde zelf het pièce van kalf dat uit twee delen bestond. Op het bord een stukje zacht gestoofde wang gelakt met de eigen saus en afgewerkt met krokantjes van varkenshuid waarbij structuren van rode biet, Mille-feuille van aardappel een een schuimige hollandaise van Tomasu soja. In de mergpijp delicate kalfstartaar aangemaakt met Tomasu soja, waarop krokantjes van varkenshuid plakjes biet en dotjes mayonaise van Tomasu soja. Beide bereidingen zeer goed waarbij mooie volle smaken. De wijn was keurig in balans. (8,5)

Bediening was goed verzorgd op correcte wijze.

Samengevat was het een gelaagde middag met smaakvolle gerechten en keurig geselecteerde wijnen. Bedankt.

Vorige recensies van adriaan

• De aantrekkingskracht van Zuyd is chef Stefan die smaakbeleving op de eerste plaats heeft staan. Hij kan met vrijwel ieder ingrediënt iets lekkers maken waardoor hij tot mijn favorieten behoort.
    Ditmaal weer sterke amuses met goede smaken. De tapioca cracker was ietsje te zout maar de heerlijke gado gado dip compenseerde dit.
    De tartaar van zeebaars was verrassend verfijnd en licht verteerbaar, de gel van bitter lemon en hartige dashi bouillon combineerde prima.
    Het kabeljauwgerecht was een typisch gerecht van Stefan, de krokante spätzle, remoulade van bloemkool en “Butter eek” saus waren verrassend.
    Het hoofdgerecht met wilde eend was slechts goed, de saus viel helaas wat uit de toon.
    In totaal weer tevreden, de prijzen zijn correct.

• adriaan

Precies vijf jaar geleden voor het eerst kennis gemaakt, ditmaal alweer ons zevende bezoek. Het interieur heeft sinds ons vorige bezoek een upgrade gehad. Het is zeker gezelliger geworden, extra muurdecoratie, moderne herten kopjes en extra lampen. Achterin bij het keukenraam zijn de hoge tafels met stoelen vervangen door een knusse halfronde bank met grote ronde tafel.

We kregen onze vertrouwde tafel aan het raam, fijn. Als aperitief de bekende Sauvignon van Panul, die goed beviel. Op tafel kwam de knabbel tapioca en sesam met een dip van luchtige miso. Nog steeds onweerstaanbaar.

Wendy presenteerde de menukaart, we besloten uit te bereiden met een tussengerecht en dessert. Stefan Dirkx (de chef) presenteerde zelf de amuse, leuk. Kroketjes van rode biet met een dip van rozen mayonaise en gepofte rijst, een originele combinatie waarin de roos en biet goed te proeven zijn, verrassend.

De tweede amuse was een krokant gebakken cilinder van aardappel met erop een milde crème van kaas en een luchtig koekje. Mooie textuur en milde smaken, mooi.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Wendy Dirkx, een Sauvignon 2015 uit de Gascogne van het huis Cassagnoles, aangenaam fris met een toets van grapefruit. Ernaast een gerecht geïnspireerd op de Vietnamese keuken. Als basis een delicate tartaar van dorade, erop salade met een bite, gemaakt van taugé en sugarsnap gekruid met mint, waarop nog en “ “krokante” schijf van rijstpannenkoek. Verder een ring crème van avocado en horentjes van Chioggia biet gevuld met gel van calamansi. Ernaast een gebakken Argentijnse (wild gevangen) gamba gedipt in krokantjes. Aan tafel afgewerkt met een vinaigrette. Aardig complex met mooie delicate smaakjes en goede textuur, uitgezonderd het rijstpannenkoekje dat helaas wat taai was. De gamba was mooi hoog op smaak. De wijn was keurig in balans. (9)

Over naar een bekende Chardonnay 2015 uit Chili van het huis Montes, aangenaam fruitig met mooie vanille toets en soepele afdronk, erg lekker. In een schaaltje een langzaam gegaarde licht bruin afgebakken scholfilet met eromheen allerlei pompoenstructuren. Een flan, crème, gel, schijfje verse pompoen waaronder een chutney van pompoen met abrikoos, amandel en curry, ernaast een schuimige saus van pompoen met curry. De cuisson van de schol was top, lekker sappig, de smaak was, naast de pompoen, delicaat. De curry was prima gedoceerd. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie aroma en frisse toets. Onze topper van de middag. (9.6)

Over naar een Merlot 2009 uit de Bordeaux van Château Penin gemaakt in een frisse Saint Emilion stijl, in het aroma de typische toets van vuursteen, heerlijk. Op het bord twee medaillons van de haas van het Ibérico varken, ernaast structuren van mais. Crème, mini-, vers geschroeid en een bitterbal van mais. Verder chips van zilverui gevuld met een koriander vinaigrette. Aan tafel afgewerkt met een jus van gepofte knoflook, service dat de kan op tafel bleef staan, prima! De haas had een prima cuisson en een verfijnde smaak. Dit combineerde mooi met de wat rondere toetsen van het garnituur. De wijn maakte de combinatie compleet met zijn heerlijke aroma, verfijnde tannines en mooie zuren. (9.5)
    Ernaast nog een lekker luchtig broodje met ertussen “pulled pork” van de nek op een blaadje sla met wat popcorn. Met het broodje konden we nog wat extra saus opdeppen, genieten.

We bleven in Bordeaux met een Sainte Croix du Mont 2009 van Château des Tours, mooie diep gele kleur met in het aroma die typische botrytis toets en een vleugje vanille. Uit de keuken een mooie presentatie. Structuren van passievrucht met structuren van chocolade. Chocolakoekjes met gember en hazelnoot. Ernaast nog een halve passievrucht met crème van chocolade, krokantjes en een suikerspin. Mooi frisse smaken gecombineerd met zoete tot subtiel bittere chocolade toetsen met mooie texturen. Het selecteren van de wijn moet zeker een hele uitdaging zijn geweest maar dit is met deze Sainte Croix du Mont zeker geslaagd te noemen. (9.3)

De buikjes waren inmiddels behoorlijk gevuld maar een espresso lusten we nog wel. Ernaast nog een viertal lekkere friandises, keurig gepresenteerd.

Bediening was zeer goed verzorgd op gezellige, correcte wijze met Wendy Dirkx in de hoofdrol ondersteund door Stefan Dirkx die regelmatig zelf de gerechten presenteerde.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Restaurantweek lunchmenu €24,50, uitbreiding €9,95 per gang, Huiswijn €4,50 en wijnarrangement €23,-.

Wij blijven fan, aanrader voor de bourgondiërs en de liefhebbers van smaak avontuur.

• Het was inmiddels weer de hoogste tijd voor een bezoek aan onze favoriet in Breda. Dus wederom geboekt voor een lunch in de restaurantweek.
    Tegen beter weten in op de fiets gegaan daar de buienradar ons droog weer had voorspeld, helaas niet helemaal droog aangekomen.

We kregen een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief gekozen voor de Sauvignon, dit werd de Chileense 2014 van Panul, die goed beviel. Op tafel stond, de inmiddels bekende, kroepoek van tapioca en sesam, ditmaal kwam er een dip van luchtige miso naast.

De menukaart stond op tafel, we besloten uit te bereiden met een tussengerecht en voor partner kaas, voor mijzelf een dessert. Stefan Dirkx de chef presenteerde zelf de amuse en nam meteen onze wensen door, keurig.
    De amuse werd gepresenteerd op een schijf van een boomstam. Een bonbon met bietstructuren. Als basis een makaron, erop een gelei van biet met hierin wat venkelzaadjes, ertussen een crème met mierikswortel en afgewerkt met een schijfje van biet. Een verrassend mooie smakencombinatie met een prima textuur.

De eerste begeleider werd keurig, redelijk uitvoerig, gepresenteerd door Wendy Dirkx de maître. Een zuid Franse Sauvignon met Viognier en een hint van Muscat van het huis Margon die het beste van de soorten combineert. Uit de keuken een verrassend en gedurfde gerecht met een hoog “yin en yang” gehalte. Aan de ene kant delicate sashimi van coquille die erg mooi combineerde met de Thaise vinaigrette. Aan de ander kant langzaam gegaard, zwaar gemarineerd (met onder andere ketjap en steranijs) stukje buikspek dat mooi combineerde met de quenelle sorbetijs van pinda, een echte smaak bom. Ertussen, om te schakelen, gegrild groentegarnituur met paksoi, bosui en verse groene blaadjes. Om de gang af te sluiten was er nog een side dish, gepresenteerd in een coquilleschelp. Een gebakken coquille met ernaast een compote en luchtige schuim van komkommer, een hele mooie smakencombinatie. De wijn was duidelijk geselecteerd voor bij de coquille bereidingen die deze met zijn mooie zuren keurig ondersteunde. Misschien overbodig te zeggen dat de wijn naast de smaakbom wat wegviel.

De tweede begeleider kwam uit de Dão streek, de Prunus Branco 2013 met in het aroma tonen van rijp geel fruit. Uit de keuken een compacte presentatie met Marokkaanse toets. Krokant gebakken scholfilet op een bedje van parelcouscous erop wortelstructuren. Verder toefjes crème van wortel, luchtige saus en kroepoek, alle op smaak gebracht met ras el hanout. De vis was keurig gegaard en lekker sappig van binnen. De kruiden waren duidelijk aanwezig maar zeker niet overheersend. De wijn werd duidelijk complexer van het gerecht, keurig.

Uit Italië een Pecorino “Terre di Chieti” 2014 van het huis Collefrisio, heerlijk aroma, rijk in de mond met mooie zuren. Uit de keuken een aangepast gerecht waarbij het originele garnituur gebleven is. Kabeljauwfilet met ernaast een cilinder stoverij van rund (hoog op smaak), erop een quenelle compote van courgette en toefjes crème van parmezaan. Verder crème van spinazie, anijspaddestoelen en cakejes van spitskool, door de chef overgoten met een heerlijke sjalotten jus uit een bourgondische sauskan die ook nog eens op tafel bleef staan. Allemaal mooie smaken waarmee we naar hartenlust konden combineren. De wijn combineerde verrassend goed, hij vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren, genieten.

De dessertwijn was een Zuid Afrikaanse een Privat Selection “Special Late Harvest” 2013 van het huis Slanghoek. Gemaakt van Muscat, verrassend licht met tonen van perzik en abrikoos en een ronde afdronk. Uit de keuken wederom een redelijk complex gerecht. Verse partjes perzik, praline van perzik, praline van framboos met amandel, saus van vanille, spongecake van amandel, toefjes crème van framboos, quenelle ijs van roos, schots van roos en venkelzaad en afgewerkt met anijs-cressjes. Mooie en hele mooie smaken, met voor mij een hoofdrol voor de schots van roos en de toefjes crème framboos. De wijn was keurig in balans.

Als afsluiter een krachtige Nespresso met assortiment lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met Wendy Dirkx in de hoofdrol ondersteund door Stefan Dirkx de chef die regelmatig zelf de gerechten presenteerde.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Restaurantweek lunchmenu €24,50, uitbreiding €9,95 per gang, Huiswijn €4,25, en wijnarrangement €23,-.

Stefan Dirkx is een chef die duidelijk kookt met een geheel eigen signatuur en niet de moderne trend volgt met lichte, verteerbare gerechten, frisse toetsen en pure smaken. Zijn specialiteit is het creëren van mooie, regelmatig originele en zelfs verrassende smaken en smaken combinaties. Er was vanmiddag bij iedere gang ruim voldoende smaak avontuur te beleven. Het volume van de gerechten is voor de fijnproever, royaal te noemen.
    Kortom een aanrader voor de bourgondiërs en de liefhebbers van smaak avontuur.

• Het was weer tijd voor een bezoek bij onze favoriet van Breda. Geboekt voor een lunch op vrijdag tijdens de restaurantweek. We kregen weer onze favoriete tafel aan het raam, leuk. De menukaart staat op tafel, de restaurantweek lunch bestaat uit twee gangen met koffie, we breiden uit naar vier.
    Als aperitief een Sauvignon Blanc 2011 van Panul die goed bevalt. Ernaast een hartige kroepoek van tapioca met sesam en een luchtige dip van curry met kokos, verslavend lekker en verrassend de positieve uitwerking op de wijn.
    De chef gepresenteerd zelf zijn hartige madeleine met crème van pinda en stukje augurk.
    In een glas met kogel vorm de laatste amuse, op een kerrie crème een schuim van bloemkool met geschaafde bloemkool met ernaast een pastille ijs van gerookte abrikoos, mooie smaakjes en goede structuren.

De eerste begeleider is een Riesling 2013 uit Rheinhessen van het huis Winter met mooi aroma en soepel in de mond. Uit de keuken een verzorgde presentatie. Als basis een delicate tartaar van gamba, erop in de vorm van een bloem een pannacotta van tom ka kai, rolletje soba noedels en ernaast een een bolletje viscake en quenelle ijs van pikante komkommer met erop een fruitig krokantje met sesam. De smaken van het garnituur overtreffen de gamba en hierin zitten mooie verfijnde oosterse smaken. Het komkommerijs was verrassend. Het cakeje had de structuur van een oliebol dit vond ik niet helemaal passen. De Riesling combineerde mooi met de oosterse accenten en vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen.

De tweede begeleider is een Chardonnay 2013 uit Australië van de Trentham Estate, mooi fruitig met subtiele hout toets. Het gerecht was wat nonchalant gepresenteerd en werd aan tafel afgewerkt met geraspte zomertruffel. Een flink stuk zacht gegaarde schol met ernaast drie stukken krokant gebakken kalfsrib met geschroeide segmenten van ui, luchtige crème van bloemkool met hazelnoot en op de schol was nog een beetje “saus” van gekarameliseerde hazelnoot. Ik vond het een smakelijk eetgerecht maar iets minder voor de fijnproever. De bereidingen met hazelnoot vond ik de top smaken van het gerecht. De wijn was een keurige begeleider.

We schakelen over naar rood met de Old mans Blend 2013 uit Zuid Africa, vol met rood fruit en een relatief soepele afdronk. Ernaast getrancheerde Iberico filet en een cilindertje mooi op smaak gebrachte stoverij, quenelle Griekse rijst aangemaakt met parmezaan, bieslook en olijf. Verder nog crème van aubergine, structuren van courgette en luchtige crème van knoflook. Van het vlees was de stoverij mijn favoriet en het garnituur vervulde voor mij de hoofdrol. Vooral de Griekse rijst was super en de crème van knoflook verrassend. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn aroma en mooie zuren.

De dessertwijn was een Australische Rolling Moscato 2012, met een lichte rosé kleur, in het aroma een toets van rabarber en een hint van roos, in de mond fruitig met een soepele ronde afdronk. Het dessert werd door de chef zelf ingezet en zag er verzorgd uit. Een ring van pina colada, quenelle sorbetijs van ananas, stukken sponge cake van kokos, compote van ananas, baba cakeje en kletskopjes. Allemaal mooie smaakjes en verschillende structuren een echt snoepgerecht. De wijn bleef wat op de achtergrond maar was zeker met zijn aroma een fijne begeleider.
    Nog leuk om te vertellen is dat de chef voor partner, die geen suiker meer mag, een suiker vrij dessert heeft gemaakt dat erg goed bevallen was.

Als afsluiter nog een krachtige espresso en een drietal lekkere friandises.

Bediening is met Wendy in de hoofdrol nog ongewijzigd goed op een correcte wat informele wijze. Gerechten worden keurig toegelicht en de wijnen beknopt.
    Ondanks dat het wat drukker werd dan verwacht, ruim tien tafels, liep het toch allemaal soepel.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed, het twee gangen lunchmenu €24,50, extra gang €9,95 en het vier gangen wijn arrangement €23,-.
    De chef heeft een voorliefde voor oosterse smaken en dat komt steeds meer terug in het menu, vooral in het eerste gerecht en amuses. Mooie originele smaken en smaken combinaties zijn de specialiteit maar ik merk dat er aan de cuissons net iets minder aandacht geschonken werd. Neemt niet weg dat we wederom tevreden en voldaan het pand verlieten. Op naar de volgende keer.

• Wederom gereserveerd bij onze favoriet van Breda. Met prima zomerweer vertrokken we op de fiets richting Breda, we hadden nog tijd om even te winkelen. Bij aankomst waren de “beste” tafels op het terras al gereserveerd. We zitten graag binnen en “ons” tafeltje was helaas ook gereserveerd, die ernaast was gelukkig nog vrij. De inrichting is vertrouwd. We bestelden het aperitief. Er was keuze uit twee witte wijnen, de Sauvignon Blanc kreeg de voorkeur. Een Chileense 2012 van het huis Panul werd gepresenteerd. Met in het aroma tonen van tropisch fruit en een stevige body. Hierbij een schaaltje van paprika kroepoek met een espuma van wasabi, lekker.

De kaart werd uitgeserveerd en er waren volop uitbreidingsmogelijkheden. De lunch bestaat in de restaurantweek uit twee gangen en koffiearrangement, we besluiten er twee tussengerechten bij te bestellen.

De amuse zag er verzorgd uit en werd gepresenteerd op een klein zwart tegeltje. Bereidingen van biet, appel en mierikswortel afgewerkt met krokant van buikspek, erg smaakvol.

De eerste begeleider was de Zero 2012 van Collefrisio gemaakt van Trebbiano d'Abruzzo. Een lichte soepele wijn met een ingetogen aroma. Uit de keuken een mooie presentatie van geschroeide tonijn met korst van sesam en zwarte peper hierop een quenelle sushirijst verder marshmallow van komkommer, quenelle crème van avocado en appel, noordzeekrab salade, sorbetijs van avocado, quenelle tonijn tartaar, sesam koekje, assortiment cressjes en basilicum mayonaise. Alle bereidingen zijn erg mooi op smaak gebracht en combineren prima. Verrassende smaken van begin tot het einde, erg mooi. De wijn had hierin een duidelijk ondergeschikte rol maar hij combineerde goed. Een top gang die in de buurt van mijn persoonlijke toplijst kwam, complimenten.

De tweede begeleider was een Duitse Grauburgunder 2012 van het huis Geierslay, een elegante wijn met fijne zuren. Stefan de chef presenteerde zelf het oosters geïnspireerde gerecht. Als basis geplette sint jacobsmosselen met hierop een gebakken mossel eromheen zoet zure groentes en cressjes, afgewerkt met een soepje van krabbouillon met soja, voor de umami beleving. De groentes zijn doordat er gember aan de marinade is toegevoegd heerlijk pikant. De soep is erg mooi op smaak gebracht en de mosselen komen prima tot zijn recht. Een hele mooie balans tussen verfijnde en uitbundige smaken, prima. De wijn speelde een bijrol maar was met zijn fijne zuren een goede ondersteuner.

Uit Australië van Berton Vinyard een chardonnay reserve 2010, in het aroma tonen van rijp citrus fruit met een vleugje karamel, rijk in de mond met een fruitige afdronk, erg lekker. Uit de keuken op de huid gebakken kabeljauw met tomaten risotto, gepofte gele tomaat, gel van tomaat, lamsoren, afgewerkt met geraspte parmezaan, toefjes citroen mayonaise en antiboise. De cuisson van de kabeljauw was uitstekend, mooie sappige lamellen. Het garnituur is mooi puur van smaak met een mediterraans karakter. De wijn is een prima begeleider en ondersteuner.

We schakelen over op rood voor het hoofdgerecht, uit de Pays d'Oc de Pontificis 2011 gemaakt van Grenache-Syrah-Mourvèdre. Vol met kersen en bessenfruit en aangename kruidigheid, heerlijk. Op het bord getrancheerde tamme eendenborst met ernaast een cilinder gestoofde bout met abrikoos, andijvierol, blokjes terrine van aardappel met spek, druppels bloemkoolcrème, afgewerkt met een krachtige eigen jus met zilveruitjes. De cuisson van de eend is zeer goed. De saus is heerlijk en de uitjes geven leuke accenten. De bout is door de abrikoos ietsje zoet. De wijn combineerde er prima bij, een goede keuze.

We waren helemaal voldaan en het was tijd voor de afsluiter die bestond uit een krachtige Nespresso met een drietal friandises.

Bediening werd vanmiddag geheel door Wendy (de maître) verzorgd. Doordat het terras goed vol zat was het flink aanpoten. Toch was er voor iedereen voldoende aandacht en verliep het gesmeerd. De keukenbrigade heeft een handje geholpen door tijdens de topdrukte de gerechten zelf mee uit te serveren, leuk.
    Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend. Menu 22,50 en de extra gangen kosten 9,95 per stuk. Het vier gangen wijn arrangement kost 23,-.
    Het was weer een hele fijne middag en we zijn aangenaam verrast door de eerste twee gangen. Tip voor de vegetariërs. Partner had vanmiddag gekozen voor vegetarische alternatieven. Deze worden volgens de inspiratie van de dag gemaakt. We kunnen stellen dat de keuken in vorm was, partner was helemaal tevreden. We zien al weer uit naar de volgende keer.

• Restaurant Zuyd is al weer drie jaar open. Dit vieren ze door het verrassingsmenu uit te breiden met een extra gang van het huis. Via Facebook zagen we dat wild in het menu goed vertegenwoordigd zou zijn, dus gereserveerd voor de lunch op donderdag.
    Het was een regenachtige dag maar dat maakt het eten binnen extra gezellig.
    Voor de rokers was er buiten onder het luifel een terras ingericht en er lagen dekentjes op de stoelen tegen de kou. De herfst is echt begonnen.

We mochten een tafeltje uitzoeken en dat werd er een aan het raam. Een witte wijn als aperitief, voor mijzelf de Sauvignon van Maipe uit Argentinië en voor partner een Franse Chardonnay. De chef presenteerde zelf de amuse een lolly van pizza Margarita.

De amuse werd op een zwart natuurstenen tegeltje uitgeserveerd, blokjes van roomkaas en mosterd met een krokant van bacon en roggebrood en toefjes crème van violet mosterd. Een aangenaam hapje met veel mondbeleving, de mosterd was aardig pikant wat ik zelf lekker vind.

Er wordt een schaaltje met kroepoek van Hollandse garnalen uitgeserveerd waarbij een luchtige dip van whisky-cocktailsaus.

De eerste begeleider is een Duitse witte wijn gemaakt van Spätburgunder van Marcus Clauss, met mooi rond fruit in het bouquet. Op een groot rechthoekig wit bord drie schijven oosters gemarineerde zalm met gebakken gamba's gegarneerd met zoetzure groentes, een ijspastille en druppels crème van miso en sushirijst. Op een klein schaaltje ernaast een loempia gevuld met zalm op een bedje van zeewier met druppels crème van Garam masala. De zalm was om te zuigen en had een subtiele toets van sojasaus. De gamba's die mooi op smaak waren hadden het jasje nog aan en dat was wat onhandig. Veel afwisseling van smaken wat ik prettig vind. De wijn was een prima keuze.(9,2)

Voor het eerste wildgerecht was een Pinot noir 2010 geselecteerd van het huis Saint Marquis uit het zuiden van Frankrijk. Een wat vollere Pinot noir met een wat diepere kleur. Op het bord bereidingen van bosduif. Een gegrilde borst met hierop amandelschaafsel en een gefrituurd boutje wat op een stukje tarte flambée lag Ernaast een stukje vijg, blaadjes van groene kool en een schuim van bouillon van duif. We kregen de waarschuwing mee dat er nog een kogeltje in kon zitten. Deze duif was niet te vergelijken met de Franse of tamme duiven die we vaker eten want deze bosduif valt echt in de categorie taai. De smaak is krachtig, echt wild en we kwamen nog een kogeltje tegen. De contrast van de zoete vijg en het zoet in de saus was goed gekozen. De wijn was een prima begeleider die met zijn aangename fruit het gerecht af maakte. (8,8)

Voor het tweede wildgerecht was een Chileense Carmenere 2010 "Gran Reserva" Envero geselecteerd van het huis Apaltagua. Een heerlijk krachtige wijn met aangenaam zachte afdronk. De chef presenteerde zelf op een grote zwarte tegel zijn hertenboutgerecht. Twee mooie stukken van de hertenbout met hierop een krokant, een kroketje met hertenvulling, rode kool, appel, aardappel, pastinaak en een jus van pepertjes. Het kannetje saus bleef op tafel, lekker! De cuisson was prima. We kwamen tijdens het eten als verrassing nog een paar lekkere toefjes ganzenlever tegen, super. Mooie smaken en met stip het beste gerecht van de middag. De wijn heeft hierin met zijn heerlijke smakenpalet ook een belangrijke rol in gespeeld. (9,5)

Voor het dessert kwam er nog een amuse, een bolletje sorbetijs van witte chocolade met een kletskop en een saffraanijsje en druppels gel van peer.

De dessertwijn werd gepresenteerd, Muscat de Aartsrivales 2011 van Château
    de Calce. Op het bord een brede streep crème van cheesecake met hierop quenelle yoghurt limoenijs, quenelle rijstevla, dooier van yuzu en marmelade van pomelo. Heerlijke fruittonen wisselen elkaar af en de rijstevla was contrasterend in smaak en mondbeving. De wijn had in de marmelade de ideale partner gevonden. (9,2)

Als afsluiting een espresso met een drietal friandises.

Bediening was met Wendy Michielsen goed verzorgd. De wijnen en gerechten werden keurig toegelicht en er was tijd voor gezelligheid. Ditmaal was het ook gezellig druk voor een doordeweekse lunch, er waren een zestal tafels bezet.
    Prijs-kwaliteit is zeer goed, menu kost met deze aanbieding 36,50 en de wijnen kosten tussen 4,- en 6,-.

• Doordat Zuyd “Iens-topper” is geworden hebben ze op de site van Iens een aantrekkelijke actie geplaatst. Na de positieve ervaring tijdens de vorige restaurantweek wilde we wel. We besloten dat we op donderdag avond zouden gaan, het parkeren voor de deur is dan in verband met de koopavond niet gratis maar in de tegenover gelegen zijstraat hadden we op de parkeerplaats een vrije plek gevonden.
    Wendy de maître verwelkomde ons en we kregen een dubbele tafel bij de bar aan de raamzijde. We bestelde een witte wijn als aperitief, een elegante fruitige chardonnay, een zuid Franse van het huis Saint Marquis 2010. Het erbij geserveerde borrelgarnituur bestond uit twee soorten huisgemaakte kroepoek, een luchtige en een platte van briquedeeg gekruid met pittige tandoori erbij in een glaasje een milde mousse op basis van tonijn. De smaakpapillen staan meteen op scherp, maar lekker.

Stefan de chef komt zelf de eerste amuse presenteren, op een lepel een marshmallow van zalm met hierop gerookte zalm, mild en lekker met de wijn.
    De tweede amuse in een wit schaaltje is een brandade van kabeljauw en prei met een oester cresse, erg lekker.
    De derde amuse op een zwarte tegel een moderne waldorfsalade. Een appelijs bonbon, sponge cake van noot, druppels en cilindertje van knolselderij en voor het mondgevoel nog een krokant koekje. De mond was nu helemaal op smaak.

De eerste begeleider wordt op leuke wijze gepresenteerd, is een Argentijnse Sauvignon blanc 2010 van het huis Maipe, en ingetogen wijn die ik blind niet geraden zou hebben. De presentatie op het bord zag er zeer verzorgt uit. Een schijf skrei, gamba, visballetje, forelkuit, van dashi gemaakte druppels en kroepoek, bolletje ijs van wasabi en bereidingen van komkommer. De vis was lekker sappig en mild evenals de gamba die een aparte mondbeleving verzorgde, ze maakte de wijn een stuk smakelijker. De komkommer had in zoetzuur gelegen en het visballetje was lekker hartig met krokante sesamzaadjes. De druppels dashi waren geconcentreerd van smaak een prima eerste gang. (9.4)

Uit Australië een elegante fruitige chardonnay 2010 van het huis Fermoy. Op een zwarte rechthoekige tegel een mooie compositie van kreeft, rib van een graan gevoerd varken op oosterse wijze, cannelloni van rettich gevuld met kiemsalade, crème en een beignet van aardappel met kokos, afgewerkt met vinaigrette van kreeft. De kreeft had een uitstekende cuisson, het ribje was iets zoetig en prima op smaak. De verrassing was de aardappel met de kokos, wat een heerlijke combinatie. De cannelloni was wat hoog op smaak maar gaf een knapperig mondgevoel. De wijn was een goede begeleider en zorgde voor aangename fruitigheid. (9.4)

We zijn al weer bij het hoofdgerecht, met een volle Ribera del Duero 2010 van bodegas Platea met aardig wat houtrijping. Uit de keuken tamme eend, getrancheerde borst waarover heerlijke mosterdsaus en een stoofpotje ernaast verschillende bereidingen van wortel ui en aardappel. De eend had een uitstekende cuisson en het jasje was lekker zacht de begeleidende saus van prima op smaak en de mosterdzaadjes maakt hem nog wat rijker. Het stoofpotje had was speculaas kruiden meegekregen, leuk gevonden. Het garnituur toonde in de smaakbeleving veel overeenkomsten met de vertrouwde peenstamp van grootmoeder, maar veel culinairder uitgevoerd. De wijn was lekker bourgondisch en combineerde uitstekend bij de eend bereidingen. (9.3)

Een favoriet aan tafel, gewurztraminer, de reserve 2010 van Fernand Engel uit de Alsace. Mooie rijke kruidige neus en elegant in de mond. De chef komt zelf uit de keuken met een verrassing van de nieuwe kaart. Op een zwarte tegel marbré van ganzenlever en polderhoen, quenelle popcorn ijs, sponge cake met vijf kruiden, gewelde rozijnen, quenelle van fijn fruit en een plaatje van kippenhuid. De ganzenlever kreeg een bite door de hoender die de fijne mooie smaak van de ganzenlever slechts subtiel beïnvloede. Het popcornijs was leuk bedacht en smaakt ook echt naar popcorn. Het kippenhuidje is evenzo leuk bedacht en smakelijk. Voldoende smakelijke afwisseling en avontuur. De wijn maakte er een feestje van, die combineerde uitstekend met het gehele smakenpalet. (9.6)

Een klein pre dessert wordt uitgeserveerd. Citrus en steranijs met een sausje van 7up en gin. Druppels van kalamansi en een halve kumquat verzorgen de citrus. Van steranijs is er panacotta, ijs en druppels gemaakt. Een verfrissend rondje.

De dessertwijn is een gekoelde Palais Royale van het huis L'Arjolle, gemaakt van zeer rijpe merlot druiven en halverwege het gistingsproces versterkt met alcohol, hierna nog een jaar op vat gerijpt. Door het koelen gaat er nogal wat smaak en aroma verloren maar dit is weer opgelost door hem in de handpalmen wat op te warmen, een heerlijke wijn. Op het bord verschillende bereidingen van Amarena-kersen, een schijf panacotta, crunch, gelei en een in kirsch gemarineerde kers. Erlangs nog een quenelle yoghurt vanille-ijs, chocolade brownie, bonbon van witte chocolade en een stukje sponge cake. Dit levert mooie combinaties van mond en smaakbeleving op die ook nog eens prima met de wijn samensmelten. (9.4)

Als afsluiter de espresso met friandises. Partner had ze afbesteld daar ze reeds verzadigd was en ze kreeg ze in een feestelijk papiertje mee om er thuis nog van na te genieten. Een chocolade lolly, blokje karamelkoek met noten en een tweelaags gel blokje, een mooie afsluiting van een fijne avond.

De twee hoofdige bediening had de zaken in een halfvol restaurant goed onder controle. Leuk dat de chef zelf ook aan tafel komt om de amuse uit te serveren.
    Prijs kwaliteit is hier uitstekend, we betaalde voor twee all in arrangementen waarvan een keer bob 133,- euro. We bestempelen Zuyd tot “onze topper” van Breda en we hebben er weer een favoriet bij.

• adriaan

We besluiten op de fiets naar Breda te gaan wat met dit mooie weer zeker geen straf is. Aangekomen in de winkelstraat die net buiten de grachtengordel van Breda ligt strijken we neer op het terras. Ik neem even een kijkje binnen waar ik een strakke langgerekte ruimte tegenkom met donker houten vloer, aan het plafond kristallen kroonluchters. Bij binnenkomst kijk je tegen de bar. Aan de achterzijde is een venster naar de keuken, hier zijn de tafels en stoelen wat hoger zodat je een beter uitzicht hebt. Aan een zijde is een lange met leer beklede bank. De zwarte vierkante tafels zijn ingedekt zonder tafellinnen maar de servetten zijn luxe. De donkere armstoelen zijn gestoffeerd en voor de raam hangen houten lamellen.

We starten met een glaasje wit, een zuid Franse Chardonnay van het huis Saint Marquis 2010, een mooie fruitige droge elegante wijn. De borrelhap is een huisgemaakte kroepoek met kerrie en sesam en een fruitige mayonaise dip.
    We kregen de kaart en zagen dat de koffie/thee als gang was ingedeeld, dat viel een tikkeltje tegen. We hebben van dit nadeel een voordeel gemaakt en een tussengerecht bijbesteld.

De amuse zag er leuk uit. Op een donker natuurstenen blokje een krokant hoepeltje met hierin een bonbon van knol en ernaast een toefje lekkere truffelmayonaise.
    Daar de straat toch wel enige geluidsoverlast oplevert besluiten we naar binnen te verhuizen. Een fijne tafel aan het raam wordt het.

De gastvrouw schenkt wederom een zuid franse wijn, gemaakt van Marsanne 2010 van het huis La Tour Des Dames, een fijne bloemige neus met tonen van perzik en banaan met een soepele afdronk. Op het bord een mooi stuk eersteklas zalmhaas met aan de ene zijne een streep romige zalmmousse en aan de andere zijde avocadomousse, erop liggen nog een rolletje kokosbrood, een rolletje Tom Ka Kai en een krokant inktvisballetje, ernaast nog wat druppels sjalottenmayonaise. De zalm was top en de extra smaken op het bord maakten de gang tot een mooi avontuur, de Tom Ka Kai was duidelijk te proeven, wel iets minder pikant dan de soep. De keuze van de wijn was een schot in de roos; een prima eerste gang. (9.3)

De tweede begeleider komt uit Sicilië Italië, Cicilia van het huis la natura gemaakt van Inzolia, soepele elegante wijn met fijne aroma's. Stefan Dirkx, de chef, komt zelf het gerecht presenteren, een flink stuk gebakken roodbaars, gefrituurde eringi schijfjes (paddenstoel), saus van bladgroente, druppels bloemkool en aioli en een exotische quenelle aangekleed met aardappel krokant en bladgroen. De baars was erg sappig en mooi op smaak en deze combineerde prima met de vele andere smaken op het bord, de quenelle was een andere hoofdrolspeler op het bord met zijn exotische zoetige smaak. De wijn was een prima ondersteuner, bij de hapjes van de quenelle was er wel een groter slokje vereist. (9.3)

Voor het hoofdgerecht krijgen we een wijnkeuze. We hadden de biefstuk verruild en kregen te horen dat langoustines de vervanger waren, wat een prima keuze was. We gingen dus voor wit. Een mooie Spaanse houtgerijpte Castelo Noble van het huis Castelo, een rijke wijn met goud gele kleur, tonen van vanille en tropisch fruit en een lange afdronk. Het bord was wederom erg verzorgd opgemaakt en royaal gevuld. Drie gebakken langoustines, twee stukken sukade met geweldige saus, blokjes rösti en een groenten garnituur. De langoustines lagen nog wat verstopt onder de groenten maar ze hadden een mooi groot formaat en waren super lekker, de wijn deed er nog een schepje bovenop, toppie. De sukade was heerlijk mals draadjesvlees en de geconcentreerde saus vulde hem prima aan, de wijn had iets moeite maar trok het net. Jammer dat er geen kannetje van de saus op tafel werd geplaatst. De rösti blokjes waren ook erg smakelijk klaargemaakt. De hoeveelheid was net iets te groot, partner kon het niet helemaal op en zelf kon ik het vanwege de heerlijke smaken niet laten staan, we waren verzadigd. (9.5)

Omdat we in het begin aangegeven hadden dat we het raar vonden dat de koffie als gang werd gerekend, kregen we een (gelukkig) kleine dessert amuse aangeboden. Een mooie presentatie van een blokje cake met hierop wat chocolade mousse, blokje gelei met bolletjes erop en fruitige toefjes, een leuk gebaar.

Als afsluiter nog een pittige Nespresso met een drietal lekker friandises.

De bediening was in eerste instantie wat formeel maar dat veranderde gaandeweg naar een meer informelere houding, wat ik zelf plezierig vind. De gerechten en wijnen werden goed geïntroduceerd en leuk is het om even te vertellen dat de wijnen bij slijterij Wijnkoperij van Bilsen uit Tilburg worden ingekocht. Deze zaak is onlangs in de wijnalmaniak 2012 uitgeroepen tot Beste wijnspeciaalzaak met de beste wijnen tussen 5 en 10 euro.

Prijs kwaliteit is uitstekend, daar de porties een a la carte hoeveelheid hebben en van top kwaliteit zijn. Handig om te weten dat Zuyd de restaurantweek nog met een week heeft verlengd, ik kan het aanbevelen.