1. Mijn zus wilde na het horen van onze verhalen ook graag eens kennis maken met de White room. We waren in de lente helemaal onder de indruk en ik kan vast verklappen dat de ontwikkelingen in de keuken gewoon verder gaan.
    We kregen wederom ons vertrouwde plaatsje aan het raam in het prachtige restaurant, prima. Als aperitief een Godello uit de Bierzo van Dominio le Tares die zeer goed beviel. We dachten dat we de makaron al kende, dat was meer uiterlijke schijn. Op het schaaltje gerookte makaron erop tartaar van zeebaars met bereidingen van komkommer en avocado, afgewerkt met een dotje furikake mayonaise. Delicate smaken met frisse accenten en mooie umami toets, toppie!

Gevolgd door een amuse trio, keurig gepresenteerd. Op takjes met rookgordijn krokante cannelonie's van briquedeeg gevuld met licht gerookte makreelmousse, afgewerkt met fijne pindastructuren, goede makreel toets met uitstekende textuur. Mini taco met hoender, crème van doperwt en toefje gel van mint. Gevolgd door aardappel bereidingen. Bolletje puree met een jasje van krokante kaantjes afgewerkt met toefje spicy paprika crème, erg lekker.

De laatste amuse was een stukje kreeftenstaart met peterseliewortel in een schuimige saus van appel en limoengras, heerlijk!

De eerste begeleider werd keurig door Isabel van Bueren gepresenteerd. Grauburgunder trocken 2017 van het huis Theo Minges. Mooi aroma met in de mond fijne zuren en subtiele kruidigheid. Uit de keuken een mooie presentatie. Twee bloemen van pompoen waaronder Noordzeekrabsalade aangemaakt met olijfolie en limoen, waarbij komkommerrollertje, ananas blokjes, yuzu pastille en pompoen bereidingen afgewerkt met een heerlijke zoetzure saus. Uitstekende smaken die samen een smaakbommetje vormen, wow! (9,9)

Uit de Tokaji een droge Furmint 2016 van het huis Henye, heerlijk fris met aangename kruidigheid. Uit de keuken een complex gerecht. Twee cilinders tartaar van tonijn aangemaakt met olijfolie en limoen afgewerkt met zoetzure groentjes, ertussen een rouleaux van tonijn met gepekelde eendenlever. Verder verse kruiden, dotjes crème van miso en vinaigrette van shiso purper, pistache olie en koffie. Delicate tartaar met mooie kruiden toetsen versterkt door de mooie zuren en aangename umami toets, wat een smaakbeleving, heerlijk. De wijn bleef keurig overeind, complimenten! (9,8)

We schakelden door naar gerechten met een meer winterse stijl. Langoustine op een bedje van chlorofyl, gemaakt van spinazie en kervelblad, afgedekt met aan de ene zijde een hele rijke aardappelmousseline en aan de andere zijde een schuim van citrus en limoengras, hert geheel was afgewerkt met aardspelkaantjes en poeder van zeealgen. Een hele originele smakencombinatie met goede smaken die keurig in balans waren waarin de delicate langoustine voor verfijning zorgde. De wat rijkere Muscadet 2017 van Julien Braud ondersteunde het gerecht met zijn verfijnde zuren. (9,7)

Van het gerenommeerde wijnhuis Louis Jadot een Bouzeron 2016 gemaakt van Aligoté doré met een heerlijk aroma en in de mond mooie balans tussen fris en rijk. Uit de keuken een zacht gegaarde tarbotfilet afgedekt met plakken zwarte truffel waarover een hele dunne laag lardo di Colonnata. Eronder een frisse mousseline van bloemkool en een groene saus van bonenkruid waarin we nog wat kleine gegrilde bloemkoolroosjes vinden. Een prima smaken balans waarin de groene saus in positieve zin opvalt, genieten! (9,7)

Over naar Spaans rood met een Piorat “90 minuts” van Trossos del Priorat, geconcentreerd met rijp donker fruit, complex met een zijdezachte afdronk. Op het bord een strakke presentatie. Keurig rosé gebraden medaillon van hertenkalf in eigen jus afgewerkt met krokante zaden. Ernaast structuren van aardpeer, waaronder een heerlijk frisse mousseline, en dotjes gel van kers en biet. Relatief eenvoudig, waardoor de kwaliteit van het vlees helemaal tot zijn recht kwam, top. De wijn sloot naadloos aan, prima! (9,8)

De dessertwijn was Riesling Konigsschild spätlese 2015 uit de Nahe van Honrath, heerlijk aroma, in de mond mooie zuren met tonen van tropisch fruit. Ernaast een dessert waar we blij van werden. Crème’s en makarons van yuzu waarvan sommige gekruid met jasmijn, ijs en spongecake van yoghurt, ertussen sappige gelei van Aloë Vera. Oh là là wat een smaakbeleving, zalig citrusfruit met exotische accenten van cactus en zachte texturen. De frisse riesling maakte het feestje compleet. (9,88)

Bediening was uitstekend verzorgd, goede gedetailleerde presentaties van wijn en spijs en leuk dat de gerechten synchroon werden uitgeserveerd. Wederom complimenten voor Isabel van Bueren voor de keurige wijnselectie.

Samengevat kunnen stellen dat zus ook onder de indruk was van de verfijnde gerechten waarin de frisse accenten de rode draad vormde, met eveneens was rijkere winterse gerechten, begeleid door uitgelezen wijnen en een top bediening en dito ambiance. Zelf blij met twee gerechten erbij op mijn absolute toplijst, die met kerst wordt gepresenteerd. Tot de volgende keer weer, bedankt!