1. adriaan 74492 punten

Blij dat de terrassen open mogen en dan zijn de dagelijkse weervoorspellingen met regen, vervelend. Gelukkig zagen we de dag van tevoren dat het op de voormiddag droog zou blijven dus meteen gereserveerd. We waren aangenaam verrast dat er nog plaats was op Hemelvaartsdag.
    Het zonnetje scheen en terras was groter dan verwacht, acht keurig ingedekte tafels onder een luifel die aan de kopse kanten voor een groot deel gesloten waren. Fijn dat er straalkachels zijn geïnstalleerd, die we overigens niet nodig hadden.
    We kregen een tafeltje aan het raam in de schaduw. Als aperitief een Riesling Eleganz van Christoffel die goed beviel. Het eerste hapje was gelijk een hit. Tarteletje gevuld met crème van ganzenlever waarop een plakje appel met granité van gember, crunch van hazelnoot en toefje appelstroop aangezuurd met aceto balsamico. Wow, een smaakbom!

Hierna werd de tafel gevuld met een hapjes trio. Op een houten ei een pani puri gevuld met een tomatensalade afgedekt met lobbig schuim van parmezaan afgewerkt met krokante kappertjes en poeder van tomaat. Mooie smaken met frisse toets en aangename crunch.
    Op een glazen doosje gevuld met specerijen een tuille van kikkererwten een bolletje crème van sesam, toefje harissa en dotjes yuzu gel. Smaakvol maar met een voor mij iets te harde textuur.
    En een krokantje van kerrie waarop een bonbon gevuld met tom kha kai crème, afgewerkt met dotjes kerrie mayonaise, citrus gel en koriander scheuten. Mooi hoog op smaak en aangenaam pikant, prima!

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Xenna Chenin Blanc van Annexkloof, mooie zuren maar ook een redelijk krachtige body. In een kobaltblauw schaaltje als basis een tartaar van subtiel gerookte makreel in een zoetzure mosterddressing, afgedekt met gerookte watermeloen. Erop een crunch van gepofte quinoa en stukjes gedroogde zwarte olijf waartussen dotjes citrusgel en quenelle ijs van gerookte makreel luxe afgewerkt met Doyy kaviaar. Verder nog kleine makarons van mosterd en takjes zeekraal. Een complex gerecht met smaakavontuur en fantastische texturen. Complimenten voor de nieuwe chef kok waren op zijn plaats. (8,5)

Door met een Kröver Nacktarsch Riesling Feinherb 2019 van Christoffel, gemaakt in een ronde stijl. Uit de keuken een tweeluik. Om te starten een “sigaar” gepresenteerd in een sigarenkistje dat tevens gevuld was met rook, leuk. De sigaar bestond uit een cannelloni van briquedeeg gevuld met een heerlijke salade van gerookte paling aangemaakt met ui en sesam. In een groot wit bord een rouleaux van ganzenlever in een jasje van gerookte paling afgelakt met soya, erop een crunch van nori en panko met dotjes gember gel. Aan tafel aangevuld met een bouillon van kombu en shiitake. Een nieuwe uitvoering van een klassieke smakencombinatie waar we helemaal blij van werden, toppie! (9)

Uit de Rueda een Verdejo 2018 van Menade, fris en sappig. In een bruine schaal een op de huid gebakken rode mul filet uitgeserveerd op een crème van wortel met curry in een frisse hollandaisesaus verrijkt met groene kruidenolie. Waarbij stukken geroosterde asperge, dubbel gedopte tuinboontjes, paaltjes van wortel en krokantjes van nori. Het geheel was gekruid met zeste van limoen. Een heerlijk gerecht dat een beetje deed terugdenken aan het signature gerecht van de vorige chef “Coquille Osaka-style”. (8,25)

Over naar rood met een Zuid Afrikaanse Pinot Noir 2017 van Fryer's Cove, mooie transparante kleur en heerlijk aroma. In de mond iets meer body dan verwacht. Ernaast een keurige balk van langzaam gegaarde (17 uur) en crispy krokant afgebakken kalfswang op een antiboise van tomaat. Erop sappige mosselen, structuurtjes van venkel, mini tomaatjes en krokantje van brioche. Ernaast een Hollandaise met tomaat en een krachtige mosseljus. Mooie volle smaken die keurig in balans waren met uitstekende texturen, genieten! (8,5)

Voor bij het pièce een krachtige Rioja crianza 2015 van Navajas,gemaakt van Graciano. Diepe kleur, geconcentreerd met frisse aanzet, tonen van zwart fruit en aangename kruidigheid. Ernaast twee bereidingen van lam, stukje zadel en krokant gebakken zwezerik met ertussen een flinke dot persillade (knoflook en peterselie). Waarbij groene asperge, spitskool rolletje gevuld met kimchi, morilles en toefjes daslookcrème. Dit werd aan tafel afgewerkt met de eigen jus gekruid met vadouvan. Prima cuissons, vetje van het zadel gelukkig niet te krachtig en hele mooie smaken in het garnituur waarmee ruim voldoende kon worden afgewisseld. (9)

Helaas geen afsluiter omdat de tijd ontbrak.
    Er zal ongetwijfeld zijn opgevallen dat er iets minder informatie over de begeleiders heb vermeld en dat heeft twee redenen. Ik heb mezelf tijdens de lockdown teveel verwend met mooie wijnen die helemaal mijn stijl zijn. En de sommelier heeft een andere smaak dan ik, hij houd juist van wijnen met body terwijl ikzelf meer van een verfijnde, frisse en sappige stijl houd.

Samengevat kunnen we stellen dat we aardig onder de indruk waren van de nieuwe chef kok die de stijl van de vorige chef door zet. Complexe gerechten met veel smaakbeleving en uitgekiende smakencombinaties. Kortom, Doyy blijft een van onze topfavorieten van Eindhoven. Bedankt.