1. Na vorig jaar al een keertje culinair verwend geweest te zijn bij Kasteel Heemstede werd het hoog tijd om weer eens terug te keren op deze schitterende locatie. Het kasteel lig op een schitterend afgelegen landgoed, net naast de A27. Gezien het mooie weer was het terras achter het kasteel opgedekt waarbij je aan de slotgracht zat. Veel mooier ga je het qua uitzicht niet vinden in Nederland.

Als aperitief begonnen we met een champagne brut réserve van Pol Roger welke een meer dan lekkere begeleiding was bij de eerste kleine “snacks” die we voorgeschoteld kregen, waaronder weer de bekende macadamianoot met eend & biet.

Vervolgens werden de smaakpapillen even goed los gemaakt met een 2-tal amuses onder andere op basis van witte tonijn. Hier werd ook een klein rolletje met een tekst over de “Jonge Keukenprins” bij geserveerd welke natuurlijk sloeg op Ollie Schuiling staat, de chef-kok die hier de scepter zwaait en ook zelf dit gerecht aan tafel kwam brengen. Later kregen we ook nog een boekje met wat uitleg over het kasteel en de mensen die er werken.
    Vervolgens kwam er nog een amuse voorbij: rode curry met garnaal en kalfstong. Wauw… een echte smaakexplosie. In één woord: Ge-wel-dig. Punt. En dit was nog maar een kleine inkijk op wat we vanavond voorgeschoteld zouden krijgen.

We besloten voor het “6 gangen Creations menu by Ollie Schuiling” te gaan. We kregen vervolgens de volgende gerechten:

Noordzeekrab met Eendenlever - Rabarber – Oester. Dit gerecht werd ook weer in 2 delen geserveerd met als aanvulling nog wat kaviaar. Een lekker samenspel van zoet, zilt en zuur. Als begeleiding een lekkere Pinot Blanc van Domaine Barmes Buecher Rosenberg 2020. Mooi rond & vol van smaak.

Gillardeau Oester met Hollandaise. Klassiek en degelijk uitgevoerd. En als extra vermelding het schitterende bord waarop dit gerecht werd gepresenteerd!

Kreeft met Pandan - Chili – Aspergesla. Wederom werd er een klein kunstwerk aan tafel gebracht. Het zoete van de kreeft ging echt fantastisch met de lichte chili en pandan.

Snoekbaars met Wortel - Citroen – Schaaldieren. Dit was echt het pièce de résistance terwijl het niet eens het hoofdgerecht was. Een van de lekkerste gerechten welke we de afgelopen jaren hebben gegeten. De vis was perfect bereid, een perfecte combinatie van zoet, zuur en hartig. Met dit als laatste avondmaal kan een mens rustig sterven. Begeleiding was een Les Puys de Rochette van Pascal Lambert. Droog & fris. Prima.

Ree met Rode Biet - Kers – Shiso. Ook het hoofdgerecht was weer dik in orde. Het grappige was wel dat men in plaats van te starten met het zoeken van een wijn bij het gerecht in dit geval eerst de wijn had (een goede deal gemaakt) en er vervolgens een gerecht bij bedacht heeft. Het gerecht was er niet minder om. In tegendeel. De wijn was prima maar won het zeker niet van het gerecht zelf. Supermals Hollands ree met kersen van de buurman. En een heerlijke saus. Top!

Zuurzak met Cashew - Tonkaboon – Koriander. Ook weer in 2 delen geserveerd. Een lekker samenspel van fris, zuur, zoet & romig. De koriander gaf een klein vraagteken toen ze dit vermelden als ingrediënt, maar het was perfect verwerkt een lekkere afsluiter.

Hierna zijn we nog aan de koffie met friandises gegaan. Deze waren allemaal prima, maar vooral toch even een speciale vermelding voor degene met chocolade & gefermenteerde knoflook. Deze zat er vorig jaar ook al bij, maar wauw. Wat een smaakbom.

We hebben er een kleine 4 uur gezeten. Vanaf het begin dat je binnen komt tot het einde wordt je perfect door de zwarte brigade in de watten gelegd. Niet te stijf, integendeel: Je voelt je direct thuis. Ik zag ook nog een aantal bekende gezichten van vorig jaar, fijn!

De vorige keer was al de conclusie dat we een favoriet gevonden hebben en dat is vanavond alleen nog maar eens bevestigd. Vrijwel alles klopte. Het enige puntje van kritiek? Bij een wijnarrangement van 72 euro (en begeleidende glazen tussen de 12 en 14 euro), mogen sommige glazen wel iets voller geschonken worden. Dit is een soort Hollandse zuinigheid die je steeds vaker ziet bij restaurants op dit niveau. En dat is jammer.

Maar desalniettemin: Een top avond gehad. Dankjewel!

Vorige recensies van Arnaud de Klerk

• Sowieso is Kasteel Heemstede qua locaties al geweldig. Op een mooi landgoed, een schitterend kasteel(tje). Toen we voor het kasteel stonden wilde ik een foto van mijn vrouw voor het kasteel maken en er kwam gelijk al iemand naar buiten lopen die aanbood om ons samen op de foto te zetten. En dat gaf eigenlijk al aan hoe de avond zo gaan verlopen. We hebben inmiddels toch al bij best wel wat restaurants aan tafel mogen zitten, maar vanavond klopte eigenlijk alles. De locatie, het personeel, het eten, de wijnen.
    Het restaurant gedeelte zit onderin het kasteel en is heel modern en strak ingericht. Maar: het klopt wel! Alles is verder ruim opgezet we kregen een ruime tafel in de hoek en een schaap zodat vrouwlief haar tas weg kon zetten.
    We besloten de avond met een lekker glas champagne te beginnen. Er was keuze tussen een 5 & 7 gangen menu waarbij je kon kiezen om van te voren het menu te zien of het als verrassingsmenu te ervaren. Ook kan men kiezen voor een “kaviaar” menu. Wij besloten voor het 7-gangen menu “Creations By Ollie Schuiling” te gaan.
    Eerst kwamen er een paar “snacks” op tafel om de champagne te begeleiden:
    • Geroosterde macademianoot met een coating van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet.
    • Tarteletje met rundertartaar, paling, groenten en een kruidengelei.
    • Watermeloen met tonijn & yuzu
    Kortom: 3 kleine hapjes, maar grote smaakbommetjes. Vervolgens kwamen er ook nog de volgende amuses voorbij:
    Als eerste een gazpacho van rode biet, lekker zuur en kruidig. Dit werd geserveerd in een glas met de vorm van een vogel. Het leuke was ook dat dit aan tafel werd gebracht door de chef, samen met een boekje over het kasteel en het restaurant.
    Vervolgens een bevroren Indische curry met yoghurt, kurkuma & koriander. Je krijgt de neiging om daar een vraagteken bij te zetten, maar met de eerste hap werd dit een uitroepteken. Wauw… Een regelrechte smaakexplosie.
    Als laatste amuse kregen wen een stukje Iberico met artisjok en salie. Iets minder smaakgeweld dan de vorige amuses maar ook erg, erg lekker. Toen werd het tijd om naar de “echte” gangen te gaan:
    • Noordzeekrab salade met Oester, Yuzu & Guave -> Lekker fris, hoog op smaak.
    • Mossel met schuim. Ik ben de exacte ingrediënten vergeten maar het was lekker ziltig. Heerlijk!
    • Zeeduivel met ratatouille, harissa & peterselie -> Een gul stuk vis en allemaal erg lekker op smaak!
    • Kreeft met vadouvan, citrus & sambal -> Ook weer erg lekker en hoog op smaak. Alleen de rauwe schijf courgette was wat droog en kon ik niet plaatsen in dit gerecht.
    • Duif met rode biet, garam marsala & duindoornbes -> Wauw wauw, wauw. Zo mals, zulke lekkere smaken. Die SAUS! Daar kan ik een schaaltje van leegdrinken. Goud! En ook dit gerecht werd door de chef aan tafel gebracht!
    • Kersendessert in 2 delen: Diverse bereidingen van kers (sorbet, gelei, etc), tonkaboon, basilicum, etc… Lekkere combi van zoet & zuur.
    • Abrikozenpit met shiso, umeboshi & yoghurt. Heerlijk. En die lekkere crunchy popcorn er bij. Een waardige afsluiter.
    Vervolgens zijn we nog aan de koffie & thee gegaan met wat lekkere zoete hapjes en bleken we inmiddels 4 ½ uur verder te zijn en volledig voldaan. Dit restaurant is bij deze toegevoegd aan ons favorietenlijstje.