Op dit adres zit nu: De Twee Vrienden

1. Alle beroemde restaurants hebben een begin. Een eerste week, een eerste maand, een eerste jaar alvorens het alom bekend en geprezen wordt. Italica is nog geen maand open. Maar ongetwijfeld zal het restaurant in korte periode worden ontdekt door de fijnproevers en liefhebbers van de echte Italiaanse keuken. ‘Echt’ in de zin van dat er verse ingrediënten en vlees en vis worden geserveerd. Neen, hier wordt geen pizza quatro stagioni gegeten. En ‘echt’ omdat het gerund wordt door de Italiaanse familie d’Aniello. De kern bestaat uit vader, moeder, zoon en dochter. Maar andere familieleden en Italiaanse vrienden dragen hun steentje bij. Eenieder besteedt alle aandacht aan elk detail. De glazen worden uitvoerig gepoleerd. Terwijl in de keuken hardop wordt overlegd over de gerechten. Het is duidelijk, de familie neemt het serieus zoals de gemiddelde Italiaanse familie doet in Italië. Je moet je gasten immers goed behandelen, en je mag ze zeer zeker geen slecht eten serveren.

Als gast wordt je hartelijk verwelkomd. Het is alsof je bij de familie zelf komt eten. Dochter begeleidt je naar de tafel terwijl moeder en vader je warm groeten vanuit de open keuken. Zodra je zit komt zoon met je overleggen over de wijn. Ik kan u aanraden de wijnkeuze aan de zoon over te laten. Van de 200 Italiaanse wijnsoorten, weet hij zeer goede wijnen voor te stellen bij ieder gerecht. Mijn vrouw en ik gingen voor 3 gangen; voorgerecht, primi en segundi plati. De gerechten waren stuk voor stuk een genot voor de smaakpapillen en voor het oog. Alles wordt met uiterste zorg bereid en gepresenteerd. Mijn vrouw en ik hebben verschillende gerechten genomen. Elk gerecht was buitengewoon voortreffelijk. Daarom kan en wil ik u niet aanraden om voor een specifiek gerecht te gaan. Ik garandeer u dat u geen slechte keuze kunt maken in dit restaurant.

Wilt u meloen met ham, een pizza en ijs als toetje, dan moet u niet in Italica zijn. Wilt u originele Italiaanse kookkunsten ervaren zoals dat alleen in Italië zelf kan, dan gaat u naar Italica. Maar wees snel. Het is nu nog een onontdekte schat. Binnenkort zult u weken vantevoren moeten reserveren. En ik vraag me af hoe lang u nog minder dan 30 euro betaalt voor een 3-gangen diner.

Ons diepste respect voor Italica.

Fam. Van Elst.