1. Laten we het eens niet over het eten hebben. Dat is altijd wel naar onze smaak. Vrijdagavond was meer een wijnproefavond. In de grote Hamersma uit 2011 kon ik ze niet vinden, maar we gingen door de Montepulcianowijnen Fontegrande en San Claudio II naar de Purth . De jaren vlogen voorbij en ik was blij op de fiets te zijn gekomen. Topavond!

Vorige recensies van hans sprakel

• Na een week het zuidelijk deel van Sardinie te hebben bezocht, heeft onze dochter ons verrast met de keuze voor het afstudeerfeest. Het is Da Luca geworden, omdat zij in Sardinie stage heeft gelopen in het ziekenhuis van Sassari en met veertig personen- bijna allen twintigers - heeft ze afgelopen donderdagavond een spetterend feest gekregen. Een feest op z'n Sardijns met geweldige pasta traditionali I Malloreddus , heerlijke hapjes , platte pane , liquori Il Mirto en lekkere wijnen. Het personeel en Stefano begrijpen wat een hecht en echt feest moet zijn.

• Telkens als we wat te vieren hebben - en daar is bij ons bijna elke aanleiding goed genoeg - kiezen we voor restaurantbezoek en Da Luca blijkt niet voor niets favoriet.
    Auberginetaart, toast met zalmmoes, lasagne, rundvlees met walnoot, gegratineerde coquilles en dan zijn we nog maar net begonnen. De huiswijn was een Fontedoccia 2009. Da Luca moet je tijd voor hebben en tijd voor nemen, zodat je het eten weer als een beleving ervaart. Alle vijf kozen we het eten en niet voor de Champions League-finale. Dat zegt genoeg.

• Ristorante Da Luca is een verrijking voor Hoogeveen. Het eten is elke keer weer een verrassing en er is veel variatie in vis, vlees, pasta en anti-pasta. Wie vooraf precies wil weten wat de pot schaft moet maar eens een keer leren open te staan voor de echte Sardijnse cultuur. Die is creatief, natuurlijk en vol van kleur en geur. Een aanrader, voor wie durft.