1. Restaurant De Smidse is een echte aanrader. Bij binnenkomst is er een zeer gastvrij onthaal. De middeleeuwse paardensmidse is omgetoverd tot een sfeervol restaurant, waar je je meteen thuis voelt. De toon werd direct gezet. Als kostenloze entree amuse kregen we een heerlijk gekruid gefrituurd rijstballetje met katjangsaus. De smaakpapillen waren los. Dat in dit restaurant niets een matige of doorsnee kwaliteit heeft, bewees het normaal zo obligate stokbrood. Hier waren het 2 soorten krokant gebakken brood van de beste kwaliteit met 2 zelfgemaakte smaaksensatiesausjes.

Mijn vrouw nam vooraf de Gerookte kipfilet met een advocadodip en gerookte amandelen en ze zat te smullen. Zelf had ik de Proeverij de “Smidse”, een compositie van diverse voorgerechtjes prachtig en fantasierijk opgediend op een blauw glazen bord met daarop 4 kleine identiek blauw glazen bordjes met onder andere gemarineerde zalm, een zeer smakelijke carpaccio en een klein maar zalig soepje van oesterzwammen met Bleu d’Auvergne.

Als hoofdgerecht koos mijn vrouw voor de vegetarische Tagliatelle met truffel, spinazie, gepocheerd ei en Woerdense Reypenaer. Daarbij een basilicumflensje met roomkaas, tomaat en hazelnootjes. Ik heb even mee geproefd en het was een feest voor de tong. Zelf koos ik voor het Duo van hert en wild zwijn met daarbij aardappelpuree, uienconfiture, rode portsaus en een glaasje pompoensoep en viel van de ene smaaksensatie in de andere.

Opvallend toch weer dat bij restaurants, die echt aandacht aan de gerechten besteden ook de bijlagen vaak heel erg lekker zijn. De fraaie ogende salade had een ongeëvenaard lekkere dressing en de zelfgesneden dikke friet, in de Soja-olie gefrituurd, was zo goed dat iedereen zich afvroeg hoe je zulke lekkere friet kan bakken. In niets lijkend op de doorsnee snackbarfriet. Prachtig lichtbruin krokant gebakken en romig van binnen, gezouten met vlokjes zeezout. Het is 'maar' friet natuurlijk, maar alleen daarvoor zou je bij de Smidse naar binnen gaan.

Als dessert namen we de ”Smidse Proeverij”, een heerlijk compositie van diverse soorten nagerechten.

Normaal kiezen we een of twee flessen wijn uit, maar dit maal kozen we voor een van de wijnarrangementen, waarbij de ober per gang een keus maakte uit de wijnen die het best bij onze gerechten pasten. De ober, een inspirerende en prettig sfeer scheppende persoonlijkheid, wist bij ieder gerecht een goed gemotiveerde wijnkeus te maken.

Dat zal wat gekost hebben hoor ik de lezer van dit stukje denken. Gelet op de voortreffelijke kwaliteit van de gerechten en prachtige opmaak van de borden zou je inderdaad een forse prijs verwachten, maar met zijn tweeën 3 gangen, inclusief 3 glazen wijn, voor nog geen 50 Euro per persoon is werkelijk niet duur. Een zeldzaam goede prijs kwaliteitsverhouding.

Voor wie denk, die Henri is wel erg lyrisch, het zal allemaal wel meevallen, hij en zijn vrouw zijn vast makkelijke eters en snel tevreden, zou ik adviseren een van mijn andere restaurant reviews te lezen, dan leer je dat het voor meer geld veel slechter kan en dat ik dat dan ook volmondig zeg.

Een dikke pluim voor De Smidse (zowel voor het gebouw, de inrichting, de keuken en de bediening); als we in de buurt zijn, dan komen we absoluut terug.

Een tip: wij kwamen, op een dinsdagavond, zonder reservering. Met zijn tweeën lukte dat anderen ook nog wel, maar als u met meer personen komt, wel reserveren, zoals wij begrepen. Het zat dan ook helemaal vol.