1. Afgelopen donderdag de eerste wijnproeverij met hapjes van dit restaurant meegemaakt in dit mooie en statige pand van de familie Wollerich.
    Ik had deze proeverij ontdekt via facebook en aangezien ikzelf 1 keer per jaar een proeverij organiseer voor Elzasser wijnen waren wij zeer benieuwd en waren achteraf zeer tevreden over de ontvangst, uitleg en proeverij. De proeverij was professioneel en leerzaam in elkaar gezet.
    Mijn vrouw en ik werden zeer vriendelijk ontvangen door Bregje Visschers, een van de vinologen van dit restaurant. Zij leidde ons eerst naar een kleine kamer waar de ontvangst van alle gasten zou zijn.
    Aangezien we de eerste waren konden we nog even hartelijk met haar over de avond praten en alvast een heerlijk aperitief nuttigen, een Cuvee van een pinot noir en Pinot Meunier (spatburgunder / schwarzriesling) Katharina een brut uit Rheinhessen. Een lekkere mousserend wijn met een beetje smaak van vijgen. Nadat de overige gasten waren gearriveerd werden we getrakteerd op een viertal amuses:
    1e een eetbaar puntzakje van knolselderij chipjes met kerrie mayonaise, lekker krokant en apart.
    2e een makaron (in het frans macaron), dit lijkt op zo'n luchtig koekje waar in dit geval een vulling van tomaat in zat, inderdaad luchtig en lekker.
    3e in een wit doosje lagen bamihapjes in een ronde vorm met smaken van truffel met mayonaise, en lekker warm.
    4e op een leisteen lagen vierkante blokjes met rode kool, appel en kaneelcreme in een gelei, heel smakelijk.
    We waren als groep al snel aan elkaar gewend en werden door Bregje verzocht om in de volgende kamer ( ik dacht de voorkamer) aan tafel te gaan voor de proeverij.
    Een mooie lokatie waar we als groep in een U-vorm rond Bregje gingen zitten.
    Op elke tafel stonden 4 glazen voor de proeverij en daarbij een fles water en lekkere stukken brood voor het neutraliseren na het proeven van een wijn. Op de tafels lagen her en der lei en kalkstenen die te maken hadden met de uitleg over de grondsoort van de druiven. Een beetje gedempt licht en waxinelichtjes gaven het geheel een sfeerrijk geheel.
    Bregje begon met haar zelf voor te stellen en daarna met een beeldpresentatie over Duitsland en hun wijnen. Heel boeiend en daarna volgde een testje voor jezelf om te kijken hoe je reukvermogen is. Uit de vele geurflesjes kregen we een ieder 5 geuren en daarbij een formulier waar alle geuren en smaken stonden vermeld. Leuk om te doen en moeilijk, maar ja je wordt ook niet zomaar vinoloog. De meeste hadden er 2 goed en een enkeling met hulp 3.
    Daarna kwam de proeverij, die bestond uit 3 witte, 3 rode en 2 zoete wijnen met daarbij behorende hapjes.
    Als 1e wijn een Riesling uit de Moezel, een Kanzemer Altenberg spatlese trocken ( 2009). Hier staat op het wijnetiket Sint Jacob. Een lichtgele wijn, met smaken van citroen en peer, middelmatige zuren en prima bij asperges en vis.
    De 2e was een Pinot gris uit de Pfalz , een grauburgunder van 13,5% (2009) lichtgeel van kleur, een frisse zuivere sappige wijn welke het goed zou doen bij verschillende gerechten maar vooral bij wat kruidiger eten.
    Ten 3e een gewurztraminer, en kabinett van Ruppertsberger Reiterpfad van 13,5% (2009), lichtgeel met aroma's van fruit (lychee) en bloemen. Een lekkere volle smakelijk wijn, iets te zoet voor mijzelf.
    Hierbij werden hapjes geserveerd waarbij we mochten bedenken welk hapje bij welke wijn hoorde.
    De hapje bestonden uit tonijn, lever en ik dacht ook een stukje zalm met paksoi, wakame zeewier, krokante mais, venusschepjes en bleekselderij. Heerlijk vooral de lever met de gewurztraminer.
    Daarna als 4e een pinot noir uit 2009 (12,5%) uit Rheingau van Assmannshauser Hollenberg. Ik vond dit meer een smakelijke slobberwijn, lichtrood van kleur, een beetje zuren en vluchtig. Goed voor s 'avonds een glaasje op de bank.
    Als 5e een Sankt Laurent van 2009, een lekker donkerrode wijn met voor mijzelf smaken van zwaar fruit, een wijn passend bij biefstuk, wild, paprika, tomaat. Een druif die ik niet kende maar aangenaam beviel.
    Als 6e een pinot noir (spatburgunder) uit de Pfalz van wijnhuis Von Winning uit 2009. Een zachtrode soepele wijn met een aantrekkelijke geur en een afdronk die je lang in de mond bleef houden. Veel smaak en volgens mij goed bij kruidig eten.
    De hapjes bestonden onder andere uit een stukje fazant en eekhoorntjesbrood (beide heerlijk) met wat zuurkool, dadel ( beide minimaal) en saus van eekhoorntjesbrood.
    Als 7e een riesling uit de Moezel ( Ruwertal) van 2002 (8,5%), een spatlese van Eitelsbacher Karthauserhofberg. Witgeel van kleur, voor mijzelf, lekkere frisse zuren, smaken van perzik en citrus. Een lekker positief smakelijk wijntje.
    Als laatste een Eiswein, een riesling van Dittelsheimer Leckerberg uit 2008 (6%).
    Gelig van kleur, stroperig (of course) en voor mijzelf smakend naar honing en exotisch fruit. Naar mijns inziens een prima wijntje bij gebak en lever.
    Als laatste hapjes op 2 borden waarbij vooral de combinatie van pruim, dragon en sinaasappel heel lekker was.
    Al met al een een leerzame en smakelijke avond voor € 45,00 per persoon.
    Bregje en je team bedankt voor de fijne avond en wij kijken al uit naar de volgende proeverij avonden in de hierop volgende maanden. Ook die thema's lijken heel interessant.