De Vliegende Hollander in Middelburg

di Gesloten

ma Gesloten
di Gesloten

1. Erwin 11438 punten

Vandaag weer eens naar Biercafé de Vliegende Hollander. Blijkt voor mij maar weer dat smaak mede bepaald lijkt te worden door de omgeving. De eerste keer dat we hier gegeten hebben zaten we heerlijk op het terras met een speciaal bier en een hamburger XXL. Vanavond zitten we boven aan een rond tafeltje, weggemoffeld naast de keukendeur en bestel ik hetzelfde. Uiteraard kan het gerecht minder zijn dan vorige keer want zo ervaar ik het zeker. We beginnen met stokbrood met smeersels. Het stokbrood is wat klein en lijkt een af te bakken exemplaar te zijn uit een supermarkt. Het is ook niet warm dus heeft niet nog even een lekker tikje van de oven meegekregen. De smeersels zijn voldoende. Het is kruidenboter, iets van kerriemayonaise en nog een mayonaise met een smaakje. Deze laatste kunnen we niet goed thuisbrengen. Beide hebben wat weg van een dipsausje die we vroeger thuis wel eens maakten van Duyvis of Lay’s. Ik kan het mis hebben maar deze associatie hebben we allebei. Het is oké maar geen topper.
    De hoofdgerechten; Mijn vrouw heeft de saté genomen de versie van 3 stokjes. De kip is gaar maar heeft m.i. geen marinade gezien. Er ligt een ruime hoeveelheid pindasaus bij. Deze is erg zoet en smaakt naar de bekende zoete pindasaus uit het bruine emmerte. Goed, deze lijkt wat meer op smaak gebracht maar is niet huisgemaakt. Er wordt friet, kroepoek en atjar bij geserveerd. Er staan niet veel gerechten op het menu, pindasaus maken is niet heel erg moeilijk noch veel werk dus ik begrijp niet waarom hier niet wat meer aandacht aan geschonken wordt.
    De XXL hamburger is echt groot, in omtrek dan. Daarbij is het erg plat waardoor de hoeveelheid gebruikt vlees niet XXL is. Het wordt uitgeserveerd met gebakken ui en augurk. Het brood zelf is even gebakken aan de binnenkant. Hierdoor zou deze wat krokant kunnen zijn. Helaas is het toch een wat klef stuk brood geworden. Een blaadje sla zou al kunnen voorkomen dat het vet in het broodje trekt en het wat week maakt. Ik vind het niet super. We krijgen er friet met mayonaise bij. De friet is goed gebakken maar erg zout. Ik eet het graag met mijn handen en veeg telkens mijn vingers schoon om de zoutkorrels er van af te krijgen.
    Mijn vrouw heeft nog zin in een nagerecht en neemt de bieramisu. Een leuk en smakelijk nagerecht gebaseerd op de tiramisu maar nu niet met koffie maar met een kriekbier als
    Het personeel is vriendelijk, de bieren in grote getale aanwezig al moest ik mijn bestelling herzien omdat ze net dat ene biertje niet op voorraad hadden maar het is binnen echt een café om te drinken, voor een lekker avondje uit eten gaan we volgende keer elders en nemen we hier dan nog wel een afzakkertje.