Kasteel Heemstede in Houten

do lunch 12:00 - 16:30 diner 18:00 - 23:30
vr lunch 12:00 - 16:30 diner 18:00 - 23:30
za lunch 12:00 - 16:30 diner 18:00 - 23:30
zo Gesloten

Het eindcijfer is 9. (Minimum: 1, Maximum: 10)

1199138975 91
1520431171 96
1713206489 91

1. Ollie Schuiling

2. Chris

3. Na vorig jaar al een keertje culinair verwend geweest te zijn bij Kasteel Heemstede werd het hoog tijd om weer eens terug te keren op deze schitterende locatie. Het kasteel lig op een schitterend afgelegen landgoed, net naast de A27. Gezien het mooie weer was het terras achter het kasteel opgedekt waarbij je aan de slotgracht zat. Veel mooier ga je het qua uitzicht niet vinden in Nederland.

Als aperitief begonnen we met een champagne brut réserve van Pol Roger welke een meer dan lekkere begeleiding was bij de eerste kleine “snacks” die we voorgeschoteld kregen, waaronder weer de bekende macadamianoot met eend & biet.

Vervolgens werden de smaakpapillen even goed los gemaakt met een 2-tal amuses onder andere op basis van witte tonijn. Hier werd ook een klein rolletje met een tekst over de “Jonge Keukenprins” bij geserveerd welke natuurlijk sloeg op Ollie Schuiling staat, de chef-kok die hier de scepter zwaait en ook zelf dit gerecht aan tafel kwam brengen. Later kregen we ook nog een boekje met wat uitleg over het kasteel en de mensen die er werken.
    Vervolgens kwam er nog een amuse voorbij: rode curry met garnaal en kalfstong. Wauw… een echte smaakexplosie. In één woord: Ge-wel-dig. Punt. En dit was nog maar een kleine inkijk op wat we vanavond voorgeschoteld zouden krijgen.

We besloten voor het “6 gangen Creations menu by Ollie Schuiling” te gaan. We kregen vervolgens de volgende gerechten:

Noordzeekrab met Eendenlever - Rabarber – Oester. Dit gerecht werd ook weer in 2 delen geserveerd met als aanvulling nog wat kaviaar. Een lekker samenspel van zoet, zilt en zuur. Als begeleiding een lekkere Pinot Blanc van Domaine Barmes Buecher Rosenberg 2020. Mooi rond & vol van smaak.

Gillardeau Oester met Hollandaise. Klassiek en degelijk uitgevoerd. En als extra vermelding het schitterende bord waarop dit gerecht werd gepresenteerd!

Kreeft met Pandan - Chili – Aspergesla. Wederom werd er een klein kunstwerk aan tafel gebracht. Het zoete van de kreeft ging echt fantastisch met de lichte chili en pandan.

Snoekbaars met Wortel - Citroen – Schaaldieren. Dit was echt het pièce de résistance terwijl het niet eens het hoofdgerecht was. Een van de lekkerste gerechten welke we de afgelopen jaren hebben gegeten. De vis was perfect bereid, een perfecte combinatie van zoet, zuur en hartig. Met dit als laatste avondmaal kan een mens rustig sterven. Begeleiding was een Les Puys de Rochette van Pascal Lambert. Droog & fris. Prima.

Ree met Rode Biet - Kers – Shiso. Ook het hoofdgerecht was weer dik in orde. Het grappige was wel dat men in plaats van te starten met het zoeken van een wijn bij het gerecht in dit geval eerst de wijn had (een goede deal gemaakt) en er vervolgens een gerecht bij bedacht heeft. Het gerecht was er niet minder om. In tegendeel. De wijn was prima maar won het zeker niet van het gerecht zelf. Supermals Hollands ree met kersen van de buurman. En een heerlijke saus. Top!

Zuurzak met Cashew - Tonkaboon – Koriander. Ook weer in 2 delen geserveerd. Een lekker samenspel van fris, zuur, zoet & romig. De koriander gaf een klein vraagteken toen ze dit vermelden als ingrediënt, maar het was perfect verwerkt een lekkere afsluiter.

Hierna zijn we nog aan de koffie met friandises gegaan. Deze waren allemaal prima, maar vooral toch even een speciale vermelding voor degene met chocolade & gefermenteerde knoflook. Deze zat er vorig jaar ook al bij, maar wauw. Wat een smaakbom.

We hebben er een kleine 4 uur gezeten. Vanaf het begin dat je binnen komt tot het einde wordt je perfect door de zwarte brigade in de watten gelegd. Niet te stijf, integendeel: Je voelt je direct thuis. Ik zag ook nog een aantal bekende gezichten van vorig jaar, fijn!

De vorige keer was al de conclusie dat we een favoriet gevonden hebben en dat is vanavond alleen nog maar eens bevestigd. Vrijwel alles klopte. Het enige puntje van kritiek? Bij een wijnarrangement van 72 euro (en begeleidende glazen tussen de 12 en 14 euro), mogen sommige glazen wel iets voller geschonken worden. Dit is een soort Hollandse zuinigheid die je steeds vaker ziet bij restaurants op dit niveau. En dat is jammer.

Maar desalniettemin: Een top avond gehad. Dankjewel!

4. Ditmaal Retour met vrienden. Na een fijn ontvangst meteen door met de lift naar de onderste etage. We werden begeleid naar een ronde tafel aan het raam, prima. Als aperitief een Luxemburgse Mertert Herrenberg Riesling 2018 van Madame Aly Duhr die uitstekend beviel. De hapjes parade zag er oogstrelend uit. Om te starten een geroosterde macadamianoot in een jasje van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet, verrukkelijk.
    Tarteletje gevuld met rundertartaar waarop schijfje mousse van makreel en dungesneden rammenas. Verfijnde smaken met prima textuur.
    Een cilinder van Licht gemarineerde komkommer met crème van dille met mierikswortel afgedekt met schuim van yoghurt, luxe afgewerkt met een lepeltje Imperial Heritage kaviaar. Helaas niet goed in de mond gestopt waardoor de kaviaar verdwenen was voor ik er erg in had, jammer. Op de voorgrond de smaak en bite van de komkommer met prima mieriksworteltoets.
    Om af te sluiten crispy kataifideeg met schijfje tom kha kai mousse, avocadocrème, foreleitjes en dotjes citrusgel, een indrukwekkend smaakbommetje.

De chef presenteerde de eerste amuse. Het glas in de vorm van een vogel was ditmaal gevuld met gazpacho van bospeentjes keurig aangezuurd met limoenblad. In de staart een glazen rietje, takjes bloemen en rozemarijn wat voor een aangenaam aroma zorgde. Intense smaken, wow.

We werden aangenaam verrast met een mini uitvoering van het voorgerecht van de vorige keer. Een gestapelde presentatie in pastel tinten. Als basis Noordzeekrabsalade waarop een dun schijfje komkommer, dun laagje gelei van oester met dotjes yuzu, een crème van oester en een “bloem” van guave en kokos. Blije gezichten aan tafel.

We sloten de parade af met een rijk gevulde schuimige tomatensoep gekruid met chili. Waarin een sappige gamba, blokjes kalfstong en sojaboontjes. Veel afwisseling in smaak en textuur, de kalfstong was speciaal.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd door de sommelière met veel achtergrond informatie. Guindalera 2020 van Horacio Calvente, intens aroma met tonen van tropisch fruit, redelijk complex in de mond met een subtiel bittertje in de afdronk. Ernaast een prachtige presentatie van een tweetraps gerecht. Op het bord een kokossaus met druppels jalapeño olie afgebiesd met een crème van limoenblad. Centraal een grove tartaar van roodbaars afgedekt met dunne laag krachtig aangezuurde komkommer waarop dunne plakjes drakenvrucht, blokje licht gepekelde roodbaars en dotje yuzu. In de mok een tartaar van licht gepekelde roodbaars in een frisse gembersaus afgewerkt met dunne plakjes rode biet en dotje yuzu. Een zomers gerecht met zeer verfijnde smaken en redelijk krachtige zuren waar ikzelf iets meer van houd dan mijn tafelgenoten. De smaken in de mok waren ietsje krachtiger met mooie gembertoets. De wijn sloot naadloos aan, genieten. (9,25)

Verder met een echte klassieker, Bourgogne Aligoté 'Les Grands Champs' 2017 van Amiot Guy, redelijk complex met mooie zuren en een vleugje hout, toppie. Uit de keuken een speciaal gerecht op een warm bord. Als basis een “terrine” van varkensoor afgedekt met dikke plakken coquille waarbij verschillende bereidingen van zeewier, afgewerkt met luchtig schuim van soja. Mijn eerste kennismaking met varkensoor, dat was leuk en zorgde voor gespreksstof. De smaken combineerde prima en de wijn maakte er een feestje van. (9,5)

Bij het meesterwerk van de chef was een speciale wijn geselecteerd. Een Oostenrijkse Gelber en Roter Traminer van Umathum, licht geparfumeerd wat deed denken aan een rozentuin, rond in de mond met aangename kruidigheid. Maar liefst twee dikke perfect gegaarde langoustinestaarten in een groene kruidenolie afgedekt met een heerlijke licht pikante pandan kokossaus waarin structuren van pompoen en dotjes yuzu. Verrukkelijke smaken met perfecte texturen waarnaast de traminer helemaal tot zijn recht kwam, wow. (10)

Over naar rood met een Spätburgunder Markgräflerland 2018 van Martin Waßmer. Transparant robijnrode kleur, in de mond sappig en fris met tonen van kers, framboos en subtiele aardsheid. Op het bord een inmiddels herkenbare presentatie. Perfect gegaarde snoekbaars in een beurreblanc afgedekt met dunne plakken wintertruffel, ernaast ratatouille van artisjok afgebiesd met peterseliecrème en aardappelmousseline met vijvertje van Hazelnootolie. Geperfectioneerde smaken die prima combineerden waarbij de Spätburgunder verrassend goed aansloot. (9,5)

Voor bij het pièce een Historic Tinto 2018 van Terroir uit Priorat, duidelijk verfijnder dan verwacht met mooie zuren en zachte tannines. De chef presenteerde een van zijn specialiteiten. Bruingebakken zwezerik met blokje gebakken aardappel waarop een chip van ui gevuld met mosterdzaadjes, ernaast plakje knolselderij gemarineerd in sambai, mousseline van knolselderij met vijvertje van groene olie, kogel van verschillende knolselderij structuren en toefje crème van gefermenteerde knoflook, aan tafel afgewerkt met een kalfsjus verrijkt met een scheutje rode wijn. Top cuisson met verrukkelijke smaken waarbij de wijn verrassend goed aansloot, wow. (9,75)

Als dessertwijn een Tre Filer Stramature Dolce 2018 van Cà dei Frati gemaakt van ingedroogde druiven, geconcentreerd met mooie zoetzuur balans. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een mooie presentatie van een gestapeld gerecht. Als basis crème van vanille waaromheen toefjes yuzu erop gelei van yoghurt, koekje en quenelle mango-passievrucht sorbetijs afgewerkt met krokantje. In de kom ongeveer dezelfde smaak componenten maar dan een blokje granité van mango-passievrucht in een soepje van Basilicum. Frisse desserts met veel smaakbeleving, de quenelle sorbetijs was de smaakmaker van de eerste en het basilicum soepje de smaakmaker van de tweede ronde. De wijn sloot naadloos aan, toppie. (9,25)

Bediening was uitstekend verzorgd op zeer correcte wijze met gezelligheid.

Samengevat kunnen we stellen dat het team ondanks de lockdown het het absolute topniveau heeft weten te behouden en dat de lat zelfs nog een klein beetje hoger is gelegd, complimenten. Bedankt.

5. van schoonneveldt

Keurige bediening goede sfeer.

6. Stef

7. Gisteravond na enkele weken “Corona onthouding” op bezoek bij restaurant Kasteel Heemstede. Na een hartelijke ontvangst, met alle Corona maatregelen inbegrepen, hebben we gekozen voor het paradepaardje van chef Ollie Schuiling; het 8-gangen menu. En we werden niet teleurgesteld. Wat een heerlijke gerechten, allemaal met een uitstekende smaakbalans en als “schilderijtjes op je bord” gepresenteerd. Voeg daar bij dat de nieuwe sommelier Liz Barents zich uitstekend van haar taak had gekweten en goede en bij de gerechten passende wijnen serveerde en tel daarbij op dat de staf onder leiding van maître My Truong op een zeer aangename en bescheiden wijze de gerechten serveerde, dan kan de conclusie alleen maar zijn dat we een topavond hebben gehad.
    Wij komen zeker terug!

8. Na jarenlang met de kerst te gast te zijn geweest is het tijd voor iets anders
    Duidelijk verschil met André en huidige eigenaar gastheer had erg veel interesse in een bepaalde tafel en vergat zijn andere gasten!
    Daarbij de rekening was ruim 100 euro duurder en dat omdat de keus is minder tafels meer aandacht voor de gasten dus 400 euro voor een etentje is erg over de top was het ook niet waard!
    Ik keek uit op de keuken en was getuigen dat chef-kok tot 2 maal over proefde uit de pan en lepel daar in terug deed bah dit had ik liever niet gezien heel onsmakelijk!!

Jammer de kerst vieren op kasteel Heemstede is voor ons verleden tijd!!

Ex gasten

9. Wij hebben met 4 vrienden hier gegeten en waren alle 4 het erover eens dat dit een fantastisch restaurant is, de gerechten waren top, de juiste wijnen er bij, de bediening kortom helemaal top.

10. Aartsen

Het viel ons erg tegen. Je hebt niet het idee dat je je in een kasteel bevindt maar meer in een keldertje. Totaal geen sfeer. Het 5 gangen menu zijn kleine mini hapjes zoals ook het wijn arrangement waarbij de wijn zuinig werd ingeschonken. De ronde tafel staat pal tegen een buffetkast waar de obers hun dingen doen. Erg vervelend als er constant tegen je stoel wordt geschopt. De akoestiek is slecht. We konden elkaar nauwelijks verstaan door de herrie. Kortom geen aanrader en zeker niet voor die prijs!

3,2
  11. Met 4 personen hebben wij uitstekend gegeten en gedronken. 3 van de 4 personen hadden een wijnarrangement. De 4e persoon was de bob. Aan hem werd echter nooit gevraagd of hij wat wilde drinken. De bestelde cola kwam veel te laat.
    Een domper kwam aan het eind van een fijne avond. Het 7-gangen arrangement bleek EUR 5,- duurder dan op de site stond. Excuus:geen tijd om de website aan te passen. Overigens al in december gereserveerd.

12. Swisswear

13. Het was een perfect avond bij dit restaurant voor mijn vrouw en mij. Zeer vriendelijk en beleef medewerkers. De 7 gangen diner waren heerlijk. Wij komen zeker terug, maar dan met onze kinderen.

14. Marcel Van de Kamp

15. Arnold de Haan

16. bjorn huiskes

Zaterdag avond gegeten. Restaurant zat helemaal vol. 80% neemt het 7 gangen diner. In combinatie met het wijnarrangement, helemaal top! Met name het bordje met diverse kalfsdelen was smullen.

Wat met name opvalt is dat de dranken continu bijgeschonken worden binnen het arrangement.

17. Eten zoals eten moet zijn. Zeer verfijnd en met zorg en aandacht bereid en geserveerd. De ambiance is fantastisch en intiem. Houden prima rekening met allergieën en zorgen dan voor een aangepast menu.

18. Vorig jaar hier gegeten, gerechtjes waren tongstrelend, goede bijpassende wijnen. Fantastische locatie!

19. Een unieke ervaring; wij hebben het 7-gangen menu genkozen, zeker geen spijt van gehad. Wat een combinaties, echt heel erg lekker eten. De bediening was ook uiterst correct en vriendelijk. Hier gaan wij zeker nog een keer heen.

20. In de zomer op het terras: een kasteelroman. Prachtige omgeving, fantastisch eten. Het enige restaurant waar ik het lunchmenu neem ipv a la carte en echt alles lekker vind.

21. Marco JH

22. Super!

23. Tsja. Met dit restaurant zit je bij de top van Nederland. Gevestigd in het souterrain van het kasteel. Alles sterwaardig, maar bediening net te zakelijk en afstandelijk. Het eten is gewoon topkwaliteit. Niet goedkoop, maar het zeker waard.

24. Dit is pas klasse!

25. Geweldig, wat een service. Dat mag gezegd worden. Mijn man wilde al heel lang dineren in restaurant Heemstede, maar helaas is hij ernstig ziek geworden. Op een ochtend zei mijn man, dat hij zin had in Bouiliabaise met kreeft van restaurant Heemstede, ik aarzelde niet en belde. Ik vertelde aan dhr. Van Doorn, mijn verhaal en ik vroeg of het mogelijk was Bouiliabaise met kreeft te bereiden om mee naar huis te nemen voor mijn man en dhr. Van Doorn vervulde de wens van mijn man. Dit noem ik klasse, om iets wat ongewoon is, toch gewoon te maken en iemand toch te laten genieten. Bedankt, mijnheer van Doorn.

26. Gerard visker

Een geweldige ervaring!

27. Voortreffelijk eten en geweldige wijnen. Prachtige ambiance en prima bediening. Niet goedkoop maar wel de moeite waard.