1. Op 19 februari ben ik met Stichting Culitour naar restaurant over de tong in het culinaire Zwolle geweest.
    We waren met een aantal zeer grote genieters van culinaire belevenissen en dat leverde mooie gesprekken en discussies op

We werden door gastheer Dirk en chef-kok en vinologe Gerda hartelijk ontvangen met een glaasje bubbels (Moutard, Champagne, grande cuvée).
    De avond beloofde iets anders te verlopen dan standaard gebeurd. De nadruk van de avond lag heel erg op wijn-spijs, dus dat beloofde wat.

We begonnen de avond met drie amuses die een zeer hoog niveau van de avond beloofde

Amuse 1: Kerriekoekjes met kemerinoot en bieslook
    Amuse 2: Hoorntje met ui en wortel
    Amuse 3: Oester met schuim van inktvis, zeewier en citroenpeper

Na de amuses kon het menu aanvangen:

Gang 1: Combinatie van tonijn en coquille met sesam, komkommer en yuzu
    Gang 2: Snoekbaars met parelgort, peterselie, pompoen, schuim van boerenoplegkaas en serranopoeder
    Gang 3: Bovenbil van hert met gouden biet, kruidenpuree, topinamboer, jus van kardemom, chocoladeolie en truffel
    Gang 4: Brulee van Munsterkaas met eendenlever en sorbet van appel en balsamico
    Gang 5: Warme chocoladecake met vlierbes, rode kool en sinaasappel

Voor bij de koffie: Macarons met rozencreme, bonbons met rose peper, kweepeer en amandel kletskoppen

Anders nog gebruikelijk werden per gang meerdere wijnen geschonken om zo de discussie op te wekken over wijn-spijs en dat hebben we geweten.
    Mooie en minder mooie combinaties zorgde voor discussie, maar ook voor verdeeldheid. Leuk om te doen en zeer leerzaam.
    Hieronder de wijnen die we hebben mogen proeven.

Picpoul de Pinet – Languedoc – Frankrijk
    Grauer Burgunder – Bretz – Rheinhessen - Duitsland
    Kerner Spaetlese – Bretz – Rheinhessen – Duitsland
    Xynamavro/Syrah - Axia – Alfa Estate – Griekenland
    Carmenere Gran Reserva –Luis Filip Edwards - Chili
    Chenin Blanc - Coteaux de Layon - Frankrijk
    Muscat - Mosta d’uva – Piedmonte - Italie

Ik ben er na dit diner wel achter dat Zwolle veel heeft te bieden op culinair gebied en dat ik zeker terug moet naar deze stad en naar dit restaurant om verder te genieten van al het moois dat hier geserveerd wordt.