1. “Ik voelde me gelijk op mijn gemak”

Ik vond het restaurant Pernikkel verrassend goed! Ik was al vaker van plan geweest om er heen te gaan, omdat het er van de buitenkant gewoon heel erg sfeervol uitzag. Maar toen ik er ook daadwerkelijk had gegeten was ik helemaal verkocht.
    Mijn eerste indruk toen ik het restaurant instapte was dat het er erg stijlvol en verzorgd uitzag. Het oogt ook erg gezellig, omdat het restaurant verschillende verdiepingen en hoekjes heeft waar tafels en stoelen zijn geplaatst. Wel is het er niet erg groot, maar ik zou niet spreken van een krappe ruimte. De stijl van het interieur sprak mij erg aan, omdat het een natuurlijk en rustig gevoel gaf. Dit komt onder andere door de vele planten in het restaurant. Ik vind het dan ook goed passen bij de waarden van het restaurant. Pernikkel staat namelijk bekend om hun verse- en niet verwerkte producten en heeft veel vegetarische en Vegan gerechten op de kaart.

Naast het interieur zorgde ook het personeel ervoor dat er een erg fijne sfeer hing in het restaurant. Het personeel groette ons allemaal met een vrolijke glimlach bij binnenkomst, waardoor ik mezelf meteen op mijn gemak voelde. Toen ik eenmaal binnen was ging ik samen met de anderen bij een tafel zitten op de verhoging. Het was redelijk druk in het restaurant en de plekjes bij het raam zaten natuurlijk al helemaal vol. Nu word je misschien niet spontaan enthousiast bij een donker hoekje, maar door de gezellige sfeervolle kaarsen die op een stijlvolle manier waren neergezet, ziet het er toch erg gezellig uit. Er waren niet alleen standaard tafels geplaatst, maar ook waren er loungebanken neergezet. Dat zorgde ervoor dat het er nog gezelliger uitzag.

Het meisje dat ons bediende kwam erg aardig en spontaan over. Ze nam snel de bestelling op en was alert wanneer we een vraag hadden. Het grootste deel van het personeel leek student en ze droegen allemaal verschillende kleding, wel met allemaal een hippe stijl. Wat ik erg goed vind passen bij de studentenstad Groningen. Ieder personeelslid droeg over hun kleding een zwart schort.

Het meisje dat ons bediende legde een paar dingen uit over de kaart toen we ernaar vroegen en raadde ons ook een aantal dingen aan. Daarna kwam ze al vrij snel terug met het drinken en kon ze onze bestelling opnemen. Wij bezochten Pernikkel rond de middag en dus koos ik voor iets van de lunchkaart, namelijk een tosti. Het was niet de standaard tosti die je verwacht er zat namelijk bacon, kaas en rode ui bij. De rode ui was gekarameliseerd wat de smaak ten goede kwam, want hierdoor kreeg de tosti een zoete nasmaak. Samen met de kaas en bacon was de smaak goed in balans. De tosti was mooi opgemaakt als een sandwich met stokjes erdoorheen geprikt waar de bacon aan vast zat geregen. Je kreeg twee ruime plakken brood, wat ik precies de goede hoeveelheid vond.
    Toen we het restaurant verlieten groetten de meeste personeelsleden ons ook allemaal weer en gingen we met een voldaan gevoel naar huis. Zeker een aanrader dus!

Renske Stoepker, woensdag 26 februari 2020