1. adriaan 74492 punten

Met het mooie weer op naar onze favoriet in Tilburg waar we intussen vaste klant zijn. We strijken neer op het zon overgoten terras alwaar nog een verkoelend briesje aanwezig is, zingende vogels verstoren op een aangename wijze de rust. Het proeverijmenu is wederom onze keuze daar deze in prijs kwaliteit uitblinkt, begeleid door het dranken arrangement.

We trappen af met de eerste wijn van het arrangement, een witte Portugees van het huis Kopke uit de Douro streek 2009 gemaakt van Arinto en Gouveio druiven. Een subtiel fruitige wijn met aroma's van tropisch fruit en citroen. De amuse was een met appelsap gevulde reageerbuis met wat bieten mousse en een makaron van biet die aangekleed was. Een aangename start.

Het voorgerecht was Tartaar van USA rund met olijfolie crème en poeder, basilicum toefjes, tomaat structuren, zwarte olijf en Parmezaanse kaas. Een zeer mooie presentatie van super vers gemalen rundvlees wat licht gekruid is en een subtiele smaak heeft. Met de fruitige tomaat bereidingen en de basilicum toefjes kon je de tartaar aankleden. Ter afwisseling nog 2 zachte witte kokindjes met subtiele kaas smaak en wat poeder van olijf. De wijn deed het erg goed en door de opwarming werd hij wat minder fruitig en meer olieachtig wat plezierig was. Een mooie start van de middag. (9.2)

Een fonkelend helder gele Chardonnay van het huis Angove 2010 uit Australië, lekker vol van smaak, aangename aroma's en met de nodige houtrijping werd door Mark (sommelier) gepresenteerd. Uit de keuken het tussengerecht, gegrilde jonge tarbot met quinoa, doperwten, kokkels en vadouvan. Een zalig sappig stukje tarbot was het en de kokkels zorgde voor een aangename verrassing. Deze smaakte lekker ziltig en waren een aangename toevoeging op de subtiele vis. Mooie mondbeleving door de quinoa bereidingen, gepoft en gekookt met aangename zuren op smaak gebracht. Ook de pure van erwten was verrassend smaakvol. De saus was lekker geconcentreerd en er was nog een kokkel mousse in de vorm van een schelp die subtiel smaakte. Een mooie verfijnde gang. (9.3)

Mark had een mooie klassieke bordeaux geselecteerd uit Cotes de Bourg 2006 gemaakt van 75% Merlot en 25% Cabernet Sauvignon, lekker op dronk en niet te krachtig. Gebraden en gestoofd Brabants lam met aubergine, gepofte paprika, Pommes Paolo, milde knoflook en lamsjus die in een kannetje op tafel bleef. Een mooi stukje lam met prima cuisson en een gestoofd cilindertje met vollere smaak begeleid door een niet te geconcentreerde jus. Mijn eerste asperge koppen, een paar schijfjes paprika en een mousse van aubergine zorgden voor mooie combinaties. Verder nog wat verse spinazie, een subtiel knoflookteentje, een stapeltje gebakken aardappelschijfjes en voor de mondbeleving nog wat gepofte kleine graankorrels maakte deze gang compleet. De wijn bleef goed overeind en combineerde uitstekend. (9.4)

Een van mijn favoriete wijnen kwam uit de klimaatkast, een gewurztraminer 2007 van het huis Mittnacht uit de Alsace en als verrassing nog een tweede, in Grand Cru Osterberg 2003 uitvoering die net wat geconcentreerder was in kruidigheid en restsuikers. Het klapstuk van de middag werd met enige gepaste trots door Angelo zelf gepresenteerd. Munsterkaas met warm aardappelschuim, smeltende eendenlever, truffel vinaigrette en macadamia noten. Dit is geen gang voor hen die aan de lijn doen maar oh wat is dat lekker zeg. De Munsterkaas met zijn typische zweetvoeten aroma gecombineerd met zachte eendenlever en subtiele macadamia's begeleid met kruidige gewurztraminer zalig! (9.8)

Een Muscat de Rivesaltes van het huis Chateau de Jau, een mooie zoete wijn met aroma's van perzik en abrikoos was de ideale begeleider voor ons dessert. Gepocheerde nectarine met champagne vanille crème, frambozen sorbet en hazelnoot sponge cake. Een mooie fleurige presentatie met fijne smaken. (9.1)

Als afsluiter nog de espresso met lekkere friandises door Angelo zelf gebracht zodat we nog even konden terugkoppelen, prima. Wederom een zeer geslaagde middag, deze keer op het zonnige terras van Hofstede de Blaak.