1. Pieter Molenaar

Met zijn vieren daar gegeten. Een persoon nam de boerenschnitzel, de rest een gebakken tong en een gebakken schol. Boerenschnitzel was uit de kunst maar de vis was zwaar beneden peil en dat in een vissersplaats. De tong was te lang gebakken en de schol te kort. Gevolg, de schol leek wel gekookt en de tong was bij de dunste stukken geheel verkruimeld. Waarschijnlijk in dezelfde pan klaargemaakt, de scholletjes waren vrij dik en de tongetjes vrij dun en dan krijg je dat. Er waren 2 mannetjes schollen en één vrouwtje. Bij mannetjesschollen moet voor het bakken ook de kuit worden verwijderd want anders loopt de gal door de gehele vis wat de smaak nadelig beinvloedt. Dat was dus hier het geval. Rest mij nog te vertellen dat degeen die de boerenschnitzel nam een Twent is en de overige 3 van Urker afkomst en derhalve precies weten hoe vis gebakken moet worden.

5,9