1. Ik houd altijd het menu in de gaten en wacht tot het juiste moment. Daar de chef een voorkeur heeft voor vegetarische gerechten en ik van luxe ingrediënten duurde het wat langer dan verwacht. Fijn dat de temperatuur buiten ook meewerkte.

We kozen een plekje aan de bar waar we de souschef in actie zagen, leuk. Als aperitief een SL Riesling Trocken 2019 van Schloss Lieser die uitstekend beviel. Ernaast een hard krokantje met een avocado dip. Niet veel smaakbeleving.

Gevolgd door het amuse trio. Een shot van watermeloen gazpacho met sechuan button en olie van chili, mooie complexe smaakbeleving.
    Geschroeide jonge mais met zeste van kafir lime met op een frisse koffie dip met een crunch van popcorn, verrassende smaken en goede bite.
    Cakeje van zwarte olijf met humus van kerrie en crumble van gerookte olijf, erg lekker.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd door een jonge dame, Dom Diogo Padeiro Rosé 2021 van Quinta da Raza. Deze deed mij aan limonade denken vanwege het ronde aardbeien aroma en de redelijk krachtige mousse. Op een wit bord een strakke presentatie. Een keurig getrancheerde borstfile van Anjou duif (kort op 58 graden gegaard) waarnaast Nigiri sushi van gerookte ananas gelakt met zoete, pittige sojasaus van Tomasu in een vinaigrette van sambai en sesam. Krachtige smaken met intense zuren en mooie umami toets waarin de delicate duif een beetje verloren ging. De speciale wijn kon het aan. Verrassend en zeer origineel. (8)

Door met een hele rijpe Riesling spätlese 1994 uit Slovenië van Ljutomer Ormoz. In het glas een diepe goud gele kleur, in het aroma tonen van beurse golden delicious appel met subtiele kruiden en een vleugje oxidatief, in de mond slank met verfijnde zuren. Ernaast de topper van de middag. Twee gebakken langoustine staarten in een schuimige saus van witte chocolade met langoustine bouillon en zeste van limoen waarnaast een cannelloni van komkommer gevuld met mangoblokjes en chilipeper afgewerkt met dotjes mango gel. Een hoofdrol voor de heerlijke langoustine met mooie zoetzure en licht pikante accenten waarbij de speciale wijn keurig aansloot. (9) Partner ging uit haar dak met haar drie bereidingen van rettich, vlierbloesem en cepes.

Als dessertwijn een Scheurebe Spätlese 2021 van Ernst Bretz mooi hoog in zijn zuren met tonen van ananas en sappige witte perzik. Op een wit bord een echte smaakbom. Als basis abrikoos met miso in een vinaigrette van sake en verveine, erop een quenelle sorbetijs van abrikoos met yuzu, dotjes misofudge, merengue plaatjes van yuzu met een crunch van pinda en crispy sesamkrokantjes. Heerlijke smaken met intense zuren die de suikers verbloemden, goede umami toets en prima texturen. De wijn bleef verrassend goed overeind naast deze bombastische smaken. (8,5)

Als afsluiter een krachtige espresso met in een glaasje een hele frisse friandise, prima.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, een hoofdrol voor de enthousiaste souschef met gedetailleerde uitleg bij de gerechten en gezelligheid, ondersteund door twee jonge dames.

Samengevat waren we wederom onder de indruk, gerechten met originele smakencombinaties en veel smaakbeleving waarnaast keurig geselecteerde wijnen. Dat in een fijne ambiance met entertainment en zeer betaalbaar. Bedankt.

Vorige recensies van adriaan

• We volgen de houdloods al vanaf de opening, ze hadden me nog nooit echt helemaal weten overtuigen. Dit was alweer het zesde bezoek. De “nieuwe” chef, die er al eerder had gewerkt, is inmiddels ruim een jaar bezig. Kan vast verklappen dat hij heeft gewerkt aan een eigen signature.

We namen plaats aan de bar waar we de chef in actie zagen, leuk! We kozen onze favorieten van de heel betaalbare a la carte kaart en lieten één gerecht door de chef bepalen.
    Als aperitief een sappige Malvasia del Salento Bianco 2019 van Feudi Salentini die goed beviel. Ernaast luchtige krokantjes met een dip van sla afgewerkt met gepofte quinoa, subtiele smaakjes met aangename mondbeleving.

In een klein reageerbuisje een fris shot van tomatenbouillon met dragon olie om de smaakpapillen op scherp zetten. Gelijk erna een amuse tweeluik. In een kistje de Geay oester ook wel de koningin van de Charente-Maritime genoemd, complex afgewerkt met barbecue lak, emulsie van lamsoor, yuzu parels, schijfjes oesterblad, dotje gel van citroenmelisse en olijfolie. Verrukkelijk!

Op gedroogde shiitake een tartelette gevuld met paté van witte truffel en cepes afgewerkt met poeder van cepes en dotje ponzu gel. Heerlijk aroma van truffel, in de mond een subtiele start met mooie umami toets die opbouwde naar een krachtige toets van leverpastei.

Mijn eerste gang was de keuze van de chef. Sashimi van watermeloen (tweedaagse bereiding) in een gazpacho van komkommer met wasabi waarin druppels shiso olie, erop toefjes citrusgel aangemaakt met szechuanpeper, gepofte tapioca parels en wasabi takjes. Aan tafel afgewerkt met enkele druppels Tomasu sojasaus van duindoornbes (top product gebrouwen in Rotterdam). Alle smaken samen gaf het beste resultaat. De meloen had een bite gekregen en was van binnen nog lekker sappig met subtiele ziltige toets. Een speciale beleving, prima. (8)

Voor bij de topper van de middag een droge Silvaner van Bretz uit Rheinhessen, uitbundig aroma met toets van vers gemaaid gras, in de mond een a typische smaak met verfijnd bittertje. Op het bord IJslandse langoustinestaart (kort gegaard in kombucha met passievrucht waarna afgeschroeid) op een tartaar van gerookte wortel waartussen stukjes gepocheerde oester en blokjes gelei van passievrucht, in een vinaigrette van karnemelk. Erop crème van duindoornbes en gefrituurde wakame met poeder van duindoornbes. Wow, veel smaakbeleving met verschillende frisse toetsen en sappige texturen die de Silvaner helemaal tot zijn recht lieten komen, toppie! (9,25)

Voor bij het pièce een Copertino Rosso 2010 van Cupertinum, licht belegen met mooie zuren en een elegante afdronk. Op het bord licht krokant gebakken zwezerik gelakt met teriyaki saus op een bedje van seroendeng en bedekt met een schuimige saus van kokos geparfumeerd met citroengras. Ernaast een dot pudding van pandanblad en een balk van gepofte ananas gemarineerd in rode curry met gember waarna kort geroosterd. Prima smaken die aan Indonesië deden denken, lekker pittig met aangename gember toets. De wijn maakte het gerecht compleet, genieten! (8,25)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, een hoofdrol voor de enthousiaste chef met gedetailleerde uitleg bij de gerechten, veel achtergrond informatie en gezelligheid, ondersteund door een jonge dame die de wijnen keurig presenteerde.

Samengevat was ik toch wel een beetje onder de indruk van de signature van de nieuwe chef. Die niet vies is van wat experimenteren met moderne technieken om hiermee de gerechten diepgang geven met originele smaken. Tevreden over de wijnkeuzes.
    Partner die een voorkeur heeft voor vegetarisch was helemaal in haar nopjes. Kortom, we voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.

• adriaan

Een nieuwe chef, waar we al enkele goede berichten van hadden gehoord, zorgde voor nieuwsgierigheid. Geboekt voor een lunch op woensdag.
    Het was erg warm, binnen helaas geen airconditioning wel klimaatbeheersing. We kozen een plaatsje aan de bar met uitzicht over de keuken. Eigenaar Sander en de chef waren er vandaag niet.
    Als aperitief de eerste begeleider, een Malvasia del Salento 2018 van Feudi Salentini die goed beviel. De knabbel was een kroepoekje van algen met een frisse dip van zeewater met verveine.
    De amuse was een drieluik gepresenteerd in een lange kist. Een krokant broodkussentje gevuld met crème van pompoen afgewerkt met fijngemalen pompoenpitten, goed.
    Een tarteletje met crème fraise waarop gepekelde haringkuit, lekker.
    De smaakmaker was het Thais krokantje met crème van tom kha kai, subtiel pikant.

Het voorgerecht zag er verzorgd uit. Plakken gepekelde hamachi in een sap van appel en bleekselderij gekruid met basilicumolie, ernaast granité van groene appel, quenelle sorbetijs van komkommer met vleugje wasabi en verschillende takjes verse zilte kruiden. De delicate hamachi combineerde het mooist met de sappige frisse toetsen. De krachtige kruiden vond ik origineel, die zorgde voor afwisseling. De wijn sloot keurig aan. (7,5)

Over naar Italiaans rood met een Valpolicella 2017 van het huis Clivus, elegant gemaakt met aangename zuren. In een bouillon van dashi met kaffir een terrine van gerookte paling, coquille en gekonfijt draadjesvlees van eend, waarnaast een rode ui gevuld met bereiding van aubergine met nasi kruiden, afgedekt met krokantjes. De terrine was mooi op smaak, de paling in de hoofdrol, de eend verrassend subtiel. De ui met aubergine vond ik origineel, de wijn was in balans. (7,75)

In het kader van een bierfestival (10 augustus) was er een pre dessert ontwikkeld. Als basis een citroenkwark waarop krokantjes van yoghurt afgewerkt met een schuim van La Trappe Witte Trappist, dat lepelde lekker weg, de biertoets was in iedere hap aanwezig.

Een Griekse dessertwijn, een versterkte Mavrodaphne of Patras van Loukatos Bros die gekoeld in het glas kwam, hierdoor wat eleganter en frisser. Op het bord een speciale smakencombinatie die geïnspireerd was op drop-fruit duo’s. Verschillende bereidingen van aardbei, kogel van witte chocolade gevuld met citrus, krokantje van drop, quenelle ijs van trekdrop en een vinaigrette van drop. Ofwel drop met ronde frisse smaken wat ik kon waarderen. De wijn was er geen vriend van, die werd behoorlijk ziltig. (7,5)

Als afsluiter een hele krachtige espresso, ristretto stijl, met een keuze uit de friandise kist, leuk verzonnen.

Bediening was zeer goed verzorgd, goede uitleg bij de gerechten door de “chef” van deze middag en keurige presentaties bij de wijnen op een gezellige informele wijze.

Samengevat vond ik het een geslaagde middag. Ondanks de warmte genoten van creatieve gerechten die ik iets verfijnder vond dan voorheen. Partner was wederom erg tevreden met haar vegetarische keuzes. We komen terug, bedankt.

• Na een hele positieve indruk op Tilburg culinair, retour voor het ontdekkingsmenu. Wederom plaats genomen aan de bar vanwaar we het keukenteam de gerechten zien dresseren. Leuk dat chef Nik nu aan de voorzijde stond.
    We startten met papadum waarnaast een lobbige dip van kokos en sereh op een salade van bloemkool en komkommer, afgewerkt met wilde rijst. Een hele goede smakencombinatie maar de rijst was wel erg hard.

De eerste begeleider werd goed gepresenteerd. Chenin Blanc uit Zuid Afrika van Gold Mountains gemaakt in een frisse stijl. Ernaast een compacte presentatie. Plakken corvina gegaard in tijgermelk, erop stukjes sla, forelkuit en een granité van kombucha. Verfijnde smaken met frisse toetsen waarbij de Chenin keurig aansloot. (9)

verder met “Die Golden Eule” een droge riesling uit de Moezel in een frisse stijl. Uit de keuken een flink gerecht dat werd gepresenteerd door chef Nik. Gepekelde kabeljauwfilet op de huid gebakken, ernaast mosselen, crème van knolselderij met vleugje venkel, palmkool gevuld met crème van spitskool, blaadjes boerenkool en meloeskes. De vis was goed gegaard wel een tikje zout, veel smaken in het garnituur, de frisse Riesling combineerde goed. (8,5)

voor bij het pièce een Pinot Noir van Les Caves Saint Antoine, fris kersensap met vleugje hout. Op het bord twee bruingebakken coquilles, toefjes schuim van spek, schijfjes gebakken Nicola aardappel met stukken stengel van andijvie op een crème van andijvie, het geheel was afgewerkt met aardappelkaantjes. De smaken zijn vertrouwd en deden denken aan de andijviestamppot van moeder. De heerlijke coquilles maakte het wat luxer, de wijn combineerde goed vanwege de spek. (8,8)

ook de dessertwijn was “Die Golden Eule” Riesling, nu de Auslese variant die duidelijk ronder was. Op het bord drie quenelles crème van pure chocolade, ertussen structuren van rode biet, ernaast een quenelle ijs van venkel op een lekkere crunch, het geheel was afgewerkt met toefjes gel van duindoornbes en takjes dille. Een versassende smakencombinatie, niet zo zoet met lekkere toetsen van groente en kruiden. De Riesling werd er wat frisser van, mooi. (9,3)

als afsluiter nog een hele krachtige espresso met drietal friandises waarvan het dropballetje indruk heeft gemaakt.

Bediening was zeer goed verzorgd. Goede uitleg bij de gerechten door het keukenteam en goede presentatie van de wijnen.

Kortom, onze meest uitgebreide beleving bij de Houtloods. Vanwege de positieve ervaring op Tilburg Culinair bleven de gerechten nu ietsje onder verwachting. Het zijn zeker smakelijke gerechten en we zien ze kleine stapjes maken. Partner, die liefhebber van vegetarisch is, was duidelijk meer onder de indruk. We houden ze in de gaten.

• Na een dubbele valse start nu dan eigenlijk de eerste officiële kennismaking. De keuken en het keukenteam is inmiddels verdubbeld. Ze timmeren inmiddels tweeënhalfjaar aan de weg en hebben en eigen signatuur ontwikkeld. De warme keuken met chef Nick Tonglet bevind zich achter de muur onder de vide. Ze hebber er op het terrein twee treinstellen bijgeplaatst. De eerste uit 1930 is al in gebruik met een laagdrempeliger concept. De tweede uit 1900 is nog volop in ontwikkeling. Michelin heeft ze onderscheiden met een Bib en onlangs op Tilburg culinair hebben ze het beste gerecht gemaakt, met Adrian Zarzo Habraken in de jury.

Na een fijn ontvangst door de sympathieke eigenaar Sander Overweg namen we plaats aan de bar met uitzicht over de koude kant van de keuken. Als aperitief de eerste begeleider. Een Grüner Veltliner 2015 van Zimmermann uit het Kremstal die erg goed beviel. Ernaast een kroepoek met een lekkere dip die complexer was dan dat hij eruit zag. Goede textuur en niet te uitbundig van smaak.

Het eerste gerecht was makreelfilet gegaard in zure thee getrokken van de kombucha zwam, ernaast een spitskoolsalade kort gestoomd in een ponzu dashi met erop wat groene kruiden blaadjes, plakjes radijs en krokantjes van nori. Het geheel was afgewerkt met sap van rode kool en kleine balletjes zoetzure komkommer. Een licht fris licht gerecht met mooie pure smaken waarnaast de Veltliner keurig in balans was. (8,8)

Voor bij het pièce een zuid Franse Chardonnay met wat Macabeu van Campagne de Gaure die vanwege de Macabeu een toets van rijpe perzik meekreeg, lekker. Op het bord roodbaarsfilet met krokante schubben, ernaast structuren van courgette, crème van geroosterde paprika aangemaakt met amandel, patatas bravas met toefje rouille en een gamba, afgewerkt met een schuimige schaaldierenbisque. Een goede smakencombinatie met lichte smaken en sappige texturen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen. (8,8) Daar we ‘s avonds nog eens op pad gingen lieten we het hierbij.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd. Goede gedetailleerde uitleg bij de gerechten door het keukenteam.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Samengevat was dit een duidelijk betere ervaring dan bij de valse start toen niet alle keuzes van het menu mogelijk waren. Goede bereidingen met mooie pure smaken speelde vandaag de hoofdrol, met ernaast goed geselecteerde, lekkere wijnen in een fijne ambiance. Volgende keer gaan we voor de vier gangenlunch, bedankt!

• Na een positief stukje in de krant toch nog eens de website bezocht. Helaas is de lunchkaart voor culi-lovers niet zo aantrekkelijk. Toch een interessant gerecht ontdekt om zo nog eens nader kennis te maken.

Bij aankomst verwelkomd door de uitbater Sander Overweg die een en ander duidelijk heeft gemaakt. Het verhaal toprestaurant heeft niet meteen met haute cuisine, verfijning en luxe te maken. Wel, laagdrempelig en mooie verse producten klaargemaakt door een ervaren keukenbrigade. De diner kaart speelt overigens wel iets meer in op een culinaire eet ervaring.

Helaas was de kaart vandaag aangepast en stond mijn geselecteerde gerecht er niet meer op. Een vergelijkbaar alternatief was gelukkig wel mogelijk. Gamba’s met tom ka ghai saus, Japanse spinazie blaadjes met eronder geroosterde shii-take, pindasaus met gemalen pinda's en afgewerkt krokant van gember-filo. Een bijpassende wijn leek me moeilijk vanwege de pinda. Gelukkig hebben ze een goede leverancier, Michael Daals die adviseert bij de keuzes per gerecht. Dit werd een Zuid Afrikaanse Chenin blanc van Gold Mountains, beetje ingetogen aroma waarin subtiele honingtoets, in de mond fris met een ronde afdronk. Het gerecht was aangenaam gekruid met een Thaise toets en een prettige textuur. De wijn raakte niet zo van slag van de pinda en werd wat ronder.

Bediening is goed verzorgd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was goed, gerecht €11,- en wijn €4,25

De houtloods is duidelijk een allemansvriend waar je bij goed weer lekker kunt lunchen op het aantrekkelijke terras. Zelf zit ik graag aan de bar met uitzicht over het keukenteam, erg leuk.

• adriaan

Vorige week geopend en ik was nieuwsgierig. Mooie hippe zaak met veel lichtinval en een open keuken centraal in de ruimte. Om de keuken is een bar waaraan je kunt eten en van waar je het keuken personeel aan het werk kunt zien, leuk. De lunchkaart is compact met op het eerste oog relatief eenvoudige gerechten. Lunchen kan overigens pas vanaf 12 uur.

Gekozen voor het visgerecht. Helaas was de visboer nog niet geweest en dus nog niet op voorraad. De chef stelde de caprese voor (signature dish). Een simpel gerecht met verse tomaten die kort in de oven gedroogd zijn, burrata, verse blaadjes basilicum en afgewerkt met wat olijfolie. Erbij wat krokant gebakken zuurdesembrood met een schaaltje olijfolie. Mooie producten met pure smaken. Ernaast een frisse Sauvignon die het gerecht completeerde. Niet meteen een gerecht waarvoor je speciaal terug gaat maar toch zeker een aangename kennismaking.

Prijs-kwaliteitsverhouding was goed, gerecht €8,- en wijn €3,75