Restaurant verhuisd

Deze zaak is verhuisd naar Boompjes 41, 3011 XC, Rotterdam

Op dit adres zit nu: Ster

1. adriaan 74492 punten

Na een brand in Amsterdam weken we uit naar Fred waar ik afgelopen zomer enthousiast over was. Iets te vroeg liepen we het restaurant binnen, dat was geen probleem. We mochten een tafel kiezen, fijn. Als aperitief een Franciacorta Satèn van La-Torre, ofwel chardonnay gemaakt in sappige stijl met lichte tint, zachte mousse en vleugje vanille. Helaas geen snacks, bites, hapjes en amuses, wel sneetjes van vers gebakken zuurdesembrood met heerlijke boter.

De eerste begeleider werd samen met het gerecht door de ervaren sommelier gepresenteerd. Een Oostenrijkse Ton & Mergel Weissburgunder 2020 van Tement. Verleidelijk aroma met ronde tonen, in de mond verfijnd met tonen van rijpe appel, meloen en aangename mineraliteit. Uit de keuken een strakke compacte presentatie in een mooi schaaltje. Als basis pesto van basilicum waarop zoetzuur gemarineerde honingtomaatjes, afgedekt met met lobbig schuim van parmezaan en afgewerkt met poeder van tomaat en krokantjes van parmezaan. Proberen alle smaken te combineren voor de optimale beleving. De wijn bleef naast de krachtige smaken een beetje op de achtergrond. (8,5)

Uit de Franken een Silvaner 2020 van Max Muller I waarin we het groene appeltje herkende, in de afdronk verrassend krachtige mineraliteit. Uit de keuken een hele mooie presentatie op een wit bord. Een ovalen ring van fijngemalen tartaar van kalf waarin een gebakken langoustinestaart in een piccalilly saus. Op de tartaar sojabonen, stukjes sjalot gemarineerd in rode wijn, dotjes piccalilly crème en zuurdesem krokantjes, aan tafel afgewerkt met een dashi vinaigrette. Verfijnde smaken die prima combineerden waarbij de wijn keurig in balans was. (8,75)

Tafelgenoot wilde graag een upgrade van de begeleiders, dat was geen enkel probleem. De glazen werden vervangen door de luxe Zalto’s die werden gevuld met een hemelse Condrieu Les Chaillets 2019 van Yves Cuilleron, ofwel Viognier op zijn lekkerst. In een witte schaal een schuimige beurre blanc verrijkt met morille waarin een bruingebakken coquille, een morille gevuld met een farce van kalf, verschillende structuren van aardpeer (crème, krokantje en schijfje) en takje zeekraal. Smaken die elkaar aanvulden waarbij de Viognier helemaal tot zijn recht kwam. (9,25)

Door met een Saint-Aubin 1er Cru 'En Créot' 2018 van Lamy-Pillot, waar we blij van werden. Uit de keuken een klassieker. Bruingebakken tarbotfilet in een truffel beurreblanc met groene asperges afgewerkt met aardappelmousseline, aardappel kaantjes en vers geraspte truffel. Luxe smaken waarbij de chardonnay naadloos aansloot, toppie. (9,5)

Als dessertwijn de Monbazar 2018 van Château Barouillet gemaakt van Chenin, Muscadelle en Sémillon. Diepe amber kleur, in de mond sappig met tonen van rijpe appel, kweepeer en prima zoet zuur balans. In een witte schaal verschillende structuren van chocolade, quenelle vanilleroomijs, bolletjes peer, quenelle hazelnoot praline waarop een specerijen bonbon en krokantje met anijstoets, aan tafel aangevuld met een perensaus waarin stukjes peer. Veel afwisseling en smaak en textuur waarbij de wijn keurig in balans was. (8,75)

Als afsluiter een krachtige espresso met uitgebreid assortiment friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd door een mannenteam met in de hoofdrol de sommelier. Met als kanttekening dat de serieuze prijs voor de upgrade van twee wijnen niet goed gecommuniceerd was, jammer.

Samengevat waren er helaas toch gemengde gevoelens. Het ontbreken van de amuses maar vooral de serieuze prijs voor de upgrade van twee wijnen deden afbreuk aan onze middag. Een middag waar verder helemaal niks mis mee was en waar we absoluut van genoten hebben. Bedankt.

Vorige recensies van adriaan

• Na ruim 5 jaar retour voor een hernieuwde kennismaking. Het interieur is in die periode geheel vernieuwd naar een minder opvallende maar smaakvolle luxe moderne stijl. De inhoud van de kaaswagen is zichtbaar bij binnenkomst door een venster in de muur. De wijnkasten zijn vervangen door een speciale houten kast. Voor de open keuken staat nu een glazen wand waarin het daglicht reflecteerde. De ronde tafels zijn nog steeds keurig met fijn linnen en zilveren couverts ingedekt.

Ik werd begeleid naar een tafel aan het raam met uitzicht op de keuken, fijn. Als aperitief een Portal da Calçada Reserva Vinho Verde van Salvador die zeer goed beviel. Geen hapjes parade maar één hele goede amuse. In een glazen schaaltje een strakke cilinder steak tartaar waarop een krokantje met sjalot snippers en piccalilly, ernaast een milde frisse saus met zwarte sesam, aan tafel aangevuld met wat olijfolie. Het vlees echt koud, zeer subtiele smaken die mooi met de wijn combineerde.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, I Nani e Le Ballerine van Luretta, een a typische Sauvignon uit Italië, aangenaam fris en complex met tonen van groene kruiden. Uit de keuken een zomers gerecht in een witte schaal. Als basis dunne plakken rauwe coquille in een saus op basis van crème fraîche met haringkuit en gewelde quinoa, ernaast avocadocrème waarop bolletjes komkommer en dotjes appelgel, aan de andere zijde basilicum olie en erop blokjes kingfish met appelschijfjes. Hele delicate pure smaakjes met prima texturen waarbij de wijn naadloos aansloot. (8,75)

Uit Argentinië een Torrontés 2020 van Casarena, uitbundig aroma met tonen van tropisch citrusfruit, in de mond mooi hoog in zijn zuren met tonen van kalamansi en grapfruit. Uit de keuken een wit schaaltje met opengewerkt aardappelkrokantje met borage cresse en bloemen. Eronder een dikke gebakken langoustinestaart in een hele frisse kerrie vinaigrette met tomaatje en kogels van verschillende meloen soorten, afgedekt met een lobbige ronde kokossaus. Exotische smaken, zoet, zuur en kruidig waarin de delicate langoustine net overeind bleef. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en zuren, verrukkelijk. (9,25)

Over naar rood met een Spätburgunder 2018 van Shelter, transparant robijnrode kleur, in de mond fris en sappig met tonen van kers, pruim maar ook aards en kruidig. Waarbij een gegrilde tarbotfilet op een bedje van duxelles in een romige truffelsaus, erop een dunne plak knolselderij, gebakken cantharellen en paaltjes van Australische wintertruffel. Een heerlijke truffelaroma kwam je tegemoet. De tarbot was uitstekend gegaard waarbij volle smaken met aardse toetsen die de wijn nog lekkerder maakte, genieten! (9,5)

Als dessertwijn een biodynamisch gemaakte Gewürztraminer 2018 van Ansen in een a typische stijl geschonken in een (te) klein glaasje. Complex aroma, in de mond duidelijk minder zoet dan verwacht en zelfs ietsje fris met krachtige mineraliteit. Uit de keuken een strakke presentatie met oranje tinten op een mooi wit bord. Allerlei verschillende structuren van abrikoos met kumquat, dunne plakjes wortel, sinaasappelschil en blaadjes van citrusafrikaantjes, aan tafel aangevuld met krokante parels in een jasje van bevroren yoghurt. Een heerlijk fris dessert, een hoofdrol voor de abrikoos met verrassende smaakaccenten waarnaast de wijn keurig overeind bleef. (9)

Als afsluiter een milde robusta espresso met uitgebreid assortiment friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door een mannenteam op correcte, joviale wijze.

Samengevat was het ditmaal boven verwachting. Originele gerechten in klassieke stijl met volle smaken, ernaast een hele goede wijnselectie, fijne bediening en in een luxueuze ambiance. Bedankt.

• Een oude schoolvriend wilde weer eens samen met mij een vorkje prikken, dat moest dan wel op twee sterren niveau. Een aanbieding op de Heerlijk site trok ons meteen over de streep. Een zes gangen all-in menu voor €120,-. Tafelgenoot had, helaas voor mij, een duidelijke voorkeur voor het diner.
    Het restaurant is makkelijk met openbaar vervoer te bereiken, tram 21 stopt bijna voor de deur. De inrichting is speciaal, een mengeling van kunst en kitsch. Het gouden plafond, de gecapitonneerde bekleding van de muren zijn op zijn minst apart te noemen. Verder ook luxe, met leer bekleedde draai fauteuils, fijn wit fijn linnen op tafel en zilveren couverts van het type Hollands glad.

We startte met een frisse stille witte uit Italië van het huis Montej die goed bevalt. Ernaast het borrelgarnituur met drie hapjes. Een kaas soufflé, toast met een mousse van paling en crumble van pistache en een quenelle hartige crème op een stevig volkoren broodje. Smaakvolle hapjes.

Vervolgd door de amuse die, zoals later bleek, de eerste gang was. Een kogel crème van avocado met een jasje van paprika poeder aan tafel overgoten met een mooie olijfolie. Een smeuïg hapje met lekkere vettige smaakjes die overigens niet zo mooi combineerden met de frisse wijn.

De eerste begeleider was Moelleux van Château Tourmentine uit de Côtes de Bergerac, beetje ingetogen aroma met een toets van kamille, rond en bescheiden in de mond. Op het bord een mooie presentatie van een cilinder eendenlever op een compote van abrikoos in dunne cirkels aangebracht. De afwerking was met een krokante schijf, blokjes van gekarameliseerde brioche en bolletjes van appel. De lever was delicaat en de maken van het garnituur pasten mooi bij elkaar. De wijn werd door het gerecht iets lekkerder maar bleef wat op de achtergrond.

De tweede wijn was een Chenin Blanc 2012 van het Zuid Afrikaanse huis Diemersfontein. Mooi aroma met tonen van rijpe perzik, in de mond romig met geroosterde amandel. Uit de keuken een halve kreeft in een frisse eigen bisque afgewerkt met schijfjes “red meat” biet, jonge koolblaadjes en een rolletje van zandwortel. De kreeftenschaar was mooi zacht, de halve staart daarentegen was behoorlijk taai. De smaakbeleving was erg goed, met in de hoofdrol de frisse bisque. De wijn sloot hierbij keurig aan.

Ik bleef bij wit met een Marokkaanse Chardonnay van CB Initiales, een volle en rijke wijn met een uitbundige houttoets. Op het bord een stuk bruin gebakken tarbot in een soepje van knol- en bleekselderij met hierin partjes van meiknol en bieslook. Op de tarbot nog een mousseline van aardappel en aardappel krokant. De tarbot was ietsje droog maar dat werd gecompenseerd door het soepje. De smaak was goed maar ik miste de wow factor. De uitbundige wijn werd hierdoor de hoofdrolspeler van het gerecht.

De “vijfde gang” in het bourgondisch Brabant, “pre dessert” of “spoom” genoemd, was een cocktailglas met sinaasappel structuren. Partjes, sap, sorbetijs en wat zeste, een lekker fris tussendoortje om de mond op smaak te brengen voor het dessert.

De dessertwijn was een Monbazillac 1995 van Château Cadière, in het glas amberkleurig, dus licht geoxideerd en hierdoor in het aroma en mond een karameltoets. Op het bord wederom een mooie presentatie. Als basis een schijf pannacotta, erop een schuim van vanille met enkele chocolade kogeltjes, krokant en cake van speculaas, spongecake en een kogeltje van vanille met dun oranje jasje. Goede smaakjes maar ook hier ontbrak voor mij de wow factor.

Als afsluiter nog een krachtige espresso en een keuze uit de voorgereden friandise trolley. Om de keuze te vergemakkelijken was er een presentatietegel waarop alle friandises lagen, die werd voorzien van keurige uitleg. Als laatste nog een stelling met beignets in puntzakjes.

Bediening is goed geregeld, de zwarte brigade bestaat uit mannen die het werk op een zakelijke en joviale wijze uitvoeren. De uitzondering was de jonge charmante, Zuid Afrikaanse Sommelière die op een keurige en toegankelijke wijze de wijnen presenteerde.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was voldoende, toch een beetje teleurgesteld in de wijze van het tellen van de gangen. Dat was nog niet zo erg geweest als de vier gepresenteerde gangen ook echt toppie waren. Onze verwachtingen waren dus duidelijk te hoog gespannen en licht teleurgesteld verlieten we Fred.

• Op aanraden van Mark, de sommelier van Hofstede de Blaak gingen we naar Fred. Parkeren voor de deur is met lunchtijd niet gratis, gelukkig heeft Fred enkele parkeerplaatsen op het tegenover gelegen terrein van Excelsior. We waren lekker op tijd zodat we een wandeling langs de Maas konden maken. Heerlijk in het zonnetje genoten we van de skyline van Rotterdam.

Om twaalf uur melden we ons in de hal van het restaurant dat gelegen is op de begane grond van een appartementencomplex. We waren meteen onder de indruk van het pluche en de wand met sfeerverlichting. We namen ook maar meteen een kijkje in de toiletruimte die verkozen is tot de mooiste van Nederland. Bij dames toilet vallen de bewerkte spiegelwanden en de kraan in de vorm van een zwaan op, bij de heren is het wat minder pompeus, een chique wastafel met houten ombouw.

Ook binnen is het chique, marmeren vloer, pluche stoelen en wandbekleding aan de achterzijde zelfs gecapitonneerd. Het plafond heeft drukke patronen in bladgoud en vele kleine lampjes die fonkelen als sterren. Aan een lang zijde zijn vensters met bol glas aan de andere kant staat centraal een bar waarachter een open keuken is die met schuiframen kan worden afgedicht. Achter staat een klimaatkast in de vorm van een Engelse vitrinekast. De tafels zijn met wit linnen gedekt, het zilveren bestek is van model Hollands glad.

We krijgen een tafel aan het raam achter in de zaak en nemen een witte wijn als aperitief. We krijgen een elegante witte wijn met fijne fruitige neus. Het broodgarnituur dat wordt uitgeserveerd bestaat uit kleine repen krokant gebakken stokbrood met een bordje gezouten roomboter.

De amuse is gemarineerde zeebaars met fruitige komkommer bereiding en een krokant met zwarte en witte sesam. Vooral het exotische zuurtje samen met het krokant zorgde voor een verrassend lekkere smaak. Jammer dat er slechts één amuse was.

Chantal de Raaf kwam met de eerste begeleider aan, een Argentijnse witte 2010 gemaakt van Torrontes van het huis Las Perdices. Een mooie geparfumeerde wijn met hints van bloemen, in de mond aangenaam fruitig met lichte kruidigheid, erg mooi. Op het bord een mooie presentatie van een rolletje tonijn gevuld met salade van kreeft met als garnering avocadocrème, komkommerbereiding, druppels mirabellecrème en ijs van komkommer met wasabi. De tonijn was mild en de salade van kreeft speelde een bijrol. De garnering eiste samen met de mooie wijn de hoofdrol op. Vooral het ijsje was erg smaakvol. (8.8)

De tweede wijn kwam uit Oostenrijk een blend van 85 % Chardonnay, 10% Sauvignon en 5% Welschriesling. Een rijke neus met geel fruit, in de mond complex en verfijnd met een vleugje hout. Uit de keuken een gegaarde tarbot op een bedje van citroen risotto met hierop stukjes gerookte IJselmeerpaling met een vinaigrette van basilicum waarin enkele druppels balsamico. Een lekker sappig visje dat door de paling erg smaakvol wordt. De basilicum en risotto combineren prima met de vis en de wijn is een schot in de roos. Een topgerecht met uitstekende begeleider die de reis de moeite waard maakt. (9,8)

We besluiten niet voor de kaas te gaan. Hoewel het mooie bureau in empire stijl gevuld met een grote collectie favoriete kazen er erg aantrekkelijk uit zag.
    De dessertwijn is een Oostenrijkse auslese 2009 Angerhof van Tschida gemaakt van Welschriesling, Sämling en Weissburgunder. Mooie ronde neus met tonen van exotisch fruit in de mond een mooie balans tussen zoet en fruit. Op het bord een merengue van kokos met hierop een dun laagje frambozen sorbetijs hierop een kogel van yoghurt limoen ijs waaromheen kruim van kokosmerengue. Ernaast liggen nog enkele gemarineerde frambozen en het geheel wordt overgoten met een sabayon van kokos. De krokante kokos combineert prima met het ijs en de frambozen, ook de wijn is in harmonie met de smaken en is een prima ondersteuner. (9,2)

Als afsluiting nog de espresso, een grote wagen met friandises wordt voorgereden, ik ga voor de bokkenpoot, makaron van chocolade, witte praline en turksfruit van passievrucht, alle erg lekker. De espresso is erg krachtig en er staat nog een beker met vers gebakken krokante madeleines, lekker zeg.

De bediening is vriendelijk en formeel, alles loopt gesmeerd. De gerechten worden prima toegelicht evenals de wijnen. Er zat een aardig tempo in zonder dat je er erg in hebt, twee uur later stonden we weer buiten.

Het restaurant is populair bij de zakenwereld, er waren aardig wat tafels bezet, zelfs een wat grotere groep die aan de andere kant werd geplaatst zodat deze niet voor geluidsoverlast zorgde. Prijzen zijn goed, 45,- voor het menu, 8,- per begeleider, 5,- voor een bob glaasje en de huiswijn en 6,50 voor het koffieservies. Het was een geslaagde lunch met een super hoofdgerecht.