Op dit adres zit nu: TR3S

1. Ben 7466 punten

Een tijdje terug hadden wij al via Groupon een 10-gangen-proeverijmenu gekocht bij restaurant de Fuik. Wij waren er nog nooit geweest maar door de goede recensies over dit restaurant was mijn interesse gewekt.

1e paasdag zou eigenlijk met familie gevierd worden maar door omstandigheden werd deze afspraak een week verschoven en besloot wij een paar dagen terug een poging te wagen om op het laatst te boeken.
    Tijdens het maken van de afspraak via de eigenaresse kreeg ik al een fijn gevoel over deze dag. Vriendelijk, meteen to the point werd een afspraak gemaakt om onze Groupon afspraak te verzilveren.

Op de minder mooie 1e Paasdag stonden wij om 16.30u bij de ingang van het restaurant en werden we hartelijk welkom geheten door 1 van de jongere leden van het team van restaurant de Fuik.
    We werden naar de van tevoren besproken tafel aan het raam geleid ( Bijna de helft van de tafels heeft wel uitzicht over de Maas).
    Het restaurant heeft tafels met een ruime opzet die voldoende ruimte bieden zodat je geen last hebt van de overige bezoekers.
    De tafels zijn gedekt met fijn linnen en stevige servetten. Fijne stoelen met eventuele kussens voor diegene die hier behoefte aan heeft en op de achtergrond niet storende loungemuziek.
    Er is ruimte voor 50/60 couverts en daarnaast een open haard idee met loungebanken waar je lekker kunt borrelen of wat wij achteraf deden de koffie met friandises hier nog nuttigen.
    Als aperitief kunnen wij eigenlijk niet om een lekker glaasje port heen dus ook ditmaal werd uit de keuze voor port er een besteld. Een 10 jaar oude Tawny port van Kopke. Een lekkere tawnsmaak die wij graag willen, dus een fijn begin.

Daarnaast kwam er op tafel, zout, pepers, boter (guernsey), olie en stevige stukken brood.
    Als amuse kregen we een drietal smaakbelevingen. Het 1e was cheddarkaas in een krokant koekje. Best lekker, krokant en de kaas was lekker romig. Daarbij een macaron van appel, lekker fris met daarin een mousse van paté. Als derde wat eiwitschuim met mango ( mooi fris) en krokante kippenhuid, bij die laatste had ik vlot wat water nodig in verband met de zoutsmaak.

Met de sommelier werd de afspraak gemaakt om bij de 10 gerechtjes 5 verschillende wijnen ( werden er 6 ) te serveren die zouden passen bij de gerechten. Aangezien Leonie de BOB was nam zij water en af en toe een slokje van mijn wijnen die nogal eens bijgevuld werden ( mijn dank).

Als 1e gerecht een ceviche van makreel. Daarbij kwam een mayonaise van peper die ik lekker fris vond en een aspergesalade van groene en witte asperge waar je in het geheel wat zuren van limoen aantrof. Een mooi fris visgerecht om te beginnen.

Hierna wat huisgerookte zalm op een broodkoekje. Het brood was stevig van samenstelling en het geheel paste/smaakte goed bij elkaar. De crème fraiche en de daarbij behorende haringkaviaar hadden gezamenlijk een mooie frisse zurige smaak.

Als derde een coquille. Deze was heerlijk zacht in combinatie met een pastinaak mousse. Daarbij een lardo, een flinterdun stukje vlees, ik denk een soort ham wat prima paste bij de jus van sereh (citroen).

Bij deze 1e drie gerechten werd telkens een weisburgunder geschonken uit 2008 van Markus Molitor. Ik proefde en rook appel , peer en karamel. Mooi helder geel met frisse zuren en een mooie nadronk. Hij paste het beste bij de coquille.

Als 4e gerecht een steak tartaar. Goed vast vlees met er langs en erover wat stukjes eierdooier, augurkensorbet en slablaadjes. Lekker fris zeker gecombineerd met de sorbet van tomaat (heerlijk) en de krokantjes van zuurdesem. Mooi opgemaakt.

Daarna eendenlever met rookvlees. Deze had men gemaakt door middel van een rouleaux. De gerookte ham uitleggen, een laagje lever erop en oprollen en de rol in schrijven snijden. Een lekker combinatie tezamen met de pastei en de gelei van sherry.

Bij deze twee gerechten werd een gewurztraminer geserveerd maar tot mijn verrassing niet uit de Elzas. Deze kwam uit Chili uit de Leyda Valley van het huis Ventolera. Een lichtgroen/geel , heldere wijn met prima zuren, een beetje ziltig. Een prima keuze bij de vorige 2 gerechten.

Het 6e gerecht, een stukje lamsschenkel. Deze was gestoofd in een rode wijn saus met daaronder wat kaviaar van aubergine. Een vast stuk vlees dat goed was bereid maar mijn smaak niet was (6), zeker niet omdat de vorige 5 zo lekker waren en de volgende 4 ook overigens, dus mijn keus zou het niet geweest zijn.
    Ik vond de wijn hierbij, een spatburgunder uit Baden van wijnhuis Michel een smakelijke mooi fruitig wijn met lichtte tannines. Omdat ik de schenkel niet top vond kwam de spatburgunder voor mij ook niet voldoende tot zijn recht.

Als 7e gerecht pekinggans: dit was weer helemaal top, heerlijk mals in een lekkere zoete saus met wat atjar van rode kool die hier helemaal bijpaste. De rijstsoufflé met wat hoi sin was neutraal maar in combinatie met het geheel prima van smaak.
    Hierbij een Monastrell uit 2009 van het huis Juan Gil, een mooie volle ronde wijn met smaken van kersen of bramen. Volgens de sommelier 11 maanden gelegen op Frans eiken(klinkt grappig een spaanse wijn op Frans eiken) en dat proefde je, stevige tannine en een fijne lange nadronk. Die druif wordt steeds meer mijn favoriet.

Over op het achtste gerecht: eigenlijk meer een joepie gerecht voor mijn vrouw maar ik vond hem ook heerlijk: een crème brulee van de kaas van reblochon, lekker gevuld met allerlei zoete smaken en daarbij een paar dadels, vijgen en notenbrood.
    De wijn, een witte port van Zellaer, grappig want deze hadden we net een paar weken terug nog gedronken bij Frouckje State en dus bekend. Een mooie witte port van 19,5%, lekker fris, niet te zoet, niet overheersend met een goede nadronk, deze paste perfect bij dit gerecht.

Als 9e een Magnum, je zou kunnen zeggen, och een ijsje, maar in heerlijke melkchocolade en ik zou er thuis wel enkele in de diepvries willen, toch iets anders een huisgemaakte als eentje bij de super.

Als laatste een mooi tableau van citrussmaken. Heerlijke smaken van limoenijs, ananas, yoghurt, passievrucht, een frisse macaron en een lekker krokantje, een prima afsluitend gerecht.

Bij de laatste 2 gerechten een Auslese , gruner Veltliner van Rabl uit 2007. Een wijn die vaker in restaurants terugkomt bij nagerechten vooral om zijn volle geur en smaken van citrus en ananas, een mooie frisse zoetige wijn.

Daarna gingen we nog even bij de semi openhaard zitten voor koffie met wat lekkers. Een fijn plekje, heerlijke cappuccino en nog enkele friandises gekozen van het aanbod van de snoepwagen.

Al vanaf het 1e contact (telefonische reservering) tot aan het vertrek had ik het gevoel van warmte, plezier in het vak, klaar staan voor je gasten. Elk lid van de brigade straalde een rust en goed gevoel voor de gasten uit. We hebben genoten van een prima avond.

Via een Grouponbon (€ 89,00) kennis gemaakt met dit restaurant.
    Daarnaast met een wijnarrangement voor mij, port, koffie met friandises en een goede fooi, totaal € 170,00 inclusief Grouponbon betaald.
    Gewoon water werd telkens aangevuld en stond niet op de rekening.
    Persoonlijk zou ik het 6e gerecht uit de aanbieding halen en bij de Spatburgunder een ander gerecht plaatsen.