1. adriaan 74492 punten

Op ontdekking in Breda, bij chef Daan de Brouwer die zijn carrière is gestart zonder vooropleiding bij het restaurant van wijnbouwer Brancatelli in Toscane. Hierna 3,5 jaar in Amsterdam bij Daalder wat later Breda werd. Nu alweer ruim twee jaar in de “wijnbar” van zijn ouders die hij inmiddels zelf heeft overgenomen. Gereserveerd voor een lunch op zondag.
    Het was mooi weer, we besloten binnen plaats te nemen. Interieur is bistro stijl, massief houten tafels en stoelen, aan de wand zwart-wit foto’s van dames waar het restaurant naar vernoemd is. Achterin een bar waarachter de keuken, links een deurtje naar de wijnkelder.

Als aperitief een frisse Sauvignon Blanc 2018 van Misty Cove uit Marlborough die
    uitstekend beviel. Ernaast een uitgebreid broodgarnituur met super vers brood dat de bakker van de overzijde zojuist had gebracht.

Het eerste hapje kwam in een klein kom, granité van rabarber met witte peper en borage, lekker fris en kruidig.

De gillardeau oester was uitgevoerd met jalapeno en passievrucht, heerlijk.

Het laatste hapje was een buideltje van brickdeeg gevuld met haringkuit, groene appel en doperwt, verrassend lekker met prima textuur.

De eerste begeleider werd uitgebreid gepresenteerd, een redelijk dikke Alpha Chardonnay 2016 uit Chili van het huis Montes, tonen van tropisch fruit met mooie vanille toets. Ernaast een zomers gerecht gepresenteerd door de chef. Getrancheerde rauwe makreelfilet op een bedje van mierikswortelroom, ernaast geschaafde groene asperge met een bite en subtiele rooktoets, partjes aangezuurde rode ui en partjes van framboos waarover nog wat druppels dragonolie. Fris toetsen en verfijnde smaakjes waarnaast ik de wijn wat te krachtig vond. (7,5)

Van de wijnmaker, waar de chef zijn carrière gestart is, een Rosé gemaakt van Syrah, mooi droog en sappig. Ernaast de verassing van de middag. Geplette carabineros besprenkeld met olie van de koppen waarop dotjes mayonaise van kimchi, partjes tomaat, gepofte rijst, blaadjes en bloem van Oost-Indische kers, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van ponzu met het sap van kimchi. Wow, alle smaakjes zijn in balans en versterken de verrukkelijke smaak van de carabineros, toppie. De wijn sloot hierbij met name in de mond keurig aan. (9,25)

Verder met de Odyssée Chardonnay 2018 uit de Limoux van Rives Blanques, mooi floraal aroma met een frisse sappige afdronk. Ernaast het signature gerecht in een schaal. Een in roomboter gepocheerde rogvleugelfilet in een schuimige saus van Japanse munt, erop een blad van Japanse munt (shiso), ernaast lint van aangezuurde venkel besprenkeld met peterselieolie, crème van artisjok en blaadjes zeemelde. Verfijnde smaken met frisse toetsen en aangename kruidigheid van shiso. De chardonnay was een schot in de roos. (9)

Uit Duitsland een strak droge Riesling 2018 van Carl Ehrhard, sappig met mooie zuren en loep zuiver. Ernaast een compact gerecht, witlof “with love”. Oven gegaarde witlofstronkjes gemarineerd met sojasaus en kombu (algen), daarna afgebakken en gelakt met appelstroop. Uitgeserveerd in een notenbotersaus met kombu die opgemonteerd was met eigeel, erop gepoft boekweitzaad, fijngesneden bieslook en mosterd zaadjes. Een uitgebalanceerde smakencombinatie waarnaast de Riesling als smaak versterker functioneerde. (8)

Over naar rood met een biodynamische Rosso Piceno Superiore 2015 uit Leo Guelfus van San Giovanni, geconcentreerd met tonen van rijp rood fruit en kruidigheid met een medium body. Op een wit bord twee keurig gegaarde lamsmedaillons van de lende in een notenbotersaus met druiven-mosterd afgemaakt met chimichurri, waarbij crème van artisjok, gegrilde groene asperges met een bite, dubbel gedopte tuinboontjes, stukjes geroosterde bosui en een streep geitenyoghurt. Mooie pure smaken met aangename kruidigheid. De Rosso combineerde goed. (8,25)

De dessertwijn was een Pico Maccario Dolcevita Moscato d'Asti 2018, licht mousserend met tonen van rijpe appel. Uit de keuken een grote quenelle ijs van yoghurt, yuzu en groene thee op een crème van cheesecake, erbij plakjes druif en kruisbes, geprakte aardbei en merengue plaatjes van yoghurt. Het ijs is heerlijk fris met subtiel bittertje, de fruittonen sloten hierbij keurig aan, de wijn ernaast was behoorlijk licht. (8)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een tweetal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd, een gepassioneerde jonge Sommelière ondersteund door een zeer bescheiden chef.

Samengevat waren we aangenaam verrast. Dit verwacht je niet als je naar een wijnbar gaat. Uitgebalanceerde gerechte in een moderne frisse stijl die naadloos bij het zomerseizoen aansluiten. Ernaast mooie wijnen (grotendeels eigen import) die nog niet allemaal even goed combineerden. Ze behoren bij mijn ontdekkingen van het jaar en we voegen de Dames Pellens dan ook graag toe aan onze favorietenlijst. Goed te weten dat chef Daan de Brouwer komende twee weken op stage gaat bij Kobe Desramaults in Gent.

1. Mijn man en ik komen al jaren dineren!
    De combinaties zijn verrukkelijk, tongstrelende gerechten. En de Odyssée is mijn lievelingswijn.
    Ik geef Daan een 10!