1. adriaan 74492 punten

Na 10 weken “droog” te hebben gestaan mogen we weer. Gelijk naar een topper die we afgelopen jaar hebben ontdekt. Het was prachtig zomer weer, het terras aan het water was ingedekt. De corona maatregelen vielen mee en we gingen rechtstreeks naar het terras. Ik had wel iets te vieren dus gestart met een heerlijke champagne, de Reserve van Pol Roger. De chef presenteerde zijn geroosterde macadamia nootjes in een jasje van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet, geweldig!
    Gevolgd door een hapjes trio. Tarteletje gevuld met super verse Noordzeekrab waarbij stukjes meloen en tomaat, afgedekt met een verse kruiden melange en fleurige bloemenblaadjes, heerlijk.
    Een mooie presentatie in de vorm van een bloem bestaande uit een cilinder van ingelegde rettich met kimchi en zomergroentjes. En een stukje uientaart, delicaat.

De eerste amuse bestond uit blokjes gepekelde zalm in tijgermelk gekruid met een vleugje gember voor een pikante toets, afgedekt met plakjes koolrabi waarop een rode uienring, stukje bieslook en lente-ui. Een uitgekiende smakencombinatie, prima.

De tweede amuse zag er zeer verzorgd uit. Een salade van doperwt, mierikswortel en munt afgedekt met een dun opengewerkt krokantje. Een originele smakencombinatie, verrassend.

De derde amuse was indrukwekkend, stukje zacht gegaard buikspek in eigen jus met bereidingen van Amsterdamse ui en pompoen in een zoetzuur sapje. Zachte textuur met hele mooie smaken, wow.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de Sommelière. Een Luxemburgse Riesling Mertert Herrenberg 2018 van Aly Duhr, tikje ingetogen aroma en verfijnd in de mond. Ernaast een tweeluik van Hamachi. In het kleine schaaltje tartaar in een rolletje dun gesneden rettich waarop Aziatisch ijs met delicate sojatoets en wat zoet zure groentjes, waarnaast een dotje avocadocrème.
    In het grote schaaltje tataki in een hele frisse dressing van limoen met rozentoets en aangename kruidigheid, waarbij structuren van radijs, toefjes avocadocrème en dotjes bruine gel met umami toets. Hele verfijnde smaken, keurig in balans. De dressing zorgde ervoor dat de wijn veel lekkerder werd, keurig! (9,25)

Door met een Graminé 2016 van Longariva uit Trentino gemaakt van Pinot Grigio, een blozende kleur, vol en ietsje rond met tonen van rijpe appel. Ernaast een mooie presentatie. Centraal een Rode mulfilet, links een verfijnde Stroganoff saus afgebiesd met een peterseliecrème en rechts een stukje venkel in een schuimige beurreblanc. Top cuisson waarnaast verfijnde smaken die prima combineerden. De saus was wederom een ondersteuner van de wijn. (9)

Uit Zuid-Afrika een Cyclus 2016 van Avondale, een complexe blend met veel smaakbeleving die een klein beetje aan de Rhône stijl deed denken. Ernaast de hoender, een gerecht dat ik normaliter liever wissel met een ander ingrediënt. Deze kwam uit Frankrijk, een stukje van de dij, licht gepekeld en gerookt waarna op de huid gegaard en aan tafel afgewerkt met eigen jus. Ernaast een mediterraans garnituur met bereidingen van artisjok en tomaat waarop een gedroogd basilicumblad en enkele toefjes geconcentreerde sinaasappelsaus. De hoender was duidelijk boven verwachting, erg smaakvol met prima textuur. De wijn bleef keurig overeind, genieten! (9)

Spaans rood geschonken uit een karaf voor bij het pièce. Rioja Reserva 2013 van Viña Alberdi, dit zijn wijnen die Rioja zo populair hebben gemaakt, heerlijk. Op een wit bord rouleaux van lamszadel (Frans zuiglam) in de eigen jus, waarnaast een crème van daslook met stukje Opperdoezer Ronde. Sappig, super mals vlees, verrassend hoog op smaak waarnaast de wijn keurig in balans was. (9)

Voor bij het dessert een Duitse Riesling spätlese Urziger Wurzgarten 2006 van Dr. Hermann, loep zuiver met tonen van tropisch fruit. Ernaast een tweeluik. Op het bord als basis een cremeux van yoghurt waarop sorbetijs van zuring afgedekt met lobbig schuim van yuzu eromheen een krans van toefjes room met vanille afgewisseld met dotjes crème van zuring. Daar werden we blij van, lekker licht met de zuren op de voorgrond.
    In het schaaltje crème met granité van citrusfruit waarop een salade van groene appel afgedekt met een merengue. Mooi hoog in zijn zuren, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,25)

Bediening was uitstekend verzorgd door een drietal dames op hele gezellige wijze ondersteund door de chef die regelmatig zelf de gerechten presenteerde, leuk! Alles keurig op afstand.

Samengevat was het een uitstekende start van ons nieuwe culinaire seizoen. De stijl van de chef spreekt mij erg aan, verfijnd, licht, gebalanceerd en tot in de puntjes verzorgd. Hij maakt zelfs indruk met “gewone” ingrediënten, knap. Wijnen ook ditmaal keurig geselecteerd met enkele verassingen. We zijn blij dat het weer mag, bedankt!