1. Sowieso is Kasteel Heemstede qua locaties al geweldig. Op een mooi landgoed, een schitterend kasteel(tje). Toen we voor het kasteel stonden wilde ik een foto van mijn vrouw voor het kasteel maken en er kwam gelijk al iemand naar buiten lopen die aanbood om ons samen op de foto te zetten. En dat gaf eigenlijk al aan hoe de avond zo gaan verlopen. We hebben inmiddels toch al bij best wel wat restaurants aan tafel mogen zitten, maar vanavond klopte eigenlijk alles. De locatie, het personeel, het eten, de wijnen.
    Het restaurant gedeelte zit onderin het kasteel en is heel modern en strak ingericht. Maar: het klopt wel! Alles is verder ruim opgezet we kregen een ruime tafel in de hoek en een schaap zodat vrouwlief haar tas weg kon zetten.
    We besloten de avond met een lekker glas champagne te beginnen. Er was keuze tussen een 5 & 7 gangen menu waarbij je kon kiezen om van te voren het menu te zien of het als verrassingsmenu te ervaren. Ook kan men kiezen voor een “kaviaar” menu. Wij besloten voor het 7-gangen menu “Creations By Ollie Schuiling” te gaan.
    Eerst kwamen er een paar “snacks” op tafel om de champagne te begeleiden:
    • Geroosterde macademianoot met een coating van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet.
    • Tarteletje met rundertartaar, paling, groenten en een kruidengelei.
    • Watermeloen met tonijn & yuzu
    Kortom: 3 kleine hapjes, maar grote smaakbommetjes. Vervolgens kwamen er ook nog de volgende amuses voorbij:
    Als eerste een gazpacho van rode biet, lekker zuur en kruidig. Dit werd geserveerd in een glas met de vorm van een vogel. Het leuke was ook dat dit aan tafel werd gebracht door de chef, samen met een boekje over het kasteel en het restaurant.
    Vervolgens een bevroren Indische curry met yoghurt, kurkuma & koriander. Je krijgt de neiging om daar een vraagteken bij te zetten, maar met de eerste hap werd dit een uitroepteken. Wauw… Een regelrechte smaakexplosie.
    Als laatste amuse kregen wen een stukje Iberico met artisjok en salie. Iets minder smaakgeweld dan de vorige amuses maar ook erg, erg lekker. Toen werd het tijd om naar de “echte” gangen te gaan:
    • Noordzeekrab salade met Oester, Yuzu & Guave -> Lekker fris, hoog op smaak.
    • Mossel met schuim. Ik ben de exacte ingrediënten vergeten maar het was lekker ziltig. Heerlijk!
    • Zeeduivel met ratatouille, harissa & peterselie -> Een gul stuk vis en allemaal erg lekker op smaak!
    • Kreeft met vadouvan, citrus & sambal -> Ook weer erg lekker en hoog op smaak. Alleen de rauwe schijf courgette was wat droog en kon ik niet plaatsen in dit gerecht.
    • Duif met rode biet, garam marsala & duindoornbes -> Wauw wauw, wauw. Zo mals, zulke lekkere smaken. Die SAUS! Daar kan ik een schaaltje van leegdrinken. Goud! En ook dit gerecht werd door de chef aan tafel gebracht!
    • Kersendessert in 2 delen: Diverse bereidingen van kers (sorbet, gelei, etc), tonkaboon, basilicum, etc… Lekkere combi van zoet & zuur.
    • Abrikozenpit met shiso, umeboshi & yoghurt. Heerlijk. En die lekkere crunchy popcorn er bij. Een waardige afsluiter.
    Vervolgens zijn we nog aan de koffie & thee gegaan met wat lekkere zoete hapjes en bleken we inmiddels 4 ½ uur verder te zijn en volledig voldaan. Dit restaurant is bij deze toegevoegd aan ons favorietenlijstje.