1. Weer een lunch geboekt via DWTS bij een van onze top favorieten. Het is al weer de vierde keer en we kennen elkaar inmiddels. We kregen een keurig gedekte tafel aan het raam in de luxe vleugel achter het monumentale pand. Luuk de sommelier nam het aperitief op, een mooie Sauvignon blanc uit het Loire gebied van het huis Henri Bourgeois werd gepresenteerd. Druiven van oude stokken met een mooi delicaat aroma en tonen van ananas en sinaasappel. Uit de keuken een drietal amuse hapjes, een blokje van rode kool gekruid met zilte kaneel en erop een toefje appel, lekker.
    In een doosje zitten twee bamischijfjes met truffelmayonaise, de truffel die duidelijk aanwezig is maakt er een speciale beleving van. De derde is warme ravioli van brood gevuld met romige kaas en erop wat kleine stukjes olijf, ook weer smakelijk.

Nu een tweetal luxer amuses. Op een klein bordje een stamppotje van zuurkool met kleine stukjes rookworst een blaadje mosterd eroverheen wat geraspte kalfssucade. Leuk hoe Gerard Wollerich de chef telkens van traditionele gerechten iets speciaals weet te maken.
    De tweede bestaat uit een schijf roomkaas met krokant gefrituurde zwarte olijf, walnoot, stukjes verse grapefruit en voor de mondbeleving nog wat schuimpjes, mooi.
    Een vers gebakken warm broodje wat in segmentjes is gesneden wordt gepresenteerd, de olie mogen we kiezen. Beide gaan we voor de huisgemaakte versie verrijkt met basilicum, apart met een diep groene kleur en erg smaakvol, die moest nog een paar keer aangevuld worden. Naar wens komt er een stukje gezouten roomboter naast.
    Nog een laatste amuse in een klein kopje op een schoteltje. Een mousseline van venkel met kleine franse mosseltjes, tomaat, doperwten cresse en twee gekleurde toefjes. Wat een smaakjes komen er weer voorbij, het hele palet is nu geactiveerd en we zijn klaar voor de eerste gang.

Luuk de sommelier presenteert eerst uitgebreid de begeleider, een mooie houtgerijpte chardonnay 2008 uit de Bourgogne van het huis Frédéric Magnien. Een mooie rijpe, mineraal rijke wijn met subtiele houttoets. Op het bord drie stukjes licht gerookte makreel, in limoen gedrenkte tapioca kaviaar, schijfjes gerookte pompoen, zwarte bessen, druppels gezwarte mayonaise, quenelle compote van lente ui en een saus van knoflookmelk. Veel smaken die voor mooie belevingen zorgen en die prima combineren. De wijn was een uitstekende ondersteuner voor de makreel, een prima keuze. (9,6)

Wederom een klassieker geschonken, Crozes Hermitage 2009 van het huis Ferraton, paarse gloed met in de neus mooie kruidigheid gecombineerd met bessensap, elegant in de mond met aangename afdronk. Uit de keuken een gebakken sint jakobsmossel op een bedje van bospaddenstoelen risotto, geraspte oude Italiaanse kaas, als garnering enkele groentes en een saus van truffel. Een mooi truffel aroma komt je tegemoet. De risotto is rijk gevuld met paddenstoelen en parmezaan en deze heeft een volle smaak. De mossel is subtiel en hiermee hebben we de truffelsaus op gedept, heerlijk. De wijn is wat krachtig voor de mossel maar bij de risotto gaat hij prima. (9,4)

Voor het hoofdgerecht een Duitse Sankt Laurent 2009 van het huis Pfannebecker, donker robijnrode wijn met tonen van kers en braam, in de mond een hoge zuurgraad en een elegante afdronk. Een viertal mooie stukken van de bout van het hertenkalf waarbij een uitgebreid groenten garnituur. Amandel Gnocchi, biet bereidingen, rolletjes gevulde spitskool, quenelle wortel mousseline en druppels pruimenconfituur. Hierbij de goddelijke wildsaus, we zijn altijd weer blij als het kannetje op tafel blijft. De spitskool leek op een hartige bonbon, super. Mooie afwisseling in smaken die het eten van de hertenbout tot een avontuur maakt. De wijn die erg lekker was had iets te weinig body om het vlees goed te ondersteunen, bij de groenten ging hij prima. (9,5)

Voor het kaasgerecht werd een versterkte Spaanse wijn van de monastrell druif 2008 van het huis Olivares geschonken. Een wijn met diepe rode kleur, rijk met tonen van kersen confituur, ronde afdronk met tannines. De presentatie van het gerecht is als een dessert. Een streep camembert met ernaast een quenelle venkel ijs, bolletjes crème fraîche, druppel sinaasappelsiroop en een saus van komkommer met mosterd. Zoet, hartig en kruidigheid zorgen weer voor veel afwisseling. De wijn is mooi bij de camembert, bij de garnering past hij naar mijn mening iets minder omdat hij wat te rijk van smaak is. (9,4)

We blijven in Europa voor de dessertwijn. Een Italiaanse Moscato 2010 uit Veneto van het huis Maculan word geschonken. Hij lijkt op een stille Asti maar heeft meer smaak concentratie en body. Op het bord waarop een laagje karamel ligt een stuk gemarineerde ananas, quenelle heerlijk venkel-ijs, blokjes gel van witte chocolade, met kerrie gekruide pure chocolade, enkele bereidingen van kokos en toefjes piccalilly. Die toefjes waren het geheime wapen die het gerecht extra avontuur bezorgen, ook de gekruide chocolade zorgde voor een aangename verrassing. De wijn moest alle zijlen bijzetten bij deze volle smaken. (9,4)

Het was weer tijd voor de afsluiter, nieuw was het dat er een trolley met friandises werd voorgereden waarvan we naar hartenlust mochten kiezen. Een dun koekje met sinaasappel, snickers reepje van witte chocolade en een met zoethout crème gevulde chocolade praline. Erbij een kopje krachtige espresso.

Daar het deze middag wat drukker was stonden er drie personen in de bediening die afwisselend de taken op een keurige wijze vervulden. Luuk presenteerde vakkundig zijn met zorg geselecteerde mooie kwaliteitswijnen. Het valt overigens niet mee om bij de gerechten van Gerard met uitgebreide smakenpalet de juiste wijn te kiezen. Meriam Wollerich lichtte tot in het kleinste detail de gerechten toe. Brechje die we voor het eerst zagen sprong bij wanneer nodig.

Prijs kwaliteit is tijdens deze actieweek is uitstekend. Arrangement wijnen 7,50, onbeperkt water 5,- pp. en koffie arrangement 6,50. Deze keer werd er ook de mogelijkheid geboden om zelf een twaalftal wijnen per glas te bestellen variërend van 5,- tot 15,- euro. Een echte aanrader voor hen die van volle en geconcentreerde smaken houden die regelmatig zorgen voor een wow gevoel, wij zijn er fan van.