1. Vanavond geen zin om te koken & mijn vrouw had trek in noedels/ver Aziatisch. In Chinees hadden we geen zin en ook niet om buiten ons stadje te gaan, dus keus viel snel op Minato Mirai (na bijna 3 jaar weer eens in restaurant gegeten). Je komt in het restaurant niet voor het decor, maar voor ruim zitten en mooi uitzicht over de vissershaven.

Eigenaarsechtpaar zoals altijd zeer correct/fijnbesnaard en vriendelijk. Gerechten waren fijn van smaak. Teriyaki fijn, zachte beef en goed gebakken groenten en sushi (goede pittige wasabe, niet het groene smakeloze krijtpoeder, wat je op veel andere plekken aantreft). Ik nam zelf toetje, Japans ijs (zwarte sesamijs met gefrituurd tempurabeslag erom heen), apart en lekker.

Punt van kritiek:
    De prijzen van de drankjes in het restaurant zijn des Amsterdams, 2.75 euro voor frisdranken voor een stadje als IJmuiden is mijns inziens een beetje over the top, waarbij de vruchtensappen (appel en sinaasappel) de kampioenen zijn, namelijk 3.50 euro.
    Dezelfde drankjes, besteld via een Thuisbezorgd site, zijn 2.00 euro, zelfs de flesjes vruchtensappen. Met 3.50 euro zit je al in of tegen de klasse van versgeperste sappen aan. Ik kan snappen, dat je in het restaurant iets meer kan betalen voor drankjes vergeleken met thuisbezorging, maar dit zijn wel erg grote verschillen.
    Ook verschil in prijzen van bijvoorbeeld groene thee ijs en zwarte sesamijs in dit opzicht: 6.50 vs 5.00 euro (30% duurder als je ijs in restaurant eet).
    We zijn hier ook een beetje van geschrokken & nodigt niet echt uit om volgende keer weer in het restaurant te eten; de gerechten zelf zijn goed, dus dan houden we 't op thuisbezorging.

Wel compliment voor de vermelding omtrent kraanwater in de vernieuwde, keurig vormgegeven menukaart van het restaurant:
    Er staat duidelijk in zwart/witte letters, dat er geen kraanwater wordt geschonken. Dit vind ik ook terecht; persoonlijk vind ik dit iets voor thuis; als je in een restaurant eet, moeten de drankjes dito uitstraling hebben, bijvoorbeeld een mooie fles bronwater (Pellegrino of ander bronwater in fles, maar ook niet weer een plastic fles Spa Blauw). Ik weet niet welk merk Minato Mirai heeft, maar in ieder geval goed, dat er geen kraanwater geschonken wordt

Gerechten zijn sowieso een heerlijk alternatief op de thuisbezorgd site naast alle andere restaurants (getuigen de veelal positieve recensies), die veelal junk food aanbieden (pizza, shoarma, vis/chips etc). Dat laatste ook lekker voor een keertje, maar ik eet liever vaker een gezonde hap van Minato Mirai dan dat andere junk.

Vorige recensies van Turkeystick

• Verwelkoming aan de deur door de allervriendelijkse en correcte kok/gastheer was 5-sterren ! Gastvrouw/serveerster was idem dito.

Het 3-gangen diner was culinair, lekker en kakelvers (zalm en biefrolletjes, mmmm). Het live cooking op de teriyaki plaat was een show.
    We kregen enorm veel waar voor onze Marktplaats-voucher.

We komen hier snel weer met onze beider moeders.

En...niks mis met IJmuiden, je houdt ervan of niet. Als je IJmuiden alleen op het stukje Halkade beoordeelt, dan heb je oogkleppen op. Dan heb je de rest niet gezien (sluizen, strand. duinen, bos etc).

Minato Mirai verdient 't om een enorme trekpleister te zijn voor vele mensen, streekgenoten danwel toeristen..... maar wel 't homarium/aquarium en de ruiten van de toegangsdeur even schoonmaken; dat is toch wel sfeerbepalend