1. Eens in de zoveel tijd verwennen mijn partner en ik onszelf met eten in een Michelin-sterren restaurant en dat valt eigenlijk nooit tegen. Ik ben van mening dat zo'n etentje weliswaar kostbaar is, maar in verhouding tot de avondvullende show, met een reeks schitterende gerechten, bereid door doorgaans internationaal vermaarde koks zit je eigenlijk voor relatief weinig geld een lange avond te genieten.
    (Een beetje alsof pakweg Ed Sheeran 4 uur lang zijn hits voor jou en nog dertig anderen speelt in een besloten huiskamer. Alleen heet Ed Sheeran dan Jonnie Boer en neemt laatstgenoemde genoegen met maximaal 400,- p.p. inclusief drankjes voor zijn 3-sterren circus, terwijl je voor Edje denk ik nog geen kaartje hebt voor € 4.000,- Dus wat is duur...)

In mijn herinnering zal het afgelopen week de 5e keer zijn geweest dat ik bij Yamazato at. De laatste keer ervoor was flink wat jaren geleden. Ik heb er altijd erg van genoten en de verwachtingen waren hoog. Voor het eerst ben ik evenwel teleurgesteld naar huis gegaan.
    Heus, het eten is van behoorlijk niveau, de presentatie verzorgd, de service professioneel, hoewel wat zakelijk.

Wat je mist is de wow-factor, het spektakel, de onverwachte smaken en combinaties in een spetterende presentatie. Het verschil tussen een gewoon prima restaurant en een toprestaurant. Door de opkomst van veel kleinere japanners en de aanwas aan all-you-can-eat sushi-ketens is Japans eten normaal en doorsnee geworden. Dat is het bij Yamazato zeker niet, maar het is m.i. niet goed genoeg voor een Michelin-ster. En zoals door anderen al aangegeven: Het is er ook duur. Wij namen het Kaiseki-menu en beiden een zgn. Bob-arrangement. Dat laatste voorkomt dat je na 5 glazen wijn voor € 95,- en een aperitief (€ 20,-) aangeschoten de deur uit waggelt. Je krijgt dan bij de meeste restaurants wat minder wijn per gang in je glas. Bij Yamazato zul je niet snel dronken worden want de 5 bodempjes die ze schenken voor het "Bob-tarief" van € 65,- zijn bij elkaar amper 2 normale glazen wijn. Na een uur of vier stonden we buiten, € 510,- armer en had ik trek in een biertje. Geen kater de volgende dag. Dat dan weer wel...

5,5