1. We hebben een nachtje in het Okura hotel geboekt met een arrangement waar een diner in het Yamazoto restaurant onderdeel van is. Het Okura is een mooi, luxe hotel aan de rand van het centrum van Amsterdam (de Pijp). Super vriendelijk en correct personeel. Valet parking was ook een eens leuk om mee te maken!

We hadden een (panorama king) kamer op de 22e verdieping met uitzicht over de stad en hierbij hoorde toegang tot de panorama lounge waar gratis hapjes en drankjes genuttigd konden worden.

De Japanse invloeden komen overal terug en het Yamazoto restaurant is daar het toppunt van. Yamazoto is het eerste traditionele Kaiseki restaurant buiten Japan met een Michelin ster.

De dames van de zwarte brigade lopen in traditionele Japanse klederdracht. Het restaurant is ook in Japanse stijl ingericht (zonder dat je op de grond hoeft te zitten). Wel wat sober, maar aan de andere kant wel weer een schitterend uitzicht op de Japanse tuin.

A la Carte doen ze hier niet aan. Ze hebben een vast menu genaamd AOI KAISEKI met als variatie nog de ICHO KAISEKI. Deze is grotendeels identiek, maar hierbij is de gang met de zeebaars weggelaten en wordt het rundvleesgerecht standaard met Wagyu beef geserveerd. Hier besloten we dan ook voor te gaan.

Eerste krijgen we nog een amuse bestaand uit garnaal met aubergine en creme. Mooi in balans qua smaken. Geen explosie van smaak, meer subtiel maar wel lekker.

Tsukidashi –> Hoewel het amuses worden genoemd, is het gewoon de eerste gang die bestaat uit 3 delen:
    De Unagi sushi en Makreel namban komen tezamen. De Unagi sushi is toch echt wel even wat anders dan de sushi zoals je deze overal tegen komt. Echt een genot qua smaak en textuur. De makreel namban is ook echt heerlijk. Normaal ben ik niet zo’n fan van makreel, maar hier maak ik graag een uitzondering voor.
    De zuke stijl Gefrituurde oester, Aousa-Nori, bottarga komt als laatste op tafel als onderdeel van de eerste gang. Best OK, maar niet meer dan dat. Smaken missen diepgang. Daarnaast heb ik de oester liever rauw.

Owan Japanse theepot, Dobin mushi -> Dit is de 2e gang en de geur komt je al direct tegemoet. In het theepotje zit een bouillon met daarin wat paddenstoelen en vis. Je krijgt er ook een klein limoentje bij om eventueel wat extra smaak toe te voegen. Heerlijke umami smaken die inderdaad heerlijk combineren met de optionele limoen. En ook nog eens op een mooie manier gepresenteerd.

Tsukuri Dagelijkse sashimi selectie -> Deze 3e gang bestond dus uit diverse soorten sashimi: 2 soorten tonijn, zeebaars, zalm & yellowtail met hierbij diverse dipjes (eigeel, wasabi, soja, zout, etc…). We kregen netjes de waarschuwing om de lichte visjes niet in te sterke sausje de dippen. Maar wat een genot kan verse vis zijn. Smeltend op de tong. Zalig.

Shinogi Zomergroenten, St. Jacobsschelp, kohaku-gelei -> Deze 4e gang bestond uit heerlijke zomergroenten en een zalige creme van erwt. De grote (qua formaat overigens kleine) tegenvaller voor mij was de St. Jacobschelp: Deze had, mede wellicht vanwege het feit dat deze koud geserveerd was, een textuur als van rubber. Jammer… De gelei was dan weer wel erg lekker!

Shiizakana Gegrilde Japanse Wagyu steak -> Gang 5… tja… wat kan ik hier van zeggen. Wagyu A5… smelten op de tong is nog niet eens de juiste omschrijving. Bijna tegen gelatineus aan. Perfect bereid. Prima dip er bij, maar die heb ik hoofdzakelijk voor de groenten gebruikt. Wat was dat vlees zalig.

Shokuji Japanse rijst met yellowtail, Japanse zoetzuur, misosoep -> Thuis maken we wel eens een gerecht genaamd "rijst met vis" (tonijn in olie met ui bakken, veel sambal, ketjap erbij en rijst) en die was een soort van high-end versie er van. Erg lekker. Prima miso soepje er bij (subtiel) en lekker zoetzure groenten er bij.

Mizukashi Selectie van Japanse seizoensdesserts -> Gang nummer 7 was het dessert. 2 lekkere soorten ijs (rijstkoekjesijs en matcha ijs), creme van noten. Prima, maar ook niet meer dan dat.

De zwarte brigade was uitermate vriendelijk en correct. Alles werd zeer uitgebreid uitgelegd. We hebben erg lekker gegeten, maar onvergetelijk wil ik het niet noemen. De ervaring om dit in deze Japanse setting te doen was leuk, maar het is niet perse voor herhaling vatbaar. De prijs/kwaliteit verhouding ligt daarvoor te veel uit verhouding en ook, vreemd genoeg, te weinig verrassingen op het bord terwijl we deze eigenlijk wel verwacht hadden. Wellicht waren de verwachtingen was te hoog gespannen? Of hebben we al te veel Michelin restaurants gezien? Geen idee.

Ander minpuntje: Om naar het toilet te gaan, moet je het restaurant verlaten, het halve hotel doorkruisen om vervolgens tot 2 keer toe op een toilet te komen welke, laat ik het netjes houden, onder gespetterd is. Dat is Michelin onwaardig.

Kortom: Een leuke ervaring om een keer te doen, maar zeker niet voor herhaling vatbaar.