1. Rob 2563 punten

Afgelopen weekend gedineerd bij Da Vinci in Maasbracht. Dit is door de jaren heen toch wel verworden tot één van de culinaire tempels in Nederland. De verwachtingen zijn dus hooggespannen en worden vanavond volledig waargemaakt. Het prachtige restaurant bezit grootstedelijke allure en dat in het kleine plaatsje Maasbracht. We kiezen vanavond voor het Q-linar arrangement. Voor 155 euro pp krijg je dan het 5 gangen Margo’s Meesterlijk Menu, inclusief wijnen, tafelwater, koffie met friandises en een glas Moet et Chandon als aperitief.

We beginnen dus met een glas champagne en hierbij krijgen we de eerste drie kleine amuses meteen geserveerd. Kleine, eetlustopwekkende hapjes zonder een al te uitgesproken smaak. Aan tafel volgt nog een warme amuse in de vorm van een aspergesoepje met een piccalilly schuim en daarbij nog een mini bitterbal van Parmezaanse kaas. Een heerlijk begin. Daarna volgt de eerste echte gang op twee borden geserveerd. Op het ene bord een taartje van koningskrab met komkommer en gember en op het andere bord, spetterverse, dungesneden en rauwe coquilles met een ‘mos’ van dragon en appel. Beide gerechten blinken uit in topkwaliteit producten en daarmee ook zeer volle en fantastische smaken. Een fantastisch begin. Hierbij drinken we een Sauvignon uit Friuli van Visintini, die hierbij prima combineert.

Tweede gang is risotto met tomaat en zeekraal, hierbij een tempura van kreeft en een werkelijk sublieme bouillabaisse. Apart geserveerd daarbij nog een klein slaatje met venkel, saffraanmayonaise en tomaat en op een prikker nog een gekonfijt stukje kreeft. Dit is werkelijk genieten in optima forma. Zulke intense smaken en zulke perfecte bereidingen. Lekkerder dan dit zal eten zelden worden. Hierbij een witte wijn uit de Loire, die ondanks zijn zeer expressieve geur een beetje in het niet valt bij dit smaakintensieve gerecht.
    Tweede tussengerecht is klassieke noordzeetarbot met een lichte hollandaisesaus, asperges en twee verschillende cremes. Hierbij weer apart geserveerd een in champagne gewelde oester met avocadocreme en kaviaar. En wederom is dit gerecht één groot genot, de Oester met avocado is een smaaksensatie en de tarbot klassiek en zeer kundig bereid. Hierbij een wat vlakke Saint Veran van Joseph Drouhin. De wijn combineert weliswaar goed, maar doet ons minder omver blazen dan het gerecht dat doet.

Als hoofdgerecht komt de duif voor twee personen ter tafel, waarbij het boutje gekonfijt is en het borstje tot in de perfectie gegaard is. Hierbij een Merlot uit Zuid-Afrika van Veenwouden, een zeer intense en krachtige Merlot die de duif perfect begeleid. Ook komt er twee keer het hoofdgerecht van kalf ter tafel, krokante zwezerik, rose gebraden haas en een stoof van de wang met een ravioli, gekarameliseerde witlof en een saus van eekhoorntjesbrood. Wederom is alles hoog op smaak en zijn de producten van topkwaliteit en krijgen ze ook een uitstekende bereiding. Bij het kalf een Teroldego uit Trentino van Foradori. Een prachtige begeleider van het kalf, niet te zwaar, maar toch voldoende smaak.

Tot slot het dessert, dat bestaat uit een vanillesouffle, een bonbon van witte chocolade en grapefruit, een schuim van grapefruit, mousse van pure chocolade en ijs van citroengras. Bij het dessert een klassieke Beerenauslese uit Burgenland in Oostenrijk. Het ijs is één van de lekkerste die we ooit aten en sowieso vormt dit dessert een fantastisch afsluiter van een geweldig diner.

De beste producten, klassieke en perfecte bereidingen en doeltreffende op smaak gerichte toevoegingen uit de ‘moderne keuken’. Daarbij de vlekkeloze service maken het een fantastische avond uit eten. De wijnen waren daarbij altijd lekker en ook goed passend bij de gerechten, en worden royaal ingeschonken, maar waren ook wat gewoontjes en niet zo tot de verbeelding sprekend als de gerechten. Gezien de kwaliteit van het gebodene is een prijs van 155 euro, alles inclusief, een zeer te verantwoorden prijs. Wij gingen voldaan van tafel en aten deze avond op absoluut topniveau.