Restaurant is verhuisd naar Nieuweweg 75, 4811 LW, Breda

Op dit adres zit nu: Mestan Restaurant

1. Erwin 11498 punten

Onlangs weer eens de vriendelijke en smaakvolle keuken van L’anatra geprobeerd.
    Bij binnenkomst valt meteen de geur van lampolie op. Dat is even wennen maar oogt wel gezellig, de olielampjes op tafel.
    Het is nog niet helemaal vol maar daar komt naarmate de avond vordert verandering in. Uiteindelijk zijn alle tafels bezet. En dat begin februari in Breda net voor Carnaval, dat is toch redelijk verrassend.
    We krijgen wederom een hand van Osman die blijkbaar sinds zijn 9e in Nederland woont en worden bediend door zijn zoon.
    We kiezen wederom voor de “wandeling door de Turkse keuken”. De bediening is vriendelijk maar ik heb wel het gevoel door een automatische piloot bedient te worden. Veel gasten nemen dezelfde wandeling en ik hoor hem telkens exact hetzelfde bandje afdraaien.
    Op tafel staan 3 schaaltjes met een tappenade van tomaat, kaas en olijf, een zoetzure olijventappenade en een schaaltje met Turkse kaas met kruiden. We krijgen een kwart Turks brood wat vers uit de oven komt. Erg lekker.
    Daarna volgen wat gangen met lamsgehakt, gevulde deegbladen met fetakaas, een frisse salade, een Osmaanse specialiteit met rundvlees en kaas, een schaaltje met kip, fetakaas, tomatensaus en ei, de huisspecialiteit van lamsgehakt in ui en tomaat met rijst, kipfilet, lamsgehakt friet met een tomatensaus en knoflooksaus.
    Het is allemaal goed op smaak, met uitzondering van de kipfilet die wat droog was en de knoflooksaus die niet goed op smaak was. Verder hebben we lekker gegeten. De hoeveelheid is echter wel aan de kleine kant. In mijn vorige recensie heb ik geschreven dat het eten genoeg was maar deze keer was het net te weinig. Dat is jammer want dit is toch het gevoel wat blijft hangen.
    Het nagerecht is een klein stukje heerlijke baklava, een beetje gesponnen suiker en een toefje slagroom met nootjes. De cake is mogelijk niet bevallen want deze wordt niet meer geserveerd.
    Het eten krijgt deze keer slechts een 7. Smaak is goed maar hoeveelheid m.i. niet voldoende. Sfeer een 8. Het is netjes, de zaak is een klein beetje verandert t.o.v. vorige keer, en erg sfeervol. Service een 8. Zeer vriendelijk maar iets teveel uit automatisme. Prijs kwaliteit een dikke 7.
    Aanrader; toch wel want het eten is er wel lekker. Neem vooraf thuis wel even een cracker.

Vorige recensies van Erwin

• Erwin

Gisteravond hier eens gaan eten. Het gemiddelde cijfer wat men geeft is een 9,4 dus dat schept verwachtingen.
    Bij binnenkomst kwam er meteen iemand naar ons toe om ons te verwelkomen. De jassen konden achter in de zaak worden opgehangen, dat mochten we zelf doen. Geen probleem natuurlijk maar waar komt dat hoge cijfer voor de gastvrijheid dan vandaan?
    Gelukkig blijkt dit uit de rest van de avond. Eigenaar Osman komt ons een handje geven en maakt van ons tweepersoons tafel een 4 persoons door er nog één tafel aan te schuiven. De man komt nog fofo's maken voor op de website. Het wordt wel eerst vriendelijk gevraagd en totaal niet opgedrongen. Zelfs de foto kan nog door ons worden goedgekeurd anders maakt hij een nieuwe. Buitengewoon vriendelijke man. De rest van de avond worden we bediend door, wat later bleek de zoon en de neef. Deze heren hebben de vriendelijkheid ook hoog in het vaandel. De neef is wat informeler maar doet dit op een leuke manier zonder onbeleefd of opdringerig te zijn. Wat wel opviel is dat er regelmatig gevraagd werd of het meneer smaakte. De vrouw wordt niet gevraagd? Een kleinigheidje want ze wordt niet genegeerd of iets dergelijks.
    Het interieur is leuk gedaan, overal waar je kijkt zijn Turkse elementen. Het plafond hangt vol met kleine potjes e.d. Leuk verzonnen. Er hangt een gezellige sfeer.
    We kregen vooraf een stuk vers Turks brood met een heerlijke olijventappenade, groentepuree en een smeersel met Turkse kaas.
    We hadden een verrassingsmenu en hebben hier geen spijt van. We zijn eens naar Turkije geweest maar hebben bij L'Anatra beter gegeten.
    Het verrassingsmenu bestaat uit kleine hapjes uit de kaart. Een soort Tappa's dus maar dan op zijn Turks.
    Wat we allemaal gekregen hebben kan ik niet meer opschrijven. Iedere gang bestaat uit één of meer gerechtjes waarbij verteld wordt wat voor gerecht het is, met de Turkse naam, en een vertaling. Uiteraard weet ik niet meer van alle 7 gangen wat het was. Bovendien is het niet de bedoeling de verrassing uit het verrassingsmenu te halen.
    Mijn vrouw is geen voorstander van lamsvlees. Gisteravond heeft zij echter met smaak van alle gerechten gegeten, inclusief de gerechten met lamsvlees/lamsgehakt.
    Achteraf een dessert met stukje Turks fruit, slagroom met nootjes, engelenhaar en een stukje Turkse cake.
    Alleen de cake vonden we wat minder van de hele avond. We hebben een hele fijne avond gehad, heerlijk gegeten en aardige bediening. De prijs is alleszins redelijk, zeker niet duur. De hoeveelheid is voor ons genoeg, niet overmatig. Het gerecht zou wat duurder mogen en iets meer zijn.
    Ik begreep dat het restaurant hier al 17 jaar zit. Het gaat echter nu geen 17 jaar duren voordat we hier weer een bezoekje gaan brengen!
    Een aanrader voor iedereen.