in Oss

€€€
  1. Het was al weer ruim drie jaar geleden dat we Cordial bezochten en we kwamen via Diningcity een leuke aanbieding tegen. De winnaars van de laatste DWTS week, die we maar meteen geboekt hebben.
    Het was mooi winterweer, Oss is niet om de hoek dus pakte we de auto. Deze konden we op het privéterrein achter het restaurant parkeren, erg comfortabel. Je komt bij binnenkomst in de grote loungeruimte die sfeervol is ingericht. Eigenaar Jelle van Gangelen heette ons welkom en we namen plaats in een comfortabele armstoel in de lounge ruimte. Hier bestelden we een aperitief, de bekende Riesling Trittenheimer Steillage, Sommeliers selection 2011 van Bernard Eifel uit de Mosel werdt aan tafel ingeschonken. Een spätlese trocken waarvan de druiven zijn geplukt van 70-80 jaar oude stokken die op de steile hellingen langs de rivier groeien, mooi aroma en fijne fruittonen in de mond en een klein zoetje in de afdronk. Even later werden er drie amuses gepresenteerd, in een glaasje een bereiding van ananas met wakame met erop een kroepoek. In een schaaltje een cilindertje appel met eromheen een bietengelei afgewerkt met haringkuit en ernaast een saus van rucola, erg lekker in combinatie met de wijn. De derde amuse is op een diep bordje, een cilindertje van een bereiding van tonijn met spitskool gewikkeld in een velletje nori met erop een makaron van wasabi. Ook weer erg smaakvol.

Hierna worden we door Ruben Kwakman (de sommelier) naar de tafel in het restaurant begeleid. We krijgen een tafel aan het raam van waaruit we een prima overzicht hebben. De inrichting van het restaurant spreekt me erg aan, erg sfeervol. Tafels keurig gedekt met linnen en de armstoelen zitten prima, alles straalt luxe uit.
    We gaan verder met de amuses, het bekende bolletje van koningskrab, gember soja en karamel wordt op een lepel in een schaaltje gemalen ijs uitgeserveerd, erg smaakvol (nog steeds). Vorige keer stak deze amuse duidelijk boven de andere amuses uit maar nu zijn de amuses zodanig verbeterd dat deze meer gelijkwaardig zijn. Dit is een fijne verbetering en het is handig, zo'n ijkpunt.
    Op een diep bordje de vierde amuse, een bolletje polenta gevuld met een gepocheerd kwarteleitje en stukjes paling, lekker! En de vijfde amuse was een goud kleurig kogeltje gevuld met bouillon van schorseneer met ernaast een crème van schorseneer afgewerkt met krokante stukjes, aan tafel werd er een ossenstaart bouillon bij geschonken. Helemaal tevreden met deze opwarmer.

De eerste begeleider werd op kundige wijze geïntroduceerd. Een Duitse Riesling Monzinger Frühlingsplätzchen spätlese 2010 van het huis Emrich-Schönleber, heerlijk aroma en een elegante afdronk. Uit de keuken kwam een mooie presentatie van langoustine in kadaifideeg, gebrande langoustine, handgerolde couscous op smaak gebracht met tamarinde, koriander, mango, hangop en ernaast een streepje rode saus. Wat een smaakjes, delicate langoustine met “bourgondische” couscous begeleid door een heerlijke wijn. De wijn paste super bij de langoustines en was een ondersteuner voor de couscous. De topper van de middag.

De tweede begeleider is er een uit de Roussillon gemaakt van Macabeu van het huis Tramontane, geweldig aroma met tonen van rijpe galiameloen en in de afdronk een subtiel bittertje. Uit de keuken op een oranje bord bourride bestaande uit een stuk zacht gegaarde kabeljauw met hierop aioli en eromheen dun gesneden venkel en andere groenten, inktvisringen en scheermessen. Erg lichte smaken die goed zijn maar toch wat weg vielen tegenover de heerlijke wijn. Bij dit gerecht was de wijn duidelijk de hoofdrolspeler.

We gingen over op rood, een Italiaanse “Siri d'Jermu" gemaakt van Dolcetto 2009 van het huis Pecchenino, heerlijke fruittonen in het aroma en een fruitige licht kruidige afdronk. Op het bord een stuk hertenrugfilet, cilinder herten stoof met erop gekarameliseerde witlof, bereidingen van aardappel, biet, een penne pasta gevuld met burrata en afgewerkt met een eigen jus. De cuisson van de hertenrug is prima en de overige ingrediënten waren alle prima bereid. De jus is mooi op smaak en de wijn was een prima begeleider. We hebben de laatste weken al vaker hert op en de spanning gaat er hierdoor wat vanaf.

Partner had een op de huid gebakken zeebaars met mosselen en hierover was ze zeer te spreken.

Tijd voor een verfrissing Cordial style 2013. Ananas van de barbecue met hierop blokjes karamel en een quenelle vanille roomijs. Het lijkt simpel maar wat een mooie smaakcombinatie, heerlijk.

Een originele dessertwijn wordt gepresenteerd, Ximenez Spinola Exceptional Harvest gemaakt van laat geplukte Pedro Ximénez druiven, heerlijk complex aroma en een niet te zoete afdronk, genieten weer. Op het bord verschillende structuren van chocolade met verschillende vijgbereidingen en een quenelle roomijs van gebrande boter. Een heerlijk samenspel tussen wijn en spijs met veel verschillende smaken en structuren. De vijgbereidingen zorgde voor een prima aansluiting met de wijn, onze wijn spijs topper van de middag.

Als afsluiter een krachtige espresso, gemaakt van vers geroosterde bonen (ca. 10 dagen oud) uit Ethiopië. In het aroma tonen van tabak en in de mond tonen van citrus, erg lekker. Uit de keuken komt er nog een ruim assortiment heerlijke friandises waarvan de karamel met bladgoud en zout uit de cognac streek een oude bekende is.

Bediening was keurig verzorgd met een zakelijke stijl. Ruben Kwakman is een hele vriendelijke sommelier hij licht op een kundige wijze de wijnen toe, een aanwinst voor Cordial.
    Prijs kwaliteit is zeer goed, menu 40,-, huiswijn 5,35 en de begeleidende wijnen kosten 9 a 10,- euro maar deze zijn het bedrag zonder uitzondering waard.
    We hebben genoten van de mooie inrichting, de heerlijke gerechten en vooral van de prima geselecteerde wijnen met de toelichting van de sommelier. Het volgende bezoek zal beslist wat minder lang op zich laten wachten.