Yamazato in Amsterdam

€€€

Vanuit alle richtingen Ringweg Amsterdam (A10) volgen. Neem afslag RAI (S109) en ga vervolgens bij de stoplichten richting RAI/Centrum(S109). Volg de borden richting Amsterdam-Zuid (S109). U rijdt rechtdoor, langs de RAI en vervolgens houdt u de rechterbaan aan, de Scheldestraat in. Bij de stoplichten gaat u rechtdoor en na 500 meter vindt u Hotel Okura Amsterdam aan uw rechterhand.

Hotel Okura Amsterdam beschikt over een ruime parkeergelegenheid. De kosten zijn € 5 per uur.

• OV

Vanaf Centraal Station: neem metro 52 (richting Zuid), uitstappen bij halte De Pijp. Reistijd: +/- 10 minuten.
    Vanaf Station Amsterdam-Zuid: pak bus 65 (richting KNSM Eiland), uitstappen bij halte Scheldestraat. Reistijd: +/- 15 minuten.
    Vanaf Station Amstel: neem tram 12 (richting Centraal Station), uitstappen bij halte Scheldestraat. Reistijd: +/- 15 minuten.
    Vanaf Station RAI: op 15 minuten loopafstand van Hotel Okura Amsterdam.
    Vanaf Schiphol Airport: neem de trein naar Amsterdam Zuid en neem vanaf daar metro 52 (richting Zuid), uitstappen bij halte De Pijp.

ma Gesloten

do vanaf 18:00
vr vanaf 18:00
za vanaf 18:00
zo vanaf 18:00

Het eindcijfer is 7. (Minimum: 1, Maximum: 10)

1258520528 88
1600552010 56
1620671509 59
1711209254 69

1. Stef

2. We hebben een nachtje in het Okura hotel geboekt met een arrangement waar een diner in het Yamazoto restaurant onderdeel van is. Het Okura is een mooi, luxe hotel aan de rand van het centrum van Amsterdam (de Pijp). Super vriendelijk en correct personeel. Valet parking was ook een eens leuk om mee te maken!

We hadden een (panorama king) kamer op de 22e verdieping met uitzicht over de stad en hierbij hoorde toegang tot de panorama lounge waar gratis hapjes en drankjes genuttigd konden worden.

De Japanse invloeden komen overal terug en het Yamazoto restaurant is daar het toppunt van. Yamazoto is het eerste traditionele Kaiseki restaurant buiten Japan met een Michelin ster.

De dames van de zwarte brigade lopen in traditionele Japanse klederdracht. Het restaurant is ook in Japanse stijl ingericht (zonder dat je op de grond hoeft te zitten). Wel wat sober, maar aan de andere kant wel weer een schitterend uitzicht op de Japanse tuin.

A la Carte doen ze hier niet aan. Ze hebben een vast menu genaamd AOI KAISEKI met als variatie nog de ICHO KAISEKI. Deze is grotendeels identiek, maar hierbij is de gang met de zeebaars weggelaten en wordt het rundvleesgerecht standaard met Wagyu beef geserveerd. Hier besloten we dan ook voor te gaan.

Eerste krijgen we nog een amuse bestaand uit garnaal met aubergine en creme. Mooi in balans qua smaken. Geen explosie van smaak, meer subtiel maar wel lekker.

Tsukidashi –> Hoewel het amuses worden genoemd, is het gewoon de eerste gang die bestaat uit 3 delen:
    De Unagi sushi en Makreel namban komen tezamen. De Unagi sushi is toch echt wel even wat anders dan de sushi zoals je deze overal tegen komt. Echt een genot qua smaak en textuur. De makreel namban is ook echt heerlijk. Normaal ben ik niet zo’n fan van makreel, maar hier maak ik graag een uitzondering voor.
    De zuke stijl Gefrituurde oester, Aousa-Nori, bottarga komt als laatste op tafel als onderdeel van de eerste gang. Best OK, maar niet meer dan dat. Smaken missen diepgang. Daarnaast heb ik de oester liever rauw.

Owan Japanse theepot, Dobin mushi -> Dit is de 2e gang en de geur komt je al direct tegemoet. In het theepotje zit een bouillon met daarin wat paddenstoelen en vis. Je krijgt er ook een klein limoentje bij om eventueel wat extra smaak toe te voegen. Heerlijke umami smaken die inderdaad heerlijk combineren met de optionele limoen. En ook nog eens op een mooie manier gepresenteerd.

Tsukuri Dagelijkse sashimi selectie -> Deze 3e gang bestond dus uit diverse soorten sashimi: 2 soorten tonijn, zeebaars, zalm & yellowtail met hierbij diverse dipjes (eigeel, wasabi, soja, zout, etc…). We kregen netjes de waarschuwing om de lichte visjes niet in te sterke sausje de dippen. Maar wat een genot kan verse vis zijn. Smeltend op de tong. Zalig.

Shinogi Zomergroenten, St. Jacobsschelp, kohaku-gelei -> Deze 4e gang bestond uit heerlijke zomergroenten en een zalige creme van erwt. De grote (qua formaat overigens kleine) tegenvaller voor mij was de St. Jacobschelp: Deze had, mede wellicht vanwege het feit dat deze koud geserveerd was, een textuur als van rubber. Jammer… De gelei was dan weer wel erg lekker!

Shiizakana Gegrilde Japanse Wagyu steak -> Gang 5… tja… wat kan ik hier van zeggen. Wagyu A5… smelten op de tong is nog niet eens de juiste omschrijving. Bijna tegen gelatineus aan. Perfect bereid. Prima dip er bij, maar die heb ik hoofdzakelijk voor de groenten gebruikt. Wat was dat vlees zalig.

Shokuji Japanse rijst met yellowtail, Japanse zoetzuur, misosoep -> Thuis maken we wel eens een gerecht genaamd "rijst met vis" (tonijn in olie met ui bakken, veel sambal, ketjap erbij en rijst) en die was een soort van high-end versie er van. Erg lekker. Prima miso soepje er bij (subtiel) en lekker zoetzure groenten er bij.

Mizukashi Selectie van Japanse seizoensdesserts -> Gang nummer 7 was het dessert. 2 lekkere soorten ijs (rijstkoekjesijs en matcha ijs), creme van noten. Prima, maar ook niet meer dan dat.

De zwarte brigade was uitermate vriendelijk en correct. Alles werd zeer uitgebreid uitgelegd. We hebben erg lekker gegeten, maar onvergetelijk wil ik het niet noemen. De ervaring om dit in deze Japanse setting te doen was leuk, maar het is niet perse voor herhaling vatbaar. De prijs/kwaliteit verhouding ligt daarvoor te veel uit verhouding en ook, vreemd genoeg, te weinig verrassingen op het bord terwijl we deze eigenlijk wel verwacht hadden. Wellicht waren de verwachtingen was te hoog gespannen? Of hebben we al te veel Michelin restaurants gezien? Geen idee.

Ander minpuntje: Om naar het toilet te gaan, moet je het restaurant verlaten, het halve hotel doorkruisen om vervolgens tot 2 keer toe op een toilet te komen welke, laat ik het netjes houden, onder gespetterd is. Dat is Michelin onwaardig.

Kortom: Een leuke ervaring om een keer te doen, maar zeker niet voor herhaling vatbaar.

3. Chris

4. Eens in de zoveel tijd verwennen mijn partner en ik onszelf met eten in een Michelin-sterren restaurant en dat valt eigenlijk nooit tegen. Ik ben van mening dat zo'n etentje weliswaar kostbaar is, maar in verhouding tot de avondvullende show, met een reeks schitterende gerechten, bereid door doorgaans internationaal vermaarde koks zit je eigenlijk voor relatief weinig geld een lange avond te genieten.
    (Een beetje alsof pakweg Ed Sheeran 4 uur lang zijn hits voor jou en nog dertig anderen speelt in een besloten huiskamer. Alleen heet Ed Sheeran dan Jonnie Boer en neemt laatstgenoemde genoegen met maximaal 400,- p.p. inclusief drankjes voor zijn 3-sterren circus, terwijl je voor Edje denk ik nog geen kaartje hebt voor € 4.000,- Dus wat is duur...)

In mijn herinnering zal het afgelopen week de 5e keer zijn geweest dat ik bij Yamazato at. De laatste keer ervoor was flink wat jaren geleden. Ik heb er altijd erg van genoten en de verwachtingen waren hoog. Voor het eerst ben ik evenwel teleurgesteld naar huis gegaan.
    Heus, het eten is van behoorlijk niveau, de presentatie verzorgd, de service professioneel, hoewel wat zakelijk.

Wat je mist is de wow-factor, het spektakel, de onverwachte smaken en combinaties in een spetterende presentatie. Het verschil tussen een gewoon prima restaurant en een toprestaurant. Door de opkomst van veel kleinere japanners en de aanwas aan all-you-can-eat sushi-ketens is Japans eten normaal en doorsnee geworden. Dat is het bij Yamazato zeker niet, maar het is m.i. niet goed genoeg voor een Michelin-ster. En zoals door anderen al aangegeven: Het is er ook duur. Wij namen het Kaiseki-menu en beiden een zgn. Bob-arrangement. Dat laatste voorkomt dat je na 5 glazen wijn voor € 95,- en een aperitief (€ 20,-) aangeschoten de deur uit waggelt. Je krijgt dan bij de meeste restaurants wat minder wijn per gang in je glas. Bij Yamazato zul je niet snel dronken worden want de 5 bodempjes die ze schenken voor het "Bob-tarief" van € 65,- zijn bij elkaar amper 2 normale glazen wijn. Na een uur of vier stonden we buiten, € 510,- armer en had ik trek in een biertje. Geen kater de volgende dag. Dat dan weer wel...

5,5
  5. Fady Girgis

Wij waren naar yamazato geweest op 2 september en we hadden heel wat verwacht van het eten maar helaas was de sushi veel te simpel en totaal niet het geld waard.

3,2
  6. Jesse van Loon

7. Teleurstellende ervaring. Van een restaurant met een Michelinster mag je echt meer verwachten. Vlakke smaken, veel te doorbakken tonijn. Ronduit zeer matig.

8. Goed eten, ideale servering en goede porties.

9. Robert 148 punten

Bij Yamazato in het Okura Hotel Amsterdam kan je vreselijk lekker en traditioneel Japans eten.
    Eén van de beste Japanse restaurants in heel Europa, in ieder geval (volgens mij) het enige Japanse restaurant in Europa met een Michelinster.
    Hier komen exquise gerechten langs.
    Ik had Wagyu beef, dat is het aller malste en sappigste vlees dat je kan eten.
    Yamazato; met recht een coolste restaurant met een heel goede Japanse keuken.
    Rondom het restaurant, op de begane grond van het Okura, een prachtige tuin met vijvers.
    Ook de bediening ziet er prachtig uit en draagt de traditionele kimono.
    Je waant je bijna in Japan als je er zit!
    Het is een échte aanrader!
    Het is er echter niet goedkoop het wil nog wel eens tegenvallen aan het het einde van de avond.
    Laat je hierdoor niet tegenhouden -> gewoon een keertje doen!

10. Met een groep vrienden hier gegeten en helaas niet naar onze verwachtingen. Het eten was voortreffelijk! Alleen de bediening was echt heel heel slecht. De wijnen en water werden niet bijgeschonken. Wij moesten zelf naar naast gelegen tafel lopen om onze glazen in te schenken. Ook werd er zeer onduidelijk gesproken door de bediening en bijna alles ging in het half gebroken engels. Ook kwamen de gerechten niet gelijktijdig aan tafel, zo at een gedeelte van de groep eerst en dan het andere gedeelte. Niet echt gezellig. Wij hebben hier dagen later een e-mail over gestuurd en hebben hier wel een tegemoetkoming voor gekregen.

11. Het Japanse eten was lekker en de presentatie bijzonder. De bediening is in mooie Japanse kledij. Ze zijn er vriendelijk maar spreken meestal alleen Engels.

Voor het gebodene is het echter schrikbarend duur.

De inrichting is strak, zakelijk en niet meer zo modern.

12. Een zeer teleurstellende ervaring!! Bij het reserveren had ik om een romantisch tafeltje gevraagd en we werden bij de bestekladen neergezet. Het hele restaurant doet me denken aan een ontbijtzaal in een simpel hotel. We hadden iets te vieren, dus ik bestelde een mooie fles wijn. Deze werd zonder te keuren in mijn glas geschonken. Beetje vreemd voor een sterrenrestaurant. We hadden het meest uitgebreide menu gekozen, waar de kok zich lekker kan uitleven. Overal gezien was het een saaie vertoning t.o.v. andere sterrenrestaurants. Ook kwam er erg veel uit de tempurahoek. Tenslotte mag je meer dan 300€ afrekenen en nog 16 € voor een uitrijkaart. Jammer, was een domper op ons weekendje Amsterdam

13. wim 7 punten

De verhouding tussen de prijs en de kwaliteit was ronduit belachelijk !
    De porties waren zo klein dat ook wij met honger de rekening vroegen,waarvan we bijna van onze stoel vielen.
    Is de ster misschien aangekocht... teleurstellend

3,9
  14. Liefje

15. Reinder 109 punten

Gelunched met een goede vriendin en het lunch menu aangeboden. Verschillende aspecten van de Japanse keuken op deze manier aangeboden gekregen. Zelf geen kenner van deze keuken, maar genoten van het geheel. €50 per couvert voor 5 gangen is voor zo'n restaurant geen geld. Prima bediening. Jammer dat je geen uitzicht hebt op water of de tuin.

16. Het is hier lekker eten, maar de prijs is abnormaal duur, daarom geen aanrader.

4,9
  17. Ik ben een echte liefhebber van Japans/Aziatisch eten. Ik lik mijn vingers af bij restaurants als Spoon. Daarnaast ben ik vorig in Azie geweest en daar was het eten ronduit goddelijk! Ik had dan ook veel verwacht van een Japans restautant met een Michelin-ster.

Helaas ben ik van een koude kermis thuis gekomen. Het eten was middelmatig, vlak van smaak en totaal niet verrassend. Ook waren het erg kleine porties. Begrijp me niet verkeerd, het eten was lekker. Maar totaal niet bijzonder en dus ook zeker niet Michelin-waardig.

Maar de echte schok kwam pas toen we nog met half hongerige magen zagen dat we met zijn vieren bijna 1000 euro lichter waren.

Kortom: geen aanrader.

PS: de wijn/sake was wel geweldig!

4,3
  18. S.K. 775 punten

Voor mijn verjaardag heb ik een weekend in het Okura Hotel gekregen met een, op mijn verzoek, etentje in Yamazato. En onder het motto: "Als je het doet, doe het dan goed" hebben we gekozen voor Minazuki Seizoens Menu Alliance Kaiseki. Heerlijk.

We begonnen met 5 soorten sushi's en wat een combinaties.

Daarna verder met een soepje van doperwten met rode mul en tofu van ei (daar waren we niet van onder de indruk).

Het derde gerecht was sashimi van tonijn, inktvis, Sint Jacobsschelp en yellowtail. Ook een van mijn favorieten.

Vervolgens gegrilde zeebaars met zout.

Mijn vriend had kreeft, maar vanwege mijn allergie kreeg ik een vissoort. Vraag me niet meer welke, dat ben ik vergeten en ook het Engels van de dames en heren in de bediening is niet je van het, dus heb ik ook niet goed begrepen wat ik kreeg.

Het hoofdgerecht was ossenhaas met gestoomde rijst. Van dit laatste gerecht had ik wel wat meer ossenhaas willen krijgen, beetje weinig in mijn ogen, maar met het dipsausje met een lichte zuur-smaak een heerlijke combi.

Het dessert was een van de lekkerste die ik ooit gegeten had.

Al met al een hele pittige prijs voor het menu (was van te voren bekend, dus als je er dan toch voor kiest, is het het belangrijkste, dat het lekker is), maar wat hebben we lekker gegeten.

Een prachtig verjaardagscadeau!

Een nadeel? Ja, het slechte Engels van de bediening (spreken al helemaal geen Nederlands) en de wat kalige / zenachtige inrichting. Personeel is wel uitermate vriendelijk.

19. Een paar keer hier gegeten (op mooie momenten in mijn leven), en telkens weer verrast door de heerlijke pure smaken van de sushi's. Ook de menu's met oude traditionele gerechten zijn heerlijk.

Duur, maar prijs/kwaliteit is prima.

20. Afgelopen maandag 11 januari gegeten bij deze zogenaamde top Japanner. Het eten was slecht, veel gerechten smaakten naar rook, het menu was vooral duur. Het hoofdgerecht, 4 plakjes wagyu rund moesten we zelf bereiden! Als ik wil gourmetten ga ik niet voor 500 euro in een michelin sterren zaak eten... dan verwacht ik ook een bowlingbaan....

2,7
  21. Het menu van de chef genomen, was super lekker! Ondanks dat vis niet echt mijn favoriet is. Bediening was zeer correct.

22. Deze keer een hele fijne smaak echt uitmuntend klein min punt ,kennis van wijnen