Restaurant verhuisd

Restaurant is verhuisd naar Zevenhuizen 6, 5595 XE, Leende

1. adriaan 74492 punten

We kijken altijd weer uit naar ons bezoek aan het geweldige koppel met team. Na een warm ontvangst streken we neer op ons vertrouwde plekje.
    Als aperitief de Cuvée Première Rosé Brut van Gales uit Luxemburg die zeer goed beviel. We startten met de makaron van rode biet gevuld met delicate mosterdsaus, erop een reepje gerookte paling gelakt met soja en afgewerkt met toefjes basilicumcrème, een delicatesse.
    Op een kletskop een marshmallow van soja afgewerkt met een schijfje rettich met gembersaus en furikake, verfijnde oosterse smaken met subtiele pikante toets.

In een crispy tartelette gedipt in gepofte wilde rijst tartaar van carabineros bedekt met een lobbige saus van citroengras, afgewerkt met forelkuit, gemalen pinda en zeste van limoen. Wow, feestje voor de mond in smaak en textuur.

In een ui van aardewerk misschien nog wel het meest indrukwekkende gerecht van de middag. De perfecte “uiensoep”. Zacht gestoofde ui met parmezaan, stukken amandel pit en geleiblokjes van sambai, afgedekt met een welhaast magisch schuim van zoethout. Een van mijn aller beste vegetarische gerechten ooit.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Tradition Riesling Trocken 2020 van Prinz, verfijnd complex met tonen van citrusfruit en ietsje vegetaal. De eerste gang was tweetraps uitgevoerd. Om te starten, in de eigen schelp, een stuk oester tussen twee dikke plakken coquille in een komkommersaus met dille olie, luxe afgewerkt met zwarte kaviaar en quenelle ijs van beurre blanc.
    Gevolgd door een speciale presentatie op een wit bord. Stukken oester onder komkommergelei, ernaast dikke plakken coquille op beetgare aardappelschijfjes in komkommersaus met dille olie verrijkt met zwarte kaviaar, eroverheen een schuimige koji botersaus, verse dille en rasp van mierikswortel. Aan tafel afgewerkt met ijsparels van oester. Een voor mij nieuwe smakencombinatie, complex en zeer verfijnd met decadente ziltigheid. De wijn kwam helemaal tot zijn recht en hij vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren. Top. (10)

Op een prachtig bord een gestapelde presentatie. Als basis een dikke cilinder Noordzee krab erop ingedroogde tomaat, crème van xo saus en gember, blokje ganzenlever afgedekt met lobbig kokosschuim aangemaakt met citroengras en krokantje van tomaat met tomatenpoeder. Luxe smaken die uitstekend combineerden waarbij de wijn keurig in balans was, genieten! (9,75)

Door met een van de lievelingswijnen van het koppel. Lafóa Chardonnay 2019 van Colterenzio gemaakt in een rijke minerale stijl waar ook ik blij van werd. Uit de keuken wederom een tweetraps gerecht. Om de papillen op smaak te brengen een krachtige maar verfijnde langoustine bisque met stukken van de staart en toffe van pompoen.
    Gevolgd door het meesterwerk. Een hele dikke langoustine staart in een jasje van gepofte amarant met zeste van limoen waarbij structuren van pompoen en bospeen, spitskool rolletje, dotjes boemboe crème en een schuimige saus van citroengras. Wow, hemelse smaken perfect in balans met de voortreffelijke wijn. Absolute top! (10)

Over naar rood met een luxe Pommard 1er Cru 'La Chanière' 2013 van Capuano-Ferreri geschonken uit karaf. Transparant robijn rood, verfijnd aroma, in de mond licht belegen met tonen van rood fruit en paddenstoelen. Op een wit bord met geperforeerde rand een bruingebakken zwezerik, ernaast een streep sesam aioli, stukje geschroeide prei en galbi (shortrib gemarineerd op Koreaanse wijze) met plakje shiitake aan tafel afgewerkt met een een saus op basis van gebarbecuede olie. Perfecte bereidingen met pure smaken die de elegante wijn helemaal tot zijn recht lieten komen. (10)

Als dessertwijn een Rotgipfler Eiswein 2016 van Alphart, geconcentreerd met tonen van rijpe mango en mandarijn met een ronde afdronk. Ernaast een prachtige presentatie op een glazen bord. In een yuzu saus afgebiesd met lychee crème een grote kogel van pistache chocolade gevuld met crème van pandanblad, sorbet pastille van lychee, toefjes citrus gel, pistache nootjes, verschillende merengue vormen en schotsen van pistache-pandan chocolade. Verfijnde exotische smaken die de wijn veel frisser (voor mij lekkerder) maakte. (9,75)

Als afsluiter een krachtige espresso met een uitgebreid assortiment heerlijke friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was zoals we hier gewend zijn, uitstekend verzorgd op hele gezellige informele wijze door de vaste brigade. Verwennerij van start tot finish.

Samengevat kunnen we stellen dat superlatieven te kort schieten voor deze memorabele middag, bedankt.