1. Rob 2563 punten

Na uitgebreid research gedaan te hebben, gekozen om te gaan eten bij Van Vlaanderen. Voor een buitenstaander blijft Amsterdam een lastige culinaire regio. Veel uberhippe tenten waar het vooral om het gezien en gezien worden draait en minder om het eten en ook gewoonweg veel restaurants van een bedenkelijk niveau.

Met de keuze voor Van Vlaanderen hebben we echter volledig in de roos geschoten. Onderscheiden met een BIB Gourmand van Michelin ligt dit restaurant in een wat rustiger deel van Amsterdam op de Weteringschans. Het knusse en sfeervolle restaurant beschikt over een klein terras aan de Lijnbaansgracht. Ondanks het mooie weer kiezen we er toch voor om binnen te dineren. Hier is het met de open deuren prima toeven.

We eten hier vanavond a la carte. De prijzen van voorgerechten zitten tussen de 12,50 en 21,50, tussengerechten van 15,50 en 18,50 en hoofdgerechten tussen de 27,50-29,50. Daarnaast is er een gunstig geprijsd BIB Gourmand drie-gangen menu voor 36,- en 4-gangen voor 42,50, waarbij je ook nog per gang een keuze hebt.

Alles wat we deze avond voorgeschoteld krijgen is onberispelijk bereid, prima van smaak en mooi opgemaakt. Vooraf zijn de coquilles van prima kwaliteit en is de combinatie met de serranoham en de kleine groentjes heerlijk en een fris begin. Ook de kreeft is overheerlijk en zeer mooi gepresenteerd. Tussengerecht proeven we de gebakken ganzenlever, simpel maar doeltreffend bereid, ook de bisque van strandkrab is heerlijk, beide gerechten zijn prima bereid, maar wat minder verfijnd als de voorgerechten.

Als hoofdgerecht is het lam heerlijk en de lamsjus met dragon werkelijk voortreffelijk. Ook de klassieke combinatie met tuinboontjes en erwten is prima. De gekonfijte kalfssukade bevalt eveneens heel goed in combinatie met de paddestoelenrissoto en cremesaus van eekhoorntjesbrood. De nagerechten zijn ook prima bereid, mooi opgemaakt en niets op aan te merken.

De bediening en service is daarbij van hoog niveau en de wijnen, die we zelf kozen van hun wijnkaart waren overheerlijk.De albarino (een steeds vaker geziene druif en terecht!) van Terras Gauda was heerlijk, ook de chardonnay van Quatre Clochers uit de Limoux beviel prima, en de Vino Nobile de Montepulciano van Icario combineerde perfect met zowel het lam als het kalf. Ondanks dat we prima wijnen dronken, verdient de wijnkaart wel wat aandacht. De keuze onder de 50 euro is wat beperkt (wat ze hierin hebben is overigens wel prima) en er staan een indrukwekkend aantal toppers op de wijnkaart, voor prijzen vaak ver boven de 100 euro en dat kun je verwachten in een drie-sterren zaak, maar lijkt mij voor deze zaak toch wat hoog gegrepen.

Hoe dan ook een prima ervaring gehad in dit restaurant. Gezien de kwaliteit zijn de prijzen zeer te verantwoorden. Een BIB Gourmand blijkt steeds vaker een uitstekende aanbeveling te zijn voor een restaurant, zo merken we nu ook weer bij Van Vlaanderen.