1. adriaan 74492 punten

Met ons smulclubje naar een van mijn favorieten adressen in Eindhoven. We waren iets te vroeg en streken neer op het terras. Als aperitief een Cuvée Maire Premier Cru Brut Champagne van Patrick Bigar die zeer goed beviel. Op een witte steen ons welkomsthapje. Tartelette gevuld met crème van ganzenlever afgedekt met een plakje gemarineerde appel afgewerkt met een gember granité met vleugje hazelnoot en dotje aceto appelgelei. Diepe smaken met mooie levertoets, een voltreffer.

We moesten even wachten op de volgende ronde maar dat was gelijk een hapjes trio. Om te starten op een houten ei een Panipuri gevuld met BBQ tomatensalade afgedekt met schuim van Parmezaan waarin krokantje kappertjes. Mooi hoog op smaak met redelijk krachtige rooktoets.

Door met de tuille van kikkererwt waarop cremeux van soja met dotje harissa- en yuzu gel. Een originele smakencombinatie, heerlijk.

Als afsluiter de bonbon van tom kha kai met toefjes gele currycrème en dotje citrusgel waarin een koriander cresse, mooi hoog op smaak met Aziatische toets, prima.

Daar het druk was op straat kozen we ervoor om naar binnen te verhuizen. De eerste begeleider werd duidelijk met nuttige informatie gepresenteerd door de nieuwe sommelier. Albariño Serra da Estrela 2021 van Valmiñor, gemaakt in elegante stijl met bloemig aroma, verfijnde zuren en subtiele ziltigheid. Uit de keuken een mooie presentatie. Een roos gemaakt van plakken sashimi van Hamachi in een groene kruiden ponzu vinaigrette, centraal erin Chinese pesto van gember met lente ui en krokant hoorntje gevuld met artisjok crème. Verfijnde gebalanceerde smaken die op het eind werden verrijkt door de crèmepjes. De wijn was keurig in balans. (7,75)

Over naar een Italiaanse Bianchello del Metauro van Roberto Lucarelli, vol en rond met tonen van rijp exotisch fruit en hinten van guave en papaja. Op een wit bord als basis een vinaigrette van bieslook en kaffir afgedekt met een schuimige beurre blanc waarin twee donkerbruin gebakken coquilles, een ring van prei gevuld met crème van gebarbecuede prei, mousse van bieslook en twee toefjes witte wijn rozijnengelei. Het gerecht was geparfumeerd met zeste van kaffir en gepekeld met rasp van tarbot bottarga. In de basis een geweldig gerecht met veel smaakbeleving. Helaas werd de smaakbalans ietsje verstoord door de dosering van “zout” en barbecueolie. (7,5)

Over naar rood met een naar 14 graden teruggekoelde Rioja 2020 van Casa del Marques, sappig en fris met tonen van rood fruit, vleugje vanille en een elegante afdronk. In een kobalt blauw schaaltje de verrassing van de middag. Een borstfilet van de op karkas gebraden Anjou duif waarop een fijne crumble van pistache, ernaast verschillende structuren van mango en bospeen in foyot (een verrijkte bearnaise) en krokantjes van kippenhuid. Top cuisson en een hele originele smakencombinatie die door de zuren van de wijn werd gecomplementeerd. Genieten. (9,25)

Voor bij het pièce uit Piorat de Legítim 2018 van De Muller, diepe kleur, tonen van rijp rood fruit met aangename kruidigheid, vleugje vanille en in de afdronk soepele tannines.
    Uit de keuken drie bereidingen van lam. Een crispy krokant gebakken medaillon van het lamszadel, bapao gevuld met lamsstoof van de bout en een crispy krokant gebakken lamszwezerik waarbij stukken witte asperge, doperwtjes, flinke dot bearnaise, toefjes knol misocrème en citrus schuim, aan tafel aangevuld met geconcentreerde eigen saus verrijkt met wortel en dragon. Wow, top bereidingen met veel smaakbeleving, je kon naar hartenlust combineren. Alles hoog op smaak, een feestje voor de bourgondiër. De wijn sloot naadloos aan. (9,25)

De chefs kwamen even aan tafel om zich voor te stellen, leuk. We werden verleid om alsnog de foie met gerookte paling te nemen, die we niet konden weerstaan. Het was wel even terugschakelen met de wijn. Een Serica 2020 van Domaine de Vedhilan gemaakt van Viognier in een volle romige stijl. Uit de keuken een compact gestapeld gerecht. Als basis een rouleaux van ganzenlever met gerookte paling in een dashi vinaigrette, erop een plakje chiboust (luchtige crème patissier van komkommer en venkel) pomme soufflés geplakt met gel van laos, aan tafel afgewerkt met schuim van Franse uiensoep. Prima textuur en volle rijke smaken met verleidelijke umami toets waar we helemaal blij van werden. De wijn bleef keurig overeind. (9,25)

Voor bij het dessert een Solera 1954 uit Taragona van Bodega De Muller, amber kleur, rijk en rond met in het aroma gedroogd fruit en hazelnoot. Ernaast een drukke presentatie van losse componenten. Een quenelle Frangelico citroen ijs, op een crumble van cantuccini met steranijs, waarnaast Frangelico sabayon, kogels flexibele pure chocolade, toefjes toffee van aardpeer, cremeux van aardpeer met dun krokant schijfje van citroen, toefjes citrus gel en stukjes bloedsinaasappel. Je kon alles los eten maar ook indrukwekkende smaakcombinaties maken, alle componenten waren hoog op smaak. De wijn was in balans ondanks dat hij behoorlijk krachtig was. (9)

Als afsluiter namen we buiten op terras een krachtige espresso waarbij een drietal verrassende friandises met originele smaken.

Bediening was uitstekend verzorgd op correcte en hele gezellige wijze met gedetailleerde presentaties van wijn en spijs.

Samengevat kunnen we stellen dat hier een sterk team in de keuken staat dat heeft gewerkt aan een eigen signature welke liefhebbers van volle rijke smaken zeker zal aanspreken. Ernaast een fijne bediening in een ongedwongen ambiance. Bedankt.

Vorige recensies van adriaan

• adriaan

Blij dat de terrassen open mogen en dan zijn de dagelijkse weervoorspellingen met regen, vervelend. Gelukkig zagen we de dag van tevoren dat het op de voormiddag droog zou blijven dus meteen gereserveerd. We waren aangenaam verrast dat er nog plaats was op Hemelvaartsdag.
    Het zonnetje scheen en terras was groter dan verwacht, acht keurig ingedekte tafels onder een luifel die aan de kopse kanten voor een groot deel gesloten waren. Fijn dat er straalkachels zijn geïnstalleerd, die we overigens niet nodig hadden.
    We kregen een tafeltje aan het raam in de schaduw. Als aperitief een Riesling Eleganz van Christoffel die goed beviel. Het eerste hapje was gelijk een hit. Tarteletje gevuld met crème van ganzenlever waarop een plakje appel met granité van gember, crunch van hazelnoot en toefje appelstroop aangezuurd met aceto balsamico. Wow, een smaakbom!

Hierna werd de tafel gevuld met een hapjes trio. Op een houten ei een pani puri gevuld met een tomatensalade afgedekt met lobbig schuim van parmezaan afgewerkt met krokante kappertjes en poeder van tomaat. Mooie smaken met frisse toets en aangename crunch.
    Op een glazen doosje gevuld met specerijen een tuille van kikkererwten een bolletje crème van sesam, toefje harissa en dotjes yuzu gel. Smaakvol maar met een voor mij iets te harde textuur.
    En een krokantje van kerrie waarop een bonbon gevuld met tom kha kai crème, afgewerkt met dotjes kerrie mayonaise, citrus gel en koriander scheuten. Mooi hoog op smaak en aangenaam pikant, prima!

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Xenna Chenin Blanc van Annexkloof, mooie zuren maar ook een redelijk krachtige body. In een kobaltblauw schaaltje als basis een tartaar van subtiel gerookte makreel in een zoetzure mosterddressing, afgedekt met gerookte watermeloen. Erop een crunch van gepofte quinoa en stukjes gedroogde zwarte olijf waartussen dotjes citrusgel en quenelle ijs van gerookte makreel luxe afgewerkt met Doyy kaviaar. Verder nog kleine makarons van mosterd en takjes zeekraal. Een complex gerecht met smaakavontuur en fantastische texturen. Complimenten voor de nieuwe chef kok waren op zijn plaats. (8,5)

Door met een Kröver Nacktarsch Riesling Feinherb 2019 van Christoffel, gemaakt in een ronde stijl. Uit de keuken een tweeluik. Om te starten een “sigaar” gepresenteerd in een sigarenkistje dat tevens gevuld was met rook, leuk. De sigaar bestond uit een cannelloni van briquedeeg gevuld met een heerlijke salade van gerookte paling aangemaakt met ui en sesam. In een groot wit bord een rouleaux van ganzenlever in een jasje van gerookte paling afgelakt met soya, erop een crunch van nori en panko met dotjes gember gel. Aan tafel aangevuld met een bouillon van kombu en shiitake. Een nieuwe uitvoering van een klassieke smakencombinatie waar we helemaal blij van werden, toppie! (9)

Uit de Rueda een Verdejo 2018 van Menade, fris en sappig. In een bruine schaal een op de huid gebakken rode mul filet uitgeserveerd op een crème van wortel met curry in een frisse hollandaisesaus verrijkt met groene kruidenolie. Waarbij stukken geroosterde asperge, dubbel gedopte tuinboontjes, paaltjes van wortel en krokantjes van nori. Het geheel was gekruid met zeste van limoen. Een heerlijk gerecht dat een beetje deed terugdenken aan het signature gerecht van de vorige chef “Coquille Osaka-style”. (8,25)

Over naar rood met een Zuid Afrikaanse Pinot Noir 2017 van Fryer's Cove, mooie transparante kleur en heerlijk aroma. In de mond iets meer body dan verwacht. Ernaast een keurige balk van langzaam gegaarde (17 uur) en crispy krokant afgebakken kalfswang op een antiboise van tomaat. Erop sappige mosselen, structuurtjes van venkel, mini tomaatjes en krokantje van brioche. Ernaast een Hollandaise met tomaat en een krachtige mosseljus. Mooie volle smaken die keurig in balans waren met uitstekende texturen, genieten! (8,5)

Voor bij het pièce een krachtige Rioja crianza 2015 van Navajas,gemaakt van Graciano. Diepe kleur, geconcentreerd met frisse aanzet, tonen van zwart fruit en aangename kruidigheid. Ernaast twee bereidingen van lam, stukje zadel en krokant gebakken zwezerik met ertussen een flinke dot persillade (knoflook en peterselie). Waarbij groene asperge, spitskool rolletje gevuld met kimchi, morilles en toefjes daslookcrème. Dit werd aan tafel afgewerkt met de eigen jus gekruid met vadouvan. Prima cuissons, vetje van het zadel gelukkig niet te krachtig en hele mooie smaken in het garnituur waarmee ruim voldoende kon worden afgewisseld. (9)

Helaas geen afsluiter omdat de tijd ontbrak.
    Er zal ongetwijfeld zijn opgevallen dat er iets minder informatie over de begeleiders heb vermeld en dat heeft twee redenen. Ik heb mezelf tijdens de lockdown teveel verwend met mooie wijnen die helemaal mijn stijl zijn. En de sommelier heeft een andere smaak dan ik, hij houd juist van wijnen met body terwijl ikzelf meer van een verfijnde, frisse en sappige stijl houd.

Samengevat kunnen we stellen dat we aardig onder de indruk waren van de nieuwe chef kok die de stijl van de vorige chef door zet. Complexe gerechten met veel smaakbeleving en uitgekiende smakencombinaties. Kortom, Doyy blijft een van onze topfavorieten van Eindhoven. Bedankt.

• adriaan

Cas Pikaar is door Michelin uitgeroepen tot meest talentvolle jonge chef 2020 van Nederland, een keuze waar we helemaal achter staan. Kan vast verklappen dat hij dit helemaal waar maakt. Hij doet wat ons betreft niet meer onder voor zijn leermeesters, indrukwekkend!
    De naam van het restaurant prijkt inmiddels op de gevel. Na het noodzakelijke corona intermezzo en een warm welkom door de eigenaar namen we plaats aan “ons” tafeltje aan het raam.
    Als aperitief een frisse Wild Rock Sauvignon uit Nieuw Zeeland die zeer goed beviel. Ernaast een amuse duo. Op de lepel een bombe gevuld met mousse van gerookte paling in een barbecue vinaigrette, erop een makaron van rode biet gevuld met sorbetijs van gember, ernaast een stukje paling. Een echte smaakbom, wow!
    Op een glazen doosje een wafel van gepofte rijst waarop bereidingen van groene curry en kokos afgewerkt met een dotje citrusgel waarin een korianderscheut. Prima textuur met mooie volle smaken.

Op een houten ei een tartelette gevuld met een spicy mangosalade afgedekt met een lobbige saus van oude Reypenaer waarop stukjes gezouten citroen en algenpoeder, verrassend lekker met gelaagde smaakbeleving.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de sommelier die inmiddels helemaal ingewerkt is. Terre di Fuocaia L'Albareale 2017 van Roberto Lucarelli gemaakt van inheemse Albanella aangevuld met houtgelagerde Pinot Noir (25%). Goede zuren met aangename mineraliteit en houttoets. De chef presenteerde zelf het gerecht. Drie plakken huisgerookte Noorse zalm waarop stukjes gedroogde tomaat, sambal van tomaat en merengues van savora mosterd, ertussen gegeleerde tomaat, afgewerkt met Doyy kaviaar, borage bloemen en olie van basilicum. De zalm was super zacht en hoog op smaak, het garnituur zorgde voor smaakbeleving. De wijn sloot keurig aan, een prima start. (8.75)

Uit Azerbeidzjaan de Traminer 2018 van Savalan die iets eleganter en slanker was dan de Gewürztraminer uit de Alsace. Uit de keuken een strakke presentatie ”Foie brûlée”. Een dikke plak ganzenlever terrine aangemaakt met Chinese “five spices” afgewerkt met geschroeide muscovado suiker en crispy muesli. Eromheen een dunne ring bietencrème die aan tafel werd opgevuld met een heerlijke vinaigrette op basis van steranijs. Dit zijn van die smakencombinaties waar ik helemaal blij van wordt, wow. De wijn bleef keurig overeind en vulde het gerecht aan met zijn aroma, complimenten. (9.25)

Uit Oostenrijk een Neuland Welschriesling van Herbert Zillinger, fris en sappig met tonen van steenfruit. Uit de keuken een verbeterd signature gerecht “Coquille Osaka-style”met compacte presentatie. Vier halve, hard aangebakken coquilles in een beurre blanc van dashi waarbij schuim van pompoen, vleugje wasabi en krokantjes van nori. Het geheel was afgewerkt met een schaaldieren reductie, bonito vlokken, koriander cressjes en zeste van limoen. Een genot om weg te lepelen, mooie texturen, volle smaken en betoverende umami toets. De wijn vulde het gerecht aan met zijn ronde zuren. (9)

Uit Stellenbosch een Chardonnay 2018 van Dalla Cia gemaakt in frisse rijke stijl. Op een bruin bord een dikke, crispy bruin gebakken, Hollandse tarbotfilet op een bedje van geroosterde bloemkoolroosjes in een mousselinesaus gekruid met vadouvan en lavas, erop plakjes witte druif met dotjes citrusgel en blokjes gerookte paling. Een top uitgevoerde klassieke bereiding met volle smaken en sappige texturen. De wijn sloot naadloos aan, genieten! (9)

Voor bij het pièce een speciale Rioja crianza 2015 van Navajas, niet van de gebruikelijke Tempranillo maar van de Graciano, krachtig met frisse tonen van zwart fruit en aangename kruidigheid. Uit de keuken de Geuldallam proeverij, een hele mooie presentatie opgebouwd uit losse componenten. Stukje zadel met erop een stukje krokant gebakken hartzwezerik, stukje nek met licht krokant gebakken vetkapje een een bombe gevuld met stoof van de schouder. Waarbij dotjes lobbig schuim van Manchego, toefjes appelgel aangemaakt met aceto, geroosterde zilverui, artisjok en cantharellen, aan tafel afgewerkt met een sterk gereduceerde lamssaus. Prima cuissons, hele mooie pure smaken die je naar hartenlust kon combineren met de krachtige smaken van het garnituur. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren en kruidigheid, grote klasse! (9,5)

Als afsluiter een hele krachtige espresso met een viertal smaakvolle friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd in een hele gezellige ambiance. De sommelier is inmiddels helemaal ingewerkt en in zijn element. De chef presenteerde zelf gedetailleerd zijn gerechten, prima.

We kunnen stellen dat we aardig onder de indruk zijn, mooie bordpresentaties van klassieke bereidingen vernuftig gecombineerd met Aziatische invloeden, veel smaakbeleving en smaak explosies. Dit alles (nog) tegen prijzen op Bib niveau. Ze schuiven voor mij door naar de nummer 1 positie van Eindhoven. Bedankt!

• Ze zijn inmiddels ruim een jaar geopend en het keuken team heeft inmiddels een eigen stijl ontwikkeld, bij sommige gerechten zijn gepromoveerd tot signature gerecht. Verder is er een nieuwe maître sommelier aangenomen die er momenteel ruim een maand werkt. De wijnkaart is geüpgraded en er is onder het restaurant een kelder ingericht die zichtbaar is door glasplaten die in de vloer zijn verwerkt, leuk.

Er was voor mij een ronde tafel aan het raam ingedekt, fijn. Als aperitief een Italiaanse Verdicchio 2018 van Don Lorenzo della Grillaia die goed beviel. Ernaast een keurig gepresenteerd hapjes duo. In een glimmende emmer een krokant hoorntje gevuld met ganzenlever waarop een bolletje sorbetijs van gember, heerlijk.
    Op een kleine pallet een krokantje van kippenhuid waarop een crème van curry afgedekt met fijngemalen seroendeng en koriander cresse, smaakvol met gelaagde smaakopbouw.

De amuse was een eitje op een bedje van hooi, gevuld met pannacotta van paling (waarin enkele croutons), gerookte eidooier en schuim van granny smith, luxe afgewerkt met Anna Dutch Gold, een traktatie!

De eerste gang was een kleurrijke presentatie gepresenteerd door chef Cas Pikaar. Als basis een platte cilinder ceviche van makreel waarop een quenelle gegeleerde bouillon van tomaat, licht aangezuurde en gerookte plakjes tomaat, dotjes crème van avocado, krokante kappertjes, borage cressjes, zeste van limoen en verschillende bloemetjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van basilicum en rode peper. Aardig complex met verfijnde smaakjes, genieten. (8,25)

Sous Cas van der Hoeve presenteerde de tweede ronde. Een strak gedresseerd bord. Centraal een cilinder van ganzenlever gewikkeld in dun gesneden diamanthaas, die gemarineerd was in pekel met bruine suiker. Eromheen, in een een krans, verschillende structuurtjes van biet, croutons en bloemenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van biet gekruid met steranijs. Een gebalanceerd gerecht met mooie smaken waarin de delicate foie mooi overeind bleef. (8,5)

De chef heeft de zomervakantie in Osaka doorgebracht, waar de inspiratie voor het coquille gerecht is ontstaan. Een compacte presentatie. In een beurre blanc van dashi een mousse van bospeen, waaromheen vier halve coquilles (gebakken op de teppanyaki en bruin geroosterd in de pan) waartussen schijfjes granny smith, het geheel was afgewerkt met een schaaldieren reductie, bonito vlokken, koriander cressjes en zeste van limoen. Dat lepelde heerlijk weg, genieten weer. (8,75)

We hadden op Instagram al een mooie foto voorbij zien komen van het rode mul gerecht, ik was erg benieuwd. De filet was bruin krokant aangebakken op een dunne plak brood, erop een streep mosterdzaadjes geflankeerd door twee streepjes ganzenlever. Ernaast een stukje gerookte palingfilet in een bruine botersaus, aan de andere zijde een dot sterk aangezuurde dragonmousse in een schuimige mosterdsaus afgewerkt met gebarbecuede citroentijm. Wow, zo maak je van mul iets speciaals. Mooi vond ik was het contrast van het kruidige zuur tegen de rijke smaak van de gerookte paling. De Zuid Afrikaanse chardonnay 2018 van Lanzerac sloot keurig aan, toppie. (9)

Het pièce was een krokant aangebakken borstfilet van parelhoen. Op het bord twee halve filet’s, een gekruid met bieslook in een krachtige gevogeltejus, de andere met aardappelkaantjes in een schuimige paddenstoelensaus. Eromheen een herfstgarnituur. Dotjes crème van zoetzure cipollini uitjes, stukjes meiraap, anijschampignon, knolselderie, dotjes crème van pastinaak, gebakken paddenstoel en partjes van zilverui. Aan tafel afgewerkt met geraspte herfsttruffel. Keurige cuisson en een uitgekiende smakencombinatie. (8,5)

Ook het dessert mocht er zijn. Als basis een platte cilinder cremeux van matcha erop een quenelle ijs van yoghurt met een vleugje kaneel, eromheen verschillende structuren van passievrucht in een vinaigrette van verveine, het geheel was afgewerkt met sesamkrokantjes, takjes citroenmelisse en blaadjes van de cosmos bloem. Heerlijke frisse smaken gecombineerd met een verfijnd bittertje van de thee. Een prima afsluiter. (8,5)

Bediening was zeer goed verzorgd, keurige uitleg bij de gerechten door het keukenteam en gezelligheid door de nieuwe sommelier.

Samengevat was het mooi om mee te maken hoe dit jonge keukenteam zich aan het ontwikkelen is. Gerechten blijven complex met smaakbeleving maar worden verfijnder met prima bereidingen en meer aandacht voor bordpresentaties, complimenten! De wijn begeleiding blijft hierbij wat achter en is een puntje van aandacht. Tot de volgende keer, bedankt!

• adriaan

Een jong team waar we kort na de opening mee hebben kennis gemaakt. Inmiddels al weer zo’n negen maanden verder dus erg benieuwd naar de ontwikkelingen. We werden begeleid naar een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Italiaanse witte die goed beviel. In een verguld dekschaaltje, op een huidje van steur, lag een mini caesarsalade à la Doyy. Een krokant kippenhuidje met een bereiding van augurk en sla waarover Parmezaanse kaas, erg lekker.

In een schaaltje een pannacotta van zomertomaatjes met een crunch van Pecorino waarop een cilinder romige geitenkaas. Mooie volle smaken en blije gezichten aan tafel.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Lynn Rijkers de Sommelière in opleiding. La Ripe van Roberto Lucarelli uit Bianchello del Metauro gemaakt in een ronde sappige stijl. Uit de keuken een mooi gerecht met groene tinten gepresenteerd door chef Cas Pikaar. Als basis een tartaar van heek waarop verschillende structuren van komkommer, dotjes crème van bieslook waarin knapperige zeegroentjes en een sapje van snijboon aangemaakt met sushi-azijn, aan tafel afgewerkt met een beurre blanc van mierikswortel. Delicaat met aangename texturen. (8)

Uit Neuland een Grüner Veltliner van Herbert Zillinger, met tonen van rijpe appel en grapefruit. Op het bord een compacte presentatie, tartaar van Deense makreel waarop een gegeleerde bouillon van tomaat met paling en foreleitjes, eromheen structuren van tomaat, dotjes crème van gefermenteerde knoflook en krokantje van nori, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van tijgermelk. Mooie volle smaken en toch elegant vanwege de zuren, de wijn had van mij iets frisser gemogen. (8,5)

Verder met een Fleurs d'em Prestige Viognier 2018 van Le Moural, fris rond met een toets van abrikoos. Ernaast een mooie presentatie. Een bruingebakken tarbotfilet a la visicoise, erop zure room met aardappelkaantjes, fijngesneden bieslook, stukjes oesterblad en quenelle dagverse kaviaar van Anna Gold. Een keurig uitgevoerde klassieker met luxe smaken waar we blij van werden. (8,5)

Uit de Rueda Verdejo 2018 van Menade, fris en sappig. Uit de keuken een compacte presentatie in een diep wit bord. Een grote Argentijnse garnaal met pompoen, lychee en gele bes op smaak gebracht met groene peper, koriander en een vinaigrette van limoenblad, gastronomischer aan tafel afgewerkt met een schaaldierenschuim. De garnaal ging op in de ronde smaken van het fruit, het limoenblad was keurig gedoceerd en gaf een exotische toets. Dit lepelde weer prima weg. (7,75)

Over naar rood met de rode variant van La Ripe van Roberto Lucarelli, gemaakt van Sangiovese 2017. Ernaast een filet van parelhoen waarop gesmolten eendenlever, partjes anijschampignon, in soja gewelde shiitake, eromheen verschillende sauzen en dotjes gel van gember. Een bourgondisch gerecht met veel smaakbeleving, mediterraans met Aziatische invloeden. (8,25)

Uit Zuid Afrika een Tulu 2016 van Annexkloof, diepe kleur, mooie zuren, toetsje vanille en zachte tannines. Op het bord in de eigen jus vier medaillons lamsrugfilet (gemarineerd in rozemarijn en citroen) gekruid met munt en stukje lamsnek, ernaast witte en groene asperge, dubbel gedopte tuinboontjes en crème van witte soja, aan tafel afgewerkt met een saus van harissa. Centraal de heerlijke rugfilet, prima cuisson en mooi op smaak. Met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld, de wijn sloot naadloos aan. (8,75)

Uit de Alsace een Gewürztraminer Furstentum Schloessel Mühle 2006 van Schmitt & Carrer, gemaakt in elegante stijl. Ernaast een snoep gerecht. Gebakken ganzenlever met stukjes perzik, in een vinaigrette van Thaise basilicum met rozenwater. Voor de bite nog een sandwich van sesam kletskopjes waartussen een gel van abrikoos. Genieten! (8,75)

De laatste begeleider was een gin-tonic waarbij verveine, citroen en gember, lekker fris. In een wit cocktailglas een speels groente dessert. Een mix van komkommer, snijboon, avocado en onrijpe aardbei in een saus van verveine, erop een quenelle yoghurtijs met merengue. Dat lepelde lekker weg. We waren helemaal voldaan. (7,75)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, informeel met gezelligheid. Duidelijke uitleg van de gerechten door chef Cas. Wijnkeuzes zijn goed maar mogen van mij iets gastronomischer. Ze zijn nog op zoek naar een sommelier.

Samengevat was het een hele bourgondische middag, gerechten met veel smaakbeleving waarin zuren voor elegantie zorgen. Een echt verwen adres.

• Cas is een jonge net afgestudeerde chef die stage heeft gelopen bij verschillende van mijn favoriete restaurants. Hij is onlangs gestart als chef kok in het onlangs geopende Kaspisch/Mediterraans restaurant net buiten het centrum van Eindhoven. Wij waren benieuwd dus maar meteen gereserveerd.

Parkeren kan in de buurt, zelfs gratis. De inrichting is knus modern met enige Arabische invloeden, donkere taupe tinten en keurig gedekte tafels. Het bedienend personeel start pas in oktober, de enthousiaste eigenaar nam de honneurs waar. Meteen maar even gevraagd waar de naam Doyy vandaan kwam, het betekend voldoening.

Als aperitief een Sauvignon Blanc die in het glas aan tafel kwam (evenals alle andere wijnen) die goed beviel. De knabbel was een tapioca krokantje met lekkere kruidige dip.
    Onze plan was een klein menu, we konden na het zien van de kaart de verleiding niet weerstaan waardoor we voor het prettig geprijsde vijfgangen verrassingsmenu gingen.

De amuse maakte gelijk indruk. Compote van meloen met stukjes gerookte amandelen waarop een quenelle ijs van galiameloen en zuringblaadje. Een mooie basis voor een heerlijk dessert, niet te zoet, beetje hartig met goede textuur.

De eerste gang volgde snel. Delicate handgesneden tartaar van heek aangemaakt met ponzu, erop een lepeltje Anna Dutch kaviaar (van de oude werkgever van de eigenaar), eromheen rolletjes komkommer, partjes radijs, kimchi en dotjes dashi mayonaise, aan tafel afgewerkt met een olie van bieslook. Verfijnde smaken met een bite, erg lekker. (9,3)

Gelukkig waren begeleidende wijnen mogelijk. In het glas een Zuid Afrikaanse Chardonnay van Lanzerac, ronde stijl met bescheiden houttoets. Uit de keuken bruingebakken coquilles, stukjes zoetzure rode ui, takjes zeekraal, salade van bulgur aangemaakt met limoen en bieslook waarbij gepofte wilde rijst, krokantjes van papadum en een schuimige saus van kreeftenbisque. Heerlijke smaken die prima combineerden, waarnaast de wijn keurig in balans was. (9,6)

We vervolgden met een strakke presentatie. Bruingebakken scholfilet op zachte fregola parels in een olie van basilicum, ernaast een crème van gepofte aubergine met antiboise, jonge groene asperges en vlokken parmezaan, aan tafel afgewerkt met een schuimige beurre blanc. Ofwel een prima uitvoering van schol in mediterraanse stijl, heerlijk. De Pinot gris uit de Alsace sloot keurig aan. (9,5)

Het pièce, op de huid gebakken parelhoenfilet (kern temperatuur 62gr.) quenelle stoof van het boutje, seizoens-groentjes, crème van knol, zilveruitjes uit de jus en druppeltjes beurre blanc van cepes, afgewerkt met een heerlijke geconcentreerde gevogeltesaus a la Gerard. Mooie cuisson en prima smaken die goed combineerden, een hoofdrol voor de saus. De Afrikaanse Chardonnay was keurig in balans. (9,5)

De dessertwijn werd verder niet toegelicht maar was wel verrassend, een droge Cava. De chef presenteerde samen met zijn sous het dessert, leuk. In de kom als basis een hangop waarop toefjes gel van citrus, plakjes geschroeide banaan, crumble van gekarameliseerde witte chocolade en quenelle ijs van banaan met vijg, afgewerkt met merengue en olijfolie. Een behoorlijk zoet dessert met mooie toets van banaan en goede texturen, de Cava combineerde boven verwachting, hij werd iets frisser waardoor hij zelfs wat op champagne leek, prima. (9,4)

Als afsluiter een krachtige Catunambú espresso met twee lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met een hoofdrol voor de sympathieke eigenaar die een goede wijnselectie heeft gemaakt, ondersteund door de chef die alle gerechten zelf heeft gepresenteerd en afgewerkt.

Samengevat waren we behoorlijk onder de indruk van het niveau van de gerechten. De jonge chef heeft weliswaar nog geen echte eigen signature, de invloeden van zijn leermeesters (voornamelijk Yuri) zijn duidelijk te proeven. De stijl is voornamelijk verfijnd mediterraans, deze zal zeker nog richting oosten verschuiven. Er liggen namelijk bij de eigenaar nog voldoende recepten op de plank. Wij komen terug.