1. Wij zijn met een groep van zes volwassenen uit eten geweest in Zwolle. Mooi restaurant met een leuke ambiance, al staan de tafels de dicht op elkaar zodat de gezelschappen aan de diverse tafels kunnen meegenieten van elkaars conversatie.

Wij kozen allen voor een drie-gangenmenu. Na een mooi voorgerecht waren de verwachtingen hoog gespannen en toen ging het helemaal mis. Op ons bord lag een portie vlees dat de 100 gram misschien met moeite heeft gehaald. In het midden van de tafel werd een bakje met een aardappelbereiding en een bakje met groenten neergezet dat hooguit voor twee volwassenen voldoende zou zijn geweest. Aanvankelijk denk je dan nog dat dit attent en op tijd bijgevuid zal worden. Mijn tafelgenoten ontfermden zich (terecht natuurlijk) over de groenten, zodat ik het zonder moest stellen. Er werd wel gevraagd of het smaakte, maar er werd niets aangevuld en er werd ook niet gevraagd of aanvulling gewenst was. Karigheid troef dus.

Na het nagerecht hebben drie mensen afgerekend, ieder steeds voor een echtpaar. Bij mij werd het bedrag ongevraagd afgerond naar boven, een zeer merkwaardige gang van zaken. Thuis gekomen heb ik een boterham met kaas gegeten om niet met een hongerig gevoel naar bed te hoeven. En dat na een drie-hangendiner. Poppe, ga eten verkopen in plaats van gebakken lucht...

3,3