1. adriaan 74492 punten

Een van de winnaars van de DWTS week was Kasteel Heemstede. Dus maar eens geboekt voor een lunch. Met prima zomer weer richting Houten. Het restaurant ligt aan de snelweg en heeft een mooie oprijlaan. Het 17e eeuwse kasteel dat in de 21e is gerenoveerd is indrukwekkend. Het heeft een symmetrisch opbouw en een brede gracht. We wandelen voordat we binnen gaan eerst over de lanen rond het gebouw, mooi hoor. Het terras ligt op het westen en de tafels waren deels ingedekt. De ingang van het restaurant bevind zich recht onder de hoofdingang net boven de waterspiegel. We worden opgevangen door Michelle de Hoop (maître sommelier) die ons begeleide via het restaurant naar het terras aan het water. Het terras is rondom met glasplaten afgedicht maar er komt toch een aangenaam briesje overheen. De tafels zijn keurig ingedekt met fijn linnen en zilveren couverts. De armstoelen zijn van staal maar een kussentje doet wonderen. Het uitzicht is prima.

Onze wensen werden opgenomen en we bestelden een witte wijn als aperitief. Een Oostenrijkse Q gemaakt van Grűnen Veltliner van het huis Petra Unger werd gepresenteerd. Een fijne, delicate, fruitige wijn. Erbij een amuse trio. Een oester met espuma en compote van komkommer. De smaak van de oester blijft lang in de mond en combineerde goed met de wijn, heerlijk. Een glaasje met sap van meloen en wortel en een toastje met Hollandse nieuwe en radijs.

De eerste begeleider is een Italiaanse Costamolino gemaakt van Vermentino van het huis Argiolas. Het aroma wisselde van ingetogen tot redelijk uitbundig (na de gang) doordat de hoge buitentemperatuur zorgde voor een relatief snelle opwarming van de wijn. De smaak ging van fruitig (koel) richting rond (warm), grappig. Uit de keuken op een chique wit bord met gouden ring, zeeduivel omwikkeld met spek met erop gekonfijte tomaat en lamsoren in een jus van limoen en gember. De vis heeft een stevige structuur en het hartige spek bepaald de smaak. Persoonlijk vind ik het spek in het gerecht iets te overheersend want nu kwam ook de delicate jus niet goed tot zijn recht. De lamsoren en tomaat combineerde wel prima. De wijn was met zijn aroma een fijne ondersteuner maar in de mond iets te licht voor het hartige spek.

De tweede begeleider kwam uit Portugal, Falcoaria gemaakt van Fernao Pires 2012, complex aroma en rijk in de mond, heerlijk. Op een lang smal bord gebakken sint jacobsmosselen afgewisseld met risotto waarin Parmezaan verwerkt met erover verse truffel. Het geheel was afgewerkt met een schuim van parmezaan. Niet veel maar wel hele mooie pure smaken. De cuisson van de mossel was prima. De truffel was mooi op smaak maar dit kwam omdat er aan de onderzijde wat truffelmayonaise op zat. De wijn was een schot in de roos.

De begeleider voor het hoofdgerecht was een Hongaarse van het huis Mondivin, de Villanyi gemaakt van Cabernet Franc en Sauvgnon 2009. Gemaakt in een klassieke Haut Medoc stijl, heerlijk. Op het bord getrancheerde eendenborst, crème van aubergine, couscous, artisjok, cantharellen, zomergroenten en een rode wijnsaus. De eend was net niet ver genoeg gegaard, de kern was nog een beetje rauw waardoor hij plaatselijk taai was. De couscous had een heerlijke mint toets. Afwisseling was er ruim voldoende. De portie saus had voor mij iets royaler gemogen. De wijn was een prima ondersteuner.

De dessertwijn kwam uit Oostenrijk van het huis Tschida een Spätlese gemaakt van Sämling 2011. Mooi aroma met tonen van citrusfruit en hint van honing. Elegant in de mond met een mooie balans tussen zoet en zuur. Op een leistenen tegel een taartje van witte chocolade en frambozenmousse, bolletje ijs van framboos en rabarber, verse frambozen gevuld met crème fraîche en structuren van rabarber. Mooie pure smaken en aangename structuren. De wijn was een ideale begeleider voor met name de rabarber.

Als afsluiter een krachtige espresso met uitgebreid assortiment prima friandises.

Bediening was geheel verzorgd door Michelle de Hoop. Tikkeltje formeel met keurige toelichting van de wijnen en gerechten. Het formele hoort een beetje bij de ambiance. Leuk dat we Andre van Doorn de chef bij de uitgang nog even konden bedanken voor de goede zorgen.
    Prijs kwaliteit is zeer goed, menu 40,-, begeleidende wijnen 8,-, huiswijn 5,25 en koffiearrangement 7,50 zonder friandises 2,50.
    Hier wordt mooi op smaak gekookt op klassieke wijze zonder echte verrassingen. Een keuken die niet helemaal bij mijn persoonlijke wensen aansluit maar toch zeker de moeite waard is, wij zijn in ieder geval niet teleurgesteld. De ligging en het terras zijn super. Een fijne eerste kennismaking.

1. Mooi verhaal en nog mooiere foto's!

2. Dank je Tom