1. adriaan 74492 punten

We besluiten op de fiets naar Breda te gaan wat met dit mooie weer zeker geen straf is. Aangekomen in de winkelstraat die net buiten de grachtengordel van Breda ligt strijken we neer op het terras. Ik neem even een kijkje binnen waar ik een strakke langgerekte ruimte tegenkom met donker houten vloer, aan het plafond kristallen kroonluchters. Bij binnenkomst kijk je tegen de bar. Aan de achterzijde is een venster naar de keuken, hier zijn de tafels en stoelen wat hoger zodat je een beter uitzicht hebt. Aan een zijde is een lange met leer beklede bank. De zwarte vierkante tafels zijn ingedekt zonder tafellinnen maar de servetten zijn luxe. De donkere armstoelen zijn gestoffeerd en voor de raam hangen houten lamellen.

We starten met een glaasje wit, een zuid Franse Chardonnay van het huis Saint Marquis 2010, een mooie fruitige droge elegante wijn. De borrelhap is een huisgemaakte kroepoek met kerrie en sesam en een fruitige mayonaise dip.
    We kregen de kaart en zagen dat de koffie/thee als gang was ingedeeld, dat viel een tikkeltje tegen. We hebben van dit nadeel een voordeel gemaakt en een tussengerecht bijbesteld.

De amuse zag er leuk uit. Op een donker natuurstenen blokje een krokant hoepeltje met hierin een bonbon van knol en ernaast een toefje lekkere truffelmayonaise.
    Daar de straat toch wel enige geluidsoverlast oplevert besluiten we naar binnen te verhuizen. Een fijne tafel aan het raam wordt het.

De gastvrouw schenkt wederom een zuid franse wijn, gemaakt van Marsanne 2010 van het huis La Tour Des Dames, een fijne bloemige neus met tonen van perzik en banaan met een soepele afdronk. Op het bord een mooi stuk eersteklas zalmhaas met aan de ene zijne een streep romige zalmmousse en aan de andere zijde avocadomousse, erop liggen nog een rolletje kokosbrood, een rolletje Tom Ka Kai en een krokant inktvisballetje, ernaast nog wat druppels sjalottenmayonaise. De zalm was top en de extra smaken op het bord maakten de gang tot een mooi avontuur, de Tom Ka Kai was duidelijk te proeven, wel iets minder pikant dan de soep. De keuze van de wijn was een schot in de roos; een prima eerste gang. (9.3)

De tweede begeleider komt uit Sicilië Italië, Cicilia van het huis la natura gemaakt van Inzolia, soepele elegante wijn met fijne aroma's. Stefan Dirkx, de chef, komt zelf het gerecht presenteren, een flink stuk gebakken roodbaars, gefrituurde eringi schijfjes (paddenstoel), saus van bladgroente, druppels bloemkool en aioli en een exotische quenelle aangekleed met aardappel krokant en bladgroen. De baars was erg sappig en mooi op smaak en deze combineerde prima met de vele andere smaken op het bord, de quenelle was een andere hoofdrolspeler op het bord met zijn exotische zoetige smaak. De wijn was een prima ondersteuner, bij de hapjes van de quenelle was er wel een groter slokje vereist. (9.3)

Voor het hoofdgerecht krijgen we een wijnkeuze. We hadden de biefstuk verruild en kregen te horen dat langoustines de vervanger waren, wat een prima keuze was. We gingen dus voor wit. Een mooie Spaanse houtgerijpte Castelo Noble van het huis Castelo, een rijke wijn met goud gele kleur, tonen van vanille en tropisch fruit en een lange afdronk. Het bord was wederom erg verzorgd opgemaakt en royaal gevuld. Drie gebakken langoustines, twee stukken sukade met geweldige saus, blokjes rösti en een groenten garnituur. De langoustines lagen nog wat verstopt onder de groenten maar ze hadden een mooi groot formaat en waren super lekker, de wijn deed er nog een schepje bovenop, toppie. De sukade was heerlijk mals draadjesvlees en de geconcentreerde saus vulde hem prima aan, de wijn had iets moeite maar trok het net. Jammer dat er geen kannetje van de saus op tafel werd geplaatst. De rösti blokjes waren ook erg smakelijk klaargemaakt. De hoeveelheid was net iets te groot, partner kon het niet helemaal op en zelf kon ik het vanwege de heerlijke smaken niet laten staan, we waren verzadigd. (9.5)

Omdat we in het begin aangegeven hadden dat we het raar vonden dat de koffie als gang werd gerekend, kregen we een (gelukkig) kleine dessert amuse aangeboden. Een mooie presentatie van een blokje cake met hierop wat chocolade mousse, blokje gelei met bolletjes erop en fruitige toefjes, een leuk gebaar.

Als afsluiter nog een pittige Nespresso met een drietal lekker friandises.

De bediening was in eerste instantie wat formeel maar dat veranderde gaandeweg naar een meer informelere houding, wat ik zelf plezierig vind. De gerechten en wijnen werden goed geïntroduceerd en leuk is het om even te vertellen dat de wijnen bij slijterij Wijnkoperij van Bilsen uit Tilburg worden ingekocht. Deze zaak is onlangs in de wijnalmaniak 2012 uitgeroepen tot Beste wijnspeciaalzaak met de beste wijnen tussen 5 en 10 euro.

Prijs kwaliteit is uitstekend, daar de porties een a la carte hoeveelheid hebben en van top kwaliteit zijn. Handig om te weten dat Zuyd de restaurantweek nog met een week heeft verlengd, ik kan het aanbevelen.