1. Voor de tweede keer gegeten bij het wokpaleis, maar ditmaal was ik niet zo enthousiast als de eerste keer dat ik hier met mijn vriend binnenstapte.
    De ontvangst was prima, niets op aan te merken. Ook het gedeelte waar alle etenswaren staan uitgestald zag er weer tip top uit.
    We werden nu naar een tafel gedirigeerd, welke zich achter het drankenstation bevindt en daar zaten we absoluut niet lekker. Er kwamen diverse grotere tafelgezelschappen kort na elkaar binnen, wat voor nogal wat rumoer zorgde. Bovendien 3! Tafels op rij waar een babystoel inclusief jengelend kind werd aangeschoven, direct naast ons, werkte ook niet bepaald mee aan ontspannen tafelen. Ik kon aan de gezichtsuitdrukking duidelijk zien dat meerdere mensen in het rijtje 2-persoons tafels er last van hadden. Het is ook niet niks als er achtereenvolgens een kindje over de vloer kruipt wat ongecontroleerd speelgoed over de vloer slingert en een volgend kind de glazen kandelaar van tafel veegt, om daarna hard met een lepel op de tafel te gaan zitten slaan.
    Ik zou er persoonlijk voor hebben gekozen om deze tafels wat meer verspreid in het restaurant neer te zetten, want het is er groot genoeg voor. (500 plaatsen?!) het komt dan in elke geval de eetbelevenis van de andere gasten ten goede, want ook al kun je hier redelijk goedkoop eten, voor sommigen is het een aanzienlijk bedrag. Jammer als je dan een rotervaring hebt door vervelende geluiden pal naast je.
    Dat wat we gegeten hebben was niet verkeerd. Mijn vriend heeft sushi, pizza en een wokgerecht met Thaise saus gekozen en vond dit, op de laffe smaak van de pizza na, allemaal erg lekker.
    Zelf heb ik pangsits (vers, lekker!), mini loempia's (vers erg lekker, daarna snel slap)kerrie kwok (redelijk) koe lo Kai (erg goed, alleen iets te hard gefrituurd) en soep genomen in de eerste twee rondes naar het buffet. De soep (chinese tomaat) was vreselijk zoet, dus daar moet je echt van houden. In de overige ketels zat champignonsoep en een dagsoep. Dit was een bouillon met stukjes krabvlees, welke ik achteraf gezien beter had kunnen nemen, maar goed, wie niet probeert, weet het ook niet. Ik heb 1 stukje gung bao kip geproefd, maar dit smaakte helaas erg naar five spice poeder. De siu mai's vond ik nogal taai, maar de smaak was oké.
    Vervolgens door naar de tippan voor een gerechtje met biefstuk, champignon, courgette en ui. De jongen was niet van Aziatische komaf, maar deed zijn best om professioneel zijn werk te doen aan de bakplaat. Ik vond het dus erg jammer dat hij, terwijl mijn eten lag te bakken, een gesprek aan ging met de jongens van het tegenover gelegen grillstation. Er werden wat grapjes gemaakt en de tippan jongen riep ineens een Chinees woord. Prima dat hij Chinese schuttingtaal wil leren, maar geef de gast dan niet het gevoel dat dit over jou gaat, getuige het feit dat ik enkel met nog 2 kinderen bij de tippan stond te wachten en ook nog eens aangekeken werd. Dit gevoel werd versterkt doordat een andere jongen reageerde met; zeg het dan in het Nederlands!
    Erg jammer, maar ik kan gelukkig wel tegen dergelijke dingen dus trok me er niet al te veel van aan. Het gerechtje van de tippan was overigens goed van smaak, aangevuld met witte rijst. (Erg mooi gegaard in de ketel, geen klonten!)
    Daarna koos ik een wokgerecht met Thaise saus, aangevuld met Chinese bami. Ook dit smaakte goed en de drie pepers op het saus- keuzebord, doen hun vermelding eer aan.
    Er was nog wat plek over voor enkele zoete hapjes, dus na wat aardbeien met chocolade van de fontein (de aardbeien zijn erg smakelijk!!), een halve donut en twee roomboterkoekjes (slechte keus, deze waren een beetje bol), begeleid door een kop koffie. Helaas maar een koffieapparaat in werking, dus ik werd met de koffie in de hand bijna omver geduwd door een paar vrouwen, die op jacht waren naar een theeglas en naast me stond een geïrriteerde man, die erachter kwam dat het tweede koffieapparaat nog stond op te warmen, terwijl de koffie van mijn vriend net uitliep.
    We hebben niet slecht gegeten, dat zeker niet, maar ditmaal waren we allebei blij dat we weer buiten stonden. We hadden allebei niet bepaald het gevoel uit eten te zijn geweest. Nu lag dit grotendeels aan de andere gasten in het restaurant, maar voorlopig komen we hier maar even niet meer om wederom teleurstellingen te voorkomen.

Vorige recensies van Esperanza!

• Ondanks het feit dat ik niet graag dit soort restaurants bezoek, ben ik er toch eens gaan eten. Ik was erg benieuwd naar zowel de inrichting als de gerechten. Mijn partner en ik hadden al vroeg gereserveerd, maar desondanks stonden er reeds een flink aantal auto's op de parkeerplaats. Bij binnenkomst werden we vriendelijk verwelkomd door jonge, maar professioneel uitziende medewerk(st)ers. In de lobby staan in een hoek een groot aantal comfortabele banken. De meeste aandacht wordt echter direct getrokken door een lange waterpartij met daarin 'kristallen' waterlelies die van kleur veranderen en aan het eind een enorm Boeddhabeeld. Een vreemd iets vond ik dat we direct moesten afrekenen, maar nu ik er zo over nadenk is het eigenlijk zo slecht nog niet. Je betaalt een vast bedrag voor 2,5 uur tafelen en evt kun je daar nog extra muntjes bijkopen voor consumpties met alcohol. (1 muntje=€1). Na afloop kun je dan zonder hinder weer huiswaarts. Nadat een jongedame ons naar onze tafel had gedirigeerd en vroeg of we eventueel nog een rondleiding wilden, kon onze wereldreis beginnen. Als gast mag je de meeste gerechten en dranken zelf pakken. Zo zijn er twee uitgiftepunten voor frisdrank en rondom dit buffet een aantal koelkasten waaruit je fris uit flessen kunt pakken. Achter de bar stonden twee dames die de alcoholische drankjes verzorgden (naar verhouding zeer goedkoop €2 voor een liquor43 of shot Bacardi) en tevens een oogje in het zeil hielden bij het dessertbuffet met chocoladefontein. Wat me opviel, was dat wanneer er een kind onbegeleid om een ijsje kwam, een van de dames even hielp met scheppen. Zelfde verhaal bij de fontein; niet spelen met etenswaar. Netjes pakken en weer naar je plaats.
    Het buffet was dan ook brandschoon. Het buffetgedeelte waar alle gerechten werden uitgestald, zag er ook erg netjes uit. Koude etenswaren stonden in schalen op een dikke laag ijs en de meeste warme gerechten zaten in afgesloten bakken. Qua hygiëne wel zo fijn. Voor de liefhebbers van koude vis, schaaldieren en sushi was er keus te over. Ik schat dat er tien enorme schalen stonden met al het lekkers uit de zee. Op 1 schaal zag ik zelfs oesters liggen. Daar tegenover een schaal met een kunstig opgemaakte salade in de vorm van een vis, al weet ik niet wat het was, het zag er smakelijk uit. Achter de vis besloeg een ander buffet de gehele muur. Hier stonden schalen met bekend en minder bekend fruit. De overige plek op dit buffet werd ingenomen door 'gewone' salades. In de hoek rechts van het restaurant een pizza en grillstation. Zeer goed bedacht! Ik kan me voorstellen dat dit erg in de smaak valt bij mensen die niet van Aziatisch eten houden en nu eens een keer vers bereid voedsel op hun bord krijgen ipv de karige keus van slappe frietjes en verschrompelde frikadellen uit een warmhoudschaal als ze mee uit eten gaan. Kant en klare pizza's staan overigens voorgesneden bij het warme buffet, maar ogen vers en smakelijk. Op het buffet met warme voorgerechten is de keus groot. Het was voor mij de eerste keer dat ik pangsit goreng en foo- nam aantrof naast de standaard loempiaatjes en gebakken banaan. Dit alles overigens zeer smakelijk en knapperig vers. In het midden van het buffetgedeelte stond zowel een wok- als tippanstation. De ingrediënten lagen er pal achter uitgestald, dus ook hier was goed over nagedacht. Geen meters lopen met een bordje bakwaren waar bij sommigen de helft op de grond valt. De ingrediënten waren niet overdadig, maar wel ruim in keus. Zelf heb ik enkel de Thaise (pittigste) saus geprobeerd en die was erg lekker. Over de tippan gerechten ben ik iets minder enthousiast, maar ik vermoed dat dit deels te wijten is aan het feit dat ik reeds iets van de wok had gegeten, wat naar verhouding veel meer smaak had. Het vlees was goed bereid, maar ik miste de knoflookschijfjes. Eea wordt nu gebakken met toevoeging van kruidenboter en dat geeft toch niet hetzelfde effect. Jammer. Wat ik persoonlijk erg prettig vond, is dat men in de kelder een aparte speelruimte heeft gemaakt voor kinderen die ook druk werd bezocht. Er sprongen zo her en der wel wat kinderen door het restaurant, maar niet zo hinderlijk als wat ik elders wel eens heb meegemaakt. Ook vond ik de rookruimte een goede oplossing. Dit was een afgesloten kamer, waar ipv aftandse stoelen, nu eens een comfortabele bank en fauteuils stonden. De enige minpunten die ik kon ontdekken zijn; minder goed of onafgewerkt interieur op een aantal plekken. Niet storend, maar wel duidelijk zichtbaar. Onduidelijk aangegeven toiletten. Na afloop moest ik mezelf door een enorme - voor het buffet wachtende- rij mensen wurmen om op de eerste etage naar het toilet te kunnen. En last but not least; het parkeerterrein is in verhouding met het gerenoveerde restaurant erg lelijk en ook de verlichting is deels defect. Al met al vond ik eten bij het wokpaleis wel een leuke ervaring. Het viel me allesbehalve tegen en ik zou hier nog wel eens terug willen komen. Ik kan ieder die niet van grote drukte houdt wèl aanraden om dan vroeg heen te gaan, want toen wij om 19:45 vertrokken stonden er flinke rijen overal.