1. Mijn schoonouders waren 55 jaar getrouwd en we hadden een origineel cadeau voor hun. We hadden gereserveerd bij de Lindehof voor een heerlijke lunch. We waren nog wat te vroeg en we hebben nog even een ommetje gemaakt achter het restaurant door de groene omgeving. Leuk om ook even te luisteren naar de opgenomen boodschappen bij de spots waar Vincent van Gogh binding mee had.
    Rond twaalven liepen we het restaurant binnen. We werden door de gastheer naar ons vertrouwde plaatsje aan het raam geleid. Ma houd niet van fruitige wijnen dus ze bestelde een port, de rest wilde graag een witte wijn. De vertrouwde Sauvignon uit de Touraine werd geschonken. Waarbij het borrelgarnituur werd uitgeserveerd. Op een houten schaaltje met kiezels vonden we een uitgebreide collectie kroepoek en “papier”, subtiele en rijkere smaakjes wisselen elkaar af. In een glaasje ernaast vinden we broodsoldaatjes met Noorse garnaaltjes en een dipsaus van tandoori. Een aangename opwarmer.
    De eerste amuse is de bonbon van topinamboer die door Soenil de chef zelf aan tafel werd voorzien van een espuma van chili. In een keer in de mond vanwege de vloeibare vulling, mijn schoonouders vonden het een unieke beleving.
    De tweede amuse werd op de hand opgebouwd. Eerst een toefje crème van mierikswortel en daarop een merengue van rode biet met een en vegetarische kaviaar, een fijne beleving weer.
    In een zwarte kom een quenelle ijs van groene curry, eiwitschuim met gember en gepofte wilde rijst. Na het nuttigen blijft er een branderig gevoel achter van de pikante curry, lekker.
    Wederom in een zwarte kom een gebakken kikkerbil met krokante jas en een sabayon van savora (kruidige Franse mosterd) en toffee van pastinaak, erg smaakvol.

En de laatste amuse is een brandade met bakkeljauw met schuim van kerrie en een schijfje giogia biet. We zijn inmiddels aardig opgewarmd door de optocht van smaakvolle amuses.

De sommelier had een speciale wijn geselecteerd en deze werd uitgebreid van informatie voorzien. Uit India een Dindori reserve gemaakt van viognier 2011 met heerlijke neus en een ronde afdronk. Vier koks kwamen uit de keuken met hun handen vol gerechten. De eerste is terrine van ganzenlever met chutney van rozenbottel en tomaat, jelly van appel en een schijf pata negraham.
    De tweede is een pannacotta van ganzenlever met marshmallow en gelei van waterkers en emulsie van calamansi.
    Als derde de gebakken ganzenlever met espuma van soja, compote van appel en krokante brioche. Verrassend is om telkens weer nieuwe bereidingen van ganzenlever te mogen proeven. Het blijft een geweldige delicatesse waar we geweldig van genieten. Ook schoonvader zat geweldig te genieten, een genot om te zien gewoon. De combinatie met de wijn was goed, De mooie neus en het zoetje in de afdronk maakte het snoeperijtje compleet. (9.8)
    Terwijl schoonmoeder verder ging met de wijn uit India, die ze tot het dessert zou nuttigen, kregen wij een mooie chardonnay 2010 uit Saint Véran van Roger Luquet die prima beviel. Uit de keuken op de huid gebakken Kabeljauw op een bedje van kruidenrisotto met eromheen bereidingen van topinamboer. Ernaast een krokant gebakken gillardeau oester en een beurre blanc saus. Heerlijk hoe de milde kabeljauw mooie smaken meekrijgt. Met name de oester met zijn rijke smaak maakte het een speciale gang. (9,6)

Voor het hoofdgerecht is een Barco Negro 2009 geselecteerd uit de Douro Valley in Portugal een heerlijke wijn met aangename fruitigheid. Op het bord drie bereidingen van Patrijs. Een mooi stuk van de borst, een krokant boutje en schijfjes boudin blanc (witte worst). Verder een stukje gebrand buikspek, quenelle zuurkool, marbré van aardappel en appel, gebakken paddenstoelen, aardappelkaantjes en een gevogeltejus. Een heerlijk uitgebreid smakenpalet waardoor ieder hapje anders is. De wijnkeuze was weer prima. (9.5)

Het dessert kwam in twee delen, de sommelier had voor ieder deel een wijn geselecteerd. Voor het eerste deel een Côtes de Gascogne gemaakt van Gros Manseng 2010 die aangename fruitigheid combineerde met een ronde afdronk.
    Hierbij een taartje van vijgen, bouillon en merengue van witte chocolade en een quenelle ijs van tamarillo (boom tomaat). Dit levert weer heerlijke smaak combinaties op.

De tweede wijn is een zoetere dessertwijn uit Spanje van het huis Gran Feudo gemaakt van Moscatel. Hierbij roulade van speculaas, druppels gel van yuzu, pastille van specerijen, ijs van crème fraîche met mascarpone en yuzu. Ernaast in een glaasje granité van jenever en yuzu afgewerkt met blaadjes atsina cress met een anijssmaak. (9.5)

Als afsluiter een heerlijk krachtige espresso met uitgebreid assortiment friandises.

Bediening is met Jimmy in de hoofdrol uitstekend verzorgd, hij heeft een sterk aanpassingsvermogen om klanten optimaal te verwennen. Hij is veelzijdig, correct en hij kan van zakelijk tot gezellig amicaal zijn, deze laatste variant heeft onze voorkeur. Iete is een prima sommelier die op een keurige wijze de wijnen presenteert en ook mooie passende wijnen selecteert.

De chef heeft een eigen stijl van bereiden, altijd worden de hoofdingrediënten mooi op smaak gebracht met fijne kruiden en zorgvuldig geselecteerde garnituur en hierin wordt hij steeds verfijnder. De Lindehof is natuurlijk niet voor niets dit jaar door drie verschillende evenementen uitgeroepen tot beste restaurant van Nederland. Schoonouders hebben de beleving van hun leven gehad. Probeer het eens, wij zijn al fan.