1. adriaan 74492 punten

Vorig jaar bij de kennismaking al behoorlijk onder de indruk dus moesten we terug. Ditmaal via de eigen deur naar binnen (aan de straatzijde) waar je meteen een kijkje in de keuken krijgt en we chef Arturo Dalhuizen in actie zagen, leuk.
    We kregen “ons” fijne plaatsje aan het raam in het imposante restaurant. Arturo kwam zelf even persoonlijk kennis maken en hij wist ons te verleiden tot het uitgebreide menu.

Als aperitief een Soave 2016 van La Formica die erg goed beviel. Het eerste hapje was een licht gerookte makaron waarop bereiding van komkommer, plakje geitenkaas, blokje geroosterde makreel, limoengel en een toefje crème van groene kruiden. Een mooie complexe beleving.

Gevolgd door een amuse trio, keurig gepresenteerd. Op takjes met rookgordijn krokante cannelonie's gevuld met licht gerookte forelmousse en afgewerkt met fijne pindastructuren, delicaat met uitstekende textuur. Krokantje met crème van kikkererwten gekruid met ras-el-hanout afgewerkt met een verse kruidenmelange. De meest smaakvolle was de mini taco met crème van mais, pitahaya, toefje gekruide mayonaise en koriander cresse, jammie.

De tweede amuse was een bruin gebakken coquille op een crème van peterseliewortel met een saus van noten boter en stukjes hazelnoot, afgewerkt met een schuim van serreh. Genieten!

Zelfs een derde amuse, gelaagd opgebouwd. Als basis een soort marshmallow van karnemelk waarop heerlijke Noordzee krab, ijspastille van aalbes en een dunne plak met aalbes geïmpregneerde watermeloen. Eromheen verschillende bereidingen van biet en aalbes, afgewerkt met een dilleolie met kaffir lime en lekkere vinaigrette. Verfijnde smaakjes met mooie frisse toetsen. De krabbereiding was top.

De eerste begeleider kende we nog van vorige keer. Bacchus Kabinett 2016 Trocken uit de Franken, biodynamisch gemaakt door het huis Christ. Een fris bloemig aroma met verfijnde zuren en subtiele mineraliteit. Ernaast de corvina proeverij, een prachtige presentatie van maar liefst vijf verschillende smaakbelevingen (El Bulli stijl). Corvina met piment d'espelette. IJspastille van yuzu met groene kruidencrème. Taartje van verschillende komkommer bereidingen waartussen een plakje ceviche van corvina. Rolletje tartaar van corvina dun omwikkeld met komkommer afgewerkt met verse kruiden. Als afsluiter nog een plakje ceviche van corvina met groene kruiden. Wat een smakenavontuur, alle licht met frisse accenten en super verfijnd, wow. De wijn vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren en mineraliteit. (9,75)

even een klein rustpuntje met een dikke, sappige langoustine staart met eromheen verschillende wortelbereidingen, afgewerkt met een saus van kumquat en schuim van kokos. De verfijnde Corvina van Villa Sparina was keurig in balans. Puur genot! (9,8)

de Anjou duif was reeds voorbereid, op het karkas gebraden en in de oven op lage temperatuur na gegaard. De borstfile lag op een bedje van aardpeer met aan de ene zijde een eigen jus aangemaakt met kersensap, aan de andere zijde een olie van pistache. De smaak van de duif was verfijnd, de cuisson was top. De Duitse Maximus 2015 gemaakt van Cabernet en Merlot van Pfannebecker maakte er een feestje van, wow. (9,8)

voor het pièce was een Cabernet Franc uit de Saumur geselecteerd. De Billes de Roche 2014 van Melaric, geschonken uit een magnum. Licht en verfijnd met tonen van bosfruit en subtiele boersheid. Op het bord een medaillon van damhert uit de Kennemerduinen, dichtgeschroeid en in de oven af gegaard op 86 graden. Uitgeserveerd in een eigen jus licht gekruid met garam masala, ernaast bereidingen van knolselderie, plakken geschaafde zwarte truffel en toefjes crème van peterselie. Wederom een top cuisson met goede smakencombinatie waarnaast de verfijnde wijn keurig in balans was (9,7)

isabel van Bueren kwam ditmaal met twee flessen aangelopen. Klassiek Frans met Chateau Violet 2010 uit de Sauternes, ernaast klassiek Duits met de Riesling spätlese Honingberg 2016 van Timo Dienhart die duidelijk wat frisser was. De desserts kwamen achter elkaar. Eerst het gerecht met vollere smaken. Als basis een fijne brunoise van ananas waarop ijs van crème fraise en een schuim van gemberbier, afgewerkt met twee meringues, gekruid met roze peper, in bloemvorm. Een prima smakencombinatie met frisse tonen waarbij ik zelf de Riesling net ietsje mooier vond. (9,6)

toen het frisse dessert verstopt achter een meringue in de vorm van een appel waarop het logo van The White Room. Een quenelle sorbet van Granny Smith, fijne brunoise van appel, toefjes crème van amandel, gel van yuzu en een hele frisse jus van zure matjes. Licht en fris met een duidelijke voorkeur voor de Riesling. (9,5)

als afsluiter nog een aangenaam frisse espresso met een viertal heerlijke friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, goede gedetailleerde presentaties van wijn en spijs en synchroon uitserveren van de gerechten. Complimenten voor Isabel van Bueren vanwege de wijnselectie, voornamelijk biodynamisch gemaakt, verfijnd en altijd ten dienste van de gerechten, keurig.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend terwijl het lunchmenu een koopje is.

Samengevat kunnen we stelen dat de getalenteerde chef Arturo Dalhuizen een flinke stap heeft gemaakt en zelfs mijn beste beleving bij zijn mentor overtreft, grote klasse. Dit in een geweldige ambiance met uitstekende bediening. The White Room vestigt zich wat mij betreft in de top van Amsterdam. Een aanrader met name voor fijnproevers en levensgenieters die verfijnde frisse accenten kunnen waarderen. Wij voegen ze met plezier toe aan onze favorietenlijst.