1. adriaan 74492 punten

We hadden begin november geboekt voor de Culitour die deze avond Basiliek zou aandoen. Na het lezen van een aantal lovende recensies leek het ons de lange reis wel waard. Het parkeren van de auto gaat gelukkig zonder problemen, op de Boulevard waren nog erg veel plaatsen vrij en het parkeren is gratis vanaf 18:00u. Vanaf de parkeerplaats is het een korte wandeling naar het restaurant. Via de oude stadspoort (de Vischpoort) kom je al meteen op de Vischmarkt waaraan het restaurant zich bevind. Dit levert een schilderachtig uitzicht op, mooi hoor.

Het restaurant bevind zich in een eeuwenoude Agnietenkapel en ook binnen zijn een aantal authentieke details bewaard gebleven. Het restaurant heeft een laag en hoger gelegen deel en een open keuken. De gasten van de Culitour zaten in het lagere deel en zijn ditmaal verdeeld over een viertal tafels omdat de groep vijfentwintig personen groot was. Het was een zeer gemêleerd gezelschap. Wij kregen een ronde tafel en we zaten samen met een koppel uit Limburg die we al hadden ontmoet bij het Culitour diner bij Jérôme.

We bestelde een witte wijn als aperitief en kregen de vraag of het ook champagne mocht zijn, dat was geen probleem. Het werd een glaasje Pommery Brut Royal, bloemig, niet te fruitig met elegante afdronk. De eerste ronde amuses kwam op tafel, op een rechthoekige tegel sushi van groenten met schuim van yuzu. Op een bordje blokjes zalm met kruim en milde saus en in een glaasje een spiering met peterselie dip. Mooie hapjes met fijne smaken.
    Apart uitgeserveerd wordt een horentje van deeg gevold met piccalilly en stilton, erg smaakvol.

Vervolgens in een klein stoofpannetje een soepje van prei met erin een schijf prei waarop wat parmaham en zwarte knoflook, ook weer goed.

De laatste en voor mij lekkerste amuse werd gepresenteerd in een glas, paella in een bouillon van langoustines, heerlijk.

Het broodgarnituur wordt uitgeserveerd en we konden kiezen uit een vijftal verschillende broodjes. Het zout had een zwarte kleur en zat in een nagemaakte schelp van een zee-egel.
    Om de mond weer wat te neutraliseren werd er in een klein flesje een shooter uitgeserveerd. Het was een groen sapje gemaakt van komkommer munt en appel, leuk bedacht.

We zijn nu klaar voor de eerste gang en de begeleider wordt gepresenteerd. Uit Zuid Afrika (Franschhoek) een Sauvignon Blanc/Semillion 2009 van het huis Bellingham, mooie neus en door de Semillion een subtiel zoetje. Een mooie compositie op een grappig bord, dat lijkt of het al eens stuk geweest is en weer knullig in elkaar gelijmd. Drie bereidingen van makreel, tartaar, zacht gegaard en gemarineerd erbij verschillende bereidingen van appel en komkommer. De subtiele smakende en wat vettige vis werd gecombineerd met mooie fruitige accenten. Deze smelten heerlijk samen met de wijn, prima. (9.5)

Een wijn met een voor mij nog onbekend druivenras wordt gepresenteerd. Cabernet Blanc Spätlese 2010 uit de Pfalz Duitsland van het huis Anselmann, strogele kleur , mooie zuren en een zweempje zoet. Op het bord een halve kogel ganzenlever op een crème van koffie, erop wat cruesli en een suikerspin met ernaast een klein toastje. De ganzenlever was subtiel van smaak de koffiecrème was vol en deze voerde de boventoon. De wijn paste prima bij de lever maar de koffie maakte het hem wat moeilijker. Een hele mooie ronde weer. (9.3)

De volgende wijn komt uit de Colchaqua vallei Chili, gemaakt van chardonnay 2011 van het huis Los Vascos. Een fruitige chardonnay, franse stijl zonder houtrijping. Uit de keuken een stukje gebakken kabeljauw verstopt onder schuim, met stukjes rettich en radijs en een saus op basis van soja. De vis was lekker sappig en subtiel van smaak, de radijs en rettich zorgden voor een bittertje en bite, de soja voor wat hartigheid. De wijn zorgde voor extra aanvulling in het smakenpalet en completeerde het gerecht. (9.1)

Naar Californië voor de volgende begeleider, viognier 2010 van het huis Clay Station, een heerlijke wijn met tonen van abrikoos en honing. Erbij een stukje gegaarde schol op een bedje van aardappelpuree verrijkt met epoisses en een saus op basis van morieljes. De schol was super sappig, de puree romig met een hint van epoisses en de saus was ook erg subtiel. De wijn werd zodoende een hoofdrolspeler met name door zijn rijke aroma, fijn. (9.3)

We schakelen over op licht teruggekoeld rood, uit Casablanca Valley Chili , gemaakt van pinot noir 2010 van het huis Tarapaca, elegant met een toets kersenfruit. Uit de keuken krokant gebakken zwezerik, ui, stukjes paddenstoel en een saus van laurier. De cuisson van de zwezerik was perfect, de saus was mooi op smaak. De pinot noir was naar mijn mening net iets te krachtig voor de zwezerik, ik had nog wat van de viognier deze gaf wat meer ondersteuning aan de fijne smaak van de zwezerik. (9.4)

Voor het hoofdgerecht is een Spaanse wijn geselecteerd, een crianza 2007 uit Navarra van het huis Fortius gemaakt van Tempranillo/Cabernet Sauvignon. Mooie diepe kleur, lichte kruidigheid, tonen van vanille en een prettige afdronk erg lekker. Twee stukken eendenborst, quenelle vijgencompote, linzen met spek, wortelcrème en stukjes pistache. De cuisson van de eend was super, de huid was voorgesneden in kleine blokjes wat ten goede kwam aan de mondbeleving. De vijgen compote gaf een zoet contrast. De wijn was een prima ondersteuner en een aanvulling op het smakenpalet. (9.3)

Als overgang naar het dessert een kleine dessert amuse om de smaakpapillen te resetten. In een cocktailglas stukjes ananas gemarineerd met steranijs, quenelle dragonijs en hierop een bolletje schuim van trekdrop. Daar ik van drop en anijs houd viel deze amuse prima in de smaak.

We blijven in Spanje voor de dessertwijn uit het sherry gebied, een Moscatel de Chipiona van het huis Emilio Lustau die niet te zwaar is. Op het bord een mangotaartje met erop mangosorbet, mango gelei en een basilicum blaadje. Erin vonden we nog knapperige koek wat lekker was.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een lange lat van marmer met hierop vele friandises. Degene die de beste indruk heeft gemaakt is het witte kogeltje waarin wat oosterse kruiden zijn verwerkt.

Bediening was onder leiding van Andrea van Zoomeren dik voor elkaar. Samen met een jonge dame en heer zorgden zij ervoor dat we tot in de puntjes werden verzorgt. De wijnen worden door Andrea van Zoomeren op een keurige wijze toegelicht.
    Prijs kwaliteit is top, we zijn per persoon 75,- kwijt, exclusief tip, ofwel een hele mooie actie! We willen hierbij Clemens Schalkwijk bedanken voor de prima organisatie. We hebben een topavond beleefd!