1. Ons "eetvriendinnetje" was jarig en heeft ons ter ere hiervan meegenomen naar Porta Sud. Dit restaurant stond al even op ons verlanglijstje en dat was geheel terecht: We hebben er een hele fijne avond gehad.
    We werden vriendelijk ontvangen en naar onze tafel begeleid. Het is een klein restaurant, een beetje verstopt achter in een passage. Het heeft een moderne, strakke inrichting. Het restaurant serveert de moderne Italiaanse keuken.

Het menu staat vast. Je kan kiezen uit 5,6 of 7 gangen in een vlees/vis of vegetarische variant. Het dessert kan je eventueel nog vervangen door een kaasplankje, maar we besloten met ons 4-en voor zoet te gaan.

We begonnen als aperitief met een "bubbel". Dit is dan gelijk ook het enige puntje van kritiek. Deze werd niet uitgelegd (hadden we dus een Prosecco of een champagne? We moesten wachten op de rekening om het te weten) en deze had ook een fractie kouder mogen zijn.

Als voorafje zijn we begonnen met oesters welke we zelf nog een beetje mochten aankleden. Hierna volgende een paar lekkere amuses op tafel om de smaakpapillen even wakker te schudden. Erg lekker! Vrouwlief was ook er gecharmeerd van de "cacio e pepe op een stokje".

Uiteindelijk zijn we voor de 6 gangen gegaan en kregen vervolgens de volgende gerechten:

insalata riso | tonijn | paprika | tomaat | broccoli | bloody mary -> Naast een kunstwerkje om te zien ook erg lekker. Zo mag ik mijn rijstsalade graag zien/proeven. Lekkere textuur van de (zongedroogde?) paprika. Een prima begin!

mezzaluna | groene asperge | Pecorino | amandel -> Een soort van ravioli in halve maan vorm. Lekkere crunch van de amandel. Umami van de Pecorino. Heerlijk Vrouwlief was tevreden geweest met 1 groot bord met dit gerecht. Hoog op smaak

Oosterschelde kreeft | pesto | boontjes | pijnboompit -> Onder het dekentje lag een mooi feest van groen en rood. Ze waren ook niet zuinig geweest met de lekkere zoete kreeft.

zeeduivel | venkel | pikante garnalen | citroenboter saus -> Hier werden de smaakpapillen wel wakker van: De pikante garnalen waren niet flauw van smaak en hadden niet misstaan in een Thaise curry. Maar wederom een heerlijk gerecht.

diamanthaas | pancetta | rucola puree | Parmigiano | pepersaus -> Dit bord was heel clean en strak opgemaakt. Het vlees perfect bereid, waarbij de pancetta om de diamanthaas heen zat. Een lekker krokantje van Parmigiano en een zalige peper saus. Deze werd ook op tafel gezet om nog van bij te pakken, want dan ook zeker gedaan werd: Die saus.. wauw!

croccante | vanille | chocola | vlierbloesem | kersen | hazelnoot -> Dit werd gepresenteerd als een grote bonbon. Een perfecte afsluiter van klassiek bij elkaar passende smaken. En met reden. Heerlijk!

Hierna zijn we nog voor koffie met friandises gegaan om de verder perfect verlopen avond af te sluiten. We hebben heerlijk gegeten. De bediening was super lief en vrolijk (en wat hebben die meiden hard moeten werken vanavond). Het is ook leuk dat de koks af en toe aan te tafels komen om de gerechten uit te leggen. We hebben een top-avond gehad!

Bedankt Port Sud!
    (en bedankt Astrid & John voor de uitnodiging!)

1. Beste Arnoud,

Bedankt voor jullie komt en enorm bedankt voor deze prachtig omschreven ervaring bij Porta Sud. Goed om te horen dat het zo goed bevallen is en heel graag tot een volgend keer.

Vriendelijk Groet, Ralph Geerts